سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟ سرکابل یکی از تجهیزات برق قدرت است که امروزه در بسیاری از نیروگاه ها، خطوط توزیع برق و دیگر مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. سرکابل جهت اتصال کابل برق قدرت زمینی و هوایی به همدیگر و دیگر تجهیزات همچون ترانسفورماتور به کار گرفته می شود. سرکابل میدان الکتریکی پیرامون کابل را کنترل می کند و از ورود رطوبت به داخل کابل جلوگیری می کند.

امروزه از سرکابل در بسیاری از مکان ها استفاده می شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که سرکابل چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی سرکابل

در این بخش به سوال سرکابل چیست پاسخ خواهیم داد. جهت اتصال کابل زمینی فشار قوی یا فشار متوسط به سایر تجهیزات شبکه قدرت همچون ترانسفورمتور به تجهیزی به نام سرکابل نیاز است.

سرکابل ها از نظر جنس و نحوه نصب به چند دسته تقسیم بندی می شوند. هر یک از این سرکابل ها در مکانی مخصوص نصب می شوند.

سرکابل چیست
سرکابل چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل فشار قوی ، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟


کاربرد سرکابل

در این بخش از موضوع سرکابل چیست به بررسی کاربردهای این محصول می پردازیم. اصلی ترین وظیفه سرکابل پس از ایجاد اتصال میان کابل و سایر تجهیزات، کنترل میدان جریان الکتریکی در جلو و انتهای کابل است. علاوه بر این، سرکابل ها وظایف زیر را نیز برعهده دارند:

  • جلوگیری از ورود هوا به سطح کابل
  • تخلیه جزیی استرس های داخلی و خارجی کابل ها
  • جلوگیری از تخریب و پوسیدگی کابل
  • افزایش فاصله خزشی (فاصله میان دو فلز هادی روی سرکابل)
  • جلوگیری از ورود رطوبت، گرد و خاک به داخل کابل
  • افزایش ایمنی کابل و جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


ضرورت استفاده از سرکابل

حال که دانستیم سرکابل چیست به بررسی ضرورت استفاده از سرکابل می پردازیم.

با فاصله گرفتن مصرف کننده ها از نیروگاه های تولید انرژی و نیاز به تغییرات ولتاژ، خطوط انتقال و پست های برق ساخته شدند. این کار شرایط انتقال را ساده تر کرد و تلفات در مسیر انتقال انرژی الکتریکی نیز بسیار کاهش پیدا کرد. پست های برق 20 تا 63 کیلوولت آخرین پست های فشار قوی هستند که می توانند ولتاژ را محصوص مصرف کننده تغییر دهند. این پست ها تغذیه شرکت های توزیع نیروی برق را برعهده دارند.

ورودی این پست ها 63 کیلو ولت است و می تواند با خطوط هوایی و هادی لخت در کنار خطوط زمینی و کابل های دفن باشد. خروجی این کابل ها نیز به صورت 20 کیلو ولت و با خطوط زمینی است. با این روش کابل سازی برای اجرای یک مدار استاندارد به اتصالات کابل زیادی نیاز است.

جهت اتصال کابل های فشار قوی زمینی به خطوط هوایی، ادوات شبکه، ترانسفورماتورها و دیگر تجهیزات به وسیله ای به نام سرکابل نیاز است. سرکابل می تواند میدان الکتریکی اطراف کابل ها را کنترل کند و در محل اتصال تخلیه جزئی به وجود بیاورد. سرکابل در محل اتصال، از ورود رطوبت به داخل کابل قدرت جلوگیری می کند و فاصله خزشی را افزایش می دهد.

ضرورت استفاده از سرکابل
ضرورت استفاده از سرکابل

بیشتر بخوانید: انواع کابل فشار ضعیف


انواع سرکابل

در این بخش از موضوع سرکابل چیست به بررسی انواع سرکابل می پردازیم. این محصولات براساس مکان نصب و کاربرد تقسیم بندی می شوند:

سرکابل حرارتی

در این سرکابل ها از روکش های حرارتی heat shrink استفاده شده است. این روکش ها از پلی اتیلن ساخته شده اند. این سرکابل ها اغلب تا ولتاژ 72.5 کیلو ولت کارایی دارند. همانطور که از نام این سرکابل ها مشخص است، حرارت یکی از مهمترین پارامترهایی است که در هنگام نصب باید وجود داشته باشد. برای نصب این سرکابل ها باید تجهیزات داخل کیت را به صورت جداگانه و مرحله به مرحله مطابق دستور نصب کرد. این محصولات نصب آسانی دارند و برای چند سایز مختلف می توان از آن استفاده کرد. سرکابل ها در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

  • سرکابل حرارتی فشار متوسط (تا رنج ولتاژی 52 کیلو ولت)
  • سرکابل حرارتی فشار ضعیف (تا رنج ولتاژی 1 کیلو ولت)
  • سرکابل حرارتی فشار قوی (تا رنج ولتاژی 72.5 کیلو ولت)

سرکابل های حرارتی از نوار ماستیک قرمز، نوار استرس روکش حرارتی، بشقابک، کابلشو و تجهیزاتی مخصوص نصب تشکیل شده است.

انواع سرکابل
انواع سرکابل

بیشتر بخوانید: کابل هوایی چیست؟ آشنایی با انواع کابل هوایی و کاربردهای آن


سرکابل سرد

در این بخش از موضوع سرکابل چیست به معرفی سرکابل سرد می پردازیم. سرکابل سرد نوع دیگری از این سرکابل ها است که از سیلیکون آنتی ترک ساخته شده است. در این نوع سرکابل ها بدنه سرکابل به همراه بشقابک ها و استرس کنترل الکتریکی با هم روی یک فنر نصب شده اند. این سرکابل ها به راحتی نصب می شوند و وزن کمی دارند. به دلیل نرمی و خاصیت ارتجاعی سیلیکون، این محصولات به سطوح ناصاف کابل می چسبند. در نتیجه فرورفتگی و برجستگی های کابل را پر می کند. این کابل از ایجاد گپ جلوگیری می کند.

سرکابل Slip On

هنگامی که مدار در بالاترین میزان ولتاژ قرار دارد، عایق های کمی وجود دارد  که قدرت کافی برای کنترل میدان های الکتریکی را داشته باشند. سرکابل با تکنولوژی Slip on از لاستیک سیلیکون با گرید بالا ساخته شده است. این محصول به گونه ای ساخته شده است که می تواند هرگونه میدان الکترکی در ولتاژهای بالا را مهار کند.

این محصول علاوه بر عایق بودن، محافظت مکانیکی و حرارتی بسیار خوبی ارائه می دهد. در نتیجه در اثر تغییرات حرارتی، انبساط، انقباض و چسبندگی سیلیکون تغییر نمی کند.

سرکابل Plug in

در این بخش از موضوع سرکابل چیست به بررسی سرکابل پلاگین می پردازیم. این محصولات کابل های پلیمری و تجهیزاتی مانند ترانسفورماتور را به هم متصل می کند. سرکابل پلاگین سیستم خشک و قابل نصب در تمام زوایا دارد. طراحی این محصول فشرده و قابل لمس است. این محصولات را می توان به صورت افقی، عمودی و وارونه نصب کرد.

سرکابل Connex

سرکابل های فشار قوی و فشار متوسط کانکس جهت نصب به GIS و ترمینال ترانسفورماتور قدرت تا سطح ولتاژ 245 کیلو ولت کاربرد دارند.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


سرکابل هوشمند

آخرین بخش از موضوع سرکابل چیست به معرفی سرکابل هوشمند اختصاص دارد. این نوع سرکابل برای اتصال سرکابل به سرسیم ترانس به کار گرفته می شوند. این محصولات در دو نوع میله ای و زبانه ای عرضه می شوند.