نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن

نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن

نصب چراغ استخری و آب نما یکی از مهم ترین نکته هایی است که در نورپردازی مجموعه می بایست مورد بررسی قرار بگیرد. چراغ های استخری و چراغ های ضد آب، محصولاتی هستند که وجود آن ها زیبایی یک مجموعه مانند استخر، حیاط، حوضچه، آب نما و … را چندین برابر می کند.

این چراغ ها اغلب در داخل آب قرار می گیرند و یا برخی از آن ها همچون چراغ های دفنی، در معرض پاشش آب هستند. سیم کشی این چراغ ها، نگهداری و نصب آن ها باید براساس اصول استاندارد انجام شود.

خرید انواع چراغ استخری
خرید انواع چراغ استخری

در ادامه به معرفی انواع چراغ استخری و نحوه نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع چراغ استخری

به چراغ هایی که داخل استخرها، حوض ها، آب نماها و … نصب می شوند، چراغ ضد آب و استخری گفته می شود. این چراغ ها دارای درجه حفاظت بالایی هستند. به همین دلیل در داخل آب مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید.

هم چنین چراغ های ضد آب استخری در برابر موادی هم چون ضدعفونی کننده ها و شوینده ها نیز مقاوم هستند. این چراغ ها با توجه به ساختار و نحوه نصب به سه نوع توکار، روکار و فلت تقسیم بندی می شوند.

انواع چراغ استخری
انواع چراغ استخری

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


نصب انواع چراغ استخری توکار

این چراغ ها دارای قاب ها و بدنه های بتنی هستند و اغلب در دیواره استخرها و آب نماها نصب می شوند. این چراغ ها نسبت به چراغ های روکار نصب دشوارتری دارند و یکی از معایب آن ها این است که تعویض چراغ استخری توکار معمولاً سخت است.

نصب این چراغ ها مراحلی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

قرارگیری بدنه

بدنه و پوسته بتنی این چراغ ها باید همزمان با بتن ریزی استخر کار گذاشته و نصب شود. در بسیاری از مواقع، زمان دقیق بتن ریزی مشخص نیست و یا ممکن است پس از نصب سرامیک و کاشی پوشانده شود. به همین دلیل جایگاه چراغ استخری به کمک یک قطعه فرم یونولیت در زمان بتن ریزی مشخص می شود.

پس از پایان بتن ریزی یونولیت خارج می شود و کاسه چراغ داخل آن قرار می گیرد.

کابل کشی چراغ

پس از نصب پوسته بتنی داخل دیواره استخر و آب نما، می بایست کابل مناسب چراغ از خارج به داخل بدنه بتنی کشیده شود. این کابل باید طول مناسب و استانداردی داشته باشد تا پس از اتمام کار، بتوان چراغ را نصب کرد.

آب بندی چراغ

یکی از مهم ترین مراحل در نصب چراغ ضد آب و استخری آب بندی آن است. محل اتصال کابل داخل بدنه و اطراف آن می بایست به کمک نوار آپارات و چسب برق به طور کامل پوشانده و به اصطلاح آبکاری شود.

اگر آب بندی به درستی انجام نشود، به دلیل خاصیت مویینگی و فشار آب، قطرات داخل چراغ راه پیدا می کنند و باعث خسارت دیدن چراغ و وقوع حوادثی هم چون برق گرفتگی و … می شوند.

نصب توپی چراغ

در مرحله آخر، مغزی چراغ که منابع نوری نیز داخل آن قرار گرفته اند، در پوسته و بدنه نصب می شود. پس از انجام این مرحله نیز باید آب بندی صورت بگیرد.

نصب چراغ استخری توکار
نصب چراغ استخری توکار

نصب انواع چراغ استخری روکار

این چراغ ها بدنه و ظاهری متفاوت تر دارند. شعاع نوری چراغ های استخری از نوع روکار اغلب بزرگ تر از چراغ های توکار است. این محصولات گاهی پس از اتمام ساخت استخر و آب نما نصب می شوند. نصب چراغ های استخری روکار نیز هم چون توکار مراحلی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

محل قرارگیری

محل نصب این چراغ ها باید از پیش تعیین شود. بهتین مکان جهت قرارگیری این چراغ ها، مکانی است که بتواند بیشترین میزان نور را از خود بازتاب کند. از این چراغ ها می توان بر روی دیواره ها یا کف استخر استفاده کرد. این چراغ ها کاسه و جایگاه بتنی ندارند و داخل زمین و دیوار نصب نمی شوند. به همین دلیل کمی برآمده تر از چراغ های توکار هستند.

اتصالات و کابل کشی

این چراغ ها برآمده تر از سطح هستند اما کابل کشی آن ها هم چون چراغ های استخری توکار داخل دیوار صورت می گیرد. این کار سبب افزایش ایمنی یک استخر یا آب نما می شود و از درهم ریختگی ظاهری جلوگیری می کند. مراحل کابل کشی این چراغ ها مشابه هم است.

آب بندی

مرحله آب بندی در مراحل نصب تمامی چراغ هایی که داخل آب قرار می گیرند، وجود دارد. در این مرحله پس از اتصالات کابل برق می بایست اطراف آن به طور کامل توسط نوار آپارات آب بندی شود تا قطرات آب نتوانند به ساختار داخلی چراغ ها وارد شوند. پس از آب بندی، چراغ بر روی محل تعبیه شده قرار می گیرد.

نصب چراغ استخری روکار
نصب چراغ استخری روکار

نصب انواع چراغ استخری فلت

چراغ استخری فلت نصب ساده ای دارد. این چراغ ها به صورت کاملاً تخت نصب می شوند و هیچ گونه برآمدگی ندارند. به همین دلیل از آن ها اغلب برای کف استخرها استفاده می شود. بر ای نصب آن ها تنها کافی است کابل قرار داده شده در داخل دیوار را به کابل های چراغ متصل کنید. سپس لازم است که آب بندی به درستی صورت بگیرد.

در مرحله بعدی، بدنه چراغ فلت می بایست با پیچ به دیواره و کف استخر نصب شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ ضد آب


نکات ایمنی نصب چراغ ضد آب و استخری

یکی از نکته های مهم در نصب چراغ ضد آب و استخری این است که باید در محلی قرار بگیرد که انتقال حرارت به خارج به درستی انجام شود. خنک شدن این محصولات تنها از طریق آب صورت می گیرد. به همین دلیل باید در معرض آب قرار بگیرند تا دمای آن ها بالا نرود.

روشن کردن این چراغ ها بدون آب در مدت زمان بیشتر از 10 دقیقه، ممکن است به چراغ و اجزای داخلی آن آسیب وارد کند. زیرا اغلب آن ها به خنک کننده های جداگانه مجهز نمی شوند.

در نصب این گونه چراغ ها می بایست از نوار آپارات های مرغوب و باکیفیت استفاده شود تا با گذشت زمان دچار پوسیدگی نشوند. استفاده از جعبه تقسیم های واترپروف و ضد آب در کنار استخرها و آب نماها پیشنهاد می شود.

چراغ های استخری و آب نما جهت حفظ ایمنی، در ولتاژهای پایین و معادل 12 تا 24 ولت طراحی شده اند. یه همین دلیل در زمان استفاده و روشن کردن آن ها حتماً باید از ترانس و درایو استفاده شود. این ترانس ها می بایست در فاصله های معینی نسبت به یکدیگر نصب شوند.

ارتفاع نصب چراغ های استخری در فاصله 30 الی 50 سانتی از سطح آب است.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


خرید چراغ استخری

اجرت نصب چراغ استخری به عوامل زیادی هم چون تعداد چراغ، نوع چراغ، سختی کار و … بستگی دارد. نصب ترانس چراغ استخر نیز باید توسط افراد متخصص انجام شود.

برای خرید چراغ خطی استخری، چراغ استخری ال ای دی و دیگر مدل های چراغ به سایت راندنو مراجعه کنید و با نماینده فروش آن به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: طریقه نصب چراغ مگنتی