نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده قاعده خاصی دارد که باید به آن توجه شود. تجهیزاتی که در نورپردازی استخر، حوض، آبنما و دیگر موارد استفاده می شود مخصوص است و باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

یکی از پرکاربردترین تجهیزات چراغ استخری است. چراغ استخری نوعی چراغ ضد آب است که می تواند در مدت طولانی در آب غوطه ور باشد. با نورپردازی استاندارد استخرها می توانید جلوه های بصری زیبایی ایجاد کنید و به کمک آن در طول شبانه روز شنا کنید. نورپردازی علاوه بر جنبه زیبایی، جهت افزایش ایمنی نیز کاربرد دارد. چراغ هایی که در اطراف استخر نصب می شوند، باعث می شوند تا حریم و محدوده استخر مشخص شود.

نورپردازی غیراصولی سبب بوجود آمدن جلوه های بصری نامناسب می شود و در برخی مواقع ممکن است خطرآفرین باشد. اگر قصد دارید استخر روباز یا سرپوشیده ای را نورپردازی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله به بررسی اصول نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

عوامل مهم در نورپردازی استخر

پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که پیش از خرید تجهیزات نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده باید به آن ها توجه کنیم:

  • ابعاد و اندازه استخر
  • جایگاه قرارگیری استخر
  • روباز یا سرپوشیده بودن آن
  • عمق استخر
  • موارد ایمنی در شب
  • نوع ولتاژ برق
  • تعداد تجهیزات مورد نیاز
  • دمای آب استخر
  • میزان کلر و مواد ضد عفونی کننده آب
عوامل مهم در نورپردازی استخر
عوامل مهم در نورپردازی استخر

بیشتر بخوانید: نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن


ایده های متنوع برای نورپردازی استخر

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده نیاز به یک طرح و ایده مشخص دارد. نورپردازی این مکان ها برای زیباسازی حیاط مجموعه، محوطه استخر و … از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این فرایند به دو شکل مختلف انجام می گیرد.

  • نورپردازی بخش داخلی استخر
  • نورپردازی بخش خارجی استخر

نورپردازی داخلی و خارجی استخرها با یکدیگر متفاوت است. همچنین تجهیزاتی که در این دو نورپردازی استفاده می شوند، با هم تفاوت بسیار زیادی دارند. برای ایجاد روشنایی در قسمت های داخلی می توانید از تجهیزات توکار با درجه حفاظت بالا بهره بگیرید. این محصولات می توانند در کف یا دیواره های استخر مورد استفاده قرار بگیرند.

بهتر است که تجهیزات روشنایی استخر را اغلب در دیواره ها به کار بگیرید. به این دلیل که در هنگام بروز مشکلات احتیاجی به تخلیه کامل آب استخر نخواهد بود. تجهیزات نورپردازی داخل استخر باید به اندازه کافی آب بندی شده باشند تا هیچ رطوبتی به داخل آن ها نفوذ نکند. همچنین رنگ و میزان نور این تجهیزات به دکوراسیون و سلیقه شما بستگی دارد.

در نورپردازی بخش های خارجی استخر می توانید از چراغ های دفنی با درجه آی پی کمتر استفاده کنید زیرا این تجهیزات کمتر در آب غوطه ور می شوند و تنها باید ضد آب باشند.

ایده های متنوع برای نورپردازی استخر
ایده های متنوع برای نورپردازی استخر

اصول نورپردازی استخر

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده هر کدام اصول خاص خود را دارد. معمولاً نورپردازی در استخرها با هدف روشن کردن کف و دیوارهای این مجموعه، روشن کردن آب استخر و رختکن ها انجام می گیرد. معمولاً هدف از ساخت استخرهایی که به صورت روباز طراحی شده اند، استفاده از روشنایی و نور آفتاب است.

در بسیاری از مواقع این استخرها در شب نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل نورپردازی آن ها اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر در نورپردازی استخرهای روباز از لامپ ها و تجهیزات ال ای دی استفاده می شود.

بیشتر تجهیزات در نورپردازی داخلی استخرهای روباز و سرپوشیده از نوع توکار هستند اما در خارج مجموعه ها و در سقف می توان از انواع روکار استفاده کرد. فاصله نصب چراغ ها از یکدیگر موضوع بسیار مهمی است که باید متناسب با ابعاد و عمق استخر باشد. همچین درصد کلر موجود در آب را کنترل کنید تا بتوانید از پوسیده شدن تجهیزات جلوگیری نمایید.

اصول نورپردازی استخر
اصول نورپردازی استخر

نورپردازی کف، سقف و دیواره ها

در ادامه موضوع نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده به بررسی اصول نورپردازی دیواره ها و کف استخر می پردازیم. با قراردادن چراغ های مخصوص و چراغ ضد آب در استخرهای روباز می توان یک محیط منحصربفرد به وجود آورد. به خصوص در شب که این چراغ ها روشن می شوند.

در نورپردازی کف و دیواره های استخر بهتر است از چراغ استخری و دیگر تجهیزات توکار استفاده شود. زیرا افراد درحال شنا و کسانیکه در استخر قدم می زنند، نباید برجستگی چراغ ها را احساس کنند. در کف و دیوار استخرهای روباز می توانید از چند منبع روشنایی با رنگ های مختلف استفاده کنید. بسیاری از تجهیزات نورپردازی و چراغ های استخری به ریموت کنترل مجهز شده اند که به وسیله آن ها می توان شدت نور و رنگ نور را کنترل کرد.

یکی از پیشنهادات برای نورپردازی استخرهای روباز استفاده از نورهای پراکنده است. این شکل نورپردازی استخر را بسیار زیبا می کند. در نورپردازی استخر سرپوشیده باید فکری برای سقف مجموعه داشته باشید. برای این کار می توانید از لامپ های ال ای دی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که تعداد این لامپ ها و میزان نور تولیدی آن ها مهم است زیرا باید به گونه ای باشد که بازتاب به حداقل میزان خودش برسد.

نورپردازی کف، سقف و دیواره ها
نورپردازی کف، سقف و دیواره ها

بیشتر بخوانید: نورپردازی محوطه و فضای باز


تجهیزات در نورپردازی استخر

در این بخش از مقاله نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده به معرفی تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی می پردازیم:

چراغ استخری

تجهیزاتی که در نورپردازی استخر به کار می روند، شامل انواع چراغ های ضد آب همچون چراغ دفنی و استخری هستند. در گذشته معمولاً از تجهیزات رشته ای برای نورپردازی استخرها استفاده می کردند. اما امروزه یکی از پرکاربرد ترین انواع چراغ ها نوع استخری است. این چراغ ها در دمای بالا کار می کنند و از طول عمر زیادی برخوردار هستند.

چراغ استخری از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. این چراغ ها به صورت روکار و توکار نصب می شوند. چراغ های استخری درجه حفاظت بالایی دارند و می توانند در مدت طولانی در آب غوطه ور باشند.

تجهیزات در نورپردازی استخر
تجهیزات در نورپردازی استخر

بیشتر بخوانید: نورپردازی آکواریوم | معرفی تجهیزات روشنایی آکواریوم


چراغ دفنی

چراغ های دفنی نوع دیگری از چراغ ها هستند که می توانند در نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده مورد استفاده قرار بگیرند. چراغ های دفنی کاملاً ضد آب هستند اما قابلیت غوطه ور شدن در آب را ندارند. به همین دلیل اغلب در خارج استخرها از آن ها استفاده می شود.

ریسه های ضد آب

برخی از ریسه هایی که درجه حفاظت بالایی دارند، می توانند در نورپردازی استخر استفاده شوند. این ریسه ها تنوع رنگی زیادی دارند و با نور ممتد و خطی که ایجاد می کنند، سبب زیبایی مجموعه می شوند. از ریسه های ضد آب در نورپردازی نما و ساختمان نیز استفاده می شود.

وال واشر و پروژکتور خطی

وال واشرها تجهیزاتی هستند که می توانند نور را به صورت خطی به اطراف پرتاب کنند. این تجهیزات در نمای ساختمان ها و نورپردازی حیاط و باغ مورد استفاده قرار می گیرند، به همین دلیل تا حدی ضد آب هستند و می توان در طراف استخر نیز از آن ها استفاده کرد.

نکات ایمنی در نورپردازی استخر

رعایت نکانت ایمنی در نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده بسیار حائز اهمیت است. این موضوع به دلیل ایجاد بخار و آب و حضور مداوم افراد در محیط استخر بسیار مهم است. وسایلی که برای نورپردازی استخرها به کار می روند، باید استاندارد باشند و درجه حفاظت آن ها IP68 باشد. لازم است که این تجهیزات را از مراکز خرید معتبر تهیه کنید.

یکی از مواردی که در هنگام اجرای عملیات نورپردازی استخرها باید در نظر بگیرید این است که از یک متخصص مجرب کمک بگیرید. زیرا نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده هرکدام قوانین خاص خود را دارد. نورپردازی استخرها به محاسبات، دقت و توجه زیادی نیاز دارد.

این فرایند باید به نحوی انجام بگیرد که میزان بازتاب از سطح استخر به حداقل برسد. برای نورپردازی استخرها در قسمت های کناری باید تا حد ممکن از نورهای روشن استفاده کرد. از نورهای سرد نباید استفاده شود، به این دلیل که فضای استخر را خراب می کند. استفاده از نورهای روشن باعث می شود که محیط استخر شادتر به نظر برسد.

برای تعویض لامپ سوخته از استخر ابتدا باید جریان برق را قطع کنید و از فازمتر کمک بگیرید. همچنین برای نصب لامپ یا چراغ جدید آب بندی را به صورت کامل اجرا کنید.

نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده
نورپردازی استخر روباز و سرپوشیده