تفاوت مودم ADSL و VDSL

تفاوت مودم ADSL و VDSL یکی از مهم ترین نکاتی است که پیش از خرید مودم باید به آن توجه کرد. مودم سخت افزاری است که از طریق کابل، اطلاعات اینترنتی را دریافت و طبقه بندی می کند و برای استفاده کاربران آماده می سازد. در حال حاضر سه فناوری در مودم های ADSL و VDSL و فیبر نوری در شبکه کاربرد دارند.

از انواع مودم می توان در شبکه های اینترنت استفاده کرد. مودم های مختلف از لحاظ عملکردشان با هم متفاوت هستند. از جمله فرق مودم ADSL با VDSL می توان به سرعت آن ها اشاره کرد.

سرعت مودم VDSL بیشتر از مودم ADSL است. به کمک مودم VDSL می توانید برنامه هایی همچون اسکایپ که به پهنای باند بیشتری نیاز دارند را بهتر باز کنید. اما دسترسی به اینترنت ADSL به طور گسترده تری صورت می گیرد.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

این ها تنها بخشی از تفاوت های میان مودم VDSL و ADSL هستند. اگر قصد خرید مودم ADSL و VDSL دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی تفاوت مودم ADSL و VDSL خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع مودم های اتصال به شبکه اینترنت

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت، کمتر کسی وجود دارد که از اینترنت استفاده نکند. به همین دلیل استفاده از مودم های اینترنت بسیار گسترش یافته است و زندگی تمامی افراد را چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم تحت تأثیر قرار داده است.

این مودم ها در انواع و مدل های مختلف بی سیم، باسیم و همچنین مودم های ADSL و VDSL موجود هستند. هرکدام از این مودم ها کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت مودم adsl و vdsl خواهیم پرداخت.

در حال حاضر مودم ADSL، مودم VDSL، مودم LTE، مودم فیبر نوری و … به بازار عرضه می شوند که در این میان، مودم های ADSL و VDSL بیشترین کاربرد را دارند.

تفاوت مودم ADSL و VDSL
تفاوت مودم ADSL و VDSL

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


اتصال مودم ها

در ادامه موضوع تفاوت مودم ADSL و VDSL باید گفت، مودم ها معمولاً از نظر اتصال به دو دسته باسیم و بیسیم تقسیم بندی می شوند. البته دسته دیگری نیز وجود دارد که ترکیبی از این دو است.

  • مودم های سیمی مودم هایی هستند که اتصال به اینترنت در آنها تنها از طریق اتصال سیم و یا کابل امکان پذیر است. این مودم ها معمولاً تک پورت هستند و فقط یک دستگاه می تواند به آن وصل شود. این موضوع یکی از معایب اصلی این دستگاه است و به همین دلیل استفاده زیادی از این مودم ها نمی شود.
  • دسته بعدی مودم های بی سیم هستند که مانند مدل های سیمی اینترنت را از طریق کابل دریافت می کنند، با این تفاوت که می توانند آن را بدون سیم به اشتراک بگذارند. این مودم ها معمولاً دارای چند پورت هستند و همزمان چندین دستگاه می تواند به آنها وصل شود. نوع دیگر این محصول، مودم های بی سیم و باسیم هستند که امکان به اشتراک گذاری اینترنت هم از طریق سیم و هم بدون سیم را میسر می سازند.

وظیفه مودم

مودم ها در واقع وسیله ارتباطی مهم محسوب می شوند که از طریق تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و یا دیجیتال به آنالوگ می توانند امکان دسترسی به اینترنت را برای افراد فراهم کنند. اگر می خواهید در مجموعه ای از اینترنت سرویس های ADSL و VDSL استفاده کنید، حتماً باید یکی از انواع مودم را با خود به همراه داشته باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد


مودم ADSL چیست؟

یکی از انواع مودم ها مودم ADSL است که با مودم VDSL تفاوت هایی دارد. در ادامه به بررسی هرکدام از مودم ها و تفاوت مودم ADSL و VDSL می پردازیم. DSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line و یکی از فناوری های مجموعه DSL است. این مودم یکی از تجهیزات مهم و جزو یکی از پرکاربردترین فناوری های DSL برای برقراری اتصال به اینترنت پرسرعت به شمار می آید.

این مودم در انواع مختلفی موجود است. برای به اشتراک گذاری اینترنت، برخی از آنها باید به خطوط تلفن ثابت و برخی دیگر می توانند به خطوط تلفن همراه متصل باشند. برای اتصال به اینترنت از طریق خطوط تلفن ثابت می توان به وسیله ی یک مودم معمولی به یک خط تلفن ثابت وصل شد و از اینترنت آن بهره برد. راه اندازی این مودم ها و سرویس اینترنت روی آن ها بسیار ساده است.

حداکثر سرعت دانلود در این مودم ها به 24 مگابیت بر ثانیه می رسد. سرعت آپلود آن ها نیز بسیار کمتر از سرعت دانلود و حدوداً یک یا دو مگابیت است. برای بهره‌مندی از سرعت اینترنت بالاتر می توان از +ADSL2 استفاده کرد.

درباره مودم هایی که می توان آنها را به یک خط تلفن همراه وصل کرد، باید گفت که این مودم ها معمولاً سیم کارت خور هستند و با قرار دادن یک سیم کارت می توان به اینترنت آن وصل شد.

مودم ADSL چیست؟
مودم ADSL چیست؟

مودم VDSL چیست؟

یکی دیگر از انواع این محصولات مودم VDSL است که در ابتدا به تعریف آن و سپس به بررسی تفاوت مودم ADSL و VDSL خواهیم پرداخت. VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدید سرویس DSL است. این فناوری به معنی خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا است. از مهمترین تفاوت های این دو مودم می توان به این نکته اشاره کرد که سرویس ADSL از خطوط تلفن و سرویس VDSL از بستر کابل استفاده می کند.

مودم VDSL چیست؟
مودم VDSL چیست؟

بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


فرق مودم ADSL با VDSL

مودم های VDSL معمولاً با مودم های ADSL دارای شباهت هایی هستند اما در برخی موارد با هم تفاوت دارند. بنابراین در ادامه به بررسی تفاوت های این دو مودم با هم خواهیم پرداخت:

هزینه

یکی از تفاوت های اصلی این دو مودم در هزینه آنها است. با توجه به این که مودم های vdsl از سرعت اینترنتی بیشتری برخوردار هستند، پس طبیعی است که هزینه های مربوط به آنها در مقایسه با مودم های adsl بیشتر باشد.

پهنای باند

از تفاوت مودم adsl و vdsl می توان به پهنای باند اشاره کرد. معمولاً پهنای باند و سرعت دانلود در اینترنت vdsl در مقایسه با اینترنت adsl شش برابر بیشتر است. به همین دلیل برنامه هایی که نیاز به پهنای باند بالا دارند، توسط اینترنت VDSL راحت تر اجرا می شوند.

سرعت آپلود

در نسل جدید مودم های VDSL سرعت آپلود 10 برابر بیشتر از ADSL است و به مرز 100 مگابیت بر ثانیه می رسد. در فناوری VDSL از کابل های مسی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


فاصله قابل ارائه برای اشتراک گذاری اینترنت

در سرویس هاس VDSL بحث نزدیکی یا دوری کاربر از مرکز مخابرات اهمیتی ندارد. تمامی کاربرانی که از این سرویس استفاده می کنند، از یک سرعت اینترنت بهره می برند. البته لازم به ذکر است که کیفیت کابل مسی و تداخل نیز می‌ تواند سرعت اینترنت را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. البته قدرت سیگنال مودم های adsl در مقایسه با vdsl بسیار بیشتر است.

ارائه دهنده های اینترنت

در ادامه مبحث تفاوت مودم adsl و vdsl باید به این نکته اشاره کرد که سرویس اینترنت ADSL بسیار رایج تر از VDSL است. از آنجایی که فناوری adsl بسیار پرکاربردتر است و در نزد مردم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین شرکت هایی که ارائه دهنده اینترنت هستند، به این نوع مودم سرویس بیشتری را ارائه می دهند. در حالیکه ارائه دهنده های اینترنت vdsl بسیار کمتر هستند.

چه عواملی بر روی کیفیت اینترنت DSL اثرگذار است؟

عوامل بسیار زیادی در افزایش و یا کاهش سرعت اینترنت مؤثر هستند. افزایش سرعت اینترنت باعث بهبود کیفیت و کاهش سرعت سبب کم شدن کیفیت اینترنت DSL خواهد شد.

  • یکی از عوامل مهم در کیفیت اینترنت، نوع شبکه ای است که ارائه دهنده سرویس های مختلف اینترنتی است.
  • عامل مهم بعدی نوع دستگاه وای فای و مودم های مورد استفاده است.
  • همچنین تعداد دستگاه هایی که از یک پهنای باند استفاده می کنند، تأثیر مهمی در کیفیت اینترنت دارند.
  • دستگاه هایی مثل لپ تاپ، گوشی، تلویزیون و … که از اینترنت استفاده می کنند، هرکدام محدودیت های سرعت دارند که خود عامل مهمی در کیفیت اینترنت به حساب می آید.
  • فاصله واحد مشترک (کاربر) از مرکز مخابرات (ارائه دهنده سرویس DSL) می‌تواند روی کیفیت اینترنت های DSL تأثیر بگذارد.
  • کابل های تلفن و به طور کلی کابل کشی بستر خطوط تلفن شهری یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند عملکرد فناوری ADSL را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف کردن آن ها


پنج مورد از بهترین مودم های موجود در بازار

در ادامه موضوع تفاوت مودم ADSL و VDSL به معرفی 5 مورد از برترین مودم های موجود در بازار خواهیم پرداخت:

  1. مودم دی لینک: مودم D-LINK یکی از بهترین مودم های موجود در بازار است که در مدل های مختلف وجود دارد و برای استفاده های معمولی و خانگی گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود.
  2. مودم تی پی لینک: مودم TP-LINK از دیگر مودم هایی است که از کیفیت بالایی برخوردار است. کارخانه این مودم توسط دو برادر در سال 1966 ساخته شده است. این مودم ها معمولاً در مدل های مختلف و با قیمت های متنوع موجود هستند و معمولاً هر فردی می تواند آن را تهیه کند.
  3. مودم Huawei: هواوی برندی چینی است که علاوه بر کیفیت نسبتاً خوب، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.
  4. مودم Netgear: این مودم ها یکی دیگر از بهترین مودم های موجود در بازار هستند. این برند، برندی آمریکایی است و معمولاً برای اینترنت های پرسرعت طراحی شده است و از کیفیت خوبی برخوردار می باشد.
  5. مودم Cisco-Linksys: از دیگر مودم هایی است که در قیمت ها و مدل های مختلف طراحی و ساخته شده است. مودم های قیمت بالای این برند برای کاربران حرفه ای و قیمت های پایین تر آن برای کاربران خانگی مناسب است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم