مینی فرز چی بخرم

مینی فرز چی بخرم؟

مینی فرز یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در صنعت به شمار می رود که جهت برش و سایش بسیاری از اجسام همچون فلزات، بتن، آسفالت، گچ و چوب بکار می رود. در این مقاله سعی شده تا شما را در انتخاب بهترین مینی فرز راهنمایی کنیم و به طور کلی به این سؤال که مینی فرز چی بخرم یک پاسخ کامل و جامع دهیم.

خرید انواع مینی فرز
خرید انواع مینی فرز

مینی فرز یا مینی سنگ فرز نسبت به دستگاه فرز، ابعاد کوچک تری دارد و اغلب به صورت دستی و یا بر روی میز کار، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله در مجله راندنو، انواع مینی فرز را با جزئیات معرفی کرده ایم. با خواندن این مقاله می توانید بهترین مینی فرز را متناسب با نیاز خود انتخاب و خریداری کنید. برای آموزش کار با مینی فرز نیز می توانید مقاله ما در مجله راندنو را مطالعه کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مینی سنگ یا مینی فرز چیست؟

مینی سنگ یکی از انواع رایج فرزها است و در واقع همان دستگاه در ابعاد کوچک تر است. این دستگاه قابلیت حمل راحت تری نسبت به فرز دارد و می توان از آن برای انجام کارهای نسبتاً کوچک تر استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟


مینی فرز چی بخرم

پیش از خرید مینی فرز لازم است با انواع آن آشنا شوید و متناسب با نیاز خود، بهترین دستگاه را انتخاب کنید. در ادامه راهنمای کامل خرید مینی فرز را به شما ارائه خواهیم داد.


بیشتر بخوانید: تفاوت دستگاه پولیش و فرز


انواع مینی فرز

در ادامه پاسخ به سوال مینی فرز چی بخرم باید با انواع مینی فرز آشنا شویم. مینی سنگ فرزهای موجود در بازار در یکی از سه گروه زیر قرار می گیرند:

مینی فرز بادی

به طور کلی، ابزارهای بادی قدرت بالایی دارند اما این نوع ابزارها به یک مخزن باد به عنوان منبع تغذیه نیز نیاز دارند. در مجموع، فرزهای بادی میزان استهلاک و خرابی پایینی دارند و مصرف انرژی آن ها کمتر است. این نوع دستگاه ها در دسته فرزهای بی صدا قرار می گیرند اما معمولاً قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر فرز دارند.

مینی فرز برقی

این دستگاه از قدرت بالایی برخوردار است و نیاز به اتصال مستقیم به جریان برق دارد. این ابزار برقی کارایی بالایی دارد اما به دلیل صدای زیادی که تولید می کند، موجب آلودگی صوتی در محیط می شود.

در هنگام استفاده از این دستگاه می بایست از اتصال درست و ایمن کابل برق دستگاه به پریز اطمینان حاصل کرد. همچنین نوع کابل برق این دستگاه، افشان است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

مینی فرز شارژی

این دستگاه با منبع تغذیه باتری کار می کند و این باتری قابلیت شارژ شدن دارد. این ابزار شارژی به سهولت، قابل حمل و نقل و جابجایی است و معمولاً صدای کمی تولید می کند.

قیمت بالای دستگاه، احتمال خراب شدن باتری و یا تمام شدن شارژ در هنگام کار، از معایب کار با این فرز به شمار می آید. قدرت کارکرد این دستگاه معمولاً نسبت به فرزهای برقی کمتر است. همچنین باتری این دستگاه توسط شارژر مخصوص به خود شارژ می شود.

مینی فرز چی بخرم
مینی فرز چی بخرم

مزایای استفاده از مینی فرز

  1. اندازه کوچک
  2. وزن پایین
  3. حمل و نقل آسان
  4. مناسب برای مصارف عمومی و خانگی
  5. قیمت مناسب

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


نکات مهم در هنگام خرید مینی فرز خوب

به هنگام خرید این دستگاه لازم است نکات زیر مورد توجه قرار بگیرد:

وزن دستگاه

فرز کوچک و یا مینی سنگ فرز برای انجام کارهای دستی و ظریف کاری مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین لازم است تا وزن سبکی داشته باشد و حمل و جابجایی آن به آسانی صورت بگیرد.

این دستگاه عمدتاً به صورت کارگاهی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین کاربر در هنگام کار طولانی مدت با دستگاه نباید احساس خستگی کند. از این دستگاه در برش کاری های بزرگ استفاده نمی شود.

طراحی ارگونومیک

بهترین مینی سنگ می بایست با توجه به اصول ارگونومیک طراحی و تولید شود. مخصوصاً دسته دستگاه که می بایست دارای طراحی مناسب و ضد لغزش باشد. همچنین تعویض سنگ دستگاه نیز باید به آسانی انجام شود.

موتور و گیربکس سنگ فرز

موتور دستگاه می بایست توان خروجی بالایی داشته باشد. گیربکس مناسب نیز سبب افزایش طول عمر دستگاه می شود. به طور کلی هر چه قدر قدرت موتور دستگاه بالاتر باشد، در نتیجه فرز بهتر و مناسب تر است. البته این مسئله به نوع کاری که می خواهید انجام دهید نیز بستگی دارد.

مینی سنگ ها براساس قدرت موتور به دو نوع کلی صنعتی و خانگی یا نیمه صنعتی تقسیم می شوند.

قدرت موتور این فرزها از ۵۵۰ تا ۱۳۰۰ وات در نظر گرفته می شود. در مینی فرز خانگی، قدرت موتور در محدوده ۶۰۰ الی ۷۵۰ وات و در مینی سنگ صنعتی قدرت دستگاه بین 800 تا 1300 وات است.

سهولت در تعویض قطعات

جنس دنده، شفت و بلبرینگ در این نوع فرز از اهمیت بالایی برخوردار است. قطعات این دستگاه از جنس فلزی ساخته و پرداخته می شوند.

لازم است که جنس و کیفیت قطعات مناسب باشد و این قطعات به سهولت قابل تعویض باشند. برای مثال، دنده های غیر فولادی این دستگاه ممکن است در اثر فرسودگی شکسته و یا خرد شوند و یا قابل تعویض نباشند.

سرعت دستگاه

هرچه دستگاه سرعت بیشتری داشته باشد، قدرت بالاتری در برش و سایش دارد. معمولاً برای برش فلزات از دستگاهی با سرعت بالا و برای برش سنگ، از سرعت کمتر استفاده می شود.

سرعت چرخش دیسک ها در انواع مینی سنگ فرز، بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه متغیر است. قابلیت تنظیم سرعت نیز یکی از نکات مهم است که سبب افزایش ایمنی کاربر می شود و لازم است به هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرد.

قدرت دستگاه

هرچه توان موتور دستگاه بالاتر باشد، قدرت عملکرد دستگاه نیز بالاتر می رود و لازم است اندازه دیسک بزرگتری نیز برای دستگاه بکار رود. معمولاً توان این دستگاه بین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ وات متغیر است. لازم است دستگاهی متناسب با نوع کار خود را انتخاب و خریداری کنید.

اندازه دیسک

قطر صفحه دیسک یا صفحه برش به میزان قدرت موتور و سرعت دستگاه بستگی دارد. هرچه قطر صفحه برش و اندازه دیسک بزرگ تر باشد، موتور دستگاه باید از قدرت بیشتری برخوردار باشد.


بیشتر بخوانید: صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟


لازم به ذکر است که اندازه دیسک متناسب با نوع کار شما انتخاب می شود. برای انجام کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارند و یا قطعه کار ابعاد کوچکی دارد، لازم است از صفحه برش هایی با اندازه کوچک تر استفاده شود.

مینی فرز چی بخرم
مینی فرز چی بخرم

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تعویض صفحه سنگ فرز


استارت نرم

استارت نرم که در واقع همان پاور خاموش و روشن کردن دستگاه است، به شکل مدرن تعبیه شده است و موجب می شود که دستگاه بدون هیچ شوکی روشن و خاموش شود.

نوع دسته

این ابزار برقی در دو حالت مینی فرز دسته بلند و دسته کوتاه به بازار عرضه شده است. نوع دسته کوتاه برای کاربرانی مناسب است که فاصله کمتری با تیغه دارند. نوع دسته بلند آن دارای ضریب ایمنی بالاتری است. برخی از دسته ها نیز ضد لرزش هستند و لرزش کمی به دست کاربر وارد می کنند.

مینی فرز دیمردار چیست؟

مینی فرز دیمردار همان قابلیت مینی سنگ فرز را دارد، با این تفاوت که دارای یک کلید در قسمت انتهایی دستگاه است که این کلید سرعت چرخش در هر دقیقه را کنترل می کند.

در واقع دیمر جهت تنظیم سرعت گردش تیغه بکار می رود. این دستگاه بسیار پرطرفدار است و جهت سایش و برش فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت این دستگاه معمولاً در ۶ حالت مختلف قابل تنظیم است.

در کارهای خانگی و نیمه صنعتی که از این دستگاه برای کارهای مختلف استفاده می شود، بهتر است از سنگ فرز دیمردار استفاده شود. لازم به ذکر است که دیمر در مینی سنگ ها در دو نوع کلی کلید دیمر و دیمر گازی موجود است. در نوع اول می توان با میزان فشار دادن شاسی و در نوع دوم به وسیله کلید به کار رفته در فرز، سرعت دستگاه را کنترل کرد.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


نکات ایمنی در هنگام کار با مینی فرز

  • میزان گشتاور و دوران صفحه از جمله عوامل خطرساز برای کاربر محسوب می شوند. سرعت بالا می تواند موجب آسیب به دست کاربر شود. بنابراین بهتر است از مینی سنگ فرزهایی با کلید دیمر استفاده شود.
  • کلاچ ایمنی از جمله قطعاتی است که در افزایش ایمنی کاربر بسیار تأثیرگذار است. کلاچ ایمنی وظیفه کنترل بار اضافی را برعهده دارد و در صورت گیر کردن صفحه درون قطعه، موجب خاموش شدن اتوماتیک دستگاه می شود. این ویژگی حفاظت بیشتر از کاربر و افزایش طول عمر دستگاه را به دنبال دارد.
  • از دیگر نکات خطرساز هنگام کار با دستگاه، قلاب کردن صفحه فرز درون قطعه کار است که باعث برگشتن فرز به سمت کاربر می شود و ضربه شدیدی به او وارد می کند. از این جهت بهتر است وضعیت قطعه کار و اتصال آن با صفحه فرز به صورت مدام چک شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز


مینی فرز چی بخرم
مینی فرز چی بخرم

قیمت مینی فرز

شکل ظاهری دستگاه، برند و جنس قطعات، از عوامل تأثیرگذار در قیمت این نوع دستگاه فرز به شمار می آیند. در انجام کارهایی با قدرت و توان بالا، معمولاً مینی سنگ فرز پاسخگوی نیاز شما نیست و بهتر است از یک فرز با قدرت و توان متوسط استفاده شود. قطر صفحه برش، قدرت سایش و مقدار عمق برش نیز در تعیین قیمت دستگاه نقش مهمی دارند.

برای پاسخ به سؤال مینی فرز چی بخرم و چه مارک مینی فرز از همه بهتر است، در ادامه به معرفی برندهای مشهور در این حوزه پرداخته ایم.

بهترین مارک مینی فرز کدام است؟

در ادامه پاسخ به سوال مینی فرز چی بخرم به معرفی بهترین برندهای این محصول می‌رسیم. مینی فرز بوش، ماکیتا، aeg، متابو، ادون، رونیکس، توسن و دیوالت، از بهترین برندهای موجود در بازار به شمار می آیند.

در حال حاضر، فرز و مینی سنگ فرز جایگاه خوبی در صنعت برش و سایش انواع فلزات و اجسام دیگر دارند. در این مقاله سعی شد که یک پاسخ جامع به این دغدغه که مینی فرز چی بخرم؟ داده شود. در این مقاله با انواع ویژگی ها و مزیت های این دستگاه آشنا شدیم. بدین ترتیب می توانیم در خرید مینی فرز بهترین انتخاب را داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز


برای اطلاع از لیست قیمت مینی سنگ فرز دیوالت، مینی فرز چندکاره و مینی سنگ فرز بوش می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به پاسخ سؤال مینی فرز چی بخرم به طور مفصل پرداختیم. کاربران می توانند در صورت استفاده از مینی سنگ های مختلف، نظرات و سؤالات خود را در زیر این مقاله برای کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.