آموزش مفصل بندی کابل برق

آموزش مفصل بندی کابل برق

آموزش مفصل بندی کابل برق به شما کمک می کند بتوانید به بهترین شکل ممکن از مفصل ها برای کابل برق مورد نظر خود استفاده کنید. مفصل ها از پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی هستند که می توانند دو کابل مجزا را به صورت کاملاً استاندارد به هم متصل کنند. همچنین برای ترمیم کابل های آسیب دیده نیز می توان از مفصل استفاده کرد.

با پیشرفت تکنولوژی شبکه ها و تاسیسات برقی نیز پیشرفت کردند. به همین دلیل نیاز به اتصالات کابل ها به یکدیگر از گذشته بیشتر شد. از انواع مفصل های برق می توان در مکان های مختلف استفاده کرد. اگر قصد دارید به کمک مفصل برق دو کابل محزا را به هم متصل کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آموزش مفصل بندی کابل برق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع مفصل برق

پیش از پرداختن به آموزش مفصل بندی کابل برق به معرفی انواع مفصل می پردازیم:

  • مفصل حرارتی: این مفصل ها در انواع مفصل حرارتی فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی به بازار عرضه می شوند. مفصل حرارتی برای نصب به حرارت نیاز دارند. این مفصل ها قیمت کمتری نسبت به دیگر انواع مفصل ها دارند.
  • مفصل رزینی: مفصل رزینی اغلب داخل آب و در مکان های مرطوب به کار گرفته می شود. این محصولات چسبندگی زیادی دارند و انعطاف پذیری آن ها زیاد است. برای نصب این محصولات از چسب رزینی استفاده می شود.
  • مفصل کلد یا مفصل سرد: این مفصل ها برای نصب به حرارت نیاز ندارند. همچنین از جنس سیلیکون هستند. مفصل سرد در ولتاژهای گوناگون عرضه می شود.
آموزش مفصل بندی کابل برق
آموزش مفصل بندی کابل برق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مفصل حرارتی


کاربرد مفصل

بهتر از پیش از آموزش مفصل بندی کابل برق با کاربرد این محصول آشنا شوید. مفصل ها کاربرد زیادی دارند. اصلی ترین کاربرد این مفصل ها اتصال دو کابل به یکدیگر است. اما به طور کلی از مفصل ها بیشتر در مناطق مرطوب، زیر زمین و داخل چاه ها استفاده می شود. زیرا به کمک مفصل ها در هر محیطی می توان یک اتصال امن به وجود آورد. به عنوان مثال هنگامی که از الکتروپمپ ها استفاده می شود، کابل های تغذیه باید اتصالی امن داشته باشند. اتصال این کابل ها به کمک مفصل ها را مفصل بندی کابل می گویند.

کاربرد مفصل
کاربرد مفصل

در ادامه به روش های رایج مفصل بندی کابل فشار قوی اشاره شده است.


بیشتر بخوانید: کابلشو چیست؟


استفاده از آپارات

اولین روش در آموزش مفصل بندی کابل برق استفاده از آپارات است. این روش سنتی و قدیمی است. برای مفصل بندی کابل با این روش به تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارید. ابتدا باید مقدار مشخصی از روکش سیم ها جدا کنید و سپس سیم ها را برای مف زدن آماده کنید.

موف زدن بخشی از مفصل بندی است. ابتدا باید سر رشته سیم ها را درون لوله استوانه به نام موف قرار دهید و پرس کنید. قطر موف و همچنین فشار پرس باید متناسب با کابل باشد. ابعاد موف باید براساس قطر رشته های کابل انتخاب شود. فشار پرس نیز باید در حدی باشد که سیم قطع نشود.

این روش دو ویژگی دارد:

  1. در این روش مفصل ها آب بندی نمی شوند. به همین دلیل احتمال نفوذ آب به داخل مفصل ها وجود دارد.
  2. روش آپارات در برابر فشارهای بالای مکانیکی از خود مقاومت نشان نمی دهد.
  3. در روش آپارات به دانش و ابزار خاصی نیاز نداریم.

بیشتر بخوانید: انواع سرکابل و کاربردهای آن


استفاده از مفصل حرارتی

در این بخش از موضوع آموزش مفصل بندی کابل برق به بررسی یک روش دیگر یعنی استفاده از مفصل حرارتی می پردازیم. برای مفصل بندی کابل برق سه رشته به روش مفصل حرارتی به یک ترموفیت سایز بزرگ، سه ترموفیت سایز کوچک و سه عدد موف نیاز است. در مفصل بندی کابل برق فشار قوی به روش مفصل حرارتی در مقایسه با روش آپارات باید مقدار بیشتری از پوشش کابل جدا شود. سپس باید موف ها به سر سیم متصل و پرس شوند. پس از انجام این عملیات باید فیت های تهیه شده روی موف ها قرار بگیرند و حرارت داده شوند. فیت ها نوعی قطعه پلاستیکی هستند که باید روی سیم قرار گیرند. این تجهیزات پس از حرارت دیدن منقبض می شوند. در نتیجه به موف می چسبند. در مرحله بعدی فیت های سایز بزرگ روی ناحیه اتصال کشیده می شوند و دوباره حرارت داده می شوند.

استفاده از روش مفصل حرارتی چند ویژگی دارد:

  1. ابتدا و انتهای مفصل به کمک چسب عایق می شوند. به کمک این روش از نفوذ آب و رطوبت به داخل کابل می توان جلوگیری کرد.
  2. روش حرارتی نسبت به آپارات سریع تر انجام می شود.
  3. فیت هایی که در این روش به کار گرفته می شوند در برابر آسیب های مکانیکی مقاوم نیستند. در نتیجه در صورت آسیب دیدن مفصل، آب به داخل کابل نفوذ می کند.
استفاده از مفصل حرارتی
استفاده از مفصل حرارتی

بیشتر بخوانید: سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟


استفاده از مفصل رزینی

در این بخش آموزش مفصل بندی کابل برق به روش مفصل رزینی را بررسی خواهیم کرد. در میان تمامی روش های ذکر شده می توان کفت بهترین روش استفاده از مفصل رزینی است. کیفیت عایق بندی کابل در این روش و میزان مقاومت آن در برابر آسیب های احتمالی نسبت به دیگر روش ها بسیار بیشتر است. برای مفصل بندی کابل به کمک این روش تجهیزات زیر نیاز است:

  • قاب طلق
  • درپوش
  • چسب رزین
  • جداکننده فاز کابل

در این روش از چسب های رزینی با استحکام زیاد استفاده می شود. البته رزین ها باید استاندارد و اعتبار مصرف داشته باشند. برای مفصل بندی باید به کمک موف سیم ها به هم اتصال داده شوند و سپس محل اتصال داخل طلق و قالب مخصوص قرار گیرد. همچنین از قطعات جداکننده فاز برای ایجاد فاصله امن بین کابل ها و پیشگیری از بروز نشتی و اتصال جریان استفاده می شود.

در گام بعدی باید قسمت فوقانی قالب روی طلق قرار بگیرد و روی هم چفت شود. برای جلوگیری از نشت رزین باید دو طرف قاب با چسب عایق بندی شود. پس از عایق بندی چسب از دریچه موجود در قاب ریخته می شود. در هنگام ریختن چسب باید قالب به آرامی تکان داده شود تا هوای حبس شده داخل آن خارج شود. پس از پر شدن قالب باید درب آن بسته تا خشک شود. رزین برای خشک شدن به 1 تا 4 ساعت زمان نیاز دارد. البته میزان رطوبت هوا نیز بر مدت خشک شدن رزین اثر گذار است.

استفاده از روش مفصل رزینی چند ویژگی دارد:

  1. این روش استحکام بالایی را برای کابل فراهم می کند؛
  2. با این روش کابل های ضخیم به سختی مفصل بندی می شوند؛
  3. مدت زمان انجام این کار طولانی است.
استفاده از مفصل رزینی
استفاده از مفصل رزینی