راهنمای خرید فرز مینیاتوری

راهنمای خرید فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی

فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی یکی از انواع ابزارآلات پرکاربرد در صنعت به شمار می آید. از این دستگاه جهت ایجاد برش، صیقل دادن، سایش، پولیش و تیز کردن استفاده می شود. در ادامه به توضیح راهنمای خرید فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی می پردازیم.

خرید انواع فرز مینیاتوری
خرید انواع فرز مینیاتوری

آنچه در ادامه می خوانیم:

فرز حکاکی چیست

فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی یکی از انواع پرکاربرد فرزها به شمار می آید که از آن برای انجام کارهای ظریف و سبک استفاده می شود. این محصول کوچک ترین عضو خانواده فرزها به حساب می آید که کاربرد وسیعی دارد.

از این نوع فرز می توان در صنعت و حتی مصارف خانگی استفاده کرد. برای خرید فرز مینیاتوری می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از نمایندگان اصلی این محصول، خرید خود را انجام دهید.

ساختار تشکیل دهنده این نوع فرزها بسیار ساده است. از این دستگاه می توان برای نصب تیغه های متفاوت در مکان های مختلف استفاده کرد. این فرز برای انجام کارهای کوچک که از دقت و ظرافت بالایی برخوردار است، گزینه مناسبی به شمار می آید. بین این نوع فرز و فرز انگشتی شباهت های زیادی وجود دارد.


بیشتر بخوانید: مینی فرز چی بخرم؟


انواع فرز مینیاتوری

در راهنمای خرید فرز مینیاتوری لازم است با انواع این دستگاه آشنا شوید. دستگاه فرز مینیاتوری براساس منبع تغذیه ای که دارد، به سه نوع بادی، برقی و شارژی تقسیم می شود:

فرز مینیاتوری بادی

این محصول مجهز به چرخ دنده هایی است که به شفت دستگاه متصل شده اند. این چرخ دنده ها به وسیله نیروی باد می چرخند و شفت دستگاه را به حرکت در می آورند.

این مدل فرز باید در فواصل زمانی معین روغن کاری شود. این دستگاه به دلیل داشتن منبع تغذیه باد، نیاز به کمپرسور دارد و نمی توان از آن برای کارهای خانگی استفاده کرد. برای مشاهده قیمت کمپرسور باد به سایت راندنو مراجعه کنید.

فرز مینیاتوری بادی
فرز مینیاتوری بادی

فرز مینیاتوری برقی و شارژی

فرز مینیاتوری یک موتور آرمیچری دارد. سرعت این دستگاه به ۴۰۰۰۰ دور در دقیقه می رسد. نوع برقی و شارژی این دستگاه از لحاظ ساختاری کاملاً یکسان هستند و تنها تفاوت آنها، نوع منبع تغذیه است.

فرز مینیاتوری برقی و شارژی
فرز مینیاتوری برقی و شارژی

بیشتر بخوانید: تفاوت دستگاه پولیش و فرز


کاربرد فرز مینیاتوری

در ادامه به برخی از کاربردهای فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی پرداخته شده است:

  1. از این محصول می توان برای حکاکی بر روی مواد چوبی، فلزی، شیشه ای و سنگی استفاده کرد. این محصول در بسیاری از مشاغل همچون طراحی لوگو کاربرد زیادی دارد. به همین علت، نام دیگر این دستگاه فرز حکاکی است.
  2. این محصول کاربرد زیادی در کنده کاری بر روی چوب دارد که امروزه با نام منبت کاری شناخته می شود. وسایل دیگر برای انجام منبت کاری، مغار و قلم هستند.
  3. کاربرد دیگر این کالا، از بین بردن زنگ زدگی بر روی سطوح مختلف یا زنگ زدایی و صیقل دادن سطوح است.
  4. با استفاده از سری های مخصوص بر روی این فرز می توان از آن برای تیز کردن وسایلی همچون چاقو و اره استفاده کرد.
  5. از دیگر کاربردهای مهم این کالا پولیش بر روی فلزات است. با حرکت دادن نرم فرز بر روی فلزات، شکل دهی و فرم دهی آنها امکان پذیر خواهد بود. در این صورت، کار نهایی بسیار حرفه ای به نظر می رسد.
  6. یکی دیگر از کارهایی که می توان به وسیله فرز مینیاتوری انجام داد، ساخت اجسام است. می توان با نصب ابزارهای مناسب، مواد مختلف را تراش داد و حجم های هندسی یا غیر هندسی را از درون قطعات بیرون آورد.
  7. برای ساختن هر کالای چوبی مانند مبلمان و برای ظریف کاری، گوشه گیری و لبه گیری کار، از فرز مینیاتوری استفاده می شود.
  8. یکی دیگر از کاربردهای این وسیله، در دندان پزشکی برای صیقل دادن و تراش دندان است.
  9. یکی از کاربردهای جالب این محصول در کاشت و فرم دادن به ناخن است. با استفاده از سری های مخصوص می توان از این محصول در آرایشگاه ها استفاده کرد.
کاربرد فرز مینیاتوری
کاربرد فرز مینیاتوری

شلنگ خرطومی فرز مینیاتوری

شلنگ خرطومی فرز مینیاتوری یک شلنگ فلزی مارپیچ است. داخل این شلنگ، یک شلنگ به صورت سیم بکسل وجود دارد که به شفت دستگاه متصل می شود. بعد از روشن شدن دستگاه، سیم داخل شلنگ به چرخش در می آید. در این حالت می توان با قرار دادن تیغه های مختلف بر روی کولت دستگاه از آن استفاده کرد.

یکی از دلایل مهم در استفاده از  دستگاه فرز مینیاتوری بجای فرز انگشتی، وجود این شلنگ خرطومی پرکاربرد است. شلنگ خرطومی به دلیل وزن پایین و امکان اتصال سری های مختلف، تسلط و قدرت مانور بیشتری به کاربر می دهد.

شلنگ خرطومی باید از انعطاف پذیری و ظرافت بالایی برخوردار باشد. هم چنین باید برای افزایش طول عمر آن، داخل شلنگ را در فواصل زمانی معین گریس کاری نمایید.

شلنگ خرطومی فرز مینیاتوری
شلنگ خرطومی فرز مینیاتوری

فرز انگشتی

فرز انگشتی یکی دیگر از انواع خانواده فرز  است که از ابعاد کوچک تری نسبت به مینی فرز برخوردار است. این فرز برای انجام کارهای ظریف تر از جمله منبت کاری، برش های کوچک تر و با قطر کم تر، مجسمه سازی، قالب سازی و … استفاده می شود.

این فرز در دو مدل فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه موجود است. این محصول کاربردهای زیادی دارد و می توان از آن در تعمیرات ماشین، پولیش فلزات، از بین بردن زنگ زدگی و صیقل دادن فلزات، صنعت نجاری و چوب استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تا حدی کاربرد آن ها با هم یکسان است اما دو محصول کاملاً مجزا به شمار می آیند. اصلی ترین تفاوت این دو محصول، در حجم و اندازه آن ها است.

نوع انگشتی بزرگ تر از نوع مینیاتوری است. فرز انگشتی از توان و قدرت بالاتری نیز برخوردار است. از فرزهای انگشتی برای انجام کارهای سنگین تر استفاده می شود. برای خرید فرز انگشتی از نماینده اصلی همین حالا اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که تیغه هایی که به فرز انگشتی متصل هستند، بزرگ تر هستند و برای برش های بزرگ تر از جمله صاف کردن و  فرم و شکل دادن به فلز و چوب مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


نکات مهم در خرید فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی

در راهنمای خرید فرز مینیاتوری نکاتی وجود دارد که لازم است در هنگام انتخاب و خرید این دستگاه مورد توجه قرار بگیرد. این نکات عبارتند از:

قدرت موتور (توان)

توان و قدرت موتور فرزهای مینیاتوری با یکدیگر متفاوت است. محصولاتی که دارای توان بالاتر هستند، برای انجام کارهای سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرند.

سرعت گردش آزاد

سرعت گردش این محصول حداکثر 40000 دور در دقیقه است. به طور معمول، سرعت این دستگاه باید بین 25 تا 40 هزار دور در دقیقه باشد.

اندازه و سایز کولت

به طور معمول، سایز کولت در این دستگاه برابر با 6 میلی متر است. البته بر روی بعضی از این محصولات می توان کولت 8 میلی متر را نیز وصل کرد.

کنترل سرعت یا دیمر

در بعضی از فرزهای مینیاتوری، کلید با نام دیمر یا کنترل سرعت وجود دارد که به کاربر این امکان را می دهد تا تسلط بیش تری بر روی دستگاه داشته باشد و سرعت آن را کم و یا زیاد کند.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


شلنگ خرطومی فرز حکاکی

برخی از فرزهای مینیاتوری قابلیت نصب شلنگ را دارند که به آن ها فرزهای مینیاتوری خرطومی گفته می شود. این قطعه از یک شلنگ فنری با قابلیت چرخش ساخته شده است. داخل این شلنگ یک سیم وجود دارد. استفاده از این شلنگ باعث راحتی در انجام کار می شود.

قیمت فرز مینیاتوری

پس از آنکه با راهنمای خرید فرز مینیاتوری آشنا شدیم، لازم است بدانیم قیمت فرز مینیاتوری حکاکی بسته به قدرت فرز، لوازم جانبی، خرطومی داشتن و یا نداشتن آن متغیر است. هر چه قدرت این محصول بیش تر باشد، از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. معمولاً فرزهایی که دارای لوله خرطومی هستند، قیمت بالاتری دارند.

بهترین مارک فرز حکاکی

امروزه شرکت های زیادی به تولید این محصول می پردازند. از بهترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به فرز مینیاتوری رونیکس و توسن، محک، سیلور، بوش، کرون، هیوندای، اکتیو، باس، ادون، آنکور، استرانگ، اینتیمکس، بوش، ماکیتا و درمل اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از فرز مینیاتوری برندهای مختلف، نظرات، تجربیات و سؤالات خود را برای آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز