نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق تابع قوانینی است. با جابه جایی سیم زیر کنتور، گرفتن برق از تیر برق، دستکاری کنتور برق و … می توان از کابل انشعاب گرفت. لازم به ذکر است که انشعاب گیری از کابل برق با روش های غیرقانونی، دور زدن کنتور برق محسوب می شود و جرم است و جریمه زیادی را در پی دارد. همچنین خطرات برق گرفتگی، حوادثی همچون آتش سوزی، قطع شدن طولانی مدت برق و دیگر موارد نیز از پیامدهای گرفتن غیرقانونی انشعاب برق است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای این کار حتماً از روش های قانونی استفاده کنید.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر به دنبال نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق یا سیم برق هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آموزش گرفتن انشعاب از سیم و اتصال آن ها خواهیم پرداخت. انشعاب می تواند هم از سیم و هم از کابل گرفته شود. در این مقاله به هر دو نوع انشعاب گیری می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اتصال انشعابی سیم به روش غیر لحیمی

مقاله نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق را با روش های قانونی و امن آغاز می کنیم. انشعاب غیرلحیمی از جمله اتصالاتی است که نیاز به جدا کردن دارد و به محض نیاز به تعمیرات، بایستی از محل خود بیرون آورده شود. این روش از سه راه سیم به سیم، پرسی و مکانیسمی صورت می گیرد.

اتصال انشعابی از نوع سیم به سیم

  • سر به سر: در این روش می توانید به صورت سر به سر سیم ها را به هم متصل کنید. دو سر سیم به اندازه دو نیم سانتی متر لخت و بدون روکش می شود. سپس سیم ها به هم تابیده می شوند و کلاهک یا درپوش، روی آن قرار داده می شود. سپس درپوش چندین دور چرخانده می شود تا در جای خود تثبیت شود. سپس با چسب برق پایین درپوش پوشانده می شود. این نوع اتصال، امن‌ترین حالت موجود نیست؛
  • اتصال طولی: همچنین می توانید از اتصال طولی استفاده کنید. در روش اتصال طولی باید سیم ها را لخت و سپس 8 سانتی متر از روکش حرارتی را جدا کنید و سیم ها را از آن عبور دهید. سر یک سیم به داخل ترمینال Butt splices و سر سیم دیگر را سمت دیگر این ترمینال قرار می دهیم و روکش حرارتی را روی آن محکم می کنیم؛
  • فیش های مخصوص: همچنین می توانید از فیش های مخصوص برای اتصال انشعابی استفاده کند.

اتصال انشعابی از نوع پرسی

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق می تواند به روش پرسی نیز صورت بگیرد.

  •  اتصال کشویی: برای این کار می توانید از اتصال کشویی یا push on استفاده کنید. در این نوع اتصال، از فیش های نری و مادگی استفاده می شود. که ابتدا دو فیش را جداگانه با انبردست به سر لخت شده سیم ها می بندیم. سپس با فشار به صورت کشویی به هم متصل می کنیم. در این روش ممکن است به مرور زمان اتصال قطع و وصل شود. همچنین اتصال محکمی برقرار نمی شود؛
  • اتصال تیغه ای: این نوع اتصال اغلب برای پیچ های کانکتورها کاربرد دارد. این اتصال چندان محکم نیست؛
  • اتصال حلقه ای: این اتصال در زیر پیچ ها قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: سیم کشی ساختمان چگونه است؟


اتصال انشعابی سیم به روش لحیم کاری

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق با لحیم کاری به دو صورت انجام می شود. اتصالات با استفاده از هویه و اتصالات با استفاده از حوضچه قلع. این دو روش کمی تخصصی است و به دانش و ابزار مخصوص نیاز دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در این زمینه از متخصص برق کمک بگیرید.

اتصال انشعابی سیم به روش لحیم کاری
اتصال انشعابی سیم به روش لحیم کاری

انشعاب گرفتن از کابل برق به کمک مفصل

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق با روش مفصل یک روش قانونی و امن است. برای این کار باید مفصل مناسب با سایز کابل خود را تهیه کنید. سپس مکان قرارگیری قالب آن را مرتب کنید. بهتر است زیر مفصل را آجر گذاشته و سعی کنید تا به شكل مستقیم در جهت خواباندن کابل قرار بگیرد. به کمک موف سیم ها و انشعاب جدید به هم اتصال داده می شوند. سپس باید روی مفصل را با شن و ماسه نرم بپوشانید. همچنین جهت حفاظت بیشتر در مقابل سوانح می توانید روی آن آجر بچینید. مفصل ها نباید از خاک بیرون زده باشند.

پس از عایق بندی، چسب از دریچه ای که روی قالب وجود دارد ریخته می شود. در هنگام ریختن چسب باید قالب به آرامی تکان داده شود تا هوای حبس شده داخل آن خارج شود. پس از پر شدن قالب باید درب آن بسته تا خشک شود. رزین پس از یک تا چهار ساعت کامل خشک می شود.

اگر می خواهید اطلاعاتی دقیق درباره نصب این تجهیزات به دست بیاورید، می توانید مقاله آموزش مفصل بندی کابل برق را مطالعه کنید.

گرفتن انشعاب از کنتور برق

همان طور که در ابتدای مقاله نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق به آن اشاره شد، استفاده از برق رایگان خطرات زیادی دارد. به عنوان مثال، این کار خطرات آتش سوزی، برق گرفتگی و یا جریمه شدن را به همراه دارد. سیم کشی برق منازل مسکونی به این صورت است که 5 رشته سیم نول، فاز معابر، فاز اول، فاز دوم و فاز سوم به تیر برق وارد می شوند و سپس یک رشته سیم نول و فاز اول از آن خارج می شود. سیم نول و فاز اول به کنتور وارد می شود. سیم نول به ورودی دوم و سیم فاز به ورودی اول وارد می شود. از خروجی سوم کنتور سیم نول مستقیماً به دستگاه و سیم فاز از خروجی چهارم به فیوز مینیاتوری می رود و سپس به دستگاه می رسد.

برای انشعاب گرفتن می توانید سیم فاز خروجی را خارج کنید و از ورودی اول که سیم فاز به آن وارد شده، خروجی بگیرید. در این صورت برق مستقیم از تیر برق وارد می شود و از کنتور عبور نمی کند. در نتیجه در هزینه های برق نیز محاسبه نمی شود.

اگر می خواهید بدانید چه کابلی برای کنتور شما مناسب است، می توانید مقاله کابل مناسب برای کنتور برق را مطالعه کنید.

گرفتن برق از تیر برق به صورت مستقیم

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق با روش تیر برق یک روش غیرقانونی است که پیشنهاد می کنیم انجام نشود. برای این کار افراد سیم های کنتور را جابه جا نمی کنند و یک سیم دیگر از تیر به صورت مستقیم به مصرف کننده وصل می کنند. خطر برق گرفتگی در این روش بسیار زیاد است. همچنین احتمال خرابی دستگاه های الکتریکی شما نیز وجود دارد.

نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق
نحوه انشعاب گرفتن از کابل برق