نورافکن و پروژکتور چیست

نورافکن و پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ پروژکتور و نورافکن تجهیزاتی هستند که اغلب برای روشنایی مکان های بزرگ همچون ساختمان ها، باغ ها و حیاط ها، استادیوم های ورزشی، تأمین نور بیلیوردهای تبلیغاتی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

پروژکتورها نقش تأثیرگذاری در روشنایی مجموعه ها و همچنین زیباسازی فضا و نمای بیرونی ساختمان ها برعهده دارند. این محصولات درجه حفاظت بالایی دارند و منابع روشنایی آن ها می تواند از نوع ال ای دی، سی او بی، لامپ فلورسنت، لامپ گازی و … باشد.

خرید انواع پروژکتور و نورافکن
خرید انواع پروژکتور و نورافکن

اگر قصد دارید پروژکتور یا نورافکن برای مجموعه خود خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال پروژکتور چیست پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

پروژکتور یا نورافکن چیست؟

پروژکتور یا نورافکن یکی از تجهیزات روشنایی است که اغلب در مکان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله بازتاب نور خوبی دارد و می تواند مساحت زیادی را پوشش دهد. پروژکتورها به گونه ای طراحی شده اند که درجه حفاظت آن ها بالا باشد تا بتوان از آن ها در محیط های خارجی و بدون سقف نیز استفاده کرد.

پروژکتورها انواع مختلفی دارند و براساس منبع نوری که دارند، تقسیم بندی می شوند. منابع نوری پروژکتورها می تواند ال ای دی، COB، اس ام دی، فلورسنت و گازی باشد. هریک از این پروژکتورها ویژگی های خاص خودشان را دارند.

علاوه بر منبع نوری، این تجهیزات از بخش های دیگری همچون بدنه نگهدارنده و محفظه، شیشه بازتاب دهنده نور، ترانس، هیت سینک و … تشکیل شده اند. بدنه پروژکتور اغلب از جنس آلومینیوم دایکاست یا فولاد است و از استحکام بالایی برخوردار است.

گاهاً برخی از افراد پروژکتور نوری را با ویدئو پروژکتور اشتباه می گیرند. ویدئو پروژکتور کاربرد دیگری دارد و جهت نمایش تصاویر و فیلم بر روی پرده مخصوص یا دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. پروژکتور ماشین نیز نوع دیگری از پروژکتورها است که تنها در چراغ های ماشین نصب می شوند و نمی توان برای روشنایی دیگر مکان ها از آن استفاده کرد.

پروژکتور چیست
پروژکتور چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع پروژکتور


پروژکتور خورشیدی

پروژکتور خورشیدی یا پروژکتور سولار از انواع پروژکتورهای نوری است که از منابع و سلول های خورشیدی در آن استفاده شده است. این سلول های خورشیدی انرژی خورشید را دریافت می کنند و در طول شب از آن ها استفاده می کنند. در نتیجه استفاده از این نوع نورافکن ها سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود. به همین دلیل در محیط هایی که تابش مستقیم خورشید وجود دارد، از این پروژکتورها استفاده می شود.

کاربرد پروژکتور

در ادامه موضوع پروژکتور چیست به بررسی کاربردهای آن می پردازیم. پروژکتورها اغلب در مکان هایی با مساحت زیاد استفاده می شوند. این محصولات بازده نوری بسیار خوبی دارند و از قابلیت پخش نور زیادی برخوردار هستند. از مهم ترین کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. روشنایی و نورپردازی بیلبوردها
  2. نورپردازی سالن های نمایش و کنسرت
  3. نورپردازی گالری ها، موزه ها و نمایشگاه های مختلف
  4. تأمین روشنایی در آتلیه ها و سالن های عکاسی
  5. نورپردازی فضای باز و محیط های خارجی ساختمان
  6. نورپردازی انبارها، سوله ها و پارکینگ ها
  7. نورپردازی کارخانه ها و محیط های صنعتی
  8. نورپردازی استادیوم و سالن های ورزشی
  9. روشنایی نما و ابنیه تاریخی
کاربرد پروژکتور
کاربرد پروژکتور

بیشتر بخوانید: نورپردازی محوطه و فضای باز


انواع پروژکتور

حال که دانستیم پروژکتور چیست در ادامه این مقاله به بررسی انواع نورافکن می پردازیم. همان طور که پیش تر گفته شد، پروژکتورها براساس منابع نوری که دارند، به چند دسته مختلف تقسیم می شوند. از پرکاربردترین پروژکتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروژکتور گازی

پروژکتور با لامپ گازی نوعی نورافکن است که ساختار خاصی دارد. این تجهیزات را بر پایه ی لامپ هایی با متال هالید، بخار جیوه و بخار سدیم طراحی می کنند. این تجهیزات به دلیل برخورداری از نصب ساده بسیار پرکاربرد و محبوب هستند. این نورافکن ها در رنج های توانی گوناگونی تولید می شوند.

پروژکتور با لامپ گازی را معمولاً برای روشن سازی تونل ها، محوطه های صنعتی و پارک ها، فرودگاه ها و … به کار می برند. در سال های اخیر پروژکتورهای گازی را با توجه به ضرورت و نیاز بازار تولید می کنند.

پروژکتورهای گازی جهت روشن شدن به ترانس یا بالاست مخصوص نیاز دارند. این وسایل پس از کلیدزنی و با مدت زمان کوتاهی تأخیر، روشن می شوند. پروژکتور گازی نسبت به دیگر پروژکتورها مصرف انرژی بیشتری دارد.

پروژکتور LED

در ادامه موضوع پروژکتور چیست به بررسی یکی از پرکاربردترین انواع پروژکتور یعنی پروژکتور ال ای دی می پردازیم. این نوع پروژکتورها به عنوان نسل جدیدی از نورافکن ها به شمار می روند که از مجموعه دیودهای LED در کنار هم ساخته می شوند.

این نوع پروژکتورها نسبت به نورافکن های قدیمی ویژگی های بهتری دارند. به عنوان مثال، شدت نور آن ها قوی تر است و نیاز به سیم کشی های پیچیده ندارند. این محصولات بسیار کم مصرف هستند و طول عمر آن ها بسیار زیاد است. پروژکتور نوری ال ای دی هیچ اشعه مضری از خود تولید نمی کند و در ساخت آن از جیوه استفاده نشده است به همین دلیل یک تکنولوژی سبز به حساب می آید.

پروژکتور LED ابعاد استانداردی دارد و قابل حمل است. اتلاف انرژی در این محصولات بسیار پایین است زیرا گرمای ناچیزی از خود تولید می کنند. پروژکتورهای ال ای دی خیابانی یکی از انواع این تجهیزات است که به صورت لامپ های یکپارچه طراحی شده اند.

پروژکتور LED
پروژکتور LED

بیشتر بخوانید: نصب پروژکتور ال ای دی


پروژکتور SMD

پروژکتور SMD از دیگر انواع پروژکتور است که از تکنولوژی های وابسته به ال ای دی در ساخت آن استفاده شده است. SMD تکنولوژی است که در آن دیودها از راه لحیم کاری و بدون هیچگونه سوراخی روی بورد ایجاد می شوند.

پروژکتور SMD نور مناسبی تولید می کند و مصرف انرژی آن بسیار کم است. تکنولوژی اس ام دی امروزه کاربردهای زیادی دارد. مهم ترین خصوصیتی که این نوع پروژکتورها دارند این است که دارای آی سی هایی با پایه ی کوتاه هستند. چیپ هایی که بر روی این پروژکتورها وجود دارند را با فاصله در کنار هم قرار می دهند.

پروژکتور اس ام دی می تواند نور را به شکل نسبتاً پراکنده و غیرنقطه ای ایجاد کند و این نوع چراغ ها سایه روشن ایجاد نمی کنند. مهم ترین ویژگی این محصولات، برخورداری از طول عمر بالا است.

پروژکتور COB

در این بخش از مقاله پروژکتور چیست به بررسی پروژکتورهای سی او بی می پردازیم. پروژکتور COB از چیپ هایی تشکیل شده که به صورت یک به یک در کنار هم قرار گرفته اند. این چیپ ها نهایتاً به صورت یک نقطه نورانی دیده می شوند. به همین دلیل اگر در این نوع پروژکتور از پخش کننده استفاده نشود، نور به صورت بسیار خیره کننده و درخشان ایجاد می شود.

پروژکتور سی او بی نوری متمرکز تولید می کند. برای اینکه روشنایی استاندارد باشد، در این نوع نورافکن از رفلکتور هایی استفاده می شود که بازتابنده نور هستند.

پروژکتورهای COB همچون دو نوع دیگر ال ای دی و اس ام دی دارای مصرف انرژی کمی هستند و بازده نوری آن ها زیاد است. همچنین طول عمر این محصولات نیز بالا است.

نکات مهم در خرید پروژکتور

یکی از مهمترین نکاتی که در مقاله پروژکتور چیست باید به آن پرداخته شود، نکات مهم در خرید نورافکن است. این نکات عبارتند از:

  • از مهم ترین پارامترهایی که در هنگام خرید پروژکتور وجود دارد قیمت این محصول است. قیمت پروژکتور به عواملی همچون توان، نوع لامپ، جنس بدنه، رنگ نور، شار نوری، طول عمر و برند بستگی دارد.
  • نکته دیگری که در هنگام انتخاب نورافکن ها باید مد نظر قرار داد، میزان نور و زاویه تابش نور پروژکتور است. زاویه تابش اغلب پروژکتورها قابل تنظیم است. در رابطه با میزان نور نیز باید متناسب با فضای خود، توان پروژکتور را انتخاب کنید.
  • نوع پروژکتور و تکنولوژی منبع نوری آن از دیگر موارد مهمی است که در خرید پروژکتور باید به آن ها توجه کرد.
  • اگر از پروژکتور در فضای خارجی استفاده می کنید، درجه حفاظت و مقاومت آن را بررسی کنید.
نکات مهم در خرید پروژکتور
نکات مهم در خرید پروژکتور

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


برترین برندهای پروژکتور

در این مقاله به سؤال پروژکتور چیست پاسخ دادیم. در ادامه به معرفی برخی از برترین برندهای این محصول می پردازیم:

  1. پروژکتور تکنوتل
  2. پروژکتور و نورافکن صبا ترانس
  3. پروژکتور گلنور
  4. پروژکتور اکی لایتینگ
  5. پروژکتور اکووات
  6. نورافکن پارس شعاع توس
  7. نورافکن افق
  8. پروژکتور پارس شهاب
  9. نورافکن افراتاب
  10. پروژکتور نمانور