روش های اتصال به اینترنت

روش های اتصال به اینترنت

روش های اتصال به اینترنت مجموعه ای از راه حل هایی هستند که به آسانی می توانید از طریق آنها دستگاه خود را به یک منبع اینترنت متصل نمایید. روش های وصل شدن به اینترنت بسیار متعدد هستند و هریک از آنها ویژگی های خاصی دارند. اگر شما هم قصد دارید تا با روش های اتصال به اینترنت آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع روش های اتصال به اینترنت

شاید برای شما هم ساؤل پیش آمده باشد که روش های اتصال به اینترنت چیست؟ راه حل های وصل شدن به اینترنت براساس ارائه دهندگان خدمات و منطقه مورد نظر، متفاوت است.

عواملی مانند پهنای باند، در دسترس بودن، راحتی استفاده و موارد دیگر در انتخاب روش های اتصال به اینترنت نقش به سزایی دارند. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با راه حل های وصل شدن به اینترنت آشنا نماییم.

روش اتصال به اینترنت بی سیمی (Wireless)

مودم های بی سیم وای فای قابلیت خاصی را ارائه می دهند. این مودم ها می توانند اینترنت را به شکل امواج رادیویی منتقل نمایند. در اتصال به اینترنت بی سیم از باندهای فرکانس رادیویی استفاده می شود که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. لازم است بدانید که اتصال اینترنت بی سیم توسط WiFi یا Bluetooth انجام می شود.

از مزایای اتصال اینترنتی بی سیم، می توان به همیشه روشن بودن آن اشاره نمود. همانطور که می دانید، کارکرد این وسیله به گونه ای است که با دریافت سیگنال های اینترنتی، آنها را به دیگر دستگاه ها منتقل می کند.

روش اتصال به اینترنت بی سیمی (Wireless)
روش اتصال به اینترنت بی سیمی (Wireless)

بیشتر بخوانید: آموزش ریست کردن مودم


اتصال دیال آپ (Dial-up)

از دیگر روش های اتصال به اینترنت اتصال دیال آپ است. دیال آپ قدیمی ترین روش اتصال به اینترنت است و چندین سال است که منسوخ شده است. شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد باشد که امکانات لازم برای این روش اتصال به اینترنت چیست؟ امکانات لازم برای اتصال به این اینترنت، یک کارت شبکه، کارت مشخصات شبکه جهت اتصال و خط تلفن است. این روش اتصال بسیار کند و کم سرعت است و استفاده از آن در دنیای ارتباطات امروزی توصیه نمی شود.

روش اتصال به اینترنت هات اسپات (Hotspot)

این روش که ما در لیست روش های اتصال به اینترنت قصد بررسی آن را داریم، از اهمیت بالایی برخوردار است. هات اسپات اتصال به اینترنت را به واسطه یک شبکه محلی بی سیم (WLAN) فراهم می نماید. هات اسپات با استفاده از تکنولوژی وای فای، امکان اتصال دستگاه های گوناگون را از طریق امواج رادیویی میسر می نماید.

گوشی های هوشمند جدید و برخی از کامپیوترها اجازه انتقال داده بی سیم را ارائه می دهند. با استفاده از این روش شما می توانید با اتصال به اینترنت گوشی، دیگر دستگاه خود را نیز به یک منبع اینترنت متصل نمایید. لازم به ذکر است که با بهره گیری از این روش می توانید چند دستگاه را به طور همزمان به یک گوشی متصل کنید.

اتصال به اینترنت هات اسپات (Hotspot)
اتصال به اینترنت هات اسپات (Hotspot)

روش اتصال به اینترنت قابل حمل (Mobile)

می توان گفت در ایران، تمامی اپراتورها اینترنت قابل حمل ارائه می نمایند که از اینترنت پرسرعت و قوی برخوردار هستند و خدمات خود را با تعرفه های مختلفی به کاربران ارائه می نمایند. شرکت هایی همچون ایرانسل، رایتل و همراه اول اینترنت پرسرعت را در سراسر ایران، به صورت قابل حمل عرضه کرده اند.

اینترنت GPRS

GPRS مخفف کلمه (General Packet Radio Service) است. معنی این واژه سرویس رادیو بسته های عمومی است. این سرویس مانند اینترنت دیال آپ، سرعت پایینی دارد و اتصال به آن امکانات مطلوبی را در اختیار کاربران قرار نمی دهد. همچنین تا مدتی پیش، شرکت هایی همچون ایرانسل و همراه اول از این سرویس استفاده می کردند. لازم به ذکر است که اینترنت جی پی آر اس امروزه منسوخ شده است.

اینترنت GPRS یک روش اتصال قابل حمل است که استفاده از آن، در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است. سرعت اینترنت جی پی آر اس حدود 14 کیلوبایت بر ثانیه است. همچنین این اینترنت در گوشی های موبایل با حرف G مشخص می شود.

اینترنت EDGE یا 2G

سرویس 2G یکی از شناخته شده ترین انواع سرویس اینترنت در سراسر جهان به شمار می آید. این سرویس که نسل قبلی 3 جی محسوب می شود، سرعت پایینی دارد. در میان اینترنت 2 جی و 3 جی، یک نسل 2.5 جی وجود دارد که با نام Edge شناسایی می شود. این سرویس سرعت بالایی ندارد و نهایتاً می تواند 64 کیلوبایت بر ثانیه انتقال اطلاعات را دربر بگیرد.

اینترنت 3G

نسل های بعدی اینترنت تلفن همراه از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. اینترنت 3 جی نسل سوم اینترنت همراه است که اکثر ما حداقل یک بار از این اینترنت استفاده کرده ایم. سرعت انتقال داده این اینترنت حدود 390 کیلوبایت بر ثانیه است. همانطور که می دانید، امروزه استفاده از این اینترنت کاربردهای زیادی ندارد.

اینترنت H

از دیگر آیتم های موجود در لیست روش های اتصال به اینترنت می توان به اینترنت H اشاره نمود. حرف H مخفف عبارت HSPA است. این سرویس شباهت زیادی به سرویس 3G دارد، با این تفاوت که نسل بهبودیافته و پیشرفته تر 3جی محسوب می شود. سرعت انتقال دیتا در این سرویس نزدیک به 1.75 مگابیت در ثانیه است. شما می توانید از طریق این اینترنت وب گردی را انجام دهید و فیلم ها و تصاویر مختلف را با کیفیت مطلوبی تماشا نمایید.

اینترنت H+

اینترنت H+ همانطور که از نامش مشخص است، سرویس پیشرفته تر و بهبود یافته HSPA است. استفاده از این اینترنت امکان دریافت اطلاعات تا سرعت 21 مگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می دهد.

اینترنت 4G

اینترنت 4جی نسل چهارم شبکه های تلفن همراه است. اینترنت 4 جی از سرعت بالایی برخوردار است و سرعت آن حدود 100 مگابیت بر ثانیه است.  می توان گفت که بیشترین سرعت این اینترنت در ایران، با سیم کارت های همراه اول و ایرانسل مرتبط است و از سرعت 40 مگابیت بر ثانیه برخوردار است. لازم به ذکر است که علامت این این اینترنت در گوشی های هوشمند، LTE را نمایش می دهد.

اینترنت 5G

اینترنت 5 جی به عنوان جدید ترین و قوی ترین نوع اینترنت شناخته شده است. این مدل اینترنت از سرعت بالایی برخوردار است و به راحتی می توانید از آن استفاده نمایید. اینترنت 5 جی در سال 2018 رونمایی و معرفی شد. همچنین پیش بینی می شود که راه اندازی اینترنت 5 جی و گسترش آن، بیش از یک دهه طول می کشد. از این رو می توان گفت که با راه اندازی این اینترنت، انقلاب عظیمی در ارتباطات و اینترنت اشیا برپا خواهد شد.

روش های اتصال به اینترنت
روش های اتصال به اینترنت

روش اتصال به اینترنت باند پهن (Broadband)

از دیگر روش های اتصال به اینترنت می توان به اینترنت باند پهن اشاره نمود. در ابتدا لازم است بدانید که باند پهن خلاصه پهنای باند پهن است. در این روش اتصال به شبکه اینترنت از طریق شرکت های تلفنی فراهم می شود و اطلاعات با سرعت بالایی منتقل می شوند. همچنین انتقال داده و سیگنال های صوتی، به طور همزمان بر روی خط تلفن امکان پذیر می شود و هنگام استفاده از این اینترنت، خط تلفن مشغول نمی شود.

روش اتصال به اینترنت ماهواره ای (Satellite)

اینترنت ماهواره ای یکی دیگر از روش های اتصال به اینترنت است. اینترنت ماهواره ای نوعی اینترنت بی سیم است که انتقال اطلاعات را توسط ماهواره های کوچک که بر دور زمین در حال گردش هستند، انجام می دهد. با استفاده از این اینترنت می توانید به صورت آنلاین و به آسانی یک فیلم را تماشا نمایید. سرعت اینترنت ماهواره ای 100 مگابیت بر ثانیه است.

متأسفانه این روش اتصال به اینترنت در ایران غیرقانونی است و بدون دریافت مجوزهای مربوطه، امکان استفاده از آن وجود ندارد. با استفاده از این روش می توان به ماهواره های خاصی که در فضا جهت اتصال به اینترنت طراحی شده اند، متصل شد و از اینترنت با قیمت ارزان استفاده نمود.

روش اتصال به اینترنت ماهواره ای (Satellite)
روش اتصال به اینترنت ماهواره ای (Satellite)

بیشتر بخوانید: دانگل رسیور چیست و چه عملکردی دارد؟ آشنایی با دانگل وای فای و نحوه نصب آن


روش اتصال به اینترنت WIMAX

وایمکس مخفف عبارت (Worldwide Interoperability for Microwave Access) است. این روش اتصال به شبکه اینترنت از طریق امواج مایکروویو صورت می گیرد. این روش در اکثر کشورها از بازدهی بالایی برخوردار است. امروزه متخصصان و مهندسان در تلاش هستند تا این سرویس را به یکی از محبوب ترین سرویس های اینترنت تبدیل نمایند. زیرا این سرویس آینده درخشانی دارد و می توان گفت که در آینده ای نزدیک، اینترنت را کنار شبکه مخابراتی قرار می دهد.

لازم به ذکر است که این استاندارد توسط IEEE معتبر شناخته شده است و کد 802.16 به آن اختصاص داده شده است.

روش اتصال به اینترنت ADSL

این روش یکی از زیرمجموعه های تکنولوژی DSL است. این واژه مخفف عبارت (Digital Subscriber Line) است. این روش از روی خطوط مسی تلفن، دریافت اطلاعات را امکان پذیر می کند. سرعت این اینترنت به دو عامل اصلی مرکز مخابراتی و کیفیت کابل تلفن بستگی دارد.

از این رو پس از خریداری این سرویس اینترنت و راه اندازی خط از مخابرات، یک مودم ADSL به خط تلفن شما متصل می شود. در نتیجه پس از تنظیمات مودم خود می توانید از اینترنت استفاده نمایید.

روش اتصال به اینترنت ISDN

اینترنت ISDN از دیگر روش های اتصال به اینترنت است. ISDN مخفف واژه (Integrated Services Digital Network) و به معنی شبکه رقمی خدمات مجتمع است. استفاده از این اینترنت این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا اطلاعات را از طریق خطوط تلفن دیجیتال یا سیم های تلفن استاندارد انتقال دهند. با نصب آداپتور ISDN به دستگاه کاربر و ارائه دهنده، می توان به اینترنت دسترسی پیدا کرد.

روش اتصال به اینترنت کابلی (Cable)

اتصال به اینترنت با کابل یکی دیگر از روش های اتصال به اینترنت است. اتصال به اینترنت گوشی با کابل نوعی دسترسی باند پهن است و از زیرمجموعه های فناوری DSL محسوب می شود. اینترنت کابلی از سرعت بسیار بالایی در حدود 1 گیگابیت در ثانیه برخوردار است.

در این روش مودم شما توسط کابل کواکسیال از ISP به اینترنت متصل می شود و دستگاه به وسیله WiFi یا Ethernet به روتر متصل می شود. برخلاف اینترنت بی سیم، سرعتی که اینترنت کابلی ارائه می دهد، باتوجه به شرایط محیطی مختل نمی شود.

روش اتصال به اینترنت کابلی (Cable)
روش اتصال به اینترنت کابلی (Cable)

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی


روش اتصال به اینترنت سلولار یا سلولی

از دیگر راه های وصل شدن به اینترنت، روش سلولی است. اینترنت سلولی از محبوبیت بالایی برخوردار است و برای راه اندازی آن، به هیچگونه سیم کشی و مودم نیازی نیست. به عبارتی این روش اتصال به اینترنت مانند استفاده از اینترنت موبایل عمل می کند.

عملکرد اینترنت سلولی براساس موج فرکانس رادیویی است و از طیف نسل های 2G ،3G ،4G و 5G استفاده می کند. میزان سرعت این روش اتصال حدود 7 مگابیت بر ثانیه است.

روش اتصال به اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری یا FTTX از دیگر انواع روش های اتصال به اینترنت است. این روش جدیدترین و قوی ترین سرویس اتصال اینترنت خانگی محسوب می شود. مودم فیبر نوری همانند ADSL انتقال داده ها را در بستر خطوط انجام می دهد. از تفاوت های این دو اینترنت می توان به این نکته اشاره کرد که جنس کابل های فیبر نوری از مس نیست.

کابل های فیبر نوری از الیاف شیشه ای بسیار نازک ساخته شده اند و میان چند لایه روکش قرار گرفته اند. وجود این روکش ها موجب شده است تا تأثیر نویز بر روی آن ها به حداقل برسد. همانطور که می دانید، آب و هوا بر روی سرعت اینترنت کابل های مسی مؤثر است. اما در کابل های فیبر نوری به دلیل برخورداری از جنس پلاستیک، میزان دما بر روی سرعت آنها تأثیر چندانی ندارد.

فیبر نوری از پهنای باند نامحدود و دسترسی طولانی برخوردار است. استفاده از اینترنت فیبر نوری سرعت بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار می دهد. شیکه های فیبر نوری از سرعتی معادل 1 گیگابیت بر ثانیه برخوردار هستند.

روش اتصال به اینترنت فیبر نوری
روش اتصال به اینترنت فیبر نوری

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


اتصال به اینترنت بدون کابل

همانطور که گفته شد، اینترنت سیم کارت راهی برای اتصال به اینترنت بدون کابل است. بدیهی است که استفاده از اینترنت سیم کارت به آسانی بر روی گوشی و تبلت شما فعال می شود و می توانید از آن استفاده نمایید.

اتصال به اینترنت بدون کابل
اتصال به اینترنت بدون کابل

امیدواریم که مقاله روش های اتصال به اینترنت برای شما مفید واقع شده باشد. امکان دارد که پس از آشنایی کامل با راه های وصل شدن کامپیوتر به اینترنت و لپ تاپ، کمی انتخاب برایتان دشوار شود. از این رو برایتان سؤال پیش بیاید که بهترین گزینه برای اتصال به اینترنت کدام است؟

همانطور که به این موضوع پرداخته شد، روش های زیادی برای اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد که هریک از آنها از ویژگی های خاصی برخوردار است. در نتیجه باتوجه به نوع فعالیت و منطقه ای که در آن از اینترنت استفاده می کنید، می توانید یکی از بهترین روش های ذکرشده را استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که به طور معمول، استفاده از اینترنت ADSL یا VDSL بهترین گزینه برای مصارف خانگی به شمار می آید. همچنین اگر قصد دارید از بهترین نوع اینترنت استفاده کنید و حاضر هستید هزینه بیشتری صرف نمایید، پیشنهاد ما به شما اینترنت TD-LTE است. همچنین روش اتصال به اینترنت FTTX از امنیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم ADSL و VDSL