رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف آن ها

رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف کردن آن ها

رایج ترین مشکلات مودم عبارتند از عدم اتصال به اینترنت، روشن نشدن مودم، کاهش ناگهانی سرعت مودم، تولید صدای نویز مانند و … . این مشکلات برای اکثر افراد ایجاد شده است. در دنیای امروزه که اینترنت یکی از اصلی ترین نیازهای انسان به حساب می آید، بهتر است رایج ترین مشکلات مودم و وای فای شناسایی و حل شوند.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

این مشکلات سبب کند شدن کار شما و یا ایجاد اختلال در آن می شود. در واقع برخی از مشلات سبب توقف در کار شما می شود. به همین دلیل برطرف کردن آن ها ضروری است. اگر برای مودم روتر شما هم مشکلاتی به وجود آمده است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی مشکلات رایج مودم ها و برطرف کردن آن ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مشکلات رایج مودم چه مشکلاتی هستند؟

این مقاله را با لیست رایج ترین مشکلات مودم شروع می کنیم. هنگام کار با اینترنت و ابزار مختلف، همه ما ممکن است که با یک سری چالش های خاص مواجه شویم. این چالش ها احتمالاً بسیاری از فعالیت های روزمره را به طور کامل متوقف می کنند. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد مشکل برای مودم، خود دستگاه مودم روتر است.

بسیاری از افراد تصور می کنند که خطشان آسیب دیده است و یا اینکه مشکل از طرف سرویس ارائه کننده اینترنت است. اما با کمی بررسی و تحلیل شما هم متوجه می شوید که مشکل از سرویس ارائه دهنده اینترنت نیست. اینجاست که لیست رایج ترین مشکلات مودم کاربرد خاصی پیدا می کند. از مشکلات رایج مودم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار نکردن مودم و روشن نشدن آن
  • مشکلات کابل شبکه و کابل برق مودم
  • سوختن و از کار افتادن مودم
  • خرابی چراغ های مودم و نشانگرها
  • سوختن برد و خراب شدن قطعات مودم همچون آنتن
رایج ترین مشکلات مودم
رایج ترین مشکلات مودم

یک سری روش های خاص وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید اکثر خطاهای موجود در سیستم را از بین ببرید. این روش ها عبارتند از:

  • خاموش و روشن کردن مودم و روتر اولین راه حل موجود به حساب می آید. اگر شما مودم را خاموش و روشن کنید، می توانید اکثر خطاهای بوجود آمده را از بین ببرید. همچنین می توانید مودم را از برق بکشید و مجدد به برق متصل کنید.
  • بلافاصله با سرویس ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید. اغلب شرکت ها دارای یک صفحه اعلام وضعیت هستند که به کمک آن می توانید به وضعیت سرویس خود پی ببرید.
  • استفاده از کابل لن یا اترنت، دومین راه موجود است. کابل شبکه می تواند با استفاده از پورت شبکه اینترنت را انتقال دهد. در نتیجه قدرت بالاتری دارد. می توانید برای اتصال به اینترنت، کابل شبکه را مستقیم به سیستم خود و مودم وصل کنید.
  • شما می توانید برای اینکه مطمئن شوید دستگاه شما سالم است، با یک دستگاه دیگر نیز به مودم متصل شوید.

در ادامه به بررسی دیگر راه حل های رایج ترین مشکلات مودم می پردازیم.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر


تغییر کانال وای فای

یکی از رایج ترین مشکلات مودم مربوط به کانال مودم است. مودم می تواند از کانال های مختلفی برای اتصال اینترنت وای فای استفاده کند. کانال وای فای ممکن است سبب کند شدن اینترنت و یا قطع بودن آن شود. در این حالت باید بتوانید کم ترین ترافیک موجود در کانال را پیدا کنید و مودم خود را روی آن تنظیم نمایید.

کانال وای فای را می توانید به صورت دستی تغییر دهید. برای این کار باید آی پی مودم را بدانید و سپس در مرورگر خود وارد کنید. آدرس آی پی مودم احتمالاً یکی از دسته اعداد 192.168.1.1 – 192.168.0.1 – 192.168.1.254 است.

معمولاً مودم ها 16 کانال مختلف دارند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. البته، در صورت لزوم شما می توانید تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانید. معمولاً مودم ها سازوکارهای ویژه ای را برای انتخاب کانال مورد نظر در نظر می گیرند. شما می توانید از آن تنظیمات نیز با خیال راحت استفاده کنید. تغییر کانال وای فای می تواند بر روی میزان قدرت و شعاع انتشار امواج تأثیرگذار باشد. پس با دقت این تنظیمات را انتخاب کنید.

تغییر کانال وای فای
تغییر کانال وای فای

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری تغییر رمز وای فای به زبان ساده


ریست مودم

دومین راه حل موجود در لیست ما برای حل رایج ترین مشکلات مودم ریست کردن مودم است. ریست کردن یعنی شما مودم روتر را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید. این کار باعث می شود تا همه تنظیمات اعمال شده از بین بروند و مودم شما در واقع به یک مودم تازه تبدیل شود. با ریست کردن مودم، اکثر اخطارها و خطاهای ممکن کنترل می شوند. همچنین، جالب است بدانید که ریست کردن مودم باعث می شود تا سرعت تا حدی افزایش پیدا کند.

برای ریست کردن مودم دو راه وجود دارد:

  • راه اول استفاده از ریست سخت است. با استفاده از این روش، شما باید دکمه مخصوص ریست موجود بر روی مودم را چند ثانیه نگه دارید. مودم های قدیمی تر به گونه ای تنظیم شده اند که برای انجام این کار شما به یک سوزن یا جسم تیز نیاز دارید.
  • برخی از مودم های جدید قابلیت ریست کردن نرم افزاری را نیز افزوده اند. برای این کار باید وارد تنظیمات سیستم با استفاده از آی پی آن شوید و فعالیت های مربوط به ریست کردن مودم را انجام دهید.
ریست مودم
ریست مودم

ارتقای سیستم عامل مودم

برای حل رایج ترین مشکلات مودم شما می توانید فریمورک یا سیستم عامل مودم را ارتقا دهید. هر مودم جدا از بخش سخت افزاری، از یک قسمت نرم افزاری نیز تشکیل شده است. این قسمت نرم افزاری وظیفه دارد تا تنظیمات اصلی را در اختیار شما قرار دهد تا شما بتوانید آن را کنترل کنید. در صورتی که شما مودم خود را برای مدت زمان زیاد و طولانی به روز نکرده اید، دیگر وقت آن رسیده که آپدیت های جدید مودم را بررسی کنید. برای انجام این کار شما می توانید به وب سایت تولیدکننده مودم مراجعه کنید.

اما مسئله مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید، مربوط به نوع مودم است. برخی از مودم های از رده خارج شده، دیگر قابلیت آپدیت را ندارند. پس، حتماً در ابتدا مطمئن شوید که برای مودم شما آپدیت جدید ارائه شده است و سپس نسبت به ارتقای سیستم عامل مودم اقدام نمایید.


بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


بررسی چراغ های مودم

چراغ های مودم می توانند در عیب یابی کمک شایانی به شما بکنند. اگر تمامی چراغ ها با هم روشن باشند، یعنی مودم مشکل اساسی پیدا کرده است. احتمالاً در این مورد مرکز تأمین برق مشکل دارد. همچنین ممکن است مودم دچار سوختگی شده یا آداپتور آن اشکال پیدا کرده باشد.

  • اگر چراغ مربوط به ADSL خاموش باشد، یعنی اتصال از طرف شرکت ارائه دهنده سرویس برقرار نیست. البته احتمال دارد مودم نیز مشکل داشته باشد.
  • اگر چراغ های Wi-Fi، اینترنت و LAN روشن نباشند، یعنی اتصال از مرکز مودم برقرار نیست و حتماً اشکال از دستگاه شما است.
بررسی چراغ های مودم
بررسی چراغ های مودم

بررسی کابل های مودم

بسیاری از اوقات مشکل مودم می تواند از کابل متصل به آن باشد. کابل ها با مرور زمان دچار قطعی یا پوسیدگی می شوند. گاهی هم ممکن است پورت مودم و بخش ابتدایی کابل مشکل داشته باشد. همچنین پس از کابل نویزگیر و آداپتور مودم را نیز بررسی کنید. بهتر است از کابل شبکه اصلی و باکیفیت استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


قرار دادن مودم در جای مناسب

اگر سیگنال های شبکه ضعیف است و اتصال اینترنت در دستگاه ها با مشکل مواجه شده است، جای مودم روتر خود را عوض کنید. برخی اشیای فلزی، دستگاه های رادیویی، مایکروویو و … ممکن است باعث ایجاد نویز و تداخل در ارتباطات مودم بشوند. مودم بهتر است در مرکز خانه و در بخشی قرار بگیرد که آنتن آن بتواند تمامی خانه را پوشش دهد.

وجود نویز بر روی خط تلفن یکی رایج ترین مشکلات مودم است. اگر در مجموعه شما چند خط تلفن از کنار یکدیگر عبور می کنند یا کیفیت کابل تلفن مناسب نیست، بر روی تمامی خطوط تلفنی که به دستگاه تلفن و مودم ختم می‌ شوند، باید یک نویزگیر یا به اصطلاح اسپلیتر قرار دهید. به این ترتیب کیفیت اتصال بالاتر می رود.

مشکلات نرم افزاری رایانه

اگر تنها کامپیوتر یا لپ تاپ شما به مودم متصل است، ممکن است مشکل از مودم روتر نبوده و سیستم شما اشکال داشته باشد. چند مورد وجود دارد که باید آن ها را بررسی کنید:

  • فایروال ویندوز خود را خاموش کنید.
  • درایو شبکه را پاک و مجدداً نصب کنید.
  • ویندوز خود را به روزرسانی کنید.

دیگر مشکلات رایج در مودم ها

  1. دسترسی به مودم در برخی از قسمت ها وجود ندارد. راه حل: تغییر مکان مودم – افزایش آنتن خارجی
  2. اینترنت در تمامی قسمت ها ضعیف است. راه حل: اتصال مستقیم دستگاه ها به مودم – تغییر کانال مودم – ارتباط با اپراتور
  3. یک دستگاه خاص به مودم متصل نمی شود. راه حل: ریست مودم – خاموش و روشن کردن – بررسی تنظیمات ویندوز
  4. هیچ دستگاهی به مودم متصل نمی شود. راه حل: اتصال از طریق کابل – ریست مودم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم