آموزش کار با اره عمود بر

آموزش کار با اره عمود بر

آموزش کار با اره عمود بر یا اره چکشی به شما کمک می کند تا فعالیت های مرتبط با برش انواع چوب را به آسانی انجام دهید. اره عمودبر (Pendulum Jig Saw) ابزاری است که به صورت برقی و شارژی تولید و به بازار ارائه می شود.

از این ابزار جهت ایجاد برش های منحنی و قوس ها استفاده می شود. استفاده از این ابزار جهت ساخت مصنوعات چوبی نیز کاربرد زیادی دارد. این اره از قابلیت حمل آسانی برخوردار است و با موتورهای مختلفی به بازار عرضه می شود.

خرید انواع اره عمود بر
خرید انواع اره عمود بر

اره عمود بر یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین انواع ابزارآلات برش در صنایع چوب به شمار می آید. انواع اره های عمود بر جهت برش چوب، پلاستیک، فلزات و … مورد استفاده قرار می گیرند. تیغه اره عمودبر هنگامی که بر روی سطح کار قرار می گیرد، در جهت بالا و پایین حرکت می کند و هنگام حرکت به سمت بالا، برش را انجام می دهد.

این اره علاوه بر ایجاد برش های عمودی، برش های زاویه دار را نیز انجام می دهد. انواع این محصول از کلید ارتعاش تیغه یا حرکت پاندولی برخوردار هستند.

اگر شما هم قصد دارید تا با آموزش کار با اره عمود بر آشنا شود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه اره عمود بر

در ابتدای مقاله آموزش کار با اره عمود بر به توضیح مختصری از این محصول اشاره نمودیم. اختراع اره عمودبر و استفاده از آن، به سال 1946 بازمی گردد. در این زمان یکی از مهندسین شرکت Scintilla AG به نام آلبرت کافمن، در جنوب کشور سوئیس یک تیغه اره را جایگزین سوزن دستگاه چرخ خیاطی همسر خود نمود. او با این کار توانست ابتدایی ترین اره عمودبر را با توان الکتریکی اختراع نماید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و معرفی بهترین مارک اره عمود بر


پس از آن در سال 1947 و پس از توسعه اختراع کافمن، شرکت Scintilla AG به تولید اولین اره عمودبر رسمی اقدام نمود. لازم است بدانید که این اره تولیدشده تحت عنوان Lesto Jigsaw بوده است. سرانجام در سال 1954 شرکت بوش آلمان این شرکت را خریداری نمود و پسوند بوش به نام این اره اضافه شد.

موارد استفاده از اره عمود بر

همانطور که در ابتدای مقاله آموزش کار با اره عمودبر گفته شد، از انواع این ابزار جهت برش مواد گوناگون استفاده می شود. در ادامه به تعدادی از کاربردهای اره عمودبر می پردازیم:

  • برش صفحات چوبی
  • برش چوب های ماسیو
  • ایجاد برش های قوسی و اشکال هندسی
  • برش انواع قطعات دایره ای شکل
موارد استفاده از اره عمود بر
موارد استفاده از اره عمود بر

بیشتر بخوانید: انواع اره و کاربرد آنها


راهنمای استفاده از اره عمود بر

همانطور که پیش از این گفته شد، از انواع اره عمود بر جهت ایجاد منحنی های متنوع بر روی چوب و سایر مواد استفاده می شود. در این بخش از مقاله آموزش کار با اره عمود بر قصد داریم تا به نحوه استفاده از اره عمود بر بپردازیم.

انتخاب تیغ مناسب برای اره عمود بر

مهم ترین و اولین اقدام برای کار با اره عمودبر انتخاب تیغ مناسب است. بر روی بسته بندی انواع تیغه اره عمود بر درج شده است که تیغه مورد نظر برای چه ماده ای مناسب است. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، TPI تیغه است. این نشانه تعداد دندانه ها در هر اینچ از تیغه را برای کاربران مشخص می نماید. اگر TPI یک تیغ میان 10 تا 12 باشد، آن تیغه برای انجام فعالیت های نجاری و پروژه های مرتبط با چوب مناسب است.

لازم به ذکر است که هرچه میزان عدد TPI کمتر باشد، تعداد دندانه ها در هر اینچ کمتر می شود. همچنین تیغی که از TPI کمتری برخوردار باشد، فرآیند برش چوب را با سرعت بیشتری انجام می دهد اما برش ایجادشده صاف و دقیق نخواهد بود. از این رو مقدار بالاتر TPI با توجه به ایجاد برش در زمان بیشتر، کار نهایی را با دقت بیشتری تحویل می دهد.

عرض تیغه از دیگر نکاتی است که هنگام کار با اره عمود بر باید به آن توجه داشته باشید. لازم است بدانید که عرض تیغ باید با توجه به میزان سختی چوب انتخاب شود. تیغ اره عمودبر با عرض هایی در ابعاد 1.4 و 3.8 اینچ تولید می شوند. اندازه عرض 1.4 اینچ جهت ایجاد منحنی های کوچک تر و 3.8 اینچ جهت ایجاد منحنی های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


قرار دادن کفشک نگهدارنده تیغ

کفشک تیغه به صورت یک پایه است که چند اینچ از تمام جهت های تیغ ادامه می یابد. قرارگیری کفشک ها به گونه ای است که باید به صورت صاف مقابل ماده ای که قرار است برش داده شود، قرار بگیرند. به طوری که قسمت جلویی کفشک را بر روی ماده ای که قصد براش آن را دارید، قرار می دهید. سپس راهنمای جلویی کفشک را طبق علامت گذاری که انجام داده اید، تنظیم نمایید.

توجه داشته باشید که پیش از روشن نمودن اره، تیغه را در تماس با قطعه مورد نظر قرار ندهید. لازم به ذکر است که اگر تیغه بر روی چوب باشد و آن را روشن نمایید، امکان دارد موجب چرخش تیغ بشود و چوب را به اشتباه برش بزند.

دریل کردن نقطه میانی

پیش از ایجاد برش منحنی بر روی چوب، ابتدا یک نقطه مرکزی با دریل ایجاد نمایید. پس از ایجاد یک سوراخ نیم اینچی، تیغ اره را درون سوراخ قرار دهید و فرآیند برش را آغاز نمایید. توجه داشته باشید تا زمانی که تیغ به درستی داخل سوراخ قرار نگرفته است و همچنین کفشک نگهدارنده تنظیم نشده است، اره را روشن ننمایید.

قرار دادن صفحه میان صفحات دیگر

در این بخش از مقاله آموزش کار با اره عمود بر لازم است بدانید تا برش صفحات سخت، بدون ایجاد فشار بر روی آنها صورت نمی گیرد. همچنین بدون وارد نمودن هیچگونه فشاری، امکان دارد که لبه های قطعه کار لب پر شود. از این رو بهترین روش برای برش این نوع مواد، قرار دادن آن میان دو صفحه چوبی با ضخامت 1.4 اینچ است. پس از قرار دادن قطعه کار مورد نظر میان یک تخته، آن را با گیره محکم نمایید.

محافظت از رویه کار در برابر خراش

شاید توجه کرده باشید که برخی از انواع میزهای کابینت با یک لایه پلاستیکی پوشانده شده اند. بنابراین اگر قطعه مورد نظری که قصد برش زدن آن را دارید لایه محافظ دارد، آن را جدا نکنید و تا پایان بریدن بگذارید باقی بماند. همچنین اگر محافظ ندارد، سطح آن را با نوار چسب بپوشانید و الگوی مورد نظر خود را بر روی چسب طراحی نمایید. با این کار تا حد زیادی از خراش سطح کار جلوگیری می شود.

تنظیم کردن زوایا برای برش های اریب

برخی از انواع اره های عمود بر وجود دارند که امکان برش لبه ها را به صورت اریب امکان پذیر می کنند. برای انجام این کار تنها کافی است زاویه تیغ را تنظیم نمایید و فرآیند براش زدن را طبق مراحل گفته شده انجام دهید.

راهنمای استفاده از اره عمود بر
راهنمای استفاده از اره عمود بر

نکات ایمنی کار با اره عمودبر

در این بخش از مقاله آموزش کار با اره عمود بر قصد داریم تا به نکات ایمنی حائز اهمیتی که هنگام استفاده از این ابزار باید رعایت شود، بپردازیم:

  • در ابتدا پیش از شروع کار از عینک ایمنی، محافظ گوش، ماسک و دیگر وسایل ایمنی استفاده نمایید.
  • پیش از روشن نمودن اره اطمینان حاصل نمایید که تیغه با سطح کار برخورد نداشته باشد.
  • قبل از ایجاد برش تمام موانع اطراف سطح کار را جدا نمایید تا در حین برش به تیغه برخورد نکنند.
  • از بریدن قطعات چوبی که داخل آنها میخ وجود دارد، خودداری نمایید.
  • اگر قصد برش قطعات کوچک را دارید، قطعه کار را با پیچ دستی یا گیره نجاری محکم نمایید.
  • جهت برداشتن دستگاه از روی قطعه کار، ابتدا دستگاه را خاموش نمایید و صبر کنید تا تیغه کاملاً متوقف شود.
  • از برش موادی که در ساختار آنها آزبست به کار رفته است، خودداری نمایید.
  • هنگام برش قطعات آهنی، سطح کار را با روغن آغشته نمایید تا از حرارت تیغ کم شود.
  • جهت برش انواع چوب می توانید از حرکت پاندولی استفاده نمایید. همچنین برش فلزات با استفاده از حرکت پاندولی پیشنهاد نمی شود.
  • جهت برش هرگونه مواد از تیغ مناسب با همان مواد استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری و تمیز کردن تیغ اره


نکات ایمنی کار با اره عمودبر
نکات ایمنی کار با اره عمودبر

برش کاشی با اره عمودبر

در این بخش از مقاله آموزش کار با اره عمود بر قصد داریم تا نحوه برش کاشی با عمودبر را به شما آموزش دهیم. در ابتدا لازم است بدانید که جهت برش کاشی باید از اره کاشی استفاده شود. تنها در صورتی می توانید از اره عمودبر جهت برش کاشی استفاده نمایید که ضخامت کاشی 1.4 اینچ باشد.

در نتیجه اگر قصد دارید برش کاشی با این اره را یاد بگیرید، در ابتدا بهتر است که روی کاشی و کفشک را چسب بزنید و اطمینان حاصل نمایید که سطح کاشی آسیب نمی بیند. سپس کاشی را با گیره محکم نمایید تا حرکت نکند و با تیغ کاشی، فرآیند برش را انجام دهید.

دلایل برش کج اره عمودبر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین انجام کار با اره عمودبر، متوجه شوید که سطح کار کج بریده می شود. همانطور که در ابتدا گفته شد، اره عمود بر یکی از انواع ابزارآلات پرکاربرد کابینت سازی است. در برخی از مواقع ممکن است که اره عمودبر چوب را به صورت همسان و صاف برش نزند. در ادامه این بخش از مقاله آموزش کار با اره عمود بر به مواردی که از یکدست بریدن چوب جلوگیری می کنند، اشاره خواهیم کرد:

ضخامت بالای چوب

یکی از رایج ترین دلایلی که موجب می شود چوب به صورت کج برش داده شود، ضخامت چوب است. ضخامت چوب میان 3 تا 7 سانتی متر باعث می شود تا اره عمودبر به درستی فرآیند برش را انجام ندهد.

آسیب دیدن و کج شدن تیغه اره چکشی

اگر تیغه اره عمودبر مشکلی داشته باشد، باعث می شود تا چوب کج بریده شود. از این رو تیغه ای که مورد استفاده قرار می گیرد، باید کاملاً ساده و تمیز باشد. برخی از کاربران و نجاران از یک تیغه به صورت مداوم استفاده می کنند. همین کار موجب کند شدن تیغه اره عمودبر می شود و چوب را کج برش می زند.

چگالی بالای چوب

از دیگر پارامترهایی که موجب برش کج چوب می شود، چگالی بالای چوب است. اگر چگالی چوب بالا باشد، تیغه به آسانی داخل آن حرکت نمی کند و کج بریده می شود. لازم به ذکر است که چوب هایی مانند بلوط، راش و … از چگالی بالایی برخوردار هستند.

ضعیف بودن موتور اره عمودبر

در برخی از موارد به دلیل قدرت پایین موتور این محصول، امکان دارد که اره عمودبر سطح مورد نظر را کج بریده باشد. همانطور  که می دانید، این ابزار از تنوع بالایی در بازار برخوردار است و با قدرت های مختلفی تولید می شود. بنابراین اگر اره عمودبر شما توان پایینی دارد، نیازی به عوض کردن آن نیست. تنها با حوصله بیشتر هنگام کارکرد آن می توانید بهترین برش را انجام دهید.

خارج شدن تیغه از غلطک

تیغه اره بر روی یک غلطک حرکت می کند و این غلطک با نگه داشتن تیغه، از حرکت چپ و راست تیغه جلوگیری می نماید. همچنین در برخی از موارد، هنگامی که به تیغه ضربه وارد می شود، تیغه از داخل شیار غلطک خارج می شود و به کنار غلطک هدایت می شود. در نتیجه اگر با برش کج چوب مواجه شدید، تیغه را بررسی نمایید که درون غلطک، حرکت رفت و برگشتی داشته باشد.

فشار بیش از حد به دستگاه

در بخش ابتدایی مقاله آموزش کار با اره عمود بر به این نکته اشاره کردیم که هنگام برش چوب، نیازی نیست تا به اره فشاری بیش از حد وارد نمایید. همچنین اگر ضخامت چوب شما زیاد بود، نیازی نیست تا فشار را چند برابر نمایید. زیرا امکان دارد که با فشار واردشده، تیغه منحرف شود و قطعه کار کج بریده شود.

آموزش کار با اره عمود بر
آموزش کار با اره عمود بر

خرید اره عمود بر

قیمت اره عمودبر باتوجه به ویژگی هایی که دارد، متغیر است. هرچه اره عمود بر از قابلیت های بیشتری برخوردا باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود. همچنین یکی دیگر از مهم ترین عواملی که بر قیمت این محصول تأثیرگذار است، توان آن است. هر چه ابعاد اره عمودبر بزرگ تر باشد، توان آن نیز بالاتر است و قیمت آن بیشتر می شود.

جهت خرید اره برقی و اطلاع از قیمت اره عمودبر می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصولات ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع اره عمود بر و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.