فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟

فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به مبحث فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟ می پردازیم. سنگ انگشتی یا فرز انگشتی یکی از انواع فرز است. به کمک سنگ انگشتی می توان بر روی سطوح فلزی، سرامیک، سنگی و … عملیات سوراخ کاری و پرداختکاری را انجام داد.

خرید انواع فرز انگشتی
خرید انواع فرز انگشتی

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع فرز انگشتی

در مقاله فرز انگشتی چیست به بررسی مدل های مختلف این محصول می پردازیم. در اصل این نوع فرزها در دو مدل گلو کوتاه و گلو بلند عرضه می شوند.

فرز انگشتی گلو بلند

فرزهای گلو بلند برای ایجاد دسترسی راحت تر به نقاط حساس طراحی شده اند. این مدل به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی سطوح مختلف را برش بزنید.

فرز انگشتی گلو بلند
فرز انگشتی گلو بلند

فرز انگشتی گلو کوتاه

از فرز انگشتی گلو کوتاه، برای انجام کارهای ظریف تر که دسترسی به آن ها آسان است، استفاده می شود.

فرز انگشتی گلو کوتاه
فرز انگشتی گلو کوتاه

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


کاربرد فرز انگشتی

هر فرز انگشتی بسته به نوعی که دارد، می تواند در هر مکانی مورد استفاده قرار بگیرد. این فرزها در هر محیطی کاربرد دارند. از تعمیرات خودرو گرفته تا منبت کاری می توان از این فرز استفاده کرد. در ادامه مقاله فرز انگشتی چیست به بررسی کاربردهای این وسیله می پردازیم. این کاربردها عبارتند از:

از بین بردن زنگ زدگی و زنگارها

اگر با فلزات و فولاد سروکار دارید، با انواع زنگ زدگی بر روی آن ها مواجه خواهید شد. یک فرز انگشتی مناسب به شما این امکان را می دهد تا بخش های اکسیدشده یا سطوح فلز را به آسانی برش بزنید و مواد اکسیدشده را از آن جدا کنید. می توان با نصب فرچه سیمی بر روی این دستگاه به راحتی این کار را انجام داد.

از بین بردن زنگ زدگی و زنگارها
از بین بردن زنگ زدگی و زنگارها

تعمیرات خودرو

یکی از کاربردهای اصلی فرز انگشتی برای از بین بردن رنگ ها و یکسان سازی سطوح مختلف، در صنعت خودروسازی است. این ابزار در صافکاری ها نیز کاربرد زیادی دارد.

کار بر روی انواع فلز

اگر به دنبال خلق اشیای هنری با طراحی های ریز و خاص هستید، حتماً از یک فرز انگشتی یا فرز مینیاتوری استفاده کنید. این فرزها به شما کمک می کنند تا بتوانید برش های دقیق و ریزی را بر روی محصولات خود ایجاد کنید. با این روش سطوح کوچک را یکدست کنید یا اشکال خاص بر روی آن ایجاد نمایید.

سنگ کاری

ایجاد شکل های خاص و جذاب بر روی سنگ و چوب تنها به کمک فرزهای انگشتی امکان پذیر است. این وسیله ها می تواند بسته به نیاز و هنر دستان شما، سطوح مختلف را صاف کنند یا اشکال خاصی را بر روی این ابزار ایجاد کنید. در منبت کاری و چوب بری از این ابزار برای ایجاد قاب هایی با فرم ها و اشکال مختلف استفاده می شود.

سنگ کاری و چوب
سنگ کاری و چوب

پولیش فلزات

با حرکت دادن فرز انگشتی بر روی فلزات، قطعات و سطوح چوبی به راحتی می توان شکل و فرم دلخواه خود را ایجاد کرد. این دستگاه به دلیل تیغه ای که دارد، به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.

پولیش فلزات
پولیش فلزات

سنباده زنی

با نصب سری مناسب از این محصول می توان برای انجام عملیات سنباده زنی استفاده کرد. از سری سنباده حلقوی، سری سنباده چتری و … بر روی این سنگ فرز استفاده می شود.

سایر کاربردها

  • تخریب و از بین بردن جای جوش در قالب های تولید تزریق پلاستیک
  • تمیز کردن سوپاپ خودرو
  • مجسمه سازی
  • حکاکی
  • ترشکاری
کاربرد فرز انگشتی
کاربرد فرز انگشتی

راهنمای خرید فرز انگشتی

در این بخش از مقاله فرز انگشتی چیست به راهنمای خرید این محصول می پردازیم. در نظر داشته باشید که در هنگام خرید یک فرز انگشتی، معیارهای زیادی وجود دارد که می تواند قیمت این محصول را تغییر دهد.

ابعاد و نوع فرز

همان طور که گفته شد، اگر برای کارهایی که دسترسی دست به آنها مشکل است نیاز به خرید فرز دارید، باید از مدل های گلو بلند استفاده کنید. در مدل های گلو بلند، امکان دسترسی راحت تر به سطوح مختلف وجود دارد. به کمک این مدل می توانید اشکال را دقیق تر ایجاد کنید.

قدرت موتور

توان دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پارامتر نشان دهنده قدرت دستگاه است. هرچه قدرت دستگاه بالاتر باشد، می توان از آن برای کارهای سنگین تر استفاده کرد. این پارامتر برحسب وات در مدل های برقی و برحسب ولت در مدل های شارژی سنجیده می شود. توان دستگاه وابستگی زیادی به وزن و قیمت آن دارد.

راهنمای خرید فرز انگشتی
راهنمای خرید فرز انگشتی

جنس بدنه

برخی از این تجهیزات دارای دسته هایی ضد تعریق هستند که می توانند در استفاده طولانی مدت، از ایجاد مشکل یا سر خوردن ابزار جلوگیری کنند. بدنه مناسب می تواند از اجزای داخلی دستگاه حفاظت کند و از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیمر یا کلید کنترل سرعت

یکی دیگر از پارامترهای مهم در خرید این محصول، قابلیت کنترل سرعت آن است. این کار به کمک کلید دیمر یا کنترل سرعت انجام می شود. این قطعه به کاربر تسلط بیشتری می دهد.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


وزن

برای کار با این دستگاه باید آن را در دست نگه داشت. به همین علت وزن دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه وزن کمتر باشد، می توان برای زمان طولانی تری دستگاه را در دست نگه داشت. وزن دستگاه وابستگی شدیدی به قدرت آن دارد.

سرعت گردش تیغه

تمامی فرزهای انگشتی دارای یک سرعت گردش آزاد تیغه هستند. این پارامتر برحسب دور در دقیقه محاسبه می شود. هر چه این بازه بزرگ تر باشد، می توان از آن برای کارهای وسیع تری استفاده کرد.

فرز انگشتی چیست
فرز انگشتی چیست

منبع تغذیه

تأمین انرژی لازم برای چرخش موتور در این ابزار به روش های مختلفی صورت می پذیرد. این انرژی می تواند به صورت بادی از کمپرسور باد، برق شهری و یا ولتاژ حاصل از باتری باشد.

تیغه و مته فرز انگشتی

برای ایجاد سوراخ و برش سطوح مختلف باید از مته و تیغه فرز انگشتی استفاده کرد. مته ها و تیغه های مختلفی در بازار موجود است. باید توجه داشت که سایز مته و تیغه با کولت دستگاه تناسب داشته باشد.

تیغه و مته فرز انگشتی
تیغه و مته فرز انگشتی

خرطومی فرز انگشتی چیست

خرطومی فرز انگشتی یا خرطومی فرز مینیاتوری یکی از لوازم پرکاربرد بر روی این ابزار است. این محصول به شلنگ خرطومی نیز شهرت دارد. خرطومی فرز انگشتی از یک لوله فنر یا فنر فولادی که داخل یک شلنگ پلیمری قرار گرفته، تولید شده است. طول این کالا تقریباً 60 سانتی متر است.

این شلنگ به کولت فرز انگشتی و مینیاتوری متصل می شود و از این طریق قابل استفاده است. خرطومی فرز انگشتی خود مجهز به کاگیر و کولت است. تیغه فرز و مته های مختلف به کولت خرطومی متصل می شوند.

نحوه کار این قطعه به این صورت است که ابتدا سری فرز انگشتی به چرخش در می آید. در ادامه این چرخش به فنر داخل شلنگ منتقل شده و باعث چرخش خرطومی فرز انگشتی می شود. هر تیغه و مته ای که قابلیت نصب بر روی فرز انگشتی را داشته باشد، قابلیت نصب بر روی خرطومی را نیز دارد.

با استفاده از خرطومی فرز انگشتی شما دیگر نیازی به در دست گرفتن این کالا ندارید. شلنگ خرطومی از وزن کمی برخوردار است. با استفاده از این قطعه دست شما کمتر خسته می شود و همین موضوع افزایش تسلط کاربر را بدنبال دارد. از این قطعه برای انجام کارهای دقیق و ظریف استفاده می شود.

خرطومی فرز انگشتی چیست
خرطومی فرز انگشتی چیست

کولت فرز انگشتی چیست؟

کولت در فرزها به منزله سه نظام در دریل است. وظیفه این قطعه محکم کردن مته و ابزار است. در فرزهای انگشتی از کولت های سایز 6 و 8 میلی متری استفاده می شود. سایز کولت رابطه مستقیم با سایز تیغه و مته دارد. به همین علت باید از مته ها یا تیغه هایی با سایز 6 و 8 میلی متری استفاده کرد.

در غیر این صورت، مته یا تیغه روی کولت محکم نمی شود و خرابی کار را بدنبال دارد. کولت فرز انگشتی قابلیت تعویض دارد و می توان آن را عوض کرد. از کولت با سایز 3 میلی متر نیز می توان بر روی این کالا استفاده کرد.

کولت فرز انگشتی چیست؟
کولت فرز انگشتی چیست؟

تفاوت فرز انگشتی با فرز مینیاتوری

از نظر طراحی باید گفت که فرز مینیاتوری در ابعاد بسیار کوچک تری ساخته شده است و اغلب برای حکاکی استفاده می شود. این فرزها دارای دور موتور کمتری هستند. فرز مینیاتوری با امکان استفاده از انواع گیره ها، به شما کمک می کند تا بتوانید براساس نیاز خود از این وسیله در کارهای مختلف استفاده کنید. در اصل کاربرد فرز مینیاتوری برای ساخت و طراحی ابزار کوچک و ظریف کاری است.

تفاوت فرز انگشتی با فرز مینیاتوری
تفاوت فرز انگشتی با فرز مینیاتوری

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


بهترین فرز انگشتی

این بخش از مقاله فرز انگشتی چیست به بررسی چند برند مشهور در این حوزه اختصاص پیدا کرده است.

فرز انگشتی رونیکس

رونیکس به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان لوازم صنعتی در جهان به شمار می رود که اکنون در ایران نیز به دلیل لوازم باکیفیت خود، توانسته است از محبوبیت زیادی برخوردار شود. فرزهای انگشتی این شرکت با بدنه مقاوم، کیفیت فوق العاده و همچنین طراحی خاص خود به شما این امکان را می دهند تا بتوانید ظریف کاری های خود را در بهترین حالت ممکن انجام دهید.

فرز انگشتی رونیکس
فرز انگشتی رونیکس

فرز انگشتی باس

این برند به عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات خانگی و نیمه صنعتی شناخته می شود. این محصول ساخت کشور چین است. سنگ انگشتی باس به دلیل قیمت مناسب و کارایی خوبی که دارد، اکنون به عنوان یکی از پرفروش ترین محصولات در ایران به شمار می رود.

فرز انگشتی باس
فرز انگشتی باس

فرز انگشتی توسن

این شرکت یک برند ایرانی است، که در زمینه تولید لوازم صنعتی و نیمه صنعتی کار می کند. محصولات این شرکت در چین و تایوان تولید می شوند. شعار این شرکت فکر حرفه ای، کار حرفه ای است. سنگ های انگشتی توسن از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه هستند و عمر طولانی نیز دارند.

فرز انگشتی توسن
فرز انگشتی توسن

فرز انگشتی محک

این برند در اصل زیر مجموعه کارخانجات البرز ابزار به شمار می رود. محک یکی از معدود شرکت هایی است که در داخل ایران فعالیت می کند. این شرکت با همکاری شرکت های بزرگی همچون هانینگ آلمان، هوب و الکتریک تایوان، اکنون فاز جدیدی از تولید محصولات صنعتی را آغاز کرده است.

فرز انگشتی محک
فرز انگشتی محک

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز


قیمت فرز انگشتی

برای خرید یک فرز انگشتی، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در نظر داشته باشید که این فرزها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. سنگ های انگشتی دارای قدرت موتور و حتی برندهای مختلفی هستند. پس در هنگام خرید این محصولات با توجه به بودجه و نیاز خود باید یک فرز مناسب خریداری کنید. ویژگی هایی همچون گلوگاه، قدرت موتور، دیمر، منبع تغذیه و …، برخی از ویژگی های این محصول به شمار می روند که در قیمت آن نیز تأثیرگذار هستند.

کاربران می توانند سؤالات خود را در رابطه فرز انگشتی چیست در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز انگشتی