بهترین اور فرز نجاری کدام است؟ راهنمای خرید اور فرز نجاری

بهترین فرز نجاری | راهنمای خرید اور فرز نجاری

راهنمای خرید اور فرز نجاری به شما کمک می کند بهترین و مناسب ترین فرز نجاری را برای کار خود خریداری نمایید. بهترین اور فرز نجاری را پس از مطالعه این مقاله بهتر می شناسید.

فرز نجاری یکی از انواع فرز است که کاربرد ویژه ای در هنگام کار با چوب و صنعت نجاری دارد. از این محصول می توان برای برش دهی، فرم دهی، سوراخ کردن، شکل دادن به لبه ها و تراشکاری چوب استفاده کرد.

برای خرید اور فرز نجاری همین حالا اقدام نمایید.

خرید انواع اور فرز نجاری
خرید انواع اور فرز نجاری

علاوه بر نجاری، از فرز نجاری می توان در مشاغلی همچون مبل سازی، منبت کاری، کابینت سازی و هم چنین ساخت دکوراسیون استفاده کرد. ما در این مقاله به مسئله بهترین اور فرز نجاری کدام است؟ راهنمای خرید اور فرز نجاری می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع اور فرز نجاری

اور فرز نجاری به سه دسته کلی تقسیم می شود که نوع سوم ترکیبی از دو نوع دیگر است. هر کدام از این مدل ها مزایایی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

اور فرز نجاری پایه ثابت

این فرز نجاری قدیمی ترین مدل این دستگاه به شمار می آید. این اور فرزها معمولاً دارای میز هستند و یا بر روی میز ثابت نصب می شوند. از آنها جهت ایجاد شیارهای با عمق کم و یا کارهایی با دقت بسیار بالا استفاده می شود. این فرز به فرز نجاری میز نیز معروف است. مزایای بکارگیری این دستگاه عبارتند از:

  • تنظیم عمق مد نظر و نگه داشتن آن در هنگام استفاده
  • امکان شکل دادن، لبه زنی و صاف کردن نقاط تیز
  • کنترل آسان تر
  • دارای میز
  • امکان ایجاد برش بسیار دقیق با استفاده از پایه ثابت

اور فرز با پایه متحرک

 این مدل از اور فرزها کاربرد بیشتری دارند و به وسیله دسته هایی که بر روی آنها قرار دارد، می توان آنها را به حرکت در آورد. از این نوع فرز نجاری می توان برای برش ها و شیارهایی با عمق بیشتر استفاده می شود.

برای انتخاب بهترین اور فرز نجاری حتماً می بایست انواع فرز با پایه را بررسی کنید.

این نوع دستگاه در بین نجاران کاربرد بیشتر و رایج تری دارد و به عنوان اور فرز دستی نیز معروف است. مزایای این دستگاه عبارتند از:

  • ایجاد برش عمیق و سراسری
  • مناسب برای حک کردن یا حکاکی
  • امکان تغییر در عمق
  • قابلیت قفل کردن پایه و تبدیل شدن به یک اورفرز پایه ثابت
  • ایجاد شیار و برش های درونی

اور فرز نجاری پایه تعویض پذیر یا ترکیبی

این مدل ترکیبی از دو مدل قبلی است و کاربرد هر دو اورفرز بالا را دارد. این مدل از قدرت بالایی برخوردار است. در جایی که استفاده از اورفرز نیاز به تنظیم ارتفاع داشته باشد، می توان آن را تنظیم کرد و در جایی که نیاز به پایه ثابت و میز باشد، می توان پایه متحرک را باز کرد و پایه ثابت را بر روی آن نصب نمود. مزایای استفاده از این دستگاه عبارتند از:

  • امکان استفاده از دو اورفرز
  • کاهش و صرفه جویی در هزینه
  • همه کاره بودن و استفاده از آن برای کارهای متنوع
انواع اور فرز نجاری
انواع اور فرز نجاری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز


کاربر اور فرز نجاری

از اور فرز نجاری می توان برای ایجاد شیار و برش، ایجاد طرح های منظم، صاف کردن گوشه ها و لبه های تیز استفاده کرد. به طور کلی انواع اورفرز نجاری برای صاف کردن، لبه زنی، حکاکی، ایجاد شیار برای وسایل مختلف از جمله قاب عکس، میز، صندلی، کابینت های ام دی اف و بسیاری از سازه های چوبی دیگر بکار می رود.

این دستگاه می تواند شیار و طرح را بدون آنکه نیازی به سنباده زنی مجدد وجود داشته باشد، انجام دهد. این موضوع مهم ترین مزیت اورفرز نجاری به شمار می رود.

نکات مهم در انتخاب و خرید اور فرز نجاری

در راهنمای خرید اور فرز نجاری لازم است نکات زیر در نظر گرفته شود:

قدرت و توان موتور

یکی از مهم ترین نکات در حین خرید بهترین اور فرز نجاری، قدرت و توان موتور دستگاه است. تیغه به کار رفته در اور فرز، رابطه مستقیمی با قدرت موتور دستگاه دارد. فرز باید قابلیت گردش تیغه را داشته باشد.

به طور عموم این محصول دارای دو قدرت است که باید به آن توجه داشته باشیم، یکی اسب بخار بیشینه و دیگری اسب بخار پایدار.

  • اسب بخار پایدار: میزان توان و قدرتی است که دستگاه در طول یک کار مداوم دارد.
  • اسب بخار بیشینه: بیشترین میزان قدرتی که دستگاه در طول مدت کوتاه با آن کار می کند.

سرعت گردش

از دیگر فاکتورهای مهم در خرید اور فرز نجاری، سرعت گردش تیغه آن است. در بسیاری از مدل های این دستگاه، می توان سرعت تیغه را با استفاده از کلید کنترل سرعت، کنترل و تنظیم نمود.

این امر باعث تسلط بیش تر کاربر در هنگام کار با دستگاه می شود و امکان مانور بیش تر را برای افراد فراهم می کند.

سایز کولت

فرزهای نجاری نیز مانند فرز مینیاتوری و انگشتی دارای کولت های مختلف هستند که با توجه سایز کولت، می بایست سایز تیغ اور فرز انتخاب شود. این وسیله دارای کولت های 6، 8، 10 و 12 میلی متری است. عموماً در فرزهای نجاری بزرگ با توان حداکثر، از سایز کولت 10 و 12 میلی متری و در بعضی مواقع از کولت 8 میلی متر استفاده می شود.

در اورفرز مشتی و فرزهای نجاری کوچک تر که برای کارهای ظریف تر و سبک تر از آن ها استفاده می شود،  کولت با سایزهای 6 و 8 میلی متری به کار برده می شود.

اور فرز مشتی: این مدل از اور فرزها به نام لبه گیر نیز معروف هستند که از سایز کولت 6 و 8 میلی متر برخوردارند و می توان از آنها برای فرم دادن و شکل دادن گوشه های ام دی اف و وسایل چوبی همچون میز استفاده کرد.

صفحه کفی و نوع اورفرز

همان طور که در قسمت بالا گفته شد، دستگاه فرز نجاری در دو نوع صفحه ثابت و صفحه متحرک تولید شده است که در نوع صفحه ثابت، صفحه دستگاه ثابت است و کاربر تسلط بیش تری بر روی دستگاه دارد.

اما در نوع صفحه متحرک، کنترل کمتر است اما عمق برش بیشتر است. در هنگام خرید باید به نوع صفحه دقت داشت و آن را متناسب با کاری که می خواهید انجام دهید، انتخاب نمایید.

استارت مناسب

استارت نرم و مناسب علاوه بر این که نکته مهمی به هنگام خرید اور فرز نجاری است، یکی از نکات مهم در ایمنی نیز به شمار می رود. این بدین معناست که فرز نجاری بعد از روشن شدن، باید به آرامی و طی یک زمان معین به حداکثر سرعت خود برسد.

سیستم تعویض مته یا تیغه

تمامی اورفرزها دارای یکی سیستم جهت تعویض مته هستند. در صورتی که نیاز دارید که به طور مداوم، تیغه را تعویض کنید، بهتر است از سیستم تعویض تیغه بدون ابزار استفاده کنید. نوع دیگری از دستگاه نیز وجود دارد که در آن تعویض تیغه به کمک آچار مخصوص میسر می شود.

جنس محفظه موتور

جنس محفظه موتور این دستگاه می تواند پلاستیکی و یا فلزی باشد. نوع فلزی در برابر سایش و فرسودگی مقاوم است و طول عمر دستگاه را افزایش می دهد. در حالی که در نوع پلاستیکی، وزن دستگاه کاهش یافته و حمل و نقل آن آسان تر می شود.

کنترل سرعت

کلید دیمر یا کلید گازی کنترل سرعت این امکان را به کاربر می دهد تا سرعت دستگاه را کنترل کند و تسلط بیشتری بر روی دستگاه داشته باشد. این قابلیت در مواقعی که با تیغه های مختلف کار می کنید، بسیار مؤثر است و موجب افزایش سرعت، دقت و کاهش اتلاف انرژی می شود.

طول سیم و دسته ارگونومیک

داشتن دسته ارگونومیک با طراحی منحصر به فرد و با رعایت استانداردهای بین المللی نیز، از نکات مهم دیگر در هنگام خرید اور فرز نجاری به شمار می رود. این دسته باید به گونه ای طراحی شده باشد که کاربر در استفاده طولانی مدت احساس خستگی نکند و متریال آن از جنسی تولید شده باشد که مانع از لغزش دست کاربر شود.

طول سیم به کار رفته در این محصول نه باید کوتاه باشد و نه آن قدر بلند که مانع از کار کردن کاربر شود. معمولاً سیم با طول بین 3 تا 5 متر استاندارد است.


بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست و ابزار ارگونومیک چه ویژگی هایی دارند؟


قیمت اور فرز نجاری

حال که با راهنمای خرید اور فرز نجاری آشنا شدیم، خوب است بدانیم قیمت فرز نجاری با توجه به نوع دستگاه متغیر است. معمولاً اور فرزهای ترکیبی قیمت بیش تری نسبت به انواع دیگر دارند. البته هر چه قدرت موتور دستگاه بالاتر باشد، قیمت دستگاه نیز بالاتر است.

از مسائل مهم در تعیین قیمت، سرعت گردش تیغه، کولت، ویژگی های جانبی همچون کنترل سرعت و شرکت تولیدکننده دستگاه است.

راهنمای خرید اور فرز نجاری
راهنمای خرید اور فرز نجاری

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز


نحوه بستن تیغه اور فرز نجاری

برای این کار ابتدا باید تیغ اور فرز مورد نظر را انتخاب کنید و با توجه به آن پایه تیغه کولت مناسب آن را انتخاب نمایید. در صورتی که سایز کولت مناسب با سایز تیغه نبود باید از بوش برای اتصال آن استفاده کنید.

به عنوان مثال، اغلب اور فرزها مجهز به کولت 12 میلی متری هستند و در صورتی که بخواهید تیغه سایز 6 یا 8 را بر روی آن ببندید، باید از بوش استفاده کنید.( بوش ها وسایلی هستند که بر روی بدنه مجهز به شیارهایی هستند. این شیارها به اندازه نصف ضخامت بوش هستند و فقط یکی از آن ها به صورت کامل برش خورده است.)

حال برای اتصال یک تیغه با سایز 8 نیاز به بوشی دارید که سوراخ داخل آن 8 میلی متر باشد. بعد از خاموش کردن دستگاه و کشیدن کابل برق، دکمه تعبیه شده برای ثابت نگه داشتن شفت دستگاه را نگه دارید و  سپس به کمک آچار مهره دستگاه را شل کنید.

در مرحله بعد می بایست تیغه را داخل بوش قرار داده و بوش را داخل کولت دستگاه قرار دهید و در انتها مهره شفت را تا حد امکان سفت کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اور فرز نجاری


نحوه نگهداری اور فرز نجاری

نوع بادی این فرز نیاز به روغن کاری جهت روان کاری در فواصل زمانی معین دارد. اما نوع برقی نیاز به چنین کاری ندارد و باید در فواصل زمانی معین به کمک باد آن را تمیز کرد تا گرد و غبار و خرده های چوب از بین اجزای آن بیرون بیاید.

در فواصل زمانی معین باید زغال دستگاه چک شود و در صورت نیاز باید آن را تعویض کرد.

نحوه نگهداری اور فرز نجاری
نحوه نگهداری اور فرز نجاری

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز


بهترین اور فرز نجاری

یکی از مسائلی که کاربران در خرید این دستگاه با آن مواجه هستند، شرکت تولیدکننده یا برند دستگاه است. شرکت های زیادی در سطح جهان به تولید این مدل فرز می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به اور فرز ماکیتا، بوش، دیوالت، توسن، رونیکس، پوکا، بلک اند دکر، آاگ، محک، هیرو، هیتاچی، آنکور، فرز نجاری، کرون، دی سی ای و پایون اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از اور فرز برندهای مختلف، سؤالات، نظرات و تجربیات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله به اشتراک بگذارند.


بیشتر بخوانید: اور فرز چیست و چه کاربردی دارد؟