کابل مناسب برای کنتور برق

کابل مناسب برای کنتور برق

کابل مناسب برای کنتور برق کابلی است که رشته های به هم تابیده شده از جنس مس و عایق و روکشی از جنس پی وی سی دارد. کابل برق مناسب برای کنتورهای برق منازل و دیگر مجموعه ها باید استانداردهای لازم و تاییدیه شرکت برق را داشته باشد.

کنتور برق وسیله ای است که به کمک آن می توان میزان برق مصرف شده را برحسب کیلو وات محاسبه کرد. به همین دلیل وجود آن در هرمجموعه ای ضرورت دارد. کنتور برق برای دریافت و توزیع برق به کابل مناسب نیاز دارد تا بتواند جریان الکتریکی را به درستی انتقال دهد و میزان مصرف انرژی برق را به درستی اندازه گیری کند. انتخاب کابل مناسب برای کنتور برق سبب افزایش ایمنی، محاسبه استاندارد و کاهش تلفات انرژی می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر به دنبال کابلی مناسب و استاندارد برای نصب در کنتورهای برق هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کنتور برق و بررسی کابل های مناسب برای آن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کنتور برق چیست؟

پیش از معرفی کابل مناسب برای کنتور برق به معرفی کنتور می پردازیم. کنتور وسیله ای برای اندازه گیری میزان برق مصرف شده است. این وسیله برق را برحسب کیلووات ساعت اندازه گیری می کند و به مصرف کننده نشان می دهد. کنتورها در انواع مکانیکی و دیجیتالی به بازار عرضه می شوند. امروزه از کنتور برق در مکان های تجاری، سازمان ها، خانه ها، مراکز صنعتی و دیگر موارد استفاده می شود.

کنتورهایی که در منازل مسکونی به کار گرفته می شوند، میزان برق مصرفی هر واحد را اندازه گیری می کنند و در انواع تک فاز و سه فاز عرضه می شوند. این کنتورها با نام کنتور اکتیو نیز شناخته می شوند. اتصال به این وسیله به انشعابات از طریق کابل برق صورت می گیرد. به همین دلیل کابل باید در نوع استاندارد، سطح مقطع و تعداد رشته مناسب عرضه شود.

کابل مناسب برای کنتور برق
کابل مناسب برای کنتور برق

بیشتر بخوانید: آموزش نصب کنتور برق


معیارهای انتخاب کابل برای کنتور

در حال حاضر کابل های متنوعی برای توزیع و منتقل کردن انرژی الکتریکی به بازار عرضه شده اند. این کابل ها از نظر نوع کاربرد، ضخامت، تعداد رشته، جنس و نوع روکش و دیگر موارد با هم تفاوت دارند. هر یک از این کابل ها را می توان به عنوان یک اتصال دهنده در کنتور برق به کار برد. اما بهتر است پیش از خرید و انتخاب کابل مناسب برای کنتور برق مواردی را در نظر بگیرید. از ویژگی های کابل مناسب برای کنتور مسی توان به موارد زیر اشاره کرد:


بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


ولتاژ نامی

یکی از مهم ترین معیارها در انتخاب کابل برای کنتور ولتاژ نامی کابل ها است که باید به آن توجه شود. ولتاژ کابل باید با ولتاژ کنتوری که به آن متصل شده است، متناسب باشد. همچنین میزان افت ولتاژ مجاز را نیز باید محاسبه کنید تا بتوانید بهترین کابل را خریداری کنید.

سایز کابل

از دیگر نکته هایی که در هنگام خرید کابل برای کنتور باید به آن توجه کنید، سطح مقطع و سایز کابل است. هنگام انتخاب این محصولات باید میزان جریان دهی کابل را در نظر بگیرید. میزان جریان دهی در بسیاری از مواقع با سایز کابل رابطه مستقیم دارد.

فاصله محل توزیع تا محل انشعاب را پیش از خرید کابل برق درنظر بگیرید تا بتوانید بهترین متراژ کابل را خریداری کنید.

سایز کابل
سایز کابل

نوع هادی کابل

هادی کابل مناسب برای کنتور برق بهتر است از  جنس مس آنیل شده تک مفتولی یا به هم تابیده و نیمه افشان باشد. در هرصورت هادی کابل باید براساس استاندارد جهانی تولید شده است. به طور کلی می توان گفت اغلب برای منتقل کردن برق به کنتور از دو نوع کابل زیر استفاده می شود:

  • کابل تک مفتولی
  • کابل نیمه افشان

در برخی از موارد از کابل افشان نیز استفاده می شود. البته این کابل ها باید با در نظر گرفتن مواردی همچون مقدار افت ولتاژ، مقدار مقاومت جریانی کوتاه، مقدار ولتاژ نامی انتخاب شوند.

نوع هادی کابل
نوع هادی کابل

بیشتر بخوانید: کابل NYY چیست و چه کاربردی دارد؟


جنس عایق و روکش کابل

نوع عایق کابل هایی که اغلب برای کنتور برق به کار گرفته می شوند، از نوع PVC و تایپ A است. در لایه میانی کابل ها از PVC اکسترود شده و یا PVC نواری استفاده شده است.

جنس عایق و روکش کابل
جنس عایق و روکش کابل

نوع کنتور برق

همان طور که گفته شد، کنتورهای برق در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. پیش از انتخاب کابل مناسب برای کنتور برق باید به تک فاز یا سه فاز بودن، آنالوگ و دیحیتالی بودن آن توجه کنید. همچنین میزان برق انتقالی و مصرف یک مجموعه نیز مهم است. در صورتی که مصرف برق ساختمان زیاد باشد، باید از کابل هایی با کشش بیشتر استفاده شود.


بیشتر بخوانید: انواع کابل برق سه فاز


در نظر گرفتن شرایط استفاده از کابل

نوع آب و هوا، محل نصب کابل، شرایط نگهداری کنتور، میزان دما و دیگر موارد می تواند برروی انتخاب کابل مناسب اثرگذار باشد. به عنوان مثال در محیط هایی که افزایش دما وجود دارد بهتر است از کابل های نسوز استفاده شود.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق | فرق تابلو برق صنعتی و خانگی


برند کابل برق

علاوه بر این که کابل مناسب برای کنتور برق باید استانداردهای لازم را داشته باشد، باید برند و شرکت سازنده آن معتبر باشد. امروزه شرکت های زیادی به تولید و ساخت انواع سیم و کابل می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به سیم و کابل افق البرز ، خراسان افشارنژاد، سیمیا، کمان و مسین اشاره کرد.