چگونه کابل برق را ببریم | ابزار بریدن سیم و کابل

چگونه کابل برق را ببریم | ابزار برش سیم و کابل

چگونه کابل برق را ببریم در این مقاله به بررسی مراحل برش کابل برق پرداختیم. اگر می خواهید ساده ترین راه برای برش سیم و کابل را بدانید، با ما همراه باشید. بریدن سیم و کابل برق قواعد خاصی دارد. به کمک ابزاری همچون قیچی کابل بری، سیم چین و انبر می توان کابل برق را برش داد. در این مقاله به بررسی قواعد برش سیم و کابل می پردازیم.

سیم و کابل از مهم ترین اجزای هر مجموعه ای است. بدون وجود این تجهیزات، جریان الکتریکی انتقال پیدا نمی کند. در تمامی مجموعه ها پیش از نصب سیم و کابل و آغاز کابل کشی، ابتدا باید متراژ مشخصی از این محصولات برش زده شود. برش این محصولات باید دقیق و منظم باشد تا در آینده مشکلی در انتقال جریان الکتریکی وجود نداشته باشد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر می خواهید بدانید که چگونه کابل برق را ببریم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آموزش برش کابل می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرا برش استاندارد کابل اهمیت دارد؟

پیش از این که به سؤال چگونه کابل برق را ببریم پاسخ دهیم، ابتدا اهمیت برش صحیح و استاندارد سیم و کابل برق را بررسی می کنیم. سیم و کابل علاوه بر هادی که مهم ترین بخش هر سیم و کابلی است، یک بخش به نام عایق دارد. عایق از هادی در برابر عوامل محیطی حفاظت می کند. همچنین مانع برق گرفتگی و رخ دادن خطراتی همچون آتش سوزی و دیگر موارد می شود.

برش غیراستاندارد و غلط سیم و کابل سبب به وجود آمدن اتصال نامناسب می شود. همچنین اگر سیم و کابل در متراژ استاندارد برش نخورده باشد، اضافه های آن در آینده مشکل ساز می شود. به عنوان مثال، اتصالات سیم و کابل با هم برخورد پیدا می کنند و حوادث جبران ناپذیری رخ می دهد. به همین دلیل پس از مدتی برق کاران مجبور به تخریب سقف می شوند و سیم های سرگردان را از مدار و پریزها جدا می کنند.

چرا برش استاندارد کابل اهمیت دارد؟
چرا برش استاندارد کابل اهمیت دارد؟

ابزار برش سیم برق

مقاله چگونه کابل برق را ببریم با بررسی ابزارهای مورد نیاز برای برش سیم تکمیل می شود. یکی از آشناترین تجهیزات برش سیم، انواع سیم چین است که می تواند هر نوع سیمی را ببرد. انبر بینی سوزنی که با نام های گیره بینی و انبر بینی بلند نیز شناخته می شود، نوعی وسیله برای برش دادن سیم برق است. این انبر زوایای مختلف لبه برش دارد که با انواع برش متناسب هستند. سه نوع انبر استاندارد، نیمه فلاش و فلاش وجود دارد. این اسامی مربوط به نوع برش آن ها است.

  • برش استاندارد برای سیم هایی که حساس نیستند و یا ضربه ای به سیم منتقل نمی شود، استفاده می شود؛
  • در هنگامی که سیم در معرض شوک قرار می گیرد، لبه های برش نیمه فلاش برای آن مناسب است؛
  • از انبر با لبه‌ فلاش برای کاربردهایی استفاده می شود که به حداقل مقدار شوک منتقل شده نیاز دارند.

در میان تمامی انواع برش ها، برش فلاش تمیزتر و ساده تر است.

ابزار برش سیم برق
ابزار برش سیم برق

مراحل بریدن کابل برق

اگر می خواهید بدانید که چگونه کابل برق را ببریم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. بریدن کابل نیاز به ابزار و پشت سرگذاشتن مراحلی دارد:

قطع کردن مدار

پیش از برش کابل از روی کلاف و قرقره باید بدانید که چه متراژ از آن را نیاز دارید. اما در برخی مواقع نیز می خواهید کابل برق متصل به مدار را ببرید. برای این کار باید ابتدا مدار را کاملاً خاموش کنید. این کار را می توانید از جعبه تقسیم مجموعه انجام دهید.

فراهم کردن تجهیزات

برای بریدن کابل برق به تجهیزاتی همچون تخته چوبی، انبر نگهداری کابل، قیچی کابل بری یا تیغ، دستکش های ایمنی ضخیم و چسب برق نیاز خواهید داشت.

انبر

برق کاران برای بریدن کابل های چند رشته از انبر کابل بر استفاده می کنند. این محصول همانند قیچی عمل می کند و از یک جفت دسته مفصلی و تیغه های برش دهنده شکیل شده است.

تیغه های انبر کابل بر اغلب کوچک هستند. یک سمت تیغه‌ های انبر کابل بر مسطح و سمت دیگر آن خمیده است. برای بریدن سیم هایی که روی سطح هایی همچون تیغه‌ های گچی یا تیرهای چوبی قرار گرفته اند، از سطح مسطح انبر استفاده می شود. سطح خمیده تیغه ها نیز مانند یک انبر است و به کاربر اجازه می دهد تا بتواند سیم و کابل را محکم بگیرد و بکشد.

کابل بر

در این بخش از موضوع چگونه کابل برق را ببریم به معرفی کابل بر می پردازیم. کابل بر برای چیدن کابل ضخیم برق و کابل های به هم تابیده‌ شده بسیار مناسب است. این ابزار ظاهری شبیه به قیچی باغبانی دارد. دو سر این قیچی به شکل C است و به دو دسته مفصلی بلند متصل شده‌ است.

برای استفاده از این ابزار کاربر باید محصول را روی کابل قرار دهد و سپس دسته آن را به سمت هم فشار دهد تا یک برش مقطعی تمیز ایجاد شود. دسته های کابل بر طول زیادی دارند و به واسطه آن ها نیروی اهرمی خیلی زیادی برای برش کابل به وجود می آید. نوعی کابل بر تحت عنوان کابل بر ضامن دار نیز به بازار عرضه می شود.

چگونه کابل برق را ببریم
چگونه کابل برق را ببریم

بیشتر بخوانید: نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق


برش استاندارد کابل

برای بریدن کابل ابتدا باید کابل را از قرقره باز کنید و یا طبق دستورالعمل مدار را از مسیر جریان انرژی الکتریکی خارج کنید. سپس باید ابزار متناسب با کابل را انتخاب کنید. این ابزار باید متناسب با قطر هادی کابل، نوع روکش و میزان مقاومت آن باشد. سپس کابل را روی یک سطح محکم و تخت همچون چوب قرار دهید و به کمک دستگاه عمل برش زدن را انجام دهید.

نکات مهم در برش کابل

  • هنگامی که کابل را برش می دهید، باید دقت کنید که به هادی فشار زیادی وارد نشود زیرا در این صورت انتقال جریان الکتریکی به درستی صورت نمی گیرد؛
  • سعی کنید کابل را برروی یک سطح صاف همچون تخته چوبی قرار دهید. این کار امنیت شما را افزایش می دهد و باعث می شود عمل بریدن به درستی انجام شود؛
  • سعی کنید از ابزار تیز و نو استفاده کنید. ابزار کهنه و کند به هادی کابل آسیب وارد می کنند؛
  • سعی کنید جنس عایق کابل برق را بررسی کنید و سپس به بریدن آن اقدام کنید. همچنین توجه داشته باشید که ابزار شما به دیگر بخش های عایق آسیب وارد نکند.