مراقبت و نگهداری از ابزار برقی به صورت جامع و کاربردی

روش های صحیح مراقبت و نگهداری از ابزار برقی

در این مقاله قصد داریم به موضوع مراقبت و نگهداری از ابزار برقی به صورت جامع و کاربردی بپردازیم. ابزار برقی از مهم ترین انواع ابزارآلات به شمار می آیند که به کمک برق شهری و یا باتری های قابل شارژ کار می کنند.

در حال حاضر استفاده از ابزار برقی نسبت به ابزارآلات دستی، باعث افزایش سرعت و کیفیت کار می شود، اما به دلیل پیچیدگی ساختاری که این نوع ابزار دارند، از قیمت بالاتری برخوردار هستند و طبیعتاً نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارند.

خرید انواع ابزار برقی
خرید انواع ابزار برقی

به طور کلی اگر از انواع ابزارآلات موجود به ویژه ابزارآلات برقی به خوبی نگه داری شود، می توان برای مدت زمان زیادی از آن ها استفاده کرد. از آنجاییکه هر خانه، ماشین، اداره و مشاغل مختلف نیاز به ابزار خاص خود دارند، توصیه می شود برای آشنایی با اصول نگهداری از ابزار برقی ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نکات مهم در مراقبت از ابزار برقی

استفاده درست از ابزار و نگهداری اصولی آن ها باعث کاهش استهلاک دستگاه، افزایش طول عمر آن ها و هم چنین بالا رفتن کیفیت کار می شود. برای این منظور باید برخی از نکات را رعایت کنید که این نکات نگهداری از ابزار برقی عبارتند از:

نگهداری از ابزار برقی
نگهداری از ابزار برقی

تمیز کردن ابزار پس از استفاده

پس از استفاده از ابزار برقی ممکن است که دستگاه توسط خاک، روغن، آب و مواد دیگر خیس و آلوده شده باشد. این موضوع موجب زنگ زدگی و کند شدن دستگاه می شود. به همین علت لازم است پس از استفاده از ابزار، به کمک پارچه و وسایل دیگر آن ها را تمیز کنید.

هم چنین در صورت وجود دستگاه کمپرسور هوا از آن برای پاک کردن دریچه ها و منافذ دستگاه استفاده کنید.

ابزارآلات را خشک نگه دارید

در کارگاه ها، کارخانه ها، گاراژها و محیط های دیگر امکان وجود رطوبت وجود دارد. رطوبت موجود باعث ایجاد زنگ زدگی و آسیب به موتور دستگاه در ابراز برقی می شود. به همین علت لازم است که علاوه بر خشک نگه داشتن ابزار، از آن در محیط های خشک استفاده کنید.

روغن کاری مداوم

بسیاری از ابزارآلات برقی از قطعات فلزی تولید شده اند. این قطعات فلزی به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می شوند و زنگ می زنند. وجود لایه نازکی از روغن، علاوه بر جلوگیری از زنگ زدن این قطعات، باعث روان کاری و بهبود عملکرد آن ها می شود.

نگهداری باتری

باتری دستگاه از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ابزار شارژی است که به عنوان منبع تغذیه از آن استفاده می شود. در رابطه با نگهداری باتری ابزار شارژی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • زمانی دستگاه را به شارژ بزنید که باتری دستگاه کاملاً تخلیه شده باشد.
  • صبر کنید تا دستگاه به صورت کامل شارژ شود و سپس از آن استفاده کنید. (به صورت نیمه کاره باتری را شارژ نکنید.)
  • در حین شارژ باتری به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • از قرار دادن ابزار شارژی در مکان خیس و یا در دمای بالا به شدت خودداری کنید.
  • همواره سعی کنید که باتری را خالی نگه ندارید. باتری های قابل شارژ اگر در مدت زمان طولانی شارژ نشوند، قابلیت شارژ خود را از دست می دهند.
نگهداری باتری
نگهداری باتری

بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


مطالعه دفترچه راهنمای ابزار

یکی از ساده ترین روش های اطلاع از نگهداری از ابزار برقی و نحوه استفاده صحیح از ابزارآلات، مطالعه دفترچه راهنمای آنها است. در واقع کاتالوگ یا راهنمای کاغذی موجود در جعبه ابزارآلات، به منزله شناسنامه برای هر ابزار است که نکات مهم و مؤثر در خصوص استفاده و نگه داری محصول در آن ذکر شده است.

فشار اضافی به ابزار وارد نکنید

یکی از نکات مهم جهت افزایش طول عمر و نگه داری دستگاه، نحوه استفاده از آن است. باید سعی کنید متناسب با حجم کار، ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. در صورتی که از دستگاه برای کارهایی سنگین و بیش از حد توان آن استفاده کنید، باعث خرابی زودرس دستگاه خواهید شد.

محل نگهداری ابزار

همواره از قرار دادن دستگاه بر روی زمین، کاشی، سرامیک و محل های دیگر خودداری کنید. این اماکن دارای رطوبت هستند و ممکن است دستگاه دچار آسیب شود.

بهترین مکان برای نگه داری دستگاه، جعبه و یا کیف مخصوص آن است. بهتر است که ابزار را بعد از استفاده در داخل آن ها قرار دهید. بسیاری از این جعبه ها دارای لایه های عایق و محافظتی هستند که از ابزار در برابر بسیاری از خطرات مراقبت می کنند.


بیشتر بخوانید: زنگ زدایی ابزارآلات با روش های ساده


دوری از گرد و غبار

یکی از مهم ترین عوامل خرابی ابزارآلات، بدون شک نفوذ گرد و غبار به داخل آن است. همواره باید سعی کنید دستگاه را از گرد و غبار دور نگه دارید. به خصوص در مواقعی که موتور دستگاه روشن است، امکان نفوذ گرد و غبار به داخل آن زیاد خواهد بود. حتی در صورتی که از دستگاه استفاده نمی کنید نیز بهتر است در فواصل زمانی معین، اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

تعویض قطعات

در صورتی خرابی قطعات مختلف دستگاه، اقدام به تعویض آن نمایید تا این خرابی باعث خراب شدن قطعات دیگر و یا وارد شدن فشار به موتور نشود. سعی کنید از قطعات درجه یک استفاده کنید، در غیر این صورت مجبور به صرف هزینه های بیشتری می شوید.

برخی از نکات دیگر در رابطه با این موضوع وجود دارد که عبارتند از:

  • همواره لوازم جانبی دستگاه مثل تیغه، صفحه، مته و … را بررسی کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل نمایید.
  • سیم برق و کابل دستگاه را چک کنید تا سالم باشد.
  • در فواصل زمانی معین، اتصالات دستگاه مثل پیچ و مهره ها را چک کنید و در صورت نیاز آن ها را سفت نمایید.

بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست؟


بهترین برند ابزار برقی

در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید ابزارآلات برقی در ایران و سراسر جهان می پردازند. از برترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده ابزار برقی در ایران و جهان می توان به برند دیوالت، ماکیتا، ریوبی، میلواکی، بوش، آاگ، بلک اند دکر، ایران ترانس، رونیکس، توسن، آنکور، ادون، کرون، هیلتی، محک، اکتیو، آینهل، هیوندا، متابو و … اشاره کرد.

بهترین برند ابزار
بهترین برند ابزار

برای آشنایی با بهترین برند ابزار به این مقاله در مجله راندنو مراجعه کنید. کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را جهت نگهداری از ابزار برقی برای اطلاع خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.