آموزش گام به گام تعویض صفحه سنگ فرز

آموزش تعویض صفحه سنگ فرز | نصب صفحه فرز

تعویض صفحه سنگ فرز یک دغدغه اصلی برای کاربران به هنگام کار با فرز است. فرز یک ابزار پرکاربرد در صنعت است که از آن برای برش سطوح مختلف استفاده می شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد و کار کردن با آن بسیار راحت است.

با به کار بردن صفحه برش های مختلف، می توان سطوح مختلف را برش زد. گاهی اوقات نیز صفحه برش یا دیسک فرز دچار شکستگی یا خرابی می شود. برای خرید دیسک فرز همین حالا اقدام نمایید.

خرید انواع دیسک فرز
خرید انواع دیسک فرز

سؤال اصلی برای بسیاری از کاربران این است که چگونه صفحه سنگ فرز را عوض کنیم؟ برای آموزش این کار با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تعویض صفحه سنگ فرز

وسایل مورد نیاز جهت تعویض صفحه فرز

برای انجام این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

  • دستکش ایمنی
  • آچار فرز
  • انبردست
  • پیچ گوشتی
  • انبر قفلی
  • چکش
  • صفحه فرز جدید

برای مشاهده قیمت دستکش ایمنی به سایت راندنو مراجعه نمایید. روش های مختلفی برای عوض کردن دیسک فرز وجود دارد که می بایست بسته به شرایط و وسایل موجود از آن ها استفاده کرد.

تعویض صفحه سنگ فرز
تعویض صفحه سنگ فرز

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز


مرحله اول

اولین و مهم ترین گام برای تعویض دیسک فرز خاموش کردن برق دستگاه است تا بدین ترتیب از صدمات و خطرات ناشی از روشن ماندن دستگاه جلوگیری شود.

مرحله دوم

برای تعویض صفحه سنگ فرز این مرحله را می توان به شیوه های مختلف و بسته به نوع ابزار و شرایط موجود انجام داد:

  • اولین و راحت ترین راه در این مرحله، استفاده از آچار مخصوص دستگاه است که به شکل چنگک دو سر است. این قطعه با نام آچار سنگ فرز نیز شناخته می شود. اگر دستگاه دارای دکمه اسپیندل (دکمه نگه دارنده صفحه) بود، می بایست دکمه را نگه داشته و صفحه فرز را به میزانی که قفل شود، بچرخانید و دستتان را تا انتهای در آوردن صفحه روی آن نگه دارید.

در صورتی که فرز دکمه اسپیندل نداشته باشد، باید از آچار برای ثابت نگه داشتن مهره زیر صفحه فرز کمک بگیرید. سپس چنگک های آچار را داخل سوراخ های موجود که روی مهره وجود دارد، قرار دهید و در خلاف جهت گردش صفحه فرز بچرخانید.

تعویض صفحه سنگ فرز با پیچ گوشتی

در بسیاری از مواقع کاربران برای تعویض دیسک فرز، آچار مخصوص را گم می کنند و یا به دلیل خرید دست دوم، دستگاه فاقد آچار است. در این حالت باید با آچار مهره صفحه فرز را ثابت نگه دارید و سپس پیچ گوشتی را داخل یکی از سوراخ های بین صفحه و سنگ وارد کنید و آن را در خلاف جهت بچرخانید.

در صورتی که موفق به شل کردن صفحه فرز نشدید، می توانید با استفاده از ضربات چکش بر روی پیچ گوشتی این کار را انجام دهید.

در صورت نبود ابزارآلات، می توانید به کمک دست، صفحه فرز را در خلاف جهت بچرخانید تا مهره شل شده و به کمک انگشتان، مهره باز شود. این کار باعث شکستن دیسک های نازک می شود و سفت کردن آن نیز محکم نخواهد بود. به همین علت این کار توصیه نمی شود. برای خرید دستگاه فرز همین حالا اقدام نمایید.

مرحله سوم

در این مرحله که مرحله آخر تعویض صفحه سنگ فرز است، به سراغ نصب دیسک یا صفحه فرز جدید بروید. صفحه فرز را به همان حالت قبل قرار دهید و در خلاف جهتی که آن را باز کرده اید، بچرخانید تا کاملاً سفت شود.

انواع دیسک فرز
انواع دیسک فرز

در انتها با احتیاط دستگاه را روشن کنید و از قرارگیری و کارکرد صحیح صفحه برش اطمینان حاصل نمایید. باید توجه داشته باشید که صفحه برش از کیفیت بالایی برخوردار باشد و آن را متناسب با برشی که می خواهید انجام دهید، انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز


جهت چرخش سنگ فرز

جهت چرخش سنگ فرز هنگام تعویض صفحه سنگ فرز بسیار بااهمیت است. زیرا زمانی که بخواهید تعویض صفحه سنگ فرز را با پیچ گوشتی انجام دهید، می بایست پیچ گوشتی را برخلاف جهت چرخش سنگ فرز بچرخانید. اگر باز هم مهره شل نشد، می توانید با چکش ضرباتی آرام به پیچ گوشتی وارد کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اور فرز نجاری


بهترین صفحه سنگ فرز

یکی از مهم ترین مسائل در خرید صفحه سنگ فرز و تعویض آن شرکت تولیدکننده محصول است. در حال حاضر شرکت های تولیدکننده ابزار مطرحی در سراسر جهان دیسک فرز را تولید می کنند. از برترین و محبوب ترین برندهای این محصول می توان به صفحه سنگ فرز ماکیتا، بوش، توسن، رونیکس، متابو، دیوالت، کرون و … اشاره کرد. کاربران می توانند سؤالات، نظرات و تجربیات خود را در زمینه طریقه بستن صفحه سنگ فرز در زیر این مقاله درج نمایند.