انواع کابل برق سه فاز

انواع کابل برق سه فاز

انواع کابل برق سه فاز و ویژگی های آن موضوع مهمی است که قصد داریم در این مقاله از مجله راندنو به بررسی آن بپردازیم. انتقال برق و توزیع آن به کمک کابل برق صورت می‌گیرد. کابل برق سه فاز یکی از انواع کابل برق است که نقش اساسی را در شبکه های توزیع ایفا می کند. این کابل ها جریان برق را انتقال می‌ دهند و رایج‌ ترین نوع کابل ها هستند که در تمامی کشورهای جهان برای انتقالب نیرو مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

توزیع برق یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در هرمجموعه‌ای صورت می‌گیرد. بدون وجود برق هیچگونه از فعالیت‌های روزانه ما انجام نمی‌شود. در واقع برق مهم‌ترین زیرساخت زندگی مردم است. برای انتقال این انرژی ارزشمند، به تجهیزاتی همچون کابل برق نیاز است. اگر قصد دارید با کابل برق سه فاز بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع کابل برق سه فاز می ‌پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل برق سه فاز چیست؟

در موضوع انواع کابل برق سه فاز به معرفی این کابل می پردازیم. کابل برق سه فاز نوع رایجی از انواع سیم و کابل است که برای توزیع نیرو از آن استفاده می شود. این کابل می تواند جریان برق متناوب را از منبعی به منبع دیگر منتقل کند. در واقع در صنعت برق فاز اشاره به توزیع بار جریان دارد. در شبکه هایی با ولتاژ بالا از این کابل ها استفاده می شود. هادی این کابل ها می تواند از جنس آلومینیوم یا مس باشد.

انواع کابل برق سه فاز
انواع کابل برق سه فاز

بیشتر بخوانید: کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل برق سه فاز

این کابل ها اغلب در کارخانه های تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال برای تامین جریان الکتریکی دستگاه های پرمصرفی همچون پمپ، موتور، الکتروموتور، ماشین آلات صنعتی و دیگر موارد کابل برق سه فاز کابلی مناسب است. در واقع تمامی دستگاه هایی که برای راه اندازی و فعالیت به برق سه فاز نیاز دارند، باید از کابل سه فاز هم استفاده کنند.

البته لازم به ذکر است که کابل برق سه فاز تنها در صنایع بزرگ استفاده نمی شود. بلکه در ساختمان های امروزی هم به دلیل وجود پمپ آب، آسانسور و دیگر موارد از کابل برق سه فاز استفاده می شود.

این کابل ها براساس کاربرد و نحوه نصب و استفاده ای که دارند، به دو دسته کابل زمینی سه فاز و کابل هوایی سه فاز تقسیم بندی می شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل قدرت یا کابل فشار قوی


انواع کابل سه فاز براساس تعداد رشته

در ادامه موضوع انواع کابل برق سه فاز به بررسی تعداد رشته های این کابل ها اغلب به صورت سه رشته، چهار رشته و پنج رشته به بازار عرضه می  شوند. کابل برق سه رشته سیم فاز 1،سیم فاز 2 و سیم فاز 3 دارد. کابل های چهار رشته علاوه بر سه سیم فاز یک رشته سیم نول یا سیم ارت اتصال به زمین نیز دارند. درباره کابل های پنج رشته باید گفت، این کابل ها سه سیم فاز، یک سیم نول و یک سیم ارت اتصال به زمین دارند. در نتیجه در پاسخ به سوال کابل برق سه فاز چند رشته دارد باید گفت این کابل ها در انواع سه رشته، چهار رشته و پنج رشته عرضه می شوند.

انواع کابل سه فاز براساس تعداد رشته
انواع کابل سه فاز براساس تعداد رشته

انواع سایز کابل برق سه فاز

در این بخش به بررسی انواع کابل برق سه فاز براساس سایز می پردازیم. این کابل ها در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می شوند. هرسایز از این کابل ها کاربرد خاصی دارد. در هنگام خرید کابل برق سه فاز باید به مصرف خود توجه کنید تا بتوانید بهترین کابل را انتخاب کنید. به طور کلی این کابل ها براساس سایز به صورت زیر ارائه می شوند:

  • کابل های سه رشته: 1.5*3، 2.5*3، 4*3، 6*3، 10*3، 16*3، 25*3، 35*3، 50*3، 70*3 و 95*3
  • کابل های چهار رشته: 1.5*4، 2.5*4، 4*4، 6*4، 10*4، 16*4 و 25*4
  • کابل های پنج رشته: 1.5*5، 2.5*5، 4*5، 6*5، 10*5، 16*5 و 25*5
  • کابل‌ های هوایی فشار ضعیف سه فاز: 16+16+25+25*3، 25+25+35+35*3، 25+25+50+50*3، 25+25+70+70*3، 25+25+95+95*3 و 25+25+120+120*3
انواع سایز کابل برق سه فاز
انواع سایز کابل برق سه فاز

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


مزایای کابل برق سه فاز

در این بخش از مقاله انواع کابل برق سه فاز به بررسی مزایای این کابل می پردازیم. کابل برق سه فاز یکی از کارآمدترین کابل های برق است که نسبت به کابل برق تک فاز مزایایی دارد. به عنوان مثال به جای استفاده از یک کابل تک فاز می توانید از یک کابل سه فاز استفاده کنید. با این کار عملکرد مجموعه را بهبود می بخشید و در هزینه ها صرفه جویی می کنید. همچنین انتقال در سیستم های سه فاز یکنواخت تر از سیستم های تک فاز است و نویز و اختلالات الکترومغناطیسی آن نیز بسیار کم است.

کابل سه فاز می تواند یک توان ثابت را برای مصرف کننده به صورت دائمی فراهم کند. به بیان دیگر توان به صورت لحظه ای در این کابل ها ثابت است و با گذشت زمان تغییر نمی کند. در صورتی که این موضوع برای کابل برق تکفاز وجود ندارد.

البته سیم کشی با کابل برق سه فاز کمی سخت است و باید متخصصین این کار را انجام دهند.

رنگ بندی کابل برق سه فاز

در این بخش از مقاله انواع کابل برق سه فاز به بررسی رنگ بندی رشته های این کابل می پردازیم:

  • فاز ۱: یا همان فاز R که قرمز رنگ است.
  • فاز ۲: یا همان فاز Sزرد رنگ است.
  • فاز ۳ : یا همان فاز T آبی رنگ است.
  • نول: نول در این کابل ها اغلب خاکستری رنگ است.
  • ارت: رنگ ارت نیز مطابق با دیگر سیم های ارت به رنگ سبز و سفید عرضه می شود.

این رنگ ها براساس استاندارد وزارت نیرو در ایران تعیین شده است. همچنین از استاندارد بین المللی IEC نیز پیروی می کند.

رنگ بندی کابل برق سه فاز
رنگ بندی کابل برق سه فاز

بیشتر بخوانید: تفاوت سیم فاز و نول چیست؟


نکات ایمنی مهم کابل برق سه فاز

در این بخش از مقاله انواع کابل برق سه فاز به بررسی نکات مهم هنگام کار با کابل برق سه فاز می پردازیم:

  • هنگام کار با این کابل باید از دستکش ایمنی برق استفاده کنید.
  • تمامی تجهیزات متصل به برق همچون فیوز مینیاتوری را از مدار خارج کنید.
  • جهت تست جریان از فازمتر فشار قوی استفاده کنید.
  • تا کلیدها در تابلوهای سه فاز را قطع نکرده اید، با آن ها کار نکنید.
  • پیش از کار با تجهیزاتی که برق سه فاز دارند، توجه کنید که نشتی جریان در آن ها وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فازمتر


تفاوت کابل برق سه فاز و تک فاز

حال که با انواع کابل برق سه فاز آشنا شدیم، به بررسی تفاوت های این کابل با کابل برق تک فاز می پردازیم. این کابل ها از چند نظر باهم اختلاف دارند.

  • ساختار: کابل برق تک فاز کابلی است که از یک رشته سیم فاز تشکیل شده است. در صورتی که کابل برق سه فاز، سه رشته سیم فاز دارد.
  • کاربرد: کابل برق تک فاز اغلب در منازل مسکونی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در خانه ها تجهیزات برقی جریان الکتریکی کمتری نیاز دارند اما در کارخانه ها و مراکز صنعتی از کابل برق سه فاز استفاده می شود. زیرا اغلب دستگاه ها پرمصرف هستند.
  • توان انتقالی: کابل برق سه فاز بار با توان بالاتر را بهتر انتقال می دهد. اما کابل های برق تک فاز برای انتقال بار با توان پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در سیستم های روشنایی و گرمایشی از کابل تک فاز استفاده می شود.
  • ولتاژ: .ولتاژی که کابل برق سه فاز می تواند آن را انتقال دهد، 380 ولت است. در صورتی که کابل برق تک فاز می تواند 220 ولت را انتقال دهد. کابل های برق سه فاز در شرایطی که مجبور باشند، می توانند جریانی زیاد حتی تا 500 کیلوولت یا بالاتر را نیز انتقال دهند.
تفاوت کابل برق سه فاز و تک فاز
تفاوت کابل برق سه فاز و تک فاز