نورپردازی محوطه و فضای باز

نورپردازی محوطه و فضای باز

نورپردازی محوطه و فضای باز در کنار ایجاد زیبایی و جذابیت، به ایمنی مکان های باز نیز کمک می کند. امروزه صنعت نورپردازی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. تجهیزات نورپردازی نیز بسیار متنوع شده اند.

در فضاهای آزاد به دلیل اینکه امکان تابش خورشید، بارش باران، وزش باد و … وجود دارد، باید از تجهیزات مناسب نورپردازی استفاده شود. نورپردازی فضای باز در گذشته تنها با هدف روشنایی صورت می گرفت. اما امروزه هدف اصلی نورپردازی ایجاد جلوه های بصری و ایجاد امنیت است. به همین دلیل اهمیت آن بیشتر از پیش شده است.

در نورپردازی فضای باز اغلب از تجهیزاتی همچون چراغ پارکی و چراغ دفنی، پروژکتور، چراغ چمنی، وال واشر و … استفاده می شود. این تجهیزات درجه حفاظت بالایی دارند و دوام آن ها زیاد است.

اگر قصد دارید حیاط، باغ و فضای خارجی مجموعه خود را نورپردازی کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آموزش نورپردازی محوطه و فضای باز می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اهمیت نورپردازی فضای بیرونی

همانطور که طراحی سیستم روشنایی داخلی بسیار حائز اهمیت است، طراحی نورپردازی محوطه و فضای باز نیز بسیار مهم است. به این دلیل که افراد تمام زمان خود را در خانه سپری نمی کنند و تقریباً نیمی از شبانه روز را در فضای باز به سر می برند. با توجه به این مسئله، وجود روشنایی در این مکان ها بسیار ضروری است.

نورپردازی فضای بیرونی به زیباتر دیده شدن مجموعه شما کمک می کند. شاید در گذشته هدف از نورپردازی تنها تأمین نور در محیط بود اما امروزه بخشی از اهداف نورپردازی به جلوه های بصری اختصاص یافته است. نورپردازی مناسب، نمای ساختمان، حیاط، باغچه ها و المان های مختلف را زیباتر نشان می دهد.

از دیگر اهمیت های نورپردازی محوطه و فضای باز می توان به افزایش امنیت اشاره کرد. هرچه نور محیط بیشتر باشد، ایمنی آن نیز بیشتر می شود. در محیط های نورانی خطر سرقت کاهش پیدا می کند.

نورپردازی فضای آزاد اگر مختص به رستوران، کافی شاپ، فروشگاه و … باشد، باید به درستی و استاندارد صورت بگیرد. در این مکان ها فعالیت هایی همچون غذا خوردن، استراحت کردن و … صورت می گیرد. بنابراین نور باید کافی و مناسب باشد.

نورپردازی محوطه و فضای باز
نورپردازی محوطه و فضای باز

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


تجهیزات نورپردازی فضای آزاد

نورپردازی محوطه و فضای باز با استفاده از تجهیزات خاصی انجام می گیرد. این تجهیزات باید ویژگی های خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، جنس بدنه آن ها باید محکم باشد و از خاصیت ضد آب و ضد اشعه برخوردار باشند.

مهم ترین تجهیزاتی که برای نورپردازی محوطه و فضای بیرونی به کار می روند، چراغ ها هستند. با استفاده از این چراغ ها می توانید سبک ها و روش های مختلف نورپردازی را اعمال کنید. از مهم ترین تجهیزات نورپردازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

چراغ پارکی

این چراغ ها به عنوان یکی از مهم ترین منابع نور برای روشنایی در فضای باز به شمار می روند. معمولاً از این نوع چراغ ها برای نورپردازی پیاده رو، پارک، خیابان، فضای سبز و حیاط خانه ها استفاده می کنند. این مدل چراغ ها در دسته بندی های مختلفی وجود دارند.

چراغ پارکی شامل چراغ های پایه بلند، پایه کوتاه و پایه متوسط هستند که هرکدام برای فضاهای خاصی به کار می روند. طراحی این تجهیزات به شکلی انجام گرفته است که در برابر سرما، گرما و …. بسیار مقاوم باشند.

همچنین این چراغ ها به دو صورت بدون لامپ و لامپ دار عرضه می شوند. در نوع بدون لامپ می توان از لامپ دلخواه مطابق با سرپیچ در چراغ استفاده کرد. اما در نوع لامپ دار، چراغ پارکی به منابع نوری از جنس ال ای دی، SMD، فلورسنت، COB و … مجهز شده است.

چراغ پارکی
چراغ پارکی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ پارکی ارزان و باکیفیت


چراغ چمنی

چراغ چمنی به عنوان یکی از مرسوم ترین تجهیزات در نورپردازی محوطه و فضای باز به شمار می رود. این چراغ ها همانطور که از نامشان مشخص است، برای نورپردازی در سطح باغچه ها و چمن ها استفاده می شوند. این چراغ ها علاوه بر ایجاد روشنایی در فضا، باعث زیباسازی نیز می شوند.

یکی از مهم ترین انواع چراغ های چمنی، چراغ چمنی سولار یا خورشیدی است. تولید این نوع چراغ ها به عنوان یک اتفاق مهم در صنعت نورپردازی به شمار می رود. این نوع چراغ ها باعث می شوند که به میزان زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

چراغ چمنی پایه کوتاه نیز نوع دیگری از این تجهیزات است که در طرح های مختلفی به بازار عرضه می شود. این چراغ ها در دو نوع مدرن و سنتی وجود دارند. اغلب از تکنولوژی ال ای دی در ساخت این چراغ ها استفاده شده است.

چراغ چمنی
چراغ چمنی

ریسه

انواع ریسه در نورپردازی محوطه و فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. ریسه ها نوارهای نورانی هستند که اغلب در کناره دیوارها، زیر طاق و دور درختان نصب می شوند. ریسه نواری، ریسه شلنگی و ریسه نئون از انواع ریسه نوری هستند.

چراغ دفنی

نورپردازی محوطه و فضای باز با استفاده از چراغ دفنی، به عنوان یکی از روش های متداول نورپردازی به شمار می رود. چراغ های دفنی با توجه به طراحی خاصی که دارند می توانند فضای زیبایی را در نورپردازی خارجی ایجاد کنند.

معمولاً از این چراغ ها برای نورپردازی فضاهای سبز استفاده می شود. به این دلیل که زیبایی محل مورد نظر را چند برابر می کنند. به این چراغ ها چراغ دفنی سنگی نیز گفته می شود زیرا با تعبیه نمودن جایگاه آن ها در سنگ می توان در نورپردازی کف نیز از آن ها استفاده کرد.

چراغ دفنی از مزایای زیادی برخوردار است. این چراغ ها از قابلیت پرتاب حداکثری نور برخوردار هستند. این چراغ ها در رنگ های مختلفی وجود دارند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. چراغ های دفنی از بدنه محکمی برخوردار هستند و در برابر خوردگی، خش و خمیدگی دوام می آورند. این نوع چراغ ها در تمام شرایط جوی از پایداری بالایی برخوردار هستند.

چراغ دفنی
چراغ دفنی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ ضد آب


پروژکتور

پروژکتورهایی که برای نورپردازی فضای خارجی به کار می روند، در نمونه های مختلفی وجود دارند. پروژکتورها نور یکنواختی را ارائه می دهند که باعث زیبایی فضای بیرونی می شود. بیشتر افراد عقیده دارند که پروژکتورها بهترین گزینه برای نورپردازی فضای بیرونی به شمار می روند.

نورپردازی محوطه و فضای باز با استفاده از پروژکتور به عنوان یکی از قدیمی ترین روش های نورپردازی شناخته می شود. این تجهیزات علاوه بر تنوع رنگ بالایی که دارند، از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند. همچنین از امکان نصب در حالت های مختلف نیز بهره مند هستند.

امروزه پروژکتورهایی با کیفیت بالا تولید شده اند که در مقایسه با نمونه های قدیمی از طول عمر بالاتری برخوردار هستند. این محصولات شار نوری و بازدهی بسیار خوبی دارند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع پروژکتور


نکات مهم در نورپردازی فضای باز

نورپردازی محوطه و فضای باز در دنیای امروز تنها با هدف روشنایی فضا نیست. با استفاده از نورپردازی می توانید فضای بیرونی را بسیار خیره کننده به نمایش بگذارید. یکی از نکات بسیار مهم در طراحی نورپردازی فضای باز این است که زیاده روی نکنید و جانب اعتدال را رعایت کنید. نیازی نیست همه فضا را روشن کنید بلکه کافی است زاویه نور مناسب را پیدا کنید.

تجهیزاتی که در نورپردازی فضای بیرونی استفاده می کنید باید مقاوم باشند و از درجه حفاظت بالایی برخوردار باشند. این تجهیزات در تمام مدت در فضای باز و در معرض گرد و خاک، باران، برف، حشرات و … قرار می گیرند.

نورپردازی محوطه و فضای باز به شکل هوشمند باعث می شود که علاوه بر زیبایی، عملکرد و انعطاف پذیری بیشتری در اختیار شما قرار گیرد. نورپردازی هوشمند امکان کنترل سیستم را به وسیله ی پنل مرکزی در اختیار شما قرار می دهد. می توانید سیستم را از دور کنترل کنید و یا رنگ چراغ ها را عوض نمایید.

در انتخاب رنگ نور دقت کنید. باید رنگ نور را متناسب با فضای مورد نظرتان انتخاب کنید. در صورتی که رنگ نورها با محیط مورد نظر هماهنگ نباشد، نه تنها باعث زیبایی نمی شود بلکه نتیجه عکس نیز می دهد.

در نورپردازی محوطه و فضای باز منبع نور را تا جاییکه می توانید پنهان کنید. استفاده از نورهای مخفی جلوه زیبایی به محیط می بخشد. البته دقت داشته باشید که در برخی موارد این امکان وجود ندارد. در بعضی موقعیت ها نیز از منبع نور به عنوان عناصر طراحی بهره می گیرند.

برای نورپردازی محیط بیرونی لازم است که از تجهیزات و روش های استاندارد استفاده شود. در برخی موارد مشاهده شده که نورپردازی غیر اصولی در فضای بیرونی تأثیر منفی بر روی فضای خارجی گذاشته است.

نکات مهم در نورپردازی فضای باز
نکات مهم در نورپردازی فضای باز

مشکلات روشنایی فضای باز

  • در نورپردازی محوطه و فضای باز باید مراقب باشید نور زننده و خیره کننده ایجاد نشود. در این صورت باید از منابع نوری با بازدهی کمتر استفاده کنید. خیرگی چشم افراد را آزار می دهد.
  • در فضاهای آزاد معمولاً انعکاس نور وجود ندارد زیرا فضا گسترده است و تاریکی بسیار زیادی به چشم می خورد. برای رفع این اشکال باید از منابع نوری به صورت پراکنده استفاده کنید.
  • به دلیل این که تعداد تجهیزاتی که در فضای آزاد به کار می روند زیاد است، مصرف انرژی بالا می رود. به همین دلیل از منابع نوری کم مصرف مانند ال ای دی یا فلورسنت استفاده کنید. همچنین چراغ های تایمردار و یا فتوسل نیز می تواند کارامد باشد.
  • از نورپردازی تأکیدی، عمومی و دیگر سبک ها در کنار هم استفاده کنید. نورپردازی یکنواخت جلوه زیبایی به محیط نمی بخشد.
  • بخش های مختلف فضای خارجی را فراموش نکنید تا بتوانید تمامی مکان ها را نورپردازی کنید. در فضای خارجی مسیرهای رفت و آمد، ورودی ها، مسیرهای حرکت ماشین، پله ها، آلاچیق ها، سایه بان ها، ستون ها، دیوارها و … وجود دارند که باید نورپردازی شوند.

بیشتر بخوانید: نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده