انواع سرکابل و کاربردهای آن

انواع سرکابل از نظر جنس، نحوه نصب، کاربرد، سطح ولتاژی و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. هرکدام از این محصولات با توجه به نحوه تولید و جنس یک رنج ولتاژی خاص دارند. سرکابل وسیله ای است که برای اتصال کابل برق زمینی فشار قوی و فشار متوسط به دیگر تجهیزات شبکه به کار گرفته می شود. این سرکابل ها می توانند هادی کابل برق یا کابل مسی را به دیگر تجهیزات همچون ترانسفورماتور متصل کنند.

اگر قصد خرید سرکابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع سرکابل می پردازم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سرکابل حرارتی

یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل، سرکابل حرارتی است. این سرکابل از روکش های حرارتی در ساختار خود استفاده کرده اند. این روکش ها از جنس پلی اتیلن ساخته شده است. در ولتاژهای 72.5 از این سرکابل ها می توان استفاده کرد. همان طور که از نام این سرکابل ها پیدا است، سرکابل های حرارتی برای نصب به حرارت نیاز دارند.

سرکابل های حرارتی نصب ساده ای دارند و از یک نو سرکابل می توان برای چند سایز کابل نزدیک به هم استفاده کرد . این محصولات از نوعی پلیمر که در برابر اشعه UV مقاوم هستند ساخته شده است.

سرکابل حرارتی
سرکابل حرارتی

اجزای سرکابل حرارتی

  1. نوار ماستیک قرمز
  2. نوار استرس کنترل زرد رنگ
  3. استرس کنترل حرارتی
  4. روکش حرارتی
  5. بشقابک ها
  6. کابلشوها
  7. تجهیزات ارتینگ

انواع سرکابل حرارتی

این مدل از سرکابل ها براساس سطح ولتاژ به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • سرکابل حرارتی فشار متوسط: این محصولات اغلب برای کابل ها خشک و روغنی به کار گرفته می شوند و می توانند تا رنج ولتاژ 52کیلو ولت را تحمل کنند.
  • سرکابل حرارتی فشار ضعیف: این محصولات نیز برای کابل های خشک به کار گرفته می شوند و تا رنج ولتاژ 1 کیلو ولت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سرکابل حرارتی فشار قوی: در رنج ولتاژی 72.5 کیلو وات می توان از این سرکابل ها استفاده کرد.
  • سرکابل حرارتی روغنی: این سرکابل ها آغشته به روغن و برای کابل های روغنی می توان از آن ها استفاده کرد.
انواع سرکابل
انواع سرکابل

بیشتر بخوانید: سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟


سرکابل سرد

یکی دیگر از سرکابل های پرکاربرد در بازار برق، سرکابل سرد است. بدنه این سرکابل ها از جنس سلیکون آنتی ترک و نشکن است. این مدل از سرکابل ها به همراه بشقابک ها و استرس کنترل الکتریکی عرضه می شوند که تمامی آن ها با هم روی یک فنر نصب شده اند. برای راه اندازی این سرکابل ها تنها کافی است پس از آماده سازی کابل، سرکابل در مدل قرار بگیرد و فنر آن کشیده شود.

این محصولات در مدت زمان کوتاهی نصب می شوند و وزن آن ها سبک است. مقاومت این سرکابل ها زیاد است و برای سایزهای مشابه می توان از یک سرکابل استفاده کرد. این محصول به سطوح ناصاف کابل می چسبد و به دلیل خاصیت ارتجاعی که سیلیکون دارد، فرورفتگی و برجستگی های سرح را پر می کند.

سرکابل سرد
سرکابل سرد

سرکابل Slip on (سرکابل فشاری)

یکی از انواع سرکابل Slip on است که در صنایع برقی به کار گرفته می شود. در ولتاژهای قوی تر، عایق های حرارتی نمی توانند میدان های الکتریکی به وجود آمده را کنترل کنند. به همین دلیل از سرکابل های Slip on استفاده می شود. در این تکنولوژی تمامی قسمت ها از لاستیک سیلیکون با گرید بسار بالا استفاده دشه است. هسته مرکزی و کنترل کننده میدان الکتریکی نیز مخروطی شکل است که داخل آن روکش جاساز شده است. هسته های سرکابل از نظر شکل فضایی و ضخامت با دقت بسیار بالا طراحی شده اند.

استفاده از سیلیکون سبب شده است تا عایق قدرت کافی برای کنترل میدان را داشته باشد. علاوه بر آن محافظت مکانیکی و حرارتی آن نیز زیاد است. سرکابل های Slip on در تمامی جهات یکنواخت هستند و به نگهداری خاصی احتیاج ندارند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مفصل حرارتی


سرکابل Plug in (سرکابل چپقی)

از انواع سرکابل می توان به سرکابل Plug in اشاره کرد. این سرکابل ها برای اتصال کابل های پلیمری به تجهیزاتی مانند ترانسفورماتور ها و کلیدهای گازی GIS به کار گرفته می شوند. سرکابل Plug in سیستم خشک و قابل نصب دارد و می توان در تمام زوایا آن را به کار برد. طراحی این محصول فشرده و قابل لمس است. یکی از مهم ترین ویژگی های سرکابل Plug in این است که محل مخصوص جهت اندازه گیری ولتاژ خازنی دارد به همین دلیل در صورت نیاز می توان از آن استفاده کرد.

سرکابل Plug in نصب قابل اطمینان دارد و به صورت افقی، عمودی و وارونه (0-360 درجه) می توان آن را به کار برد. این محصولات طول کوتاه تری دارند و نیاز به روغن عایق کننده نیست. در هنگام بروز مشکل می توان اتصال آن را سریعاً قطع کرد.

سرکابل زانویی

انواع سرکابل زانویی در پست ها و تابلوها کاربرد دارند. هنگامی که دو کابل در یک راستا قرار نمی گیرند و استفاده از سرکابل معمولی در این قسمت باعث ترک برداشتن یا شکست آن ها می شود، سرکابل های زانویی به کار گرفته می شوند. این سرکابل ها طراحی خاصی دارند به همین دلیل در اتصال کابل ها با چندین سایز مختلف مناسب است.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


سرکابل Connex

سرکابل MV  و HV کانکس یکی از دیگر از انواع سرکابل است. از این محصول جهت نصب به GIS و ترمینال ترانسفورماتور قدرت تا سطح ولتاژ 245 کیلوولت استفاده می شود. این محصول مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال این سرکابل ها قابلیت قطع و وصل جهت کابل با عایق پلیمری را دارا هستند و ساختار آن ها خشک اما قابل نصب است. از این سرکابل ها در تمام زوایا می توان استفاده کرد.

سرکابل ESS و EST

این دو نوع سرکابل مقاومت بالایی دارد. استوانه این محصولات از جنس رزین فایبرگلاس ساخته شده است بشقاب های آن نیز سیلیکونی است. سرکابل ESS (خودنگهدار) برای ولتاژهای 60 کیلو ولت و 300 کیلو ولت کاربرد دارد. سرکابل های EST نیز برای نصب داخلی و هوایی مناسب هستند و در ولتاژهای 60 تا 145 کیلوولت کاربرد دارد.