کار با دستگاه فرز

10 نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز

10 نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز عنوان مطلبی است که قصد داریم در مجله راندنو به آن بپردازیم.

ایمنی سنگ فرز یکی از نکات بسیار مهم در هنگام کار با دستگاه فرز است. دستگاه فرز یکی از پرکاربردترین وسایل در صنعت به شمار می رود که می توان به کمک آن، بر روی بسیاری از مواد سخت از قبیل فلز، بتن، سرامیک، آسفالت و … عملیات برش را انجام داد. یکی دیگر از مزایای این دستگاه این است که می توان از آن در نقش یک تیزکننده نیز استفاده کرد.

خرید فرز و مینی فرز

همچنین بخوانید: راهنمای خرید فرز

قبل از کار با دستگاه فرز و خطرات کار با مینی فرز لازم است سؤالات زیر را از خودمان بپرسیم:

  • آیا لازم است که از دستگاه فرز استفاده کنیم و یا از ابزار دیگر نیز می توان برای انجام کار مورد نظر استفاده کرد؟
  • آیا مهارت لازم و کافی را برای استفاده و کار کردن با دستگاه فرز داریم؟
  • آیا با خطرات مرتبط با استفاده از این دستگاه آشنایی داریم؟
کار با دستگاه فرز
کار با دستگاه فرز

با توجه به خطرات سنگ فرز در ادامه به برخی از نکات ایمنی کار با سنگ فرز که لازم است رعایت شود، اشاره شده است:

  1. از دیسک (سنگ برش) مناسب استفاده کنید. هر دیسکی برای کار مشخصی طراحی شده است. به همین دلیل، لازم است که دستور العمل های استفاده از هر دیسک را از قبل مطالعه کنید. به عنوان مثال، لازم است هنگامی که دیسک در حال برش کاشی های سرامیکی است، از آب نیز به عنوان روان کننده استفاده کرد. دقت شود که از کار با دستگاه فرزی که محافظ دیسک برش ندارد، جلوگیری شود.
  2. هنگام کار با دستگاه فرز حتماً باید از عینک ایمنی، لباس کار مخصوص، دستکش ایمنی، کلاه ایمنی، شیلد محافظ صورت و … استفاده کرد تا از بدن و صورت خود در برابر اصابت نخاله های ناشی از فرزکاری محافظت کنید. بسته به موادی که با آنها کار می کنید، ممکن است استفاده از محافظ گوش و ماسک گرد و غبار نیز ضروری باشد.
  3. زمانی که می خواهید روی یک شی، عملیات فرزکاری را انجام دهید، اگر شی مورد نظر کوچک باشد، باید آن را روی یک سطح به طور محکم ثابت کرد. اما اگر آن شی بزرگ بود، آن را صاف روی زمین قرار دهید.
  4. باید به این نکته توجه داشته باشید هنگامی که می خواهید دیسک را تعویض کنید، دستگاه حتماً از برق کشیده شده باشد.
  5. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن دقت کنید، این است که از قرار دادن دیسک هایی که به سختی روی دستگاه قرار می گیرند، خودداری کنید. حفره ای که در وسط دیسک قرار دارد، باید متناسب با قطر محور فرز انتخاب شود.
  6. از قرار گرفتن دیسک بر روی دستگاه فرز حتماً مطمئن شوید.
  7. قبل از کشیدن کابل اتصال دستگاه فرز از برق، از خاموش بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. زیرا اگر دستگاه روشن بماند، ممکن است هنگام استفاده دوباره از آن، به شما آسیب وارد شود.
  8. قبل از کار با دستگاه فرز حتماً دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. زیرا تولیدکنندگان دستگاه و دستورالعمل ایمنی سنگ فرز همیشه بهترین منابع برای استفاده و القای نکات ایمنی خواهند بود.
  9. قبل از تنظیم، تمیز کردن، تغییر دیسک، تعمیر دستگاه و … باید مطمئن شوید که دستگاه فرز هیچ تماسی با برق (منبع) نداشته باشد.
  10. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که قبل از استفاده، از سلامت دستگاه فرز از قبیل دسته جانبی دستگاه، کابل متصل کننده به برق، لوازم جانبی، دکمه خاموش و روشن و … مطمئن شوید.
همچنین بخوانید: صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟

لازم به ذکر است که در صورت خرابی سنگ فرز خود، لازم است تعمیر آن را به متخصصین سپرده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید. سعی کنید به صورت دوره ای عملکرد دستگاه خود را بررسی کنید و آن را تست نمایید تا بدین ترتیب، خطرات فرزکاری را به حداقل برسانید.

کار با فرز حساس است. بنابراین برای حفظ سلامتی خود، تمام توجه خود را به کار معطوف کرده و تمامی نکات ایمنی برشکاری با سنگ فرز را رعایت نمایید. ناآگاهی از نکات ایمنی می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای شما ایجاد کند.

در این مطلب سعی کردیم کار با دستگاه فرز و نکات ایمنی که هنگام استفاده از دستگاه فرز نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز