راهنمای خرید چراغ ضد آب

راهنمای خرید چراغ ضد آب

راهنمای خرید چراغ ضد آب به شما کمک می کند بتوانید بهترین چراغ ضد آب را برای مکان مورد نظر خود خریداری کنید. چراغ و لامپ ضد آب تجهیزاتی در نورپردازی هستند که در برابر آب از خود مقاومت زیادی نشان می دهند. این چراغ ها اغلب در نمای ساختمان، داخل باغچه ها، استخرها، آبنماها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

پروژکتور ضد آب یک محصول بسیار کاربردی است که امروزه در اغلب مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین دلیل ضد آب بودن این محصولات، درجه حفاظت و یا IP است.

در این مقاله به معرفی انواع چراغ های ضد آب و استاندارد IP آن ها اشاره خواهیم کرد. با مجله راندنو همراه باشید.

چراغ ضد آب چیست؟

چراغ ضد آب محصولی است که درجه حفاظت (IP) بالایی دارد. این چراغ ها در برابر عوامل محیطی و خارجی از خود مقاومت نشان می دهند. این محصولات به گونه ای ساخته و مونتاژ شده اند که هیچ گونه رطوبتی به داخل آن ها وارد نمی شود.

در اغلب فضاهای خارجی از این چراغ ها استفاده می شود. چراغ هایی که در بیرون مجموعه مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است تحت تأثیر برخی عوامل محیطی و خارجی باشند. در برخی از مکان هایی که دسترسی به آن ها دشوار است نیز می توان از چراغ های ضد آب استفاده کرد زیرا این محصولات دوام بسیار زیادی دارند.

راهنمای خرید چراغ ضد آب
راهنمای خرید چراغ ضد آب

ساختار پروژکتور ضد آب

در ساخت این گونه چراغ ها از شیشه های مقاوم در برابر تغییرات دما، بارش برف و باران، نفوذ گرد و خاک و حشرات استفاده شده است. بدنه آن ها نیز ضد زنگ است و از پیچ و مهره های استیل تشکیل شده است.

این چراغ ها آب بندی شده اند و از رنگ الکترواستاتیک در ساخت آن ها استفاده می شود. به همین دلیل نوع باکیفیت آن ها با گذشت زمان دچار تغییر رنگ و پوسیدگی نمی شود.

به دلیل این که احتمال خطر برق گرفتگی برای چراغ های واترپروف وجود دارد، ولتاژ کاردکرد آن ها در بازه ۱۲ ولت و یا ۲۴ ولت است. به همین دلیل پیش از سیم کشی، تغذیه یا ترانس مخصوص برای این محصولات نصب می شود و ولتاژ آنها را کاهش می دهد.

استاندارد IP به چه معنا است؟

درجه حفاظت و یا IP یک استاندارد بین المللی است و به معنای میزان حفاظت یک محصول در برابر عوامل محیطی همچون بارندگی، ذرات گرد و غبار، نفوذ حشرات و … است. IP مخفف عبارت Ingress Protection و به معنای محافظت در برابر نفوذ است.

آی پی دارای کد دو رقمی است. اولین رقم میزان نفوذپذیری به دستگاه را نشان می دهد. بالاترین میزان مقاومت در برابر نفوذپذیری با عدد 6 نشان داده می شود. عدد 8 در جایگاه دوم، نشان دهنده بالاترین میزان ضد آب بودن یک محصول است.

با این تفاسیر، مقاوم ترین محصولات باید دارای درجه حفاظت IP68 باشند. اگر چراغ استخری و چراغ دفنی و … درجه حفاظت IP68 داشته باشند، یعنی در مقابل آب و دیگر عوامل بسیار مقاوم هستند.

استاندارد IP به چه معنا است؟
استاندارد IP به چه معنا است؟

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


انواع چراغ واترپروف براساس تکنولوژی

این چراغ ها براساس نوع تکنولوژی و ساختاری که دارند، به چند مورد تقسیم می شوند:

  • چراغ فلورسنتی
  • چراغ ال ای دی ضد آب
  • چراغ گازی ضد آب
  • چراغ SMD و COB
انواع چراغ واترپروف براساس تکنولوژی
انواع چراغ واترپروف براساس تکنولوژی

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


انواع چراغ ضد آب براساس کاربرد

این چراغ ها دامنه کاربرد بسیار وسیعی دارند. برخی از آن ها به عنوان منبع نور اصلی در نظر گرفته می شوند و برخی دیگر جنبه دکوراتیو دارند. به عنوان مثال، چراغ واترپروف آبنما، چراغ باغچه، استخر و … جهت تزئین مورد استفاده قرار می گیرند. این چراغ ها براساس کاربرد به انواع زیر تقسیم می شوند:

  1. چراغ خیابانی
  2. چراغ دیواری ضد آب
  3. پروژکتور و نورافکن ضد آب
  4. چراغ دفنی
  5. چراغ صنعتی ضد آب
  6. چراغ استخری
  7. وال واشر و پروژکتور نما
انواع چراغ ضد آب براساس کاربرد
انواع چراغ ضد آب براساس کاربرد

چراغ دفنی چه تفاوتی با چراغ استخری دارد؟

چراغ دفنی و چراغ استخری هر دو از تجهیزات ضد آبی هستند که می توان از آن ها در تمامی مجموعه ها استفاده کرد. این چراغ ها ظاهری شبیه به هم دارند اما برخی از خواص آن ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به دلایل تفاوت این دو محصول اشاره خواهیم کرد:

چراغ دفنی چه تفاوتی با چراغ استخری دارد؟
چراغ دفنی چه تفاوتی با چراغ استخری دارد؟

ضد آب بودن چراغ

چراغ دفنی و چراغ استخری هر دو ضد آب هستند زیرا در مجاورت آب قرار می گیرند. چراغ دفنی در خاک، سنگ، چمن و … نصب می شود و هنگام آبیاری فضای سبز و یا شست و شوی خیابان ها کاملاً در آب غرق می شود.

چراغ استخری نیز داخل آبنماها، حوضچه ها و یا استخرها مورد استفاده قرار می گیرند. این چراغ ها در تمام طول عمرشان داخل آب هستند. بنابراین چراغ های استخری دارای خاصیت ضد آبی بیشتری هستند و مدت زمان بیشتری را در آب دوام می آورند. در مقابل، چراغ دفنی تنها چند ساعت می تواند در آب غوطه ور باشد.

ضد آب بودن چراغ
ضد آب بودن چراغ

بیشتر بخوانید: نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن


دوام چراغ

از آنجاییکه یکی از کاربردهای چراغ استخری، استفاده از آن ها در استخرها است، این محصولات باید در مقابل مواد شیمیایی همچون ضدعفونی کننده های آب نیز مقاومت داشته باشند. چراغ های دفنی چنین ویژگی ندارند. علاوه بر این، چراغ های ضد آبی که در کف استخرها مورد استفاده قرار می گیرند، باید تحمل وزن و فشار آب را داشته باشند. چراغ های دفنی نیز می بایست در برابر ضربه از خود مقاومت نشان دهند.

دوام چراغ
دوام چراغ

ساختار چراغ

 ساختار چراغ های دفنی به گونه ای است که هیچ گونه گرد و خاکی به داخل آن نفوذ نمی کند. هم چنین این محصولات باید در مقابل افزایش و کاهش دما مقاومت داشته باشند زیرا اغلب در محیط های خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر این ویژگی برای چراغ سنگی و دفنی وجود نداشته باشد، بدنه چراغ ترک می خورد و از بین می رود. چراغ های استخری که در آب نماهای مکان های خارجی مورد استفاده قرار می گیرند، باید در برابر تغییر دمای آب از خود مقاومت نشان دهند.

ساختار چراغ
ساختار چراغ

درجه حفاظت چراغ

چراغ استخری روکار و یا توکار باید دارای درجه حفاظت IP68 باشد. در صورتیکه چراغ دفنی ضد آب می تواند درجه حفاظت IP67 و یا IP68 داشته باشد. زیرا چراغ های دفنی به صورت مداوم در آب قرار نمی گیرند.

در چراغ های دفنی جنس گلند باید مرغوب باشد. گلند وسیله ای است که وظیفه آب بندی چراغ و کابل های آن را برعهده دارد.

نحوه نصب چراغ استخری

نحوه نصب چراغ استخری با چراغ دفنی تفاوت دارد. چراغ استخری باید به گونه ای آب بندی شده باشد که هیچ گونه آب و رطوبتی به آن نفوذ نکند. چراغ های استخری کاملاً در آب غوطه ور می شوند، به همین دلیل در هنگام نصب باید به این نکته توجه کنید که هیچ گونه سیم و کابلی از آن بیرون نیامده باشد. چراغ های دفنی همیشه در آب غوطه ور نمی شوند و نصب ساده تری نسبت به چراغ های استخری دارند.


بیشتر بخوانید: نصب چراغ استخری و آب نما و نکات نگهداری آن


لامپ واترپروف

لامپ واترپروف نوعی از لامپ های موجود در بازار است که با خاصیت ضد آب به بازار عرضه می شود. این لامپ ها در محیط هایی با شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، در آکواریوم ها و تنگ های بزرگ ماهی، از لامپ ضد آب آکواریوم استفاده می شود.

این لامپ ها از درجه حفاظت و ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. علاوه بر لامپ واترپروف، مهتابی ضد آب و دیگر منابع نوری با این خاصیت به بازار عرضه می شوند که می توانید مطابق نیاز با خود هریک را انتخاب کنید.

چه چراغ ضد آبی بخرم؟

پیش از خرید چراغ واترپروف بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

نوع کاربرد چراغ

برخی از چراغ ها مانند چراغ آکواریوم ضد آب و یا گلخانه ها، باید از نور و تکنولوژی خاصی استفاده کرده باشند تا صدمه ای به محیط وارد نشود.

مصرف انرژی

چراغ های واترپروف در انواع SMD ،COB، ال ای دی و … به بازار عرضه می شوند. این چراغ ها مصرف انرژی بسیار کمی دارند. برخی از چراغ هایی که در مکان های خارجی مورد استفاده قرار می گیرند مانند چراغ های خیابانی، پارکی و … از تکنولوژی فلورسنت و یا گازی استفاده می کنند. این محصولات نسبت به دیگر محصولات ضد آب، مصرف انرژی بیشتری دارند.

مکان استفاده از چراغ

برخی از چراغ های واترپروف کاربرد صنعتی دارند. این چراغ ها خاصیت ضد بخار دارند و اغلب در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. ظاهر این محصولات با چراغ های استخری تفاوت دارد.

رنگ نور چراغ

لامپ ضد آب و چراغ های واتر پروف دکوراتیو در رنگ های مختلفی تولید می شوند. برخی از این محصولات قابلیت تولید نور در رنگ های مختلف RGB دارند.

نحوه نصب چراغ

این چراغ ها به روش های مختلفی نصب می شوند. چراغ روکار ضد آب، توکار، دیواری، چراغ سقفی ضد آب و … به بازار عرضه می شوند و می توانید مطابق نیاز خود هر یک از آنها را انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


توان

چراغ های استخری ضد آب و دیگر چراغ های واترپروف در توان های مختلفی به بازار عرضه می شوند. این چراغ ها در توان های 1 وات، 3، 5، 6، 7، 9، 12، 18، 24، 36 وات و … عرضه می شوند.

برای خرید انواع چراغ های ضد آب هم چون وال واشر، پروژکتور و … می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با خریداران و نمایندگان آن به طور مستقیم در ارتباط باشید.

از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به چراغ ضد آب شعاع، صباترانس، پارس شعاع، تات نور، مازی نور، گلنور، اکی لایتینگ و … اشاه کرد.