تفاوت مودم و روتر

تفاوت مودم و روتر

تفاوت مودم و روتر یکی از مسائلی است که همیشه ذهن کاربران را به خود مشغول می کند. مودم ADSL یا دیگر انواع مودم ها، داده های آنالوگ دریافتی از شرکت ارائه دهنده را به داده های دیجیتالی تبدیل می کنند تا بستر اینترنت مهیا شود. اما روتر اینترنت را از مودم دریافت و آن را میان سایر دستگاه های موجود در شبکه به اشتراک می گذارد. اصلی ترین فرق مودم با روتر در همین موضوع است.

به زبان دیگر، اگر در مجموعه خود می خواهید تنها به اینترنت متصل شوید، مودم برای شما کافی است اما اگر می خواهید این اینترنت را با دستگاه های متعدد به اشتراک بگذارید، باید از روتر هم استفاده کنید. مودم روتر دستگاهی است که از ترکیب این دو دستگاه به وجود آمده است.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

اگر قصد خرید مودم یا روتر دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی تفاوت مودم و روتر خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مودم چیست؟

امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی، استفاده از اینترنت نیز گسترش یافته است. برای اتصال به اینترنت باید یک مودم تهیه کرد.

مودم ها (modulator–demodulator) در واقع یک نوع دستگاه برای اتصال به اینترنت هستند که سیگنال های دیجیتال را به آنالوگ و برعکس سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کنند. علاوه بر مودم ها، روترها نیز یکی دیگر از وسیله ها در برقراری اینترنت هستند. این تجهیزات با مودم تفاوت هایی دارند. در ادامه به توضیح بیشتر هرکدام و بررسی تفاوت مودم و روتر خواهیم پرداخت.

مودم چیست؟
مودم چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


انواع مودم

مودم ها در انواع مختلفی وجود دارند که می توان به طور کلی آن ها را در دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد:

  1. مودم های داخلی در واقع مودم هایی هستند که در داخل دستگاه هایی مثل موبایل، لپ تاپ و … وجود دارند و اتصال به اینترنت را برای اپراتورهای مختلف فراهم می سازند.
  2. مودم های خارجی، خود دستگاه هایی مستقل هستند که اینترنت را برای دیگر دستگاه ها فراهم می کنند.

برای دریافت اینترنت از طریق مودم ها می توان از خطوط تلفن ثابت و یا خطوط تلفن همراه استفاده کرد و برای استفاده از خطوط تلفن همراه باید از مودم های سیم کارت خور استفاده شود. همچنین این محصولات در برندهای مختلف در بازار موجود هستند که برای استفاده بهتر اینترنت باید مودم های باکیفیت خریداری شود.

تکنولوژی مودم ها

در حال حاضر با گسترش تکنولوژی، مودم های گوناگونی به بازار عرضه می شوند که عبارتند از:

  1. مودم DSL که شامل فناوری های ADSL و + ADSL2 و VDSL می شود.
  2. مودم 3G و 4G و LTE
  3. مودم فیبر نوری یا GPON
  4. مودم کابلی

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم ADSL و VDSL


روتر چیست؟

در ادامه موضوع تفاوت مودم و روتر باید به معرفی روتر بپردازیم. روتر یا مسیریاب (Router) یکی دیگر از تجهیزات مهم در شبکه های اینترنت است. وظیفه اصلی این دستگاه این است که بسته های داده ای موجود که در شبکه های مختلف وجود دارد را پیدا کند و آنها را به مقصد مناسب و مورد نظر برساند. این کار در نهایت سبب برقراری و اتصال اینترنت می شود. روتر سرویس اینترنت را میان دستگاه های مختلف تقسیم می کند.

برای اطمینان از اینکه روترها بسته های داده ای را درست و به مقصد مورد نظر خود می رسانند، باید گفت روترها یک آدرس IP دارند که برای هر دستگاه منحصربفرد است. به این ترتیب آدرس مقصد و مبدأ مشخص می شود و بسته های ارسالی صحیح به مقصد خود می رسند.

بسیاری از مردم با نام روتر آشنا نیستند و در صورت شناخت ممکن است که آن را با مودم اشتباه بگیرند اما باید گفت که این دو محصول کاملاً با هم متفاوت هستند که در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت مودم و روتر می پردازیم.

روتر چیست؟
روتر چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد


مودم روتر چیست؟

همان طور که گفته شد، مودم و روتر هرکدام وسیله های جداگانه ای هستند و از تجهیزات مهم و کاربردی برای برقراری اینترنت محسوب می شوند. این دستگاه ها هرکدام ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. یکی از اصلی ترین موارد در تفاوت مودم و روتر عملکرد آن ها است.

معمولاً دستگاه های امروزی که از آن ها برای اتصال به اینترنت استفاده می شود، مودم روتر هستند. مودم روترها در واقع ترکیبی از مودم و روتر هستند که یکدیگر را تکمیل می کنند. این محصول هم قابلیت های مودم و هم قابلیت های روتر را دارد.

لازم به ذکر است که برای استفاده های تخصصی تر کاربران حرفه ای و در شرکت های بزرگ، مودم ها و روترها به طور جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند. مودم ها و روترها به وسیله اتصالات به یکدیگر وصل می شوند و مودم روتر را تشکیل می دهند.

مودم روتر چیست؟
مودم روتر چیست؟

عملکرد مودم روتر

طریقه کارکرد مودم روترها به این صورت است که بخش مودم معمولاً بسته های اینترنت را از شرکت هایی که ارائه دهنده اینترنت هستند، دریافت می کند و آن بسته ها را به روتر انتقال می دهد. بنابراین داده ها به صورت بی سیم و یا وای فای از طریق کابل شبکه برای دستگاه های مختلف به اشتراک گذاشته می شوند.

بنابراین در این محصول مودم و روتر با هم ادغام شده است. با این وجود باز هم از مودم و روتر به طور جداگانه استفاده می شود.

یکی از معایب این دستگاه ها این است که در صورت خرابی یک بخش، باید کل دستگاه تعویض شود. در ادامه درباره تفاوت مودم و روتر بحث خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف کردن آن ها


فرق مودم و روتر

درباره تفاوت مودم و روتر باید گفت که تفاوت اصلی این دو با هم در نقشی است که در زمان وصل شدن به اینترنت ایفا می کنند:

  • مودم یک نوع متصل کننده به حساب می آید و همانند یک پل عمل می کند و روتر نیز وظیفه ایجاد یک شبکه محلی را دارد.
  • تفاوت دیگر این دو دستگاه با یکدیگر در آدرس IP آنها است که در واقع مودم ها یک آدرس آی پی عمومی منفرد دارند ولی روترها دارای آدرس های آی پی محلی مختلفی برای ارتباط درون شبکه هستند.
  • یکی دیگر از موارد تفاوت مودم و روتر در این است که مودم بدون روتر نیز می تواند به اینترنت وصل شود و هیچ گونه وابستگی به روتر ندارد. در حالی که روتر بدون وجود مودم نمی تواند کار کند و به اینترنت وصل شود. به همین دلیل است که معمولاً مودم های کوچکی در دستگاه های مختلف همچون موبایل، لپ تاپ و … نصب می شوند.
  • تفاوت دیگر این دو محصول با هم در این است که از مودم ها فقط برای اتصال اینترنت استفاده می شود. ولی روترها معمولاً می توانند بدون اینترنت نیز استفاده شوند و به عنوان یک شبکه خانگی بین دستگاه های مختلف قرار بگیرند.
تفاوت مودم و روتر
تفاوت مودم و روتر

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم


تبدیل مودم روتر به روتر

اگر در یک مجموعه بزرگ هستید و تنها یک خط تلفن دارید و می خواهید تعداد کاربران زیادی را به اینترنت متصل کنید، بهتر است مودم روتر خود را به روتر تبدیل کنید تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود. برای این کار باید مراحل زیر پشت سر گذاشته شود:

  1. آدرس 192.168.1.1 را در مرورگر خود باز کنید.
  2. در صفحه ورود به تنظیمات مودم باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و سپس Log in کنید.
  3. در صفحه اصلی باید وارد بخش Settings و سپس وارد بخش Quick Settings شوید. در این صفحه باید روی گزینه‌ی Modify Password کلیک کنید تا صفحه ای برای شما باشد. در این صفحه باید رمز خود را وارد کنید و در نهایت گزینه‌ Finish را انتخاب نمایید.
  4. هنگامی که رمز خود را وارد کردید، در صفحه جدید می توانید تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهید. برای تغییرات دستگاه باید از نوار سمت چپ صفحه، گزینه‌ DHCP را انتخاب کنید.
  5. در این بخش باید سرور DHCP را غیرفعال (Disable) کنید.
  6. در مرحله بعدی باید از نوار سمت چپ گزینه System را انتخاب کنید و از منوی جدید بازشده روی ری استارت کلیک کنید.
  7. در مرحله آخر پیش از ری استارت شدن، پیام ریبوت شدن به شما نمایش داده می شود که باید آن را OK کنید.
  8. در نهایت به واسطه پورت WAN می توانید مودم را به مودم روتر متصل کنید. در این حالت مودم روتر شما نیز به روتر تبدیل شده است.

بهترین برندهای مودم و روتر

در این مقاله به بررسی تفاوت مودم و روتر پرداختیم. در ادامه انواع برندهای مودم روتر را معرفی می کنیم:

  • یکی از بهترین برندهای مربوط به مودم و روتر تی پی لینک است که در انواع و مدل های مختلف با قیمت های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود و هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارد.
  • یکی دیگر از برندهای خوب در زمینه تولید مودم و روتر، مربوط به برند ایسوس است که در مدل های مختلف طراحی می شود. این شرکت در واقع مجموعه ای از این محصولات بی نظیر را به بازار ارائه می دهد که همه دارای کیفیت های بالایی هستند.
  • دی لینک نیز یکی دیگر از بهترین شرکت های تولیدکننده محصولات و تجهیزات اینترنتی است که با توجه به داشتن نیروی متخصص و دانش کافی در این زمینه، دستگاه هایی به روز و باکیفیت به بازار عرضه می کند.
  • زایکسل و لینکسیس از دیگر برندهای معتبر و باکیفیت در جهان هستند و محصولاتی باکیفیت ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: دانگل رسیور چیست و چه عملکردی دارد؟ آشنایی با دانگل وای فای و نحوه نصب آن