راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم به شما کمک می کند بتوانید بهترین مودم را برای مجموعه خود خریداری کنید. با خرید مودم مناسب می توانید به جای استفاده از دیتای گوشی موبایل و پرداخت هزینه هایی گزاف، از شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت بسته های اینترنتی بصرفه خریداری کنید. استفاده از مودم مزایای زیادی بدنبال دارد و امروزه در تمامی مجموعه ها می توانید انواع آن را مشاهده کنید.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

پیش از خرید مودم باید به موضوعاتی همچون نوع تکنولوژی مودم، تعداد آنتن، سرعت و پهنای باند مودم، بی سیم یا کابلی بودن مودم، سازگار بودن با ISP مورد نظر، کانال های استریمینگ، درگاه های مودم، امنیت و … توجه کنید.

اگر قصد خرید مودم دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید مودم می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مودم چیست؟

راهنمای خرید مودم به شما این امکان را می دهد که بهترین انتخاب را داشته باشید. مودم یک وسیله ارتباطی به شمار می رود که سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند و برعکس. به این ترتیب اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد.

این دستگاه سیگنال های ورودی و خروجی را بین شرکت ارائه دهنده اینترنت و کاربر تبدیل می کند. منظور از تبدیل همان فرایند آنالوگ و دیجیتال است. سیگنال های آنالوگ از سیم یا کابل تلفن دریافت می شود و باید به داده های دیجیتالی تبدیل شود تا توسط کامپیوتر قابل خواندن باشد.

به طور کلی، مودم ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند. مودم های داخلی به نمونه هایی اطلاق می شود که در بخش سخت افزاری دستگاه های مختلف مانند موبایل و لپ تاپ قرار دارند. اما در اینجا هدف مودم های خارجی است که به صورت دستگاه های مستقلی هستند که امکان دسترسی به اینترنت را برای دستگاه های مختلف فراهم می کنند.

مودم چیست؟
مودم چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


انواع مودم

در ادامه موضوع راهنمای خرید مودم به بررسی انواع این تجهیزات می پردازیم:

  • مودم های دایل آب: این مودم ها ارتباط نوع قدیمی و دایل اپ را فراهم می کردند و در حال حاضر منسوخ شده اند. این مودم ها اولین دستگاه ها برای اتصال مستقیم به اینترنت بودند و در زمان کاربری آنها افراد نمی توانستند از تلفن استفاده کنند.
  • مودم های DSL: مودم های DSL نسل پیشرفته تر مودم ها هستند که در زمان کاربری آنها می توان از تلفن نیز استفاده کرد. این مودم ها در انواع مختلف ADSL2 – VDSL و +ADSL عرضه می شوند. همچنین مودم 4G ،3G و LTE نیز مودم های نسل جدید هستند که جهت راه اندازی به سیم کارت نیاز دارند.
  • مودم های کابلی: این مودم ها به کابل کواکسیال نیاز دارند. یک سر این کابل ها به مودم و سر دیگر به جعبه اتصال متصل می شود. این مودم ها سرعت بالایی دارند و اولین بار در مرکز فضایی جانسون و توسط ناسا مورد استفاده قرار گرفتند.
  • مودم روتر: مودم روتر دستگاهی است که هم ویژگی های مودم و هم ویژگی های روتر را دارد. این دستگاه در اغلب مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن سبب کاهش پیچیدگی در شبکه های اینترنت خانگی می شود. در راهنمای خرید مودم نیاز نیست خودتان را درگیر کلماتی همچون روتر، مودم روتر و … کنید. زیرا 90 درصد مودم های موجود در بازار از نوع مودم روتر هستند.
  • مودم فیبر نوری: مودم های فیبرنوری تکنولوژی جدید و پیشرفته ای دارند. این تجهیزات برای راه اندازی به خطوط فیبر نوری و زیرساخت های مربوط به آن نیاز خواهند داشت.
انواع مودم
انواع مودم

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم ADSL و VDSL


نکات مهم در خرید مودم

در این بخش از مقاله راهنمای خرید مودم به نکات مهمی که پیش از خرید باید در نظر بگیرید خواهیم پرداخت:

تکنولوژی مودم

  • مودم VDSL به عنوان یکی از انواع مودم های پرکاربرد در دنیای امروزی شناخته می شود. سرعت دانلود در این نوع مودم ها بسیار بالا است. مودم VDSL این امکان را برای کاربران به وجود می آورد که از مزایای یک اینترنت پرسرعت بهره مند شوند. همچنین در کنار آن بتوانند از سرویس های دیگر مانند SIP و ویدئو کنفرانس نیز استفاده کنند.
  • مودم ADSL یکی از رایج ترین نمونه های مودم برای اتصال به اینترنت به شمار می رود. اتصال در مودم های ADSL به وسیله پورت های تلفن یا RJ-11 ایجاد می شود. انتقال داده های های تحت شبکه در این نوع مودم از دو طریق سیمی و وایرلس صورت می گیرد.
  • مودم ADSL2 پلاس یک شکل پیشرفته از مودم های ADSL است که امکان ارائه پهنای باند بیشتری را دارد. این مدل مودم ها امکان پشتیبانی از پهنای باند تا 24 مگابیت بر ثانیه را دارند.

سرعت و پهنای باند مودم

سرعت درج شده روی دستگاه معادل سرعت دانلود است و سرعت بارگذاری را نشان نمی دهد. در بیشتر مودم ها سرعت آپلود از سرعت دانلود کمتر است. در راهنمای خرید مودم باید به این نکته نیز توجه کنید که تعریف دقیق Mbps چیست؟ Mbps در مودم به معنای مگابیت در ثانیه است. در بازار مودم هایی از سرعت Mbps 24 در مدل های ارزان و تا سرعت 1000 Mbps در مودم‌ های گران به فروش می رسند.


بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


سازگاری با ISP مدنظر

پیش از خرید مودم توجه کنید که مودم با شرکت ارائه دهنده اینترنت سازگاری داشته باشد. اغلب مودم هایی که در بازار موجود هستند، با شرکت های ارائه دهنده اینترنت سازگاری دارند. با این حال بهتر است MAC دستگاه که یک نوع کد است را با پشتیبان های شرکت ISP در میان بگذارید تا مطمئن شوید شرکت شما با مودم سازگاری دارد.

شکل و طراحی مودم

مودم باید به گونه ای باشد که بتواند گرما را به خوبی دفع کند. گرما سبب از بین رفتن تجهیزات الکترونیکی و کم شدن طول عمر آن ها می شود. به همین دلیل مودم باید بتواند به راحتی گرما را دفع کند. همچنین به موقعیت قرارگیری و محل نصب مودم نیز توجه کنید و متناسب با ابعاد آن مودم را انتخاب نمایید.

شکل و طراحی مودم
شکل و طراحی مودم

نسخه وای فای

در راهنمای خرید مودم باید به این نکته نیز توجه کنید که هر مودم نسخه ای دارد. نسخه وای فای بی سیم از سال 1997 تاکنون معرفی شده است. این نسخه براساس استاندارد 802.11 منتشر می شود. این استاندارد به مواردی مانند سرعت دانلود و آپلود باندها، کانال های ارتباطی و … مربوط می شود و در حقیقت به عنوان توضیح دهنده وای فای به شمار می رود. این نسخه ها در چند مورد متعدد است که عبارتند از:

  • 802.11a: سال 1999
  • 802.11b: سال 1999
  • 802.11g: سال 2003
  • 802.11n: سال 2009
  • 802.11ac: سال 2013

باند فرکانسی

منظور از باند فرکانسی امواج رادیویی است که از موج های بلند و کوتاه تشکیل شده است و جهت انتقال داده استفاده می شود. مودم های موجود در بازار در دو مدل 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز عرضه می شوند. باند 2.4 گیگاهرتزی طول موج های بلندتری دارد و وسعت آنتن دهی آن بیشتر است. اما باندهای 5 گیگاهرتزی موج های کوتاه تری دارد. باند 2.4 گیگاهرتزی برای محیط های وسیع مناسب است اما سرعت آن پایین تر است.

پورت های مودم

در راهنمای خرید مودم گفته می شود که پورت ها در انتخاب مودم نقش بسزایی دارند. در صورتی که در فعالیت های اینترنتی در طول روز به سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه نیاز داشته باشید، لازم است که از مودم هایی با چند پورت اترنت استفاده کنید. در صورتی که به دنبال سرعت و دسترسی معمولی برای امور روزانه هستید، لازم است که مودم های تک پورت را انتخاب کنید. در صورتی که قصد دارید منزل یا محل کار خود را به کانون اینترنت تبدیل کنید، لازم است از مودم های چند پورت استفاده کنید.

همچنین برخی از مودم ها پورت USB دارند و می توان فلش یا هر کابل USB دیگری را به آن ها متصل کرد.

پورت های مودم
پورت های مودم

بیشتر بخوانید: آموزش ریست کردن مودم


کانال های استریمینگ در مودم

هرچه تعداد کانال ها بیشتر باشد، توانایی مودم نیز بیشتر است. کانال های استریمینگ به نوع دستگاه بستگی دارند و با اعدادی به شکل 8*4 یا حتی 32*4 نوشته می شوند. اعدادی که مشاهده می کنید، نشان می دهد که ISP مربوطه در زمان معین چه مقدار از سهم دانلود را اختیار کاربر قرار می‌ دهد.

آنتن مودم

مقاله راهنمای خرید مودم به شما پیشنهاد می کند که در هنگام خرید به آنتن دهی مودم توجه ویژه ای داشته باشید. نوع آنتن مودم ها بر روی برد آن ها نیز تأثیر بسیار زیادی دارد و باعث می شود کاربران از خرید تجهیزات اضافی بی نیاز شوند.

نکته قابل توجه اینکه تعداد آنتن ها ارتباط کمتری با برد و آنتن دهی دارد. در صورتی که آنتن هایی با برد 5 دی سی بل را انتخاب کنید، برای کاربردهای خانگی و تجاری مناسب هستند. به شکلی که دیگر احتیاج به آنتن تقویتی نخواهد بود.

راهنمای خرید مودم
راهنمای خرید مودم

برند و گارانتی محصول

در مقاله راهنمای خرید مودم به افراد پیشنهاد می شود که در هنگام انتخاب مودم برندهای معتبر را مورد بررسی قرار دهند. امروزه برندهای زیادی در سراسر دنیا اقدام به تولید مودم می کنند. این برندها بر اساس معیارهایی که دارند، برای مودم های تولیدشده مدت زمان خاصی را به عنوان گارانتی در نظر می گیرند. برندهای پرفروش مودم شامل ایسوس، دی لینک، تی پی لینک، هووای و… می شوند.

امنیت مودم

از امنیت مودم به عنوان یکی از پارامترهای مهم در راهنمای خرید مودم یاد می شود. برخی از افراد در هنگام خرید، این مسئله را چندان جدی نمی گیرند. فراموش نکنید که شما با استفاده از مودم قصد دارید به دامنه آنلاین اینترنت متصل شوید. در این موقعیت احتمال زیر سؤال رفتن امنیت شما بسیار زیاد است. با توجه به این موارد لازم است تا معیارهای خاصی را مد نظر قرار بدهید. مودم باید از استاندارد امنیتی WPA/WPA2 استفاده کند.

پروتکل‌های DOCSIS

پروتکل DOCSIS به یک شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت اجازه می‌ دهد تا خدمات اینترنتی را بتواند از طریق کابل های هم محور یا کواکسیال نیز ارائه بدهد. همچنین می تواند تعیین کند که آیا مودم دسترسی به اینترنتی با پهنای باند و سرعت بالا را فراهم می کند یا خیر. نوع این پروتکل ها به مدل دستگاه بستگی دارد اما اغلب آن ها یکی از دو پروتکل نسخه های DOCSIS 3.0 یا DOCSIS 3.1 را دارند.


بیشتر بخوانید: رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف کردن آن ها


امکانات ویژه

  • بعضی از مودم ها دکمه WPS دارند که با وجود آن می توان اتصالی ساده، بدون نیاز به وارد کردن پسورد را فراهم کرد. هنگامی که دکمه WPS فشرده می شود، دستگاه نزدیک مودم بدون پسورد می تواند به آن متصل شود.
  • برخی مودم ها دکمه Wi-Fi دارند که با فشردن آن تنها وای فای متصل و قطع می شود و مودم به دیگر فعالیت های خود ادامه می دهد.
  • قابلیت Parental Control از دیگر قابلیت های این تجهیزات است. به کمک این قابلیت می توان زمان اتصال، سرعت مودم و تعداد افراد متصل را مدیریت کرد و سایت ها و اپلیکیشن های نامناسب را محدود کرد.
  • Guest network حالتی است که برخی مودم ها ارائه می دهند و می توان به واسطه آن یک مسیر امن با محدودیت زمان برای مهمانان در نظر گرفت.
  • برخی از مودم ها از Caller ID پشتیبانی می کنند و به کمک این قابلیت می توان به صورت همزمان به حط تلفن متصل شد و اطلاعات تماس را برروی لپ تاپ یا کامپیوتر ذخیره کرد.
  • برخی از مودم ها سنجش خودکار دارند و مشکل را گزارش می کنند.