اور فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

اور فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

اور فرز چیست و چه کاربردی دارد؟ اور فرز یا فرز نجاری ابزاری کاربردی است که در صنعت چوب جهت ایجاد شیار و شکل دادن به لبه های قطعه مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این محصول در مشاغل مربوط به نجاری، منبت کاری، معرق کاری و … کاربرد دارد.

اور فرزها که معمولاً با عنوان روتر نیز از آنها نام برده می شود، براساس ظاهر از ساختار تقریباً یکسانی برخوردار هستند. همچنین انواع این محصول با توجه به امکانات و ویژگی هایی که دارند، از یکدیگر متمایز می‌شوند. لازم به ذکر است که اور فرزها از قابلیت حمل آسانی برخوردار هستند.

خرید انواع اور فرز نجاری
خرید انواع اور فرز نجاری

به طور کلی می‌ توان از انواع فرز نجاری در مشاغلی که افراد با چوب سروکار دارند، استفاده کرد. در ادامه مقاله اور فرز چیست به معرفی انواع اور فرز و کاربردهای آنها می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

انواع اور فرز

این ابزار با توجه به کاربردها و قابلیت هایی که دارد، در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌ شود. در ادامه این بخش از مقاله اور فرز چیست به توضیح مختصری از انواع این محصول می پردازیم.

فرز مشتی

اور فرز مشتی یا لبه گیر نسبت به دیگر انواع این محصول، از ابعاد کوچک‌ تر و وزن سبک‌ تری برخوردار است. به دلیل عدم وجود دسته‌ جهت هدایت دستگاه در ساختار این محصول، به این ابزار فرز مشتی نیز گفته می شود. این نوع فرز نجاری جهت سوراخکاری، فرم‌ دهی، برش و انواع اتصالات کاربرد دارد.

سایز کولت این دستگاه کوچک است و جهت انجام کارهای دقیق، تیغه های کوچک‌ تری را می توان بر روی این ابزار قرار داد. بر روی این ابزار پیچ مخصوصی تعبیه شده است که توسط آن می‌ توان عمق فرز مشتی را تنظیم نمود. لازم به ذکر است که این ابزار از قابلیت حمل و جابه جایی آسانی برخوردار است.

اور فرز پلان جر

این اور فرزها از پایه جدا می شوند و از موتور این دستگاه می توان جهت اتصال به دستگاه های دیگر مانند پانتوروترها استفاده نمود. اگر قصد بهره گیری از موتور این دستگاه را برای دستگاه های مورد نیاز دیگر  دارید، اور فرز پلان جر گزینه مناسبی محسوب می شود.

اور فرز پایه نفوذی

از دیگر انواع اور فرز می توان به اور فرز پایه نفوذی اشاره کرد. جهت بهره گیری از این ابزار، باید دستگاه را بر روی سطح کار به سمت پایین به حرکت درآورد. از بزار از کلید قفل برخوردار است که توسط آن می‌ توان دستگاه را در عمق مشخصی که از قبل تعیین کرده اید، قفل نمود.

این ابزار جهت ایجاد شیارهای عمیق، اتصالات کام و زبانه و ایجاد طرح هایی به کمک شابلون بر روی قطعه کار کاربرد دارد. لازم به ذکر است که جهت انجام کار با فرز نجاری پایه نفوذی باید از تیغه هایی که فاقد بلبرینگ هستند، استفاده کرد. به عبارتی این تیغه ها از قابلیت سوراخ کردن و نفوذ به داخل چوب برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: بهترین اور فرز نجاری کدام است؟ راهنمای خرید اور فرز نجاری


اور فرز ثابت

اورفرز فیکس یا اورفرز پایه ثابت، نوعی فرز همه کاره محسوب می شوند. این دستگاه جهت فرم‌دهی لبه های کار مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این محصول و هدایت آن، از لبه قطعه کار و فنس قفل شده آن به میز کار، می توان به عنوان راهنما استفاده نمود.

اور فرز وظیفه سنگین

این مدل اور فرز به عنوان قوی ترین، سنگین ترین و بزرگ ترین مدل اور فرزها است. این ابزار از بزرگ‌ ترین کولت برخوردار است و ظرفیت آن، تیغه های بزرگ تر از شفت 1/2 1 اینچ است.

اور فرز وظیفه متوسط

این نوع اور فرزها میان دستگاه های وظیفه سنگین و وظیفه سبک قرار دارند. اور فرز وظیفه متوسط جهت انجام کارهای ظریف و دقیق‌تر مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت اندازه کولت این ابزار بیش از 1/2 اینچ است. لازم به ذکر است که این ابزار جهت انجام کارهای سنگین و صنعتی گزینه مناسبی نیست.

اور فرز وظیفه سبک

این مدل فرز ضعیف تر از دیگر مدل های اور فرز است. این ابزار جهت انجام فعالیت های نسبتاً سبک گزینه مناسبی به شمار می آید. این ابزار نیمه حرفه ای انتخاب مناسبی جهت دست سازه های خانگی و کارهای DIY است و طولانی مدت نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که این اورفرز از کوچک ترین انواع این محصول به شمار می آید و بزرگ ترین تیغه ای که می توان در آن استفاده کرد، سایز 1/4 اینچ است.

انواع اور فرز
انواع اور فرز

کاربرد اور فرز

اصلی ترین کاربرد اور فرز، ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی است. همانطور که در ابتدای مقاله اور فرز چیست به این مطلب اشاره کردیم، انواع اور فرز به گونه ای طراحی شده اند که نجارها و افرادی که در محیط های شغلی خود با چوب سروکار دارند، می توانند از مدل های مختلف این محصول در موقعیت های مختلف استفاده نمایند.

در ادامه به کاربردهای این ابزار کاربردی می پردازیم:

  • ابزار زنی قسمت لبه چوب
  • ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی
  • برش چوب
  • باربرداری یکدست سطح چوب
  • حکاکی و ایجاد شیار
  • ایجاد نقش و طرح های گل نقطه ای
کاربرد اور فرز
کاربرد اور فرز

ساختار اور فرز

فرز نجاری نیز مانند دیگر ابزار برقی از اجزای گوناگونی تشکیل شده است. معمولاً در ساختار اور فرزها بدنه و موتور به صورت یکپارچه قرار دارند و تنها یک صفحه به پایه متحرک آن، جهت تنظیم ارتفاع قرار گرفته است. در ادامه این بخش از مقاله اور فرز چیست به ساختار این ابزار کاربردی می پردازیم:

موتور اور فرز

موتور این دستگاه از قسمت های اصلی تشکیل دهنده این ابزار محسوب می شود. موتور اور فرز از قدرت بالایی برخوردار است و در قسمت هسته بدنه این ابزار قرار گرفته است. این قطعه اصلی نیروی چرخشی را بدون وجود دنده و گیربکس، به شفت و تیغه منتقل می کند.

بدنه اصلی اور فرز

بدنه اصلی این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت بالایی آن با پوشش موتور مرتبط است و معمولاً از جنس پلاستیک عایق دوبل تولید می شود. لازم به ذکر است که این پوشش عایق، مانع از برق گرفتگی اپراتور بر اثر اتصال احتمالی بدنه با قطعات الکتریکی درون دستگاه می شود.

قسمت پایینی این بدنه نیز از جنس فلز ساخته می شود و اکثر قابلیت ها و امکانات اور فرز در این بخش وجود دارد.

کلید خاموش و روشن

در قسمت سمت راست این دستگاه و در زیر دستگیره، یک کلید 0 و 1 وجود دارد. توسط این کلید می توان دستگاه را خاموش و روشن کرد. لازم به ذکر است که در مدل های جدید این محصول، یک سوئیچ خاموش و روشن نیز بر روی دستگاه تعبیه شده است.

گیره باز و بسته کردن پایه ها

این گیره ها همانطور که  از نامشان مشخص است، وظیفه باز و بسته کردن پایه ها را بر عهده دارند.

کولت

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، قسمت پایینی بدنه این ابزار از جنس فلز است. همچنین در انتهای شفت این محصول، کولت یا تیغ‌ گیر وجود دارد که محل قرارگیری پایه تیغ اور فرز در داخل آن است. با قرارگیری پایه تیغه درون کولت و چرخاندن مهره آن، می توان تیغه را در جای خود محکم کرد.

کولت های اور فرز باتوجه به اندازه دستگاه، در اندازه های 6 تا 12 میلی متر متغیر هستند. به طور مثال، قطر کولت فرزهای مشتی 6 میلی متر است یا به عبارتی تیغه هایی با پایه 6 میلی متر را می توان درون شفت قرار داد.

پایه دستگاه

پایه دستگاه شاید مهم ترین وظیفه را داشته باشد. پایه انواع اور فرز به گونه ای طراحی می شود که با استفاده از آن شما می توانید این ابزار را بلند کنید و آن را حمل نمایید.

پیچ ها و اهرم های تنظیم ارتفاع

برخی از افراد این قسمت را با نام عمق برش تیغه نیز شناسایی می کنند. این قسمت به گونه ای طراحی شده است که ارتفاع دستگاه را برای راحت تر شدن کار شما تنظیم می کند.

در برخی از مواقع شما مجبور هستید که مقدار باربرداری را با دقت کمتر از 1 میلی متر تنظیم نمایید. از این رو بخش های کنترل میزان باربرداری در این دستگاه تعبیه شده است. به عبارتی این قطعه جهت تنظیم مقدار باربرداری در این دستگاه در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که این بخش در اور فرز، از یک پیچ جهت تنظیم ارتفاع و یک پیچ جهت تنظیم عمق تشکیل شده است.

دستگیره دستگاه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این دستگاه از قدرت بالایی برخوردار است. از این رو تولیدکنندگان جهت کنترل تنش های زیاد هنگام کار با این محصول، دو دستگیره در دو طرف بدنه این ابزار قرار می دهند.

با استفاده از دستگیره بکار رفته در ساخت انواع اور فرز، شما می توانید فعالیت هایی همچون ثابت نگه داشتن اور فرز را به طور کامل انجام دهید.

صفحه متحرک اور فرز

این قطه همانطور که از نامش مشخص است، زیر پایه قرار می گیرد و باعث می شود که پایه انواع اور فرز ثابت شود. به عبارتی با بهره گیری از یک اهرم درگیر با پایه اور فرز، صفحه متحرک پایینی آزاد شده و در ارتفاع مورد نظر تنظیم می شود.

پایه های اور فرز به فنر مجهز هستند. این قابلیت باعث می شود که هنگام تنظیم ارتفاع، با مشکل خاصی مواجه نشوید و صفحه ثابتی در اختیار داشته باشید.

محافظ تراشه

این قطعه همانطور که از نامش مشخص است، باعث جلوگیری از پرتاب شدن تراشه های کار به طرف شما درحین انجام فعالیت می شود.

محافظ تراشه به صورت یک طلق شفاف است که پس از مدتی در اثر برخورد با تراشه های چوب، مات می شود. البته با استفاده از پولیش، می توانید مجدداً طلق را تمیز نمایید.

تنظیم سرعت

کنترل سرعت یا دیمر، وظیفه تنظیم سرعت چرخش موتور در دور مورد نظر را برعهده دارد. اور فرزهایی که از این قابلیت برخوردار هستند، اور فرز دیمردار نامیده می شوند. در این نوع اور فرزها می توان توسط غلطک دیمر، سرعت مورد نظر را در حدود 8 تا 28 هزار دور تنظیم نمود.

ساختار اور فرز
ساختار اور فرز

آموزش کار با اور فرز نجاری

با استفاده از انواع اور فرز می توان فعالیت های مختلفی را انجام داد که هرکدام از این فعالیت ها، بازدهی خاصی برای شما خواهند داشت. شما باید بسته به نوع پروژه و نوع فعالیت های مورد نظر، نوع خاصی از اور فرز را با توجه کاربردی که دارد، انتخاب نمایید.

مهم ترین بخش آغاز کار با این محصول، انتخاب نوع تیغ اور فرز است. در ابتدا باید تیغه مخصوص را بر روی این ابزار سوار کنید. پس از تمام شدن مرحله اسمبل دستگاه، شما باید نسبت به انجام فعالیت های مختلف با آن اقدام نمایید. شما می توانید اتصالات را تنظیم کنید و یا اینکه ظریف کاری ها را به اتمام برسانید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اور فرز نجاری


انواع تیغه های اتصال اور فرز

 همانطور که می دانید، این دستگاه توسط تیغه های مخصوصی عملیات برش و ابزار زنی را انجام می دهد. در برخی از مواقع این تیغه ها به صورت تک و در اکثر مواقع به صورت دوتایی و یا بیشتر، به بازار عرضه می شوند. در این بخش از مقاله اور فرز چیست به انواع تیغه های اتصال این محصول اشاره خواهیم کرد:

  1. ست تیغه فاق و زبانه
  2. تیغ اتصال انگشتی
  3. تیغ اتصال پروانه ای
  4. تیغ اتصال شانه ای یا 5 دندانه
  5. تیغه اتصال کام و زبانه
  6. تیغ اتصال 90 درجه و …
انواع تیغه های اتصال اور فرز
انواع تیغه های اتصال اور فرز

بهترین اور فرز نجاری

حتماً برای شما هم سؤال پیش آمده که بهترین برند تولیدکننده اور فرز چیست در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که امروزه برندهای زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید مدل های مختلف اور فرز فعالیت می کنند. در ادامه به معتبرترین و محبوب ترین برندهای تولیدکننده این ابزار کاربردی می پردازیم:

اور فرز توسن

برند توسن از محبوب ترین تولیدکنندگان ابزارآلات به شمار می آید. این شرکت محصولات خود را طبق استانداردهای بین المللی و با کیفیتی مطلوب، تولید و به بازار عرضه می کند. از بهترین اور فرز تولیدشده توسط این شرکت می توان به اور فرز نجاری توسن مدل 1013R اشاره کرد.

اور فرز ماکیتا

ماکیتا از دیگر برندهای محبوب تولیدکننده این محصول به شمار می آید. امروزه کالاهای این برند در کشورهای چین، ژاپن و … تولید می شوند. از برترین اور فرز تولیدشده توسط این شرکت می توان به اور فرز نجاری ماکیتا مدل RP1800 ،RP0900 و … اشاره کرد.

اور فرز کرون

برند ابزار برقی کرون در سال 1983 تأسیس شد و در حال حاضر از ده‌ها کارخانه زیرمجموعه نیز برخوردار است. برند کرون از برزگترین تولیدکنندگان ابزارآلات برقی در کشور چین به شمار می آید. اور فرز محبوب تولیدشده توسط این شرکت، اور فرز نجاری کرون مدل CT11002 ،CT11001 و … است.

اور فرز رونیکس، آاگ، ادون، بوش، دیوالت، اور فرز هیوندای و … از معتبرترین و محبوب ترین برندهای این محصول به شمار می آیند.

اور فرز چیست
اور فرز چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز


امیدواریم که مقاله اورفرز چیست و چه کاربردی دارد برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید انواع فرز در سایت راندنو می توانید مشخصات فرز مورد نظر و قیمت انواع فرز را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.