تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟

تفاوت مینی فرز با فرز | فرز بخرم یا مینی فرز؟

تفاوت فرز و مینی فرز یکی از سؤالات رایج در بین کاربران است که در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.

فرز از پرکاربردترین و پرمصرف ترین ابزارهای برشی و سایشی به شمار می آید. افراد حرفه ای که در حوزه های مختلف صنعت مشغول به کار هستند، روزانه با این ابزارآلات سروکار دارند.

خرید انواع فرز
خرید انواع فرز

فرز و مینی فرز به عنوان دو وسیله قدرتمند می توانند در کارهایی مانند تیز کردن ابزار باغبانی، برش قطعات مختلف، شیارزنی، رنده تراشی، از بین بردن بیرون زدگی های سنگ و فرز، صفحه تراشی، کنار تراشی و فرم تراشی به کاربر کمک کنند.

به طور کلی، دستگاه فرز برای کارهای سنگین و بزرگ، ساختمان سازی، بازسازی و نوسازی مناسب است. دستگاه مینی فرز نیز یک ابزار چندکاره به شمار می آید که جهت برش، ساب و برداشتن مواد اضافی از یک قطعه به کار می رود.

مینی فرزها به صورت دائم به کار نمی روند و مناسب کارهای خانگی و کارگاهی هستند. در این مقاله قصد داریم به موضوع تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟ بپردازیم تا به راحتی دستگاه متناسب با کار خود را تهیه کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع فرز و مینی فرز

برای بررسی تفاوت فرز و مینی فرز ابتدا انواع این محصولات را شرح می دهیم.

فرزها دارای دو نوع بادی و برقی هستند که نوع بادی آن به وسیله یک کمپرسور باد شروع به کار می کند. فرزها و مینی فرزهای برقی عبارتند از:

  • فرز مینیاتوری
  • فرز آهنگری
  • فرز سنگبری
  • فرز پولیش
  • فرز بیسکویتی
  • مینی فرز دیمردار
  • مینی فرز دم بلند
  • مینی فرز دم کوتاه

برای مشاهده قیمت مینی فرز با مراجعه به سایت راندنو می توانید با نمایندگان اصلی در ارتباط باشید.

انواع فرز و مینی فرز
انواع فرز و مینی فرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


مقایسه فرز و مینی فرز

در ادامه به بررسی دقیق تر تفاوت فرز و مینی فرز می پردازیم:

قدرت و توان

  • فرزها قدرت و توان بیشتری دارند و به همین دلیل برای انجام کارهای سنگین و طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مینی فرزها قدرت و توان کمتری نسبت به فرزها دارند. به همین دلیل از آن ها برای انجام کارهای سبک استفاده می شود.

قطر صفحه

  • فرزها قدرت برش با عمق زیاد و ساب زدن سطوح وسیع در مدت کم را دارند.
  • مینی فرزها دارای قطر صفحه کوچک تری نسبت به فرزها هستند و از آن ها می توان برای برش با عمق کم استفاده کرد.

نوع کاربری

  • از فرزهای در کارهای سنگین و طولانی مدت مانند بازسازی، ساختمان سازی و نوسازی استفاده می شود.
  • از مینی فرزها در کارهای سبک و برای مصارف خانگی استفاده می شود.

وزن دستگاه

  • مینی فرزها وزن کمتری نسبت به فرزها دارند و با استفاده از آن ها می توان کارها را با سهولت بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر انجام داد.
تفاوت فرز و مینی فرز
تفاوت فرز و مینی فرز

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز


راهنمای خرید بهترین فرز

پس از یافتن تفاوت فرز و مینی فرز لازم است نکات مهم به هنگام خرید این دستگاه را در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:

  • قدرت موتور: هنگام خرید دستگاه خود دقت کنید که هر چه قدرت موتور فرز بیشتر باشد، توان و قدرت دستگاه نیز بیشتر است. به این معنا که می توانید از آن برای انجام کارهای سنگین و طولانی مدت استفاده کنید. برای استفاده صنعتی می توانید از فرزهایی مانند فرز سنگبری و فرز آهنگری استفاده کنید که توان موتور آن ها بین 1800 تا 2800 وات است. توان های کمتر از این مقدار، برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سرعت: سرعت زیاد در فرزها خطرآفرین است. به همین دلیل سرعت برای فرزهای سنگبری 0 الی 6500 و برای فرزهای آهنگری 0 الی 8500 دور در دقیقه تعریف شده است.
  • سایز دیسک: دیسک ها سایزهای مختلفی دارند و شما می توانید متناسب با کار خود آن ها را انتخاب کنید. پرکاربردترین دیسک ها درسایزهای 115 میلی متر و 230 میلی متر هستند. در فرزهای بادی به دلیل انجام کارهای سبک تر، از دیسک های کوچک تر استفاده می شود.
  • جنس صفحه دیسک: دیسک ها در 5 جنس مختلف موجود هستند که نسبت به کار خود می توانید از آن ها برای دستگاه خود استفاده کنید.
راهنمای خرید بهترین فرز
راهنمای خرید بهترین فرز

بیشتر بخوانید: فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟


انواع دیسک فرز

  1. الماس: کاشی، سنگ و بتن
  2. فیبر: جدا کردن زنگ زدگی از فلزات
  3. کاربید سیلیکون: تیز کردن و تمیز کردن فلزات، برطرف کردن زائده های بندکشی دیوارها
  4. سیمی: تمیز کردن فلز، پاک کردن رنگ و برطرف کردن زنگ زدگی فلز
  5. آلومینیوم اکسید: چوب، میلگرد و پیچ
  6. دیسک سرامیک بر: این صفحه مناسب برای برش کاشی است و از لب پر شدن آن جلوگیری می کند.
  7. دیسک گرانیت بر: این صفحه برای برش گرانیت است و از جنس فولاد تولید شده است. این دیسک دارای شیارهایی است و این قابلیت را دارد که به سطح مورد نظر ضربه وارد کند.
  8. صفحه آهن بر: این دیسک ها در ضخامت های مختلف تولید می شوند و از آن ها برای برش لوله، فلز و پروفیل با ضخامت کم استفاده می شود.
  9. صفحه پروفیل بر: این دستگاه برای برش آهن و پروفیل با ضخامت بالا استفاده می شود. علاوه بر آن می توان از این مدل برای برش داکت و ترانک استفاده کرد.
  10. صفحه ساب: این دیسک یکی از پرکاربردترین صفحات موجود در بازار است که از آن جهت صاف کردن سطوح، پلیسه و انجام عملیات سایش استفاده می شود.
انواع دیسک فرز
انواع دیسک فرز

بیشتر بخوانید: صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت مینی فرز دسته بلند و کوتاه

در مینی فرز دسته کوتاه کاربر امکان مانور بیش تری دارد. در این مدل کاربر می تواند برای بخش هایی که دسترسی به آن ها دشوار است، به راحتی از این دستگاه استفاده کند.

مینی فرز دسته بلند به گونه ای طراحی شده است که کاربر تسلط بالایی بر روی انجام کار دارد. این مدل به دلیل دقت بیش تر از محبوبیت بیش تری در میان کاربران برخوردار است.

راهنمای خرید بهترین مینی فرز

برای خرید مینی فرز لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

منبع تغذیه مینی فرز

  • مینی فرز شارژی: منبع تغذیه این مدل از مینی فرز شارژی است و می توان از آن در مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد، استفاده کرد. از مزایای این مدل می توان به قابل حمل بودن دستگاه و صدای کم آن اشاره کرد. این مدل ها معمولاً قیمت بالایی دارند.
  • مینی فرز برقی: این مدل مینی فرزها بسیار پرمصرف و پرکاربرد هستند و در عین حال قیمت مناسب و کارایی بالایی نیز دارند. صدای بلند و محدودیت استفاده از این دستگاه در مکان هایی که سیم کشی برق وجود دارد، از معایب این نوع فرز به شمار می آید.
  • مینی فرز بادی: این مدل به کمک یک کمپرسور باد کار می کند. مینی فرز بادی صدای کم و استهلاک بسیار پایینی دارد. اما کاربران نیاز این وسیله به مخزن باد را یکی از معایب آن می دانند. این نوع دستگاه قیمت نسبتاً بالایی دارد.
راهنمای خرید بهترین مینی فرز
راهنمای خرید بهترین مینی فرز

مشخصات مینی فرز خوب

تفاوت فرز و مینی فرز را با شناخت بهترین مینی فرزها ادامه می دهیم:

قدرت مینی فرز

هر چه قدرت مینی فرز بالاتر باشد، چرخش آن نیز بالاتر می رود. توان بالای دستگاه سرعت بیشتری را برای کاربر در پی دارد که موجب برش راحت و سریع قطعه می شود. مینی فرزها معمولاً قدرتی معادل 600 تا 1700 وات دارند. برای مصارف خانگی از توان های 600 تا 750 واتی آن استفاده می شود.

سرعت مینی فرز

از مینی فرزها اغلب برای برش آهن استفاده می شود. برای اینکه بتوانید متریال های مختلف را بدون ایجاد مشکل برش دهید، بهتر است مینی فرز دیمردار خریداری کنید تا بتوانید سرعت آن را تنظیم نمایید. مینی فرزهای دیمردار معمولاً سرعتی برابر با 3000 تا 11000 دور در دقیقه دارند.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


استارت نرم

بعضی از این دستگاه ها دارای استارت نرم هستند. به این معنا که با فشار دادن کلید پاور، سرعت دستگاه شما به آرامی افزایش می یابد و به دستگاه شوک وارد نمی شود. این گزینه باعث می شود قیمت دستگاه ها بالاتر برود. اگر به دنبال دستگاهی با قیمت پایین تر هستید، این گزینه را در نظر نگیرید.

قطر صفحه برش

هر چه اندازه دیسک یا قطر صفحه برش بزرگ تر باشد، موتور آن نیز قوی تر است. برای زودتر انجام شدن کار خود لازم نیست بزرگ ترین دیسک را خریداری کنید. سعی کنید دیسکی انتخاب کنید که مناسب کار شما باشد. به عنوان مثال، در شرایطی که نیاز به دقت دارید و کارتان کوچک است، حتماً دیسک کوچک خریداری کنید.

دسته کمکی مینی فرز

دسته کمکی به کاربر کمک می کند تسلط بیشتری روی دستگاه خود داشته باشید. این دسته ها در دو نوع معمولی و ضد لرزش تولید و به بازار عرضه می شوند.

کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت فرز و یا آشنایی با نحوه خرید مینی فرز به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند. هم چنین کاربران می توانند سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز