آموزش کار با اور فرز نجاری

آموزش کار با اور فرز نجاری

آموزش کار با اور فرز نجاری یکی از درخواست های متداول کاربران در زمینه ابزارآلات برقی است. اور فرز نجاری یکی از پرکاربردترین ابزار برقی به شمار می آید که در دو نوع پایه ثابت و پایه متحرک تولید و به بازار عرضه می شود. پایه متحرک آن برای نجاران کاربرد بیشتری دارد و در عین حال، کار با آن نیز دشوارتر است.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این گونه ابزارآلات برقی، لازم است نحوه کار با آن ها را به خوبی بلد باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه درست استفاده از این ابزار و نکاتی که بایستی در حین کار با اور فرز نجاری رعایت کنید، آشنا کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

رعایت نکات اولیه قبل از شروع کار با اور فرز نجاری

قبل از آموزش کار با اور فرز نجاری می بایست نکات زیر را رعایت کنید:

تهیه یک میز برای اور فرز

تهیه یک میز برای این فرز سبب بالا رفتن ایمنی در هنگام کار، برش های دقیق تر و نتایج بهتر برای کاربر می شود.

در برخی از کارگاه های پیشرفته نجاری، میزهایی برای این دستگاه استفاده می شود که قابلیت نصب اور فرز را از زیر میز دارد. این میز کار ایمنی اپراتور را در هنگام کار بالاتر می برد.

مرتب کردن محیط کار و طبقه بندی چوب ها

در دستگاه اور فرز، چوب ماده اصلی به شمار می رود. به همین دلیل لازم است چوب های خود را طبقه بندی کنید و در قفسه های مشخصی قرار دهید. این کار باعث سرعت بخشیدن به کار، انتخاب قطعات درست در کوتاه ترین زمان، هدر نرفتن مواد اولیه و آسیب نرسیدن به اور فرز می شود.

نکات ایمنی برای شروع دریل کاری

در آموزش کار با اور فرز نجاری حتماً به این بخش توجه ویژه داشته باشید. دستگاه هایی که برای برش و شکل دهی به چوب مورد استفاده قرار می گیرند، گرد و غبار و براده های چوب زیادی را در محیط پراکنده می کنند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات به نکات زیر توجه کنید:

  • محافظ تلقی دستگاه را به درستی نصب کنید تا از پراکنده شدن قطعات ریز چوب جلوگیری شود.
  • حتماً از ماسک و عینک صنعتی استفاده کنید تا براده های چوب آسیبی به ریه و چشم شما نرسانند.
  • از صداگیر و یا هدفون های صنعتی استفاده کنید تا صدای دستگاه به گوش شما آسیبی نرساند.

بیشتر بخوانید: اور فرز چیست و چه کاربردی دارد؟


نکات مهم به هنگام کار با اور فرز

نکات مهم به هنگام کار با اور فرز نجاری عبارتند از:

تنظیم تیغه

کولت بخش فلزی و پایه اصلی اور فرز است که تیغه بر روی آن نصب می شود. برای روشن کردن دستگاه ابتدا لازم است کولت را شل کنید. برای این کار پیچ هایی را که در آن قسمت وجود دارد، به صورت پاد ساعتگرد بچرخانید تا کولت شل شود. سپس تیغه مناسب را درون آن قرار دهید.

بعد از قرار دادن تیغه، پیچ ها را به صورت ساعتگرد بچرخانید تا تیغه در جای خود محکم شود. توجه داشته باشید که اگر قطر تیغه با قطر کولت همخوانی نداشته باشد، باید از مبدلی استفاده کنید که همراه با محصول وجود دارد.

تنظیم ارتفاع فرز زنی

برای تنظیم تیغه، ابتدا اور فرز را روی یک سطح صاف چوب قرار دهید و سپس اهرم تنظیم عمق را از حالت قفل خارج کنید. ارتفاع مورد نظر خود را مشخص کنید و دستگیره ها را به سمت پایین فشار دهید تا به عمق دلخواه برسید.

تنظیم عمق

برای تنظیم عمق، کافیست از پیچ هایی که بر روی دستگاه وجود دارد، استفاده کنید. این پیچ ها دارای مهره ای هستند که با شل کردن آن ها می توانید عمق مورد نظر خود را مشخص کنید و در آخر پیچ ها را سفت نمایید. به کمک این پیچ ها می توانید عمق مناسب را دقیق و میلی متری محاسبه کنید.

عمق قطعه

قبل از اعمال عمق مورد نظر، حتماً به توان عمق کار دستگاه خود توجه کنید و بیشتر از ظرفیت آن عمق را تنظیم نکنید. حداکثر توان اور فرزهای استاندارد 15 میلی متر است.

برای جلوگیری از خرابی دستگاه و انجام شدن بهتر کار، می توانید عمق را به چند مرحله تقسیم کنید و کار را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید. به عنوان مثال، برای برشی به عمق 15 میلی متر بهتر است در سه مرحله آن را انجام دهید و هر بار عمق را بر روی 5 میلی متر تنظیم کنید.

نکات مهم به هنگام کار با اور فرز
نکات مهم به هنگام کار با اور فرز

کار با اور فرز نجاری

به آموزش گام به گام کار با اور فرز نجاری می پردازیم:

مرحله اول

در بعضی از مدل های اور فرز نجاری، امکان تنظیم دور موتور با دیمر وجود ندارد و دستگاه به یکباره به نهایت دور موتور خود می رسد. در این لحظه برای جلوگیری از رها شدن و لغزیدن دست، لازم است قبل از روشن کردن، دستگاه را با دو دست خود محکم نگه دارید. بعد از روشن شدن دستگاه توجه کنید که دستگاه صدا و ارتعاشات غیر عادی نداشته باشد و سالم باشد.

مرحله دوم

در ابتدای کار بهتر است دستگاه را بر روی یک تکه چوب امتحان کنید تا در صورتی که دستگاه دچار اختلالاتی شده بود، برطرف شود و سپس کار اصلی خود را شروع کنید. برای متصل کردن و شروع کار دقت کنید که دستگاه در حالت خاموش باشد. سپس آن را به برق بزنید و روشن کنید.

مرحله سوم

بعد از روشن شدن تأمل کنید تا دور موتور به سرعت مورد نظر و یا نهایت سرعت خود برسد. سپس آن را بر روی چوب قرار دهید و کار خود را شروع کنید. با رعایت این نکات، به جلوگیری از کند شدن تیغه و خراب شدن دستگاه کمک شایانی کرده اید.

مرحله چهارم

در هنگام کار با اور فرز نجاری دقت کنید که تماس فرز با چوب منقطع نشود. تنها در صورتی این کار را انجام دهید که دستگاه صدای عجیبی بدهد یا متوجه شوید که چوب در جای خود محکم نیست. بعد از اتمام کار نیز نباید اور فرز را تا خاموش شدن و از حرکت ایستادن کامل، از سطح چوب جدا کنید.

کار با اور فرز نجاری
کار با اور فرز نجاری

کار با اور فرز برای کاربردهای مختلف

از اور فرزها برای کارهایی همچون شیار زنی، اتصالات و موارد مختلف دیگر نیز می توان استفاده کرد که در اینجا به چند مورد از این کاربردها و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم:

کندن کام با فرز

برای کندن کام با اور فرز لازم است تکه ای چوب را به گونیا اضافه کنید و بعد تیغه را به چوب نزدیک کنید. با رعایت این نکته، اتصال بین تکه چوب و لبه کار برقرار می شود و کندن کام با دقت بیشتری انجام می شود.

لبه زنی با اور فرز

برای اطلاع از نحوه استفاده در لبه زنی باید به نوع تیغه خود توجه کنید. کار با تیغه هایی که بلبرینگ دارند، بسیار راحت است. اگر تیغه شما از این نوع تیغه ها نیست، باید برای جلوگیری از حرکت چوب و عملکرد دستگاه از لبه گیر استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز


برای لبه زنی، جهت حرکت دادن دستگاه باید مخالف با گردش تیغه ها باشد. همچنین جهت حرکت دستگاه برای لبه های داخلی باید به صورت پاد ساعتگرد و برای لبه های خارجی ساعتگرد باشد. این کار از آسیب رسیدن به سطح چوب جلوگیری می کند.

برش های مربوط به اتصالات

برای برشکاری اتصالات چوبی بهتر است از از اور فرز با پایه های متحرک استفاده کنید. برای انجام این عمل ابتدا محل اتصال و برش را مشخص کنید و دستگاه را روی سطح قرار دهید. سپس فشار دهید تا وارد سطح چوب شود و برش های خود را انجام دهید. در پایان کار نیز دستگیره را بالا بکشید تا از سطح چوب جدا شود.

کندن شیار یا شیار زنی با فرز نجاری

برای شیار زنی با اور فرز نجاری، نیاز به یک تیغه مخصوص و راهنمای انجام کار دارید. راهنما را با بستن یک قطعه چوب روی گیره بسازید. این راهنما نوعی گونیای دست ساز است و دقت کار را بالا می برد.

سپس طرح خود را روی چوب مشخص کنید و کار را آغاز نمایید. برای شیار زنی لازم است جهت حرکت ساعتگرد باشد و برای بریدن اضافه های تراشه چوب و صاف کردن سطح، جهت حرکت پادساعتگرد می شود.

کندن دایره با اورفرز نجاری

کندن دایره با اور فرز با استفاده از یک میله با مرکز ثابت که فاصله دستگاه را تا یک نقطه حفظ می کند، امکان پذیر است. این دستگاه کاربرد ویژه ای برای کندن سوراخ های دایره ای شکل تزئینی بر روی سطوح دارد.

برای ایجاد دایره های بزرگ تر می توان از راهنمای دست ساز بر روی سطوح استفاده کرد. این قطعات دارای سوراخ هایی برای سوار شدن فرز بر روی خود هستند.

کندن شکاف در وسط قطعه با اورفرز نجاری

برای این کار ابتدا باید طرح شکاف مورد نظر را بر روی قطعه کار به کمک مداد یا خودکار رسم کنید. از یک تکه چوب اضافی جهت راهنما، مماس با لبه پایه دستگاه استفاده کنید. این عملیات را برای برش تمامی خطوط طرح رسم شده انجام دهید و شکاف مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

برش کاری و ابزار زنی

اگر قصد برشکاری با ابزاری را دارید که فاقد بلبرینگ است، باید از گونیاهای مختلفی همچون گونیای شابلون، مسطح و … استفاده کنید. گونیا داخل پایه های اور فرز نجاری قرار می گیرد و به عنوان یک راهنما، ابزار زنی و برش کاری با آن بسیار دقیق تر انجام می شود.

کار با اور فرز برای کاربردهای مختلف
کار با اور فرز برای کاربردهای مختلف

بیشتر بخوانید: انواع ابزار نجاری کدام است ?


نکات ایمنی در کار با اور فرز نجاری

  • بعد از خاموش کردن تیغه به هیچ وجه به آن دست نزنید زیرا حرارت بالای آن باعث سوختن دست شما می شود.
  • در صورتی که صداهای غیر عادی از دستگاه خود می شنوید، دستگاه را متوقف کنید. زیرا این صداها ممکن است نشان دهنده شل بودن تیغه باشد و این موضوع بسیار خطرآفرین است. هنگامی که دستگاه شما سروصدای زیادی دارد و شما نیز از محکم بودن تیغه ها مطمئن هستید، بهتر است از یک تعمیرکار مجاز برای بررسی دستگاه کمک بگیرید.
  • دستگاه را در حالت روشن رها نکنید و از خاموش شدن و از حرکت ایستادن تیغه مطمئن شوید.
نکات ایمنی در کار با اور فرز نجاری
نکات ایمنی در کار با اور فرز نجاری

نگهداری و سرویس اور فرز نجاری

  1. تیغه دستگاه: بعد از اتمام کار و خنک شدن تیغه ها، لازم است به تمیز کردن آن ها بپردازید. برای تمیز کردن تیغه ها به هیچ عنوان از موادی مانند نفت و گازوئیل استفاده نکنید زیرا کارایی تیغه را در دفعات بعد پایین می آورد.
  2. ذغال دستگاه: ذغال دستگاه یکی از قطعات مهمی است که برای عمر و کارایی بیشتر آن ضروری است. ذغال ها را مرتباً چک کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین اور فرز نجاری کدام است؟ راهنمای خرید اور فرز نجاری


بهترین اورفرز نجاری

در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی متعددی به تولید این ابزار نجاری پرکاربرد می پردازند. از محبوب ترین و بهترین برندهای اور فرز می توان به اور فرز توسن، رونیکس، ماکیتا، هیوندای، دیوالت، دی سی ای، بوش، بلک اند دکر، پوکا، پایون، اینهل، محک و … اشاره کرد.

در صورتی که قصد خرید اور فرز نجاری را دارید، ولی در مورد قیمت و نحوه کارکرد آن اطلاعات کافی ندارید، فروشندگان سایت راندنو شما را به صورت مستقیم راهنمایی می کنند. کاربران می توانند سؤالات مربوط به نحوه کار با اورفرز نجاری را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.