روش های نگهداری و تمیز کردن تیغ اره

روش های نگهداری و تمیز کردن تیغ اره

روش های نگهداری و تمیز کردن تیغ اره به شما کمک می کند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید و به راحتی برای مدت زمان طولانی از تیغ اره ها استفاده نمایید.

تمیز کردن تیغ اره کار لازم و ضروری است زیرا تیغ اره با گذر زمان توسط الیاف ها، براده های چوبی و … دچار آلودگی هایی می شود که این آلودگی ها کاهش قدرت و کیفیت برش را به دنبال دارد. اگر با یک تیغه کثیف برش را انجام دهید، مشاهده خواهید کرد که متریال شما دچار لب پری و یا ترک خوردگی شده است.

خرید انواع تیغ اره
خرید انواع تیغ اره

ما در این مقاله روش های تمیز کردن تیغ اره را به شما آموزش می دهیم. نظافت تیغ اره الماسه و تیغ اره نواری بیشتر مورد توجه کاربران قرار دارد. ما در این مطلب قصد داریم شما را با راه های تمیز کردن و تمیز نگهداشتن تیغ اره آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرا باید تیغ اره را تمیز کرد؟

استفاده از تیغه کثیف اصطکاک ایجاد می کند و برش های نامنظمی را به وجود می آورد و در شرایط بدتر، تیغه لا به لای چوب گیر می کند. یک تیغه کثیف و کند می تواند خطرات و خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. تیغه کثیف می تواند باعث گیر کردن تیغه و پس زدن چوب شود.

در چنین مواردی ممکن است با خود فکر کنید که تیغه شما کارایی خود را از دست داده است. در حالی که چنین نیست و شما می توانید با انجام چند روش ساده، تیغه اره را تمیز کنید.

چرا باید تیغ اره را تمیز کرد؟
چرا باید تیغ اره را تمیز کرد؟

بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن


تیغ اره را با چه موادی می توان تمیز کرد؟

با روش های زیر می توانید انواع تیغ ها در اره برقی را تمیز کنید:

محلول جوش شیرین و آب

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن تیغه ها، یک راهکار ساده و کم هزینه به شمار می آید. این ماده در خانه همه موجود و در دسترس است. با استفاده از جوش شیرین می توانید جرم های موجود روی تیغه را به راحتی و بدون کوچک ترین آسیب و یا کند شدن تیغه ها، تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن در این روش به این صورت است که تیغه را در یک ظرف کم عمق قرار دهید، سپس آب جوش را به نحوی که تا 1 میلی متر بالاتر سطح تیغه را پوشش دهد بریزید. در ادامه به نقاطی که بر روی آن ها کثیفی و جرم وجود دارد، جوش شیرین اضافه کنید. کمی صبر کنید تا آب درون ظرف کمی خنک شود و سپس با مسواک کهنه یا فرچه سیمی بر روی دیسک بکشید و در آخر تیغه را خشک کنید.

نفت یا گازوئیل

استفاده از نفت و مشتقات آن یکی دیگر از گزینه هایی است که می توانید از آن برای تمیز کرن تیغه ها استفاده کنید. برای این کار باید تیغه درون ظرف حاوی نفت یا گازوئیل قرار داده شود. اجازه دهید که به مدت 24 ساعت تیغه درون آن قرار بگیرد.

در ادامه به کمک فرچه یا مسواک، اقدام به تمیز کردن و آبکشی آن کنید. توجه داشته باشید که نفت برای تیغه های بلبرینگ دار مناسب نیست و ممکن است منجر به کاهش عملکرد تیغه شود. چرا که نفت یا گازوئیل باعث از بین رفتن چربی بین ساچمه های بلبرینگی می شود.

اسپری های تمیزکننده اجاق گاز

برخی دیگر از افراد از اسپری های شیمیایی مانند اسپری تمیزکننده گاز استفاده می کنند. استفاده از این اسپری ها کار بسیار اشتباهی است و سبب خراب شدن و حتی کند شدن تیغه ها مخصوصاً تیغه های دارای روکش کاربیدی یا الماسه می شود.

علاوه بر آن، بسیاری از گندزداها و محلول های شست و شو دارای ترکیبات قلیایی قدرتمند هستند که می تواند علاوه بر تمیز کردن تیغه، به آن آسیب بزند.

پودر لباسشویی

اگر در خانه جوش شیرین ندارید، پودر لباسشویی می تواند جایگزین مناسبی برای این کار باشد.

اسپری WD-40

اسپری WD-40 توسط یک کمپانی آمریکایی تولید شده است. کمپانی Rocket Chemical تنها شرکت تولیدکننده در این زمینه است. این محلول به صورت اسپری بر روی سطوح قرار می گیرد.

این اسپری علاوه بر تمیز کردن، قابلیت ویژه ای در زنگ زدایی تیغه و فلزات دارد. این اسپری به گونه ای طراحی شده است که بعد از استفاده، هیچ گونه گرد و غباری بر روی تیغه نمی نشیند.

 

اسپری WD-40
اسپری WD-40

مراحل تمیز کردن تیغ های اره

  • تمیز کردن تیغ اره با محلول جوش شیرین و آب یا پودر لباسشویی

تیغه ها را با رعایت نکات ایمنی از دستگاه جدا کنید. بعد از آن یک ظرف کم عمق نیاز دارید تا چند مهره داخل آن بچینید و تیغه ها را روی مهره ها قرار دهید. با این کار، ماده پاک کننده به تمام قسمت های تیغه می رسد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


بعد از انجام این مراحل، روی تیغه محلول و یا پودر لباسشویی بریزید. با خود تیغه مواد را به هم بزنید تا آب جوش و جوش شیرین با هم مخلوط شوند. سپس محلول را با یک مسواک نرم به آرامی، بر روی تمامی قسمت های تیغه بکشید و آن را تمیز و آبکشی کنید. توجه داشته باشید که بعد از آب کشی، حتماً تیغه را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

  • تمیز کردن کردن تیغ با نفت و مشتقات آن

یکی دیگر از روش های تمیز کردن تیغه ها، استفاده از نفت و مشتقات آن مانند گازوئیل است. برای انجام این کار، ابتدا تیغ اره را داخل ظرف حاوی نفت یا گازوئیل قرار دهید و بعد از گذشت یک شبانه روز، آن را به کمک مسواک نرم، با آب تمیز کنید. سپس با یک پارچه تمیز، آن را خشک نمایید.

اگر بعد از هربار تمیزکاری، تیغه ها را روغن کاری کنید، به افزایش طول عمر آنها کمک بزرگی خواهید کرد.

مراحل تمیز کردن تیغ های اره
مراحل تمیز کردن تیغ های اره

تیغ اره را چند وقت یکبار تمیز کنیم؟

همانطور که می دانید، تمیز کردن و بررسی تیغ اره ها و یا در صورت لزوم تعویض آن ها از مهم ترین کارهایی است که کاربران باید انجام دهند. اگر از دستگاه خود استفاده نمی کنید، تمیز کردن آن ها را سالی دو یا سه بار نباید فراموش کنید. آن ها را کاملاً بررسی کنید.

اگر دندانه ها خراب شده اند، آن ها را جدا کنید و اگر احساس می کنید با تمیز شدن کارایی شان برمی گردد، طبق دستورالعمل های بالا آن ها را تمیز کنید. اگر کند شده اند، آن ها را تیز کنید. تیز کردن تیغه های فلزی یا استیل با سوهان به راحتی انجام می شود اما تیغه الماسه را باید به صورت تخصصی تیز کنید و در بیشتر مواقع، پیشنهاد می شود آن ها را تعویض کنید چرا که مقرون به صرفه تر به نظر می رسد.

تمیز کردن تیغ اره
تمیز کردن تیغ اره

بیشتر بخوانید: مراقبت و نگهداری از ابزار برقی به صورت جامع و کاربردی


نکات ایمنی در تمیز کردن تیغه اره

  • در حین خارج کردن تیغ اره، حتماً دستگاه را از برق بکشید و در صورتی که مدل دستگاه شارژی بود، اقدام به خارج کردن باتری آن نمایید.
  • برای خارج کردن تیغه و تمیز کردن آن حتماً از دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • توصیه می شود برای تمیز کردن تیغه اره از اسپری مخصوص استفاده شود و در صورت نبود آن از روش های دیگر استفاده کرد.

کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت تیغ اره لایکو و یا آشنایی با نحوه خرید تیغ اره فلکه به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند. فروشندگان نیز می توانند با ثبت نام رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود، روزانه با هزاران به صورت مستقیم در ارتباط باشند.

کاربران می توانند در صورت داشتن سؤال و یا پیشنهاد در خصوص تمیز کردن تیغ اره سؤال و پیشنهاد خود را جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.