کابلشو چیست؟

کابلشو چیست؟ | انواع کابلشو کدام است؟

کابلشو چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که کابلشو (Cable lugs) یا سرسیم کابلشو جزء اتصالات برقی محسوب می شود و نوعی انتقال دهنده جریان است که می تواند کابل ها را به وسایل برقی، دستگاه ها و سایر کابل ها اتصال دهد. کابلشو قادر است تا مانع از افزایش مقاومت هادی یا قطع و وصل شدن جریان و آسیب رسیدن به وسایل الکتریکی شود.

برای جلوگیری از سولفات شدن و خوردگی کابلشو باید از آبکاری کروم یا روکش قلع استفاده شود. کابلشوها در انواع مختلفی وجود دارند که هریک برای نوعی از سیم یا کابل کاربرد دارد.

اگر تمایل دارید تا بدانید کابلشو چیست پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با کابلشو

کابلشو قطعه ای فلزی است که جهت اتصال ایمن سر کابل به لوازم برقی، سایر کابل ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. کابل شو با ایجاد اتصالی ایمن سبب می شود تا جریان الکتریکی در طول مسیر انتقال تدوام پیدا کند و خطرات احتمالی ناشی از اتصال ناایمن را تا حدی زیادی کاهش دهد.

حفره ای در بخش انتهایی کابلشو وجود دارد که برای وارد کردن سیم و کابل هایی که از قبل لخت شده اند طراحی شده است. این سیم و کابل ها از طریق پرس کابلشو، در داخل کابلشوها محکم می شوند.

کابلشو چیست
کابلشو چیست

انواع کابلشو براساس جنس عایق

حال که دانستید کابلشو چیست در این بخش به معرفی انواع کابلشو برق براساس جنس عایق می پردازیم.

کابلشو مسی یا سرکابل مسی

این نوع سرکابل از مس الکترولیتی و با استاندارد EN 13600 ساخته شده است. کانال های کابل لوله ای مسی کوتاه تر و کوچکتر از سایر کابلشوها هستند. این نوع کابلشو یکی از استانداردترین نوع کابلشوها محسوب می شود. کابلشو مسی در انواع کابلشو مسی دو سوراخه، کابلشو مسی چهار سوراخه، کابلشو مسی زاویه دار و کابلشو مسی پیچی وجود دارد.

کابلشو آلومینیومی یا سرکابل آلومینیومی

کابلشو آلومینیومی برای کابل ها و سیم های آلومینیومی استفاده می شود. این نوع کابلشو ضد زنگ است و از مقاومت بالایی برخوردار است. کابلشو آلومینیومی در انواع مختلفی نظیر کابلشو آلومینیومی استاندارد، کابلشو آلومینیومی دو سوراخه، کابلشو آلومینیومی چهار سوراخه، کابلشو آلومینیومی زاویه دار و کابلشو آلومینیومی پیچی تولید می شوند.

کابلشو بی متال

نقش کابلشو بی متال ایجاد جریان بین محل اتصال و هادی کابل ها است. این نوع کابلشو تنها در شرایطی استفاده می شود که جنس هادی و محل اتصالات نسبت به یکدیگر متفاوت باشند البته برای انتقال جریان برق از کابل و سیم آلومینیومی که بصورت نیم دایره یا دایره است نیز باید از این نوع کابلشو استفاده شود. کابلشوهای بی متال براساس مقدار مس استفاده شده در دو نوع کابلشو DTL1 و کابلشو DTL2 وجود دارند که مقدار مس استفاده شده در کابلشو DTL2 بیشتر از کابلشو DTL1 است. از کابلشو های بی متال برای محافظت از لامپ ها، در تابلوهای برق، کنترل درجه حرارت لوازم برقی و در موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود.

انواع کابلشو براساس جنس عایق
انواع کابلشو براساس جنس عایق

بیشتر بخوانید: کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابلشو براساس نوع اتصال

نوع اتصال کابلشوها متفاوت است و در این بخش از مقاله کابلشو چیست انواع این اتصالات را معرفی می کنیم.

کابلشو لحیمی

کابلشو لحیمی اتصالی جدانشدنی ایجاد می کند به اینصورت که پس از برش عایق کابل، تمیزکاری محل اتصال کابلشو و استفاده از نخ نسوز باید بخش داخلی کابلشو با حرارت مستقیم گرم شود و مقداری لحیم همراه با بخش هادی کابل، وارد کابلشو شود.

کابلشو پرسی

در این نوع اتصال، هادی کابل داخل بخش انتهایی کابلشو قرار می گیرد سپس دو یا سه محل بر روی بدنه فلزی کابلشو فشار داده می شود تا هادی به کابلشو محکم شود. لازم به ذکر است که برای استفاده از کابلشو پرسی باید از پرس کابلشو استفاده شود.

کابلشو پیچی

در این نوع اتصال، مغزی یا هادی کابل در داخل کابلشو فشار داده می شود سپس پیچ های نصب موجود بر روی کابلشو، بر روی کابل محکم می شوند.

سایز کابلشو

سایز کابلشوها براساس سایز کابل ها انتخاب می شود. کابلشوها از سایز سیم یا کابل 6 تا 500 تولید می شوند.

پرس کابلشو

حال که می دانید کابلشو چیست و با انواع آن آشنا شدید بهتر است با ابزار مورد استفاده این قطعه پرکاربرد نیز آشنا شوید. برای پرس کردن کابلشو به سر سیم از پرس کابلشو استفاده می شود که به سه صورت زیر هستند:

  • پرس دستی کابلشو (کابلشو زن دستی): این نوع پرس کابلشو دو فک دارد که پس از قرارگیری کابلشو بر روی سر سیم لخت شده، آن را میان این دو فک قرار می دهند و با اعمال فشار به دسته های پرس دستی، کابلشو به سر سیم پرس می شود.
  • پرس کابلشو هیدرولیکی: این نوع پرس کابلشو بواسطه نیروی مکانیکی عمل می کند و برای برش کابل های آلومینیوم، مس و آرموردار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پرس کابلشو هیدرولیک شارژی: این پرس کابلشو بواسطه نیروی الکتریسیته و باتری عمل می کند. جنس فک های پرس کابلشو هیدرولیک شارژی از فولاد درجه یک است.
پرس کابلشو
پرس کابلشو

خصوصیات یک کابلشو مناسب و استاندارد

بهتر است در این بخش از مقاله کابلشو چیست با خصوصیات یک کابلشو استاندارد آشنا شوید.

  1. برخورداری از ضخامت برای عبور جریان از خود
  2. تناسب سایز کابلشو با کابل های مصرفی جهت برقراری ارتباط مناسب با کابل ها
  3. حاوی سوراخ های مناسب جهت قرارگیری پیچ و مهره ها بر روی آن
  4. حاوی استاندارد DIN برای بیان کاربرد، ابعاد و محدوده استفاده از کابلشو

نحوه اتصال کابلشو

  1. انتخاب سیم مناسب ترمینال
  2. لخت نمودن مقداری از سیم مناسب برای طول استوانه کابلشو
  3. قراردهی سیم در داخل استوانه کابلشو
  4. هدایت سیم به داخل استوانه تا انتهای استوانه با استفاده از دستگاه پرس کابلشو
  5. عایق بندی بخش پرس شده به کمک شیرینگ و چسب برق
نحوه اتصال کابلشو
نحوه اتصال کابلشو

بیشتر بخوانید: سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟


در مقاله کابلشو چیست بطور مفصل این ابزار را بررسی و معرفی کردیم. جهت خرید کابلشو از برندهای مختلف مانند کلاته همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کابلشو و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.