آموزش کار با فرز انگشتی

آموزش کار با فرز انگشتی

آموزش کار با فرز انگشتی هیچ دشواری خاصی ندارد و تنها کافی است به چند نکته مهم توجه داشته باشید. دستگاه فرز انگشتی از ابزارآلاتی است که در بیشتر موارد برای سنباده کاری سطوح استفاده می شود. همچنین پولیش با فرز اگشتی بر روی متریال های مختلف، از دیگر کاربردهای این محصول به شمار می آید.

خرید انواع فرز انگشتی
خرید انواع فرز انگشتی

انواع سنگ فرز انگشتی در مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند. مته فرز انگشتی فلز، چوب و مواد دیگر از انواع سری فرز انگشتی به شمار می آیند. استفاده از سری های این دستگاه آسان است. تنها باید باتوجه به نوع قطعه کار، مناسب ترین مدل آن را انتخاب کنید. جهت اطلاع از قیمت فرز انگشتی مینیاتوری به مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان ابزار مورد نظر را مشاهده نمایید.

راندنو امکان خرید فرز انگشتی مورد نطر از فروشندگان را به طور مستقیم برای شما فراهم نموده است. در این مقاله قصد داریم طریقه کار با فرز انگشتی را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای مطلب آموزش کار با فرز انگشتی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد فرز انگشتی

پیش از آشنایی با کاربردهای این ابزار، لازم است بدانید استفاده از فرز انگشتی در محیط هایی مناسب است که امکان دسترسی به آنها دشوار است. پولیش با فرز انگشتی یکی از اصلی ترین کاربردهای این محصول به شمار می آید. در این بخش از مطلب آموزش کار با فرز انگشتی به بررسی رایج ترین کاربردهای این ابزار می پردازیم.

  • کنده کاری روی چوب با فرز انگشتی
  • از بین بردن پلیسه های موجود بر روی قطعات مختلف
  • از بین بردن اکسید شدگی سطوح
  • تراش چوب و مجسمه با فرز انگشتی
  • انجام فعالیت های منبت کاری و ظریف کاری
  • تیز کردن تیغه ها و ابزار باغبانی
  • پاک کردن رنگ از روی سطوح
  • حکاکی روی شیشه، کریستال و مس با فرز انگشتی و مواردی از این قبیل
کاربرد فرز انگشتی
کاربرد فرز انگشتی

بیشتر بخوانید: فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت فرز انگشتی و مینیاتوری

دراین بخش از مقاله آموزش کار با فرز انگشتی به بررسی تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری می پردازیم. اصلی ترین تفاوت های این دو ابزار به کارکرد و قدرت آنها مربوط می شود.

  • فرزهای انگشتی از قدرت بیشتری نسبت به نمونه های مینیاتوری برخوردار هستند.
  • برای انجام فعالیت های ظریف کاری، استفاده از فرزهای مینیاتوری مناسب است.
  • مدل های انگشتی نسبت به نمونه های مینیاتوری ابعاد و اندازه بزرگتری دارند.
  • سایز کولت این دو دستگاه از دیگر عواملی است که موجب متمایز شدن آنها از یکدیگر شده است. فرزهای مینیاتوری کولت کوچکتری دارند نسبت به فرزهای انگشتی دارند.

نکات مهم ایمنی کار با فرز و نگهداری از آن

پیش از بررسی آموزش کار با فرز انگشتی باید نکات مهم استفاده و نگهداری از این ابزار را بدانید. در ادامه لیستی از مهم ترین نکات استفاده از این ابزار آماده کرده ایم:

  • برای انجام کار بر روی متریال های مختلف، از سری متناسب با نوع قطعه کار استفاده کنید. به عنوان مثال از سری فرز انگشتی برای چوب هرگز برای فرز کاری فلزات استفاده نکنید.
  • برخی از انواع این محصولات از ذغال برخوردار هستند. این بخش از ابزار حتماً پس از مدت ها استفاده باید تمیز شود. با استفاده از یک بادپاش نیز می توانید گرد و خاک های موجود در محفظه ذغال را از بین ببرید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، قرار دادن ذغال درون دستگاه است. توجه داشته باشید در صورت اشتباه قرار دادن این قطعه، امکان وجود جرقه وجود دارد.
  • تمیز کردن رزوه ها از دیگر نکات مهم استفاده از این ابزار است. پس از استفاده، کولت دستگاه باز کنید و مهره آن را از روش شفت خارج کنید. سپس با یک دستمال، ابزار ار تمیز کنید تا از آسیب به شفت دستگاه جلوگری شود.
  • تعویض بلبرینگ ها و تمیز کردن نواحی داخلی ابزار اهمیت زیادی دارد که هر چند وقت یکبار باید توسط تعمیرکاران حرفه ای انجام بگیرد.
  • حین انجام کار از دستکش ایمنی استفاده کنید. در صورت احتمال وجود هرگونه برش و آسیب، با استفاده از این ابزار ایمنی می توانید از دستان خود محافظت کنید.
  • استفاده از عینک ایمنی برای انجام کار با دستگاه سنگ انگشتی بسیار مهم است. در فعالیت های برش و سایش قطعات، احتمال پرتاب براده ها وجود دارد. به همین دلیل با استفاده از این تجهیزات می توانید از برخورد براده ها با چشمان خود جلوگیری کنید.
نکات مهم ایمنی کار با فرز و نگهداری از آن
نکات مهم ایمنی کار با فرز و نگهداری از آن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز انگشتی


نحوه کار با فرز انگشتی

برای استفاده از این دستگاه، باید روش کار با فرز انگشتی را به درستی فرا گرفته باشید. در ادامه این بخش، آموزش کار با فرز انگشتی به صورت مرحله ای برای شما آورده شده است.

آماده سازی منبع تغذیه دستگاه

پیش از هر چیز باید منبع تغذیه دستگاه را مشخص کنید. این دستگاه فرز در انواع برقی، شارژی و بادی در بازار موجود است. نمونه های شارژی در محیط هایی که امکان دسترسی به منبع برق شهری وجود ندارد، مناسب هستند. اگر ابزار شما شارژی است، قبل از استفاده میزان شارژی باتری آن را بررسی کنید.

مدل های برقی نیز با استفاده از جریان الکتریسیته کار می کنند. به همین دلیل برای استفاده از آنها باید به پریز برق دسترسی داشته باشید. نمونه های بادی این ابزار نیز با استفاده از هوای فشرده شده داخل کمپرسور باد کار می کنند. درنتیجه در ابتدا باید منابع انرژی مورد نیاز را فراهم کنید و سپس عملیات را شروع کنید.

قرار دادن سنگ انگشتی در دستگاه

ابزارگیر سنگ انگشتی بخش نگهدارنده مهره ها و کولت دستگاه است. کولت دستگاه نیز بخشی از دستگاه است که سوهان فرز انگشتی یا سنباده ها داخل آن قرار می گیرد. برای قرار دادن سری مورد نظر داخل دستگاه، ابتدا باید مهره ابزارگیر را باز کنید. سپس سری مورد نظر را با استفاده از یک آچار در سر جای خود فیکس کنید.

توجه نمایید باتوجه به کارایی فرز انگشتی می توانید میزان ورود سری به ابزارگیر را برحسب نیاز خود مشخص کنید. پس از محکم کردن سری بر روی ابزار، دستگاه آماده کار است. توجه نمایید سنباده کاری سطوح با میزان نیروی وارده به دستگاه رابطه مستقیم دارد.

بررسی کلید خاموش / روشن دستگاه

بر روی بدنه تمامی ابزارآلات یک دکمه Power تعبیه شده است که خاموش و روشن کردن دستگاه را برعهده دارد. در نهایت با فشردن این کلید می توانید عملیات مورد نظر را آغاز کنید.

آموزش کار با فرز انگشتی
آموزش کار با فرز انگشتی

بیشتر بخوانید: بهترین مارک فرز انگشتی


امیدواریم که مقاله آموزش کار با فرز انگشتی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو شما را با طرز استفاده از فرز انگشتی آشنا نمودیم. به طور کلی استفاده از این ابزار دشواری خاصی ندارد و با رعایت چند نکته ساده می توانید بهترین خروجی را دریافت نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.