صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه برش چیست؟ | انواع دیسک فرز و کاربرد آن ها

صفحه برش چیست و انواع دیسک فرز کدامند؟ صفحه برش فرز یکی از کاربردی ترین و پرمصرف ترین ابزاری است که در اغلب دستگاه های برش به کار می رود.

دیسک فرز یکی از مهم ترین قطعات دستگاه فرز به شمار می آید که می تواند هرگونه برش و ساییدگی را بر روی سطوح مختلف ایجاد کند.

خرید انواع دیسک فرز
خرید انواع دیسک فرز

از دستگاه فرز در بسیاری از صنایع همچون ساختمان سازی، نجاری و خودروسازی استفاده می شود. ما در مقاله قصد داریم شما را با انواع صفحه برش آشنا کنیم:

آنچه در ادامه می خوانیم:

صفحه برش فرز چیست؟

صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟ دیسک فرز یا صفحه برش با حرکات چرخشی می تواند هرگونه برش و ساییدگی را به وجود آورد. این قطعه را می توان به راحتی از دستگاه سنگ فرز جدا کرد. دیسک های فرز در تنوع بسیار زیادی تولید و به بازار عرضه می شوند.

این محصولات از دانه های بسیار ریز سایشی ساخته می شوند. این ذرات در برخورد با سطوح مختلف مورد اصطکاک قرار می گیرند و به مرور زمان از بین می روند. بدین ترتیب، لازم است که این ذرات با ذرات یا دانه های بزرگ تر دیگری جایگزین شوند.

تمام صفحه برش ها قابلیت نصب بر روی دستگاه سنگ فرز را دارند و شما می توانید با خیالی آسوده انواع صفحه برش مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

دیسک فرز معمولاً نسبت به نوع دستگاه فرز انتخاب می شود. برای مشاهده قیمت سنگ فرز می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از ده ها فروشنده بازار استعلام بگیرید.

صفحه برش چیست
صفحه برش چیست

مواد تشکیل دهنده صفحه برش

عموماً صفحات برش از ترکیب مواد ساینده و برشی با چسب و رزین تولید می شوند. نوع مواد سایشی به کار رفته و میزان چسب و رزین به کار رفته در این صفحات باعث ایجاد تقسیم بندی در صفحه برش می شود. از مهم ترین مواد سایشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارابید سیلیکون
  • اکسید آلومینیوم
  • اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم
  • سرامیک اکسید آلومینیوم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز


انواع دیسک فرز

پس از پاسخ به سؤال صفحه برش چیست لازم است با انواع دیسک فرز آشنا شویم:

صفحه برش بتن

صفحه های بتن بر دارای لبه های الماسی هستند و شکل یکپارچه ای ندارند. این صفحات در سایزهای ۳۰۰ تا ۷۵۰ میلی متر طرحی می شوند و شباهت بسیار زیادی به صفحات سرامیک بر دارند. این نوع صفحه یکی از مهم ترین انواع صفحه برش فرز به شمار می آید.

صفحه برش بتن
صفحه برش بتن

صفحه پروفیل بر

همانطور که از اسم این نوع صفحه پیداست، برای برش هرگونه صفحه پروفیلی استفاده می شود. این صفحه در ساخت لوله، قوطی و پروفیل های ساختمانی نیز کاربرد دارد.

این نوع دیسک معمولاً در فرز آهنگری استفاده می شود. خرید فرز آهنگری را می توانید در سایت راندنو انجام دهید.

صفحه پروفیل بر
صفحه پروفیل بر

صفحه فلاپ

این صفحه از پندین سنباده ای متشکل شده است که این پندین ها به صورت مورب بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. این صفحه عملکرد بسیار ساده و راحتی دارد و همچنین یکی از بهترین انواع صفحه برش فرز به شمار می آید. این صفحه قابلیت از بین بردن لبه های فلزی و تیز را نیز به صورت دقیق دارد.

صفحه برش فلاپ
صفحه برش فلاپ

صفحه آسفالت بر

این دیسک شباهت بسیار زیادی به صفحه های بتن بر دارد و یکی از مهم ترین و پرفروش ترین انواع دیسک فرز به شمار می آید.

این نوع صفحه برش دارای سگمنت است و در سایزهای ۳۵۰ تا ۷۰۰ نیز طراحی و تولید می شود. لازم به ذکر است که این دیسک در ابعاد 1200 میلی متری برای کارهای صنعتی تولید می شود.

صفحه آسفالت بر
صفحه آسفالت بر

صفحه برش آهن

از این صفحه برای برش انواع سطوح آهنی و پروفیل همچون لوله ها استفاده می شود. این صفحه اغلب در سایز 180 میلی متری با قطر 1.8 میلی متر و سایز 155 میلی متر با قطر 1 میلی متر تولید می شود.

صفحه برش آهن
صفحه برش آهن

صفحه برش استیل

صفحه برش استیل برای برش فولادهایی با ضخامت بسیار کم استفاده می شود و امروزه توسط برندهای متنوعی در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شود.

صفحه برش استیل
صفحه برش استیل

صفحه سنباده

از صفحه سنباده می توان برای سطوح مختلف استفاده کرد. این نوع دیسک برای دستگاه های مینی فرز بسیار مناسب است و می توان از آن برای تراشیدن رنگ های کهنه، صاف کردن سطوح و رفع برآمدگی استفاده کرد.

صقحه سنباده
صقحه سنباده

صفحه سرامیک بر

صفحه برش سرامیک با دانه های سایشی بسیار بی نظیر، برای انواع سطوح مناسب است. این نوع دیسک از طریق سایش، عملیات برش را انجام می دهد.

این صفحات به دلیل ساختار سرامیکی خود می توانند عملیات برش را بدون گرم شدن بیش از حد انجام دهند. پرفروش ترین سایزهای این صفحه عبارتند از: 115، 180 و 230.

صفحه سرامیک بر
صفحه سرامیک بر

صفحه ساب و سایش

از این نوع صفحه برش برای صاف کردن و یا پلیسه کردن بسیاری از سطوح استفاده می شود. قطر این صفحه ها بین ۱۱۵ تا ۲۳۰ میلی متر است.

صفحه ساب و سایش
صفحه ساب و سایش

صفحه برش سنگ

همانطور که از اسم این صفحه پیداست، برای برش و یا ساییدن هرگونه سطوح سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. این صفحه در قطرهای ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۱۰ تولید می شود. این صفحه برای سنگ هایی به کار می رود که قطر آن ها بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلی متر است.

صفحه برش سنگ
صفحه برش سنگ

صفحه گرانیت بر

این صفحات دارای شیارهایی هستند و با طراحی منحصر به فرد تولید و عرضه می شوند. صفحه برش گرانیت بر از جنس فولاد تولید می شود و سایز های 115، 180 و 230 میلی متر آن از پر فروش ترین های این نوع دیسک به شمار می رود.

صفحه گرانیت بر
صفحه گرانیت بر

صفحه الماسه

صفحه الماسه در ساختار خود دارای لایه های الماس ساینده است. این صفحات از قدرت بالاتری برای برش برخوردارند و می توان از آنها برای برش گرانیت، سرامیک، کاشی و … استفاده کرد.

صفحه الماسه دو نوع خشک و تر دارد و از قیمت بالاتری نسبت به صفحات دیگر برخوردار است.

صفحه الماسه
صفحه الماسه

صفحه سیمی یا فرچه سیمی

این دیسک از تعداد زیادی الیاف سیمی تولید می شود. از فرچه سیمی برای از بین بردن زنگ زدگی و از بین بردن برجستگی از روی سطوح فلزی استفاده می شود.

صفحه سیمی یا فرچه سیمی
صفحه سیمی یا فرچه سیمی

صفحه برش cut-off

این صفحات برش از یک پروفیل نازک و یک لبه مخروطی شکل تولید شده اند و از آن ها برای برش فلزاتی مثل پیچ، مهره، ورق فلز و میلگرد استفاده می شود.

صفحه برش cut-off
صفحه برش cut-off

صفحه برش سیلیکون کارباید

از این صفحه برش برای فرم دادن و شکل دادن به فلزات استفاده می شود. این صفحه برش در زنگ زدایی، پاک کردن جای جوش و تیز کردن سطوح فلزی کاربرد ویژه ای دارد.

صفحه برش سیلیکون کارباید
صفحه برش سیلیکون کارباید

صفحه برش آلومینیوم اکسید

این صفحه برش چند کاره است و می توان از آن در نجاری و مشاغل مختلف استفاده کرد.

صفحه برش آلومینیوم اکسید
صفحه برش آلومینیوم اکسید

سایز استاندارد انواع دیسک فرز

شماره های درج شده روی صفحه های برش، نشان دهنده سایز دانه های سایشی استفاده شده در این صفحه ها است.

دقت داشته باشید که هرچه دانه های صفحات بزرگ تر باشد، برای برش و ساییدن سطوح بسیار سفت و همچنین سطوحی که نیاز چندانی به ظرافت کاری ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

از صفحات دانه ریز نیز برای سطوح بسیار حساس و ظریف کاری استفاده می شود. هرچه سایزهای درج شده بر روی صفحات از عدد ۱۰ بیشتر باشد، به معنی این است که دانه هایی درشت و بزرگ دارد.

همچنین اگر سایزها بالای ۱۰۰ میلی متر باشد، به این معناست که صفحه برش فرز ریزتر و نرم تر است. سایزهای استاندارد از ۱۱۵ تا ۳۵۰ میلی متر است.


بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تعویض صفحه سنگ فرز


نکات ایمنی در استفاده از صفحه برش

بعد از آنکه دریافتیم صفحه برش چیست و انواع آن کدام است، لازم است در هنگام استفاده از این وسیله، نکات ایمنی زیر را در نظر بگیرید:

  1. از دیسک فرز مناسب دستگاه خود استفاده کنید.
  2. در هنگام برش و ساییدن سطوح، از ضربه زدن های ناگهانی خودداری کنید.
  3. برای هر سطح از صفحه فرز مناسب استفاده کنید.
  4. در هنگام استفاده از دستگاه سنگ فرز، از وسایل ایمنی همچون دستکش ایمنی، عینک، محافظ گوش و … استفاده کنید.
  5. از بیشتر سفت کردن پیچ نصب صفحه خودداری کنید.
  6. تجهیزات ایمنی نصب شده بر روی سنگ فرز را از آن جدا نکنید.
  7. به هیچ عنوان از صفحات ترک خورده استفاده نکنید.
  8. در هنگام کار، به میزان دور دستگاه و میزان دور صفحه برش توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز


بهترین مارک صفحه برش

در حال حاضر با توجه به تنوع و کاربرد زیاد این محصول، شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول می پردازند. از برترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده این کالا می توان به صفحه برش دیوالت، اکتیو، رونیکس، آیرون مکس، بوش، توسن، هیوندای، کنزاکس، کرون، سیلور، هیتاچی، نووا، شیلدر، عقاب و … اشاره کرد.

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را در رابطه با انواع دیسک فرز و صفحه برش جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.

خرید و قیمت دیسک فرز

حال که دانستیم صفحه برش چیست و انواع دیسک فرز کدام است، لازم است بگوییم کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت صفحه برش سرامیک و یا آشنایی با نحوه خرید دیسک فرز به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان عضو در سایت، خریداری نمایند.

فروشندگان نیز می توانند با عضویت رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود، به جمع راندنو بپیوندند و فروش خود را چندین برابر کنند.