راهنمای خرید فرز

راهنمای خرید فرز

راهنمای خرید فرز یکی از مسائلی است که در حین خرید فرز به کاربر کمک می کند بهترین دستگاه را خریداری نماید. فرز یا سنگ فرز یکی از ابزارآلات قدرتمند و کاربردی در صنعت به شمار می آید.

فرز دارای یک تیغه یا صفحه برش است که با سرعت بالا می چرخد و به منظور برش مواد مختلف مانند آهن، فلز، پلاستیک، سنگ و بسیاری از مواد و سطوح دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید انواع فرز
خرید انواع فرز

از این وسیله برای انجام کارهای دیگری همچون صیقل دادن، سنباده کردن و سایش نیز استفاده می شود. این محصول می تواند برقی، شارژی و حتی بادی باشد که در انواع مختلفی تولید می شوند و هرکدام کاربرد متفاوتی دارد.

راهنمای خرید فرز به شما کمک می کند، دستگاه مورد نظر خود را با بهترین قیمت انتخاب و خریداری کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع فرز

در بخش اول راهنمای خرید فرز به معرفی انواع فرز خواهیم پرداخت:

راهنمای خرید فرز
راهنمای خرید فرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


مینی فرز (مینی سنگ)

این دستگاه از پرکاربردترین و رایج ترین انواع فرز است که ابعاد کوچک تری نسبت به نوع سنگبری و آهنگری دارد و از قابلیت حمل راحت تری برخوردار است. از این محصول می توان برای برش انواع قطعات فلزی، سنگی، سرامیکی، گرانیتی، پلاستیکی و … استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟


مینی فرز چی بخرم؟

مینی فرز خود به انواع مختلف آهنگری، سنگبری، دسته بلند و ساده تقسیم می شود. هم چنین قطر صفحه برش مورد استفاده در این دستگاه عموماً ۱۱۵ میلی متر است.

مینی فرز
مینی فرز

بیشتر بخوانید: مینی فرز چی بخرم؟


فرز آهنگری

از این نوع دستگاه به طور اختصاصی جهت برش و صیقل دادن انواع قطعات فلزی و پروفیلی، ورق های گالوانیزه، لوله های فلزی و … استفاده می شود. این دستگاه در صنایعی همچون آهنگری که نیاز به برش و صیقل فلزات دارند، به کار می رود.

فرز آهنگری
فرز آهنگری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز آهنگری


فرز سنگبری

فرز سنگبری به منظور برش، صیقل دادن و هم چنین سایش مواد سنگی استفاده می شود. این دستگاه شباهت بسیار زیادی به نوع آهنگری دارد و تفاوت آنها در سرعت گردش آزادشان است. به طور معمول، سرعت گردش نوع آهنگری تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه از نوع سنگبری آن بیشتر است.

فرز سنگبری
فرز سنگبری

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

همان طور که از نام این دو سنگ پیداست، از آن ها به طور تخصصی برای برش سنگ و آهن یا پروفیل استفاده می شود. اما مهم ترین تفاوت این دو دستگاه در سرعت گردش آن هاست. سرعت گردش آزاد فرزهای آهنگری عموماً 2000 دور در دقیقه از فرزهای سنگبری بیش تر است.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز سنگبری و آهنگری


فرز مینیاتوری

این دستگاه از کوچک ترین انواع فرز به شمار می رود که از آن جهت حکاکی، منبت کاری، صیقل دادن، زنگ زدایی و کارهای ظریف استفاده می شود.

این محصول در صنعت جواهرسازی، مجسمه سازی، مبلمان و کارهای خانگی سبک از قبیل کاشت ناخن کارایی ویژه ای دارد. وزن کم این دستگاه محبوبیت آن را در میان کاربران بیشتر کرده است.

این دستگاه با نام فرز حکاکی نیز شناخته می شود. این مدل در چهار نوع خرطومی، شارژی، برقی و پدالی تولید شده است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز مینیاتوری


فرز انگشتی

این مدل هم یکی از کوچک ترین و پرکاربردترین فرزها به شمار می آید که از آن جهت انجام کارهای سبک همچون منبت کاری، حکاکی، از بین بردن زنگ زدگی و پولیش کردن انواع فلزات استفاده می شود. این دستگاه در صنعت نجاری، مجسمه سازی و تعمیرات اتومبیل کاربرد دارد. این فرز در سه نوع ساده، گلو بلند و گلو کوتاه موجود است.

فرز انگشتی
فرز انگشتی

بیشتر بخوانید: فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟


فرز نجاری (اورفرز)

این مدل دستگاه در کارگاه های چوبی، مبل سازی و صنعت نجاری، جهت ایجاد انواع برش های مختلف بر روی چوب مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه می توان برای برش چوب، لبه گیر، در آوردن جای شیشه بر روی چوب و بسیاری از کارهای دیگر استفاده کرد. این مدل از فرزها در دو نوع پایه ثابت و پایه متحرک تولید شده اند.

فرز نجاری (اور فرز)
فرز نجاری (اور فرز)

بیشتر بخوانید: بهترین اور فرز نجاری کدام است؟ راهنمای خرید اورفرز نجاری


سنگ فرز (ماشین سنگ زنی)

به وسیله این دستگاه می توان عملیات سنگ زنی را انجام داد. این عملیات در واقع یک فرآیند سنباده زنی و براده برداری از روی قطعات است. از این دستگاه جهت تیز کردن وسایل برش مانند تبر و چاقو، برداشتن اضافه ها و صیقل دادن قطعات بعد از تولید نیز استفاده می شود.

لبه گیر

این محصول یکی از انواع اورفرزها به شمار می رود که از آن جهت برش، صاف کردن و فرم دادن به کناره ها و لبه های قطعات چوبی استفاده می شود.

سنگ فرز رومیزی

این دستگاه به صورت ثابت بر روی میز قرار می گیرد و قابلیت حمل ندارد. از این دستگاه در کارگاه های نجاری، برش کاری و صنایع کلیدسازی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟


تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری

این دو مدل شباهت زیادی نسبت یکدیگر دارند. نوع انگشتی دارای موتور قدرتمند و توان بیشتری نسبت به نوع مینیاتوری است و از وزن و ابعاد بزرگ تری نیز برخوردار است.

از دیگر تفاوت های این دو دستگاه می توان به سایز کارگیر و کولت آن ها اشاره کرد که برای نوع انگشتی بین ۶ تا ۸ میلی متر است و برای مینیاتوری اندازه کوچک تری دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


صفحه فرز (دیسک فرز)

یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده فرزها که بدون آن قادر به کار کردن نیستیم، دیسک فرز است. در بازار به این ابزار تیغ سنگ فرز نیز می گویند. این محصول از یک صفحه با دانه های ریز ساخته شده است که با چرخش دستگاه فرز، با سطح قطعه کار برخورد می کند.

از مهم ترین و پرکاربردترین دیسک های فرز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیسک سرامیک بر
  • دیسک گرانیت بر
  • صفحه آهن بر
  • صفحه بتن بر
  • صفحه سنگ بر
  • صفحه برش سنباده
  • صفحه ساب
  • صفحه پروفیل بر
  • فرچه سیمی
  • صفحه آسفالت بر
  • صفحه برش الماسه
دیسک فرز
دیسک فرز

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تعویض صفحه سنگ فرز


نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید فرز

در ادامه کاربردی‌ترین مواردی که در راهنمای خرید فرز باید به آن توجه کنید را برای شما آماده کرده‌ایم:

کاربرد

همان طور که گفته شد، فرزها در انواع مختلفی تولید شده اند که هر کدام کاربرد ویژه ای دارد. در هنگام خرید باید فرز را متناسب با کار مورد نظر انتخاب کنیم.

به عنوان مثال، اگر فرز را برای کارهای ظریف مثل جواهرسازی نیاز داریم، باید از فرز مینیاتوری یا بعضاً فرز انگشتی استفاده نماییم. یا به عنوان مثالی دیگر، یک فرد نجار باید از فرز نجاری یا اور فرز استفاده کند.

وزن

یکی از مهم ترین مسائل در حین خرید این دستگاه، وزن آن است. هر چه وزن دستگاه کم تر باشد، قابلیت حمل ساده تر و راحت تری دارد.

در اکثر موارد، وزن دستگاه با قدرت آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه قدر وزن دستگاه بیش تر باشد، قدرت آن نیز بیش تر است.

هر چه وزن دستگاه بیش تر باشد، باعث خستگی زودرس دست کاربر می شود. به همین دلیل باید دستگاه را متناسب با کاری که می خواهیم انجام دهیم انتخاب کنیم.

توان و قدرت موتور

هر چه توان موتور بالاتر باشد، دستگاه از قدرت بیشتری برخوردار است و می توان از آن جهت کارهای سنگین تر و طولانی تر استفاده کرد.

فرزهایی که کاربرد صنعتی دارند، از توان و قدرت بالاتری نسبت به انواع خانگی برخوردار هستند. صفحات برش بزرگ تر نیازمند قدرت و توان بالاتری هستند.

سرعت گردش آزاد

یکی دیگر از ویژگی های فرز ایده آل، سرعت گردش آزاد تیغه یا صفحه آن است که بر حسب دور در دقیقه محاسبه می شود. برای انجام کارهای مختلف، تیغه می بایست سرعت لازم را داشته باشد تا کار به راحتی انجام شود.

منبع تغذیه

منبع تغذیه به کار رفته در فرزها می تواند به وسیله برق شهری، باتری و یا کمپرسور باد باشد. فرزهای برقی نسبت به نوع شارژی و بادی از قدرت بالاتری برخوردار هستند.

نوع شارژی قابلیت حمل بسیار راحتی دارد و می توان از آن در شرایطی که به منبع برق دسترسی نداریم نیز استفاده نماییم.

دیمر یا کنترل سرعت

به کمک این کلید، کاربر می تواند سرعت گردش صفحه برش را کنترل کند. این قابلیت در بسیاری از فرزها به کار رفته است و موجب افزایش کیفیت برش می شود. دیمر یا کنترل سرعت می تواند به صورت گازی یا به صورت کلید تنظیم سرعت باشد.

برای آشنایی بیشتر با دیمر و انواع آن می توانید در مجله راندنو به مقاله دیمر چیست مراجعه کنید.

دسته جانبی (دسته کمکی)

بسیاری از سنگ فرزها قابلیت اتصال دسته کمکی دارند. این دسته کمکی به کاربر کمک می کند تا کاربر کنترل بهتری بر روی فرز داشته باشد و علاوه بر دقت بالاتر و افزایش کیفیت برشکاری، از حوادث ناگوار نیز جلوگیری می کند.

استارت نرم

استارت نرم یا Soft Start قابلیتی است که در بسیاری از فرزها قرار داده شده است. این ویژگی کمک می کند تا در صورتی که کلید دستگاه را فشار دهیم، سرعت دستگاه به آرامی افزایش یابد. این امر سبب می شود تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود و بتوان مدت طولانی تری از آن استفاده کرد.

طراحی استاندارد و ارگونومیک

این دستگاه باید کاملاً به صورت ارگونومیک و با تکیه بر استانداردهای بین المللی تولید شده باشد و دارای دسته ارگونومیک و وزن استاندارد باشد تا در استفاده طولانی مدت باعث خستگی کاربر نشود.


بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست و ابزار ارگونومیک چه ویژگی هایی دارند؟


حفاظ

یکی از نکات ایمنی به کار رفته در فرزها، حفاظ آنها است که بخشی از صفحه برش را در بر می گیرد و از برخورد تیغه با دست کاربر و آسیب های ناشی از آن جلوگیری می کند.

بهترین مارک فرز

یکی از مهم ترین مسائل در انتخاب و خرید این دستگاه، شرکت و برند تولیدکننده آن است. امروزه شرکت های داخلی و خارجی بسیار زیادی به تولید این دستگاه می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به فرز بوش، ماکیتا، رونیکس، توسن، هیوندای، متابو، آاگ، پوکا، ادون و … اشاره کرد.

نکات مهم و ایمنی در استفاده از فرز

  • در هنگام استفاده از این دستگاه می بایست تمام نکات ایمنی را رعایت نمایید و در حین کار از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
  • توصیه می شود قبل از استفاده از هر کدام از فرزها، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید و طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.
  • از وارد کردن فشار بیش از حد به فرز خودداری کنید.
  • در صورت عدم استفاده از فرز آن را از برق خارج نمایید.
  • بعد از انجام کار، به دلیل اصطکاک بوجود آمده دیسک فرز بسیار داغ است. به همین باید از دست زدن آنی به آن و یا قرار دادن دستگاه در کیف یا جعبه ابزار خودداری کنید.
  • قبل از کشیدن کابل برق، باید از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز


قیمت فرز

همان گونه که در قسمت های مختلف راهنمای خرید فرز گفته شد، فرز انواع مختلفی دارد و قیمت آن با توجه به نوع دستگاه و قدرت آن متفاوت است. هر چه قدرت فرز بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. از دیگر مسائل مهم در قیمت این محصول شرکت تولیدکننده آن است.

کاربران می توانند در صورت استفاده از فرزهای مختلف نظرات، تجربیات خود را جهت آگاهی دیگر کاربران در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز