راهنمای خرید فازمتر

راهنمای خرید فازمتر

راهنمای خرید فازمتر به شما کمک می کند تا بهترین خرید را داشته باشید. فازمتر (Voltage Tester) یکی از ضروری ترین ابزارآلات است که وجود آن در هر جعبه ابزاری الزامی است. با استفاده از انواع فازمتر می توانید از وجود جریان برق در سیم و هر وسیله دیگری مطلع شوید.

همانطور که می دانید، در صنایع و لوازم های مختلف از برق استفاده شده است. به همین دلیل خطرات زیادی سلامت انسان ها را تهدید می کند که منجر به حوادث برق گرفتگی می شود. با استفاده از فازمتر می توانید از وجود ولتاژ برق آگاه شوید. لازم به ذکر است که دسته فازمترها به صورت عایق تولید می شود تا میزان خطرات برق گرفتگی به حداقل برسد.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی فازمتر حرفه ای و انواع آن می پردازیم. اگر شما هم قصد خرید فازمتر را دارید، تا انتهای مقاله راهنمای خرید فازمتر با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

فازمتر چیست؟

پیش از بررسی راهنمای خرید فازمتر و انواع آن، بهتر است به توضیح کلی درباره این ابزار کاربردی بپردازیم. همانطور که در ابتدا به این موضوع پرداختیم، فازمتر یکی از ملزومات هر جعبه ابزاری است. استفاده از فازمتر ساده ترین روش آزمایش وجود جریان برق متناوب (AC) است. پیچ گوشتی فازمتر از ساده ترین انواع فازمتر به شمار می آید.

از این ابزار علاوه بر تشخیص هادی فاز از هادی خنثی، می توان به عنوان پیچ گوشتی ساده نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است که فازمتر یکی از انواع ابزار دستی ضروری برای متخصصان برق است. همچنین وزن سبک، حمل آسان و قیمت ارزان فازمتر، از عواملی هستند که موجب شده است فازمتر به خوبی جای دستگاه مولتی را بگیرد.

فازمتر چگونه کار می کند؟

در این بخش از مقاله راهنمای خرید فازمتر به نحوه کار با فازمتر می پردازیم. در ابتدا باید بدانید که نوک این ابزار به صورت کاملاً مستقیم باید به سیم یا وسیله الکتریکی مورد نظر متصل باشد. همچنین انگشت شما باید بر روی قسمت انتهایی این ابزار که فلزی است قرار بگیرد. با انجام این کار یک اختلاف پتانسیل به وجود می آید که موجب روشن شدن چراغ فازمتر می شود.

شاید بدانید که بدن انسان از اختلاف پتانسیل منفی برخوردار است و به عنوان قطب منفی، برای مقاومت بالای فازمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه هنگامی که فازمتر داخل پریز می شود، الکترون های کمی با با عبور از مقاومت فازمتر به بدن انسان می رسند. همچنین بر اثر این موضوع، با کمترین جریانی که عبور می کند، لامپ فازمتر روشن می شود.

فازمتر چگونه کار می کند؟
فازمتر چگونه کار می کند؟

انواع فازمتر

انواع فازمتر برق در گستره وسیعی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید فازمتر به بررسی انواع این محصول و ویژگی های آن می پردازیم. هدف ما از بررسی انواع فازمتر این است که شما بهترین فازمتر را مطابق با کاربرد مورد نظر خود انتخاب نمایید.

فازمتر ساده

فازمتر تماسی یا معمولی که با نام فازمتر ساده نیز شناخته می شود، معمولاً مصارف خانگی دارد. با استفاده از این فازمتر نیازی نیست که سیم مورد نظر لخت شود و همچنین خطرات ناشی از برق گرفتگی کاهش می یابد. نحوه کار با فازمتر معمولی به گونه ای است که ابتدا این ابزار را تا زمانی که محل ولتاژ مشخص شود، در نزدیکی سیم به حرکت درمی آورید.

این فازمتر از قابلیت پیدا کردن سیم هایی که درون دیوار قرار گرفته اند، برخوردار است. لازم به ذکر است که استفاده از این فازمتر برای کابل هایی که روکش ضخیمی دارند و همچنین مدارهایی که جریان مستقیم (DC) دارند، گزینه مناسبی نیست. زیرا این فازمتر تنها جهت اندازه گیری میدان الکتریکی کاربرد دارد.

فازمتر یک سر تماسه و فازمتر دو سر تماسه از انواع فازمتر ساده محسوب می شوند. برای استفاده از انواع فازمتر یک سر تماسه، باید انگشت شما در یک طرف فازمتر قرار بگیرد تا مدار بسته شود و در نتیجه فازمتر کار کند. در فازمترهای دوسر تماسه نیز به جای به کارگیری انگشت دست، از یک سیم استفاده می شود که در انتهای فازمتر قرار دارد. این سیم به عنوان اتصال دوم عمل می کند و به زمین متصل می شود.

حال اگر بخواهیم این دو فازمتر را با یکدیگر مقایسه کنیم، پیشنهاد ما به شما فازمتر دوسر تماسه است. زیرا این فازمتر ایمنی بالاتری دارد و امکان خطر برق گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فازمتر ساده
فازمتر ساده

فازمتر دیجیتال

در این بخش از مقاله راهنمای خرید فازمتر به بررسی فازمتر دیجیتال می پردازیم. فازمتر دیجیتال از دیگر انواع رایج این ابزار است که از نشانگر دیجیتال برخوردار است. طرز کار فازمتر دیجیتال به گونه ای است که مقدار ولتاژ و جریان الکتریکی را بر روی نمایشگر خود درج می نماید. با استفاده از فازمتر دیجیتال بدون هیچگونه تماسی می توان ولتاژهای 12 تا 200 ولت را تشخیص داد.

همچنین این فازمتر در میزان تعیین ولتاژ با دقت بسیار بالایی کار می کند. لازم به ذکر است که با این فازمتر می توان میزان ولتاژ هر دو جریان برق AC و DC را تشخیص داد. انتخاب بهترین فازمتر دیجیتال به دلیل این که با دست شما هیچگونه تماسی ندارد، ایمن تر از انواع فازمتر ساده است.

فازمتر دیجیتال
فازمتر دیجیتال

فازمتر القایی

از دیگر انواع فازمتر می توان به فازمتر القایی اشاره نمود. فازمتر القایی بدون هیچگونه تماس مستقیمی با سیم یا مدار، توسط یک حسگر می تواند تغییرات میدان الکتریکی را مورد بررسی قرار دهد. از این رو به آسانی می تواند وجود یا عدم وجود ولتاژ را تشخیص دهد.

لازم به ذکر است که استفاده از فازمتر القایی، خطر برق گرفتگی ناشی از جریان برق را به حداقل می رساند. همچنین یکی از اصلی ترین دلایلی که این خطر را کاهش می دهد، این است که شما تماس مستقیمی با جریان برق ندارید.

فازمتر القایی
فازمتر القایی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


اجزای فازمتر

در این بخش از مقاله راهنمای خرید فازمتر به اجزای تشکیل دهنده این ابزار اشاره خواهیم کرد:

  • میله فلزی
  • کلاهک فلزی
  • فنر و لامپ نئونی فازمتر
  • دسته فازمتر
  • مقاومت فازمتر

نکات مهم خرید بهترین فازمتر

خرید بهترین فازمتر مستلزم رعایت نکات قابل توجهی است. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید فازمتر شما را با معیارهای خرید بهترین فازمتر آشنا خواهیم نمود.

نوع فازمتر

همانطور که به انواع فازمتر برق و نحوه کارکرد هر یک از آنها پرداختیم، شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر خود، متناسب ترین نوع این ابزار را انتخاب نمایید. اگر میزان ولتاژ عبوری از وسیله مورد نظر اهمیت زیادی برای شما ندارد، انتخاب فازمتر ساده برای شما مناسب است. اما اگر برعکس، مقدار جریان ولتاژ عبوری برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد ما به شما خرید فازمتر دیجیتالی است.

علاوه بر این، در برخی از شرایط که امکان دسترسی به سیم برق وجود ندارد، خرید فازمتر القایی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اندازه فازمتر

فازمترها نیز مانند ابزار دیگر در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید می شوند. در نتیجه هنگام خرید فازمتر با توجه به اندازه پیچ و ترمینال مورد نظر خود، نسبت به به خرید این محصول اقدام نمایید. لازم است بدانید که اگر انتخاب شما یک برند خاص است، بهتر است تمامی اندازه های فازمتر را خریداری نمایید.

ایمنی فازمتر

در این بخش از مقاله راهنمای خرید فازمتر به اهمیت ایمنی فازمتر هنگام خرید این محصول می پردازیم. اگر اقدام به خرید فازمتر تماسی نموده اید، به استاندارد بودن ایمنی اندازه گیری ولتاژ توجه نمایید. همچنین حداکثر دامنه ولتاژ فازمتر از دیگر نکات مهمی است که هنگام خرید این ابزار باید به آن توجه داشته باشید تا بدین ترتیب ابزار ایمن باشد.

طراحی و جنس فازمتر

هنگام خرید این محصول به این نکته توجه داشته باشید که دسته فازمتر ضدلغزش باشد تا بتوانید به آسانی از این محصول استفاده نمایید. برخی از انواع فازمترها از گیره برخوردار هستند تا برق کاران بتوانند آنها از لباس خود آویزان کنند. همچنین اگر قصد خرید فازمتری را دارید که علاوه بر تشخیص ولتاژ برق، به جای پیچ گوشتی از آن استفاده کنید، به سری آن نیز باید توجه داشته باشید.

فازمترها با سری های دوسو و چهارسو تولید و به بازار ارئه می شوند. توجه داشته باشید فازمتری را انتخاب کنید که از وزن سبکی برخوردار باشد. جنس و متریال های استفاده شده در ساختار فازمتر از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که جنس فازمتر از فلزات بادوام و ضدزنگ باشد.

لامپ فازمتر

نوع لامپ فازمتر از دیگر پارامترهای مهم در هنگام خرید فازمتر است. فازمترهای ساده و قدیمی چراغ های معمولی و روشنایی کمتری دارند. همچنین در ساختار انواع فازمتر جدید از لامپ های نئونی استفاده می شود. از این رو در موقعیت های پرنور و کم نور در حین انجام کار نوسان ندارند و به آسانی قابل تشخیص هستند.

قیمت فازمتر

قیمت فازمتر از دیگر فاکتورهای مهم در خرید این ابزار است. پیش از خرید فازمتر بهتر است که میزان بودجه خود را درنظر بگیرید. با مشخص بودن بودجه برای خرید فازمتر، مدل های انتخابی شما محدود به موردهای خاصی می شود و موارد اضافی دیگر این محصول از انتخاب شما حذف می گردد. در نتیجه خرید آسان تری را می توانید انجام دهید.

شرکت تولیدکننده فازمتر

برندهای متعددی به ساخت فازمتر پرداخته اند. هنگام خرید فازمتر بهتر است را این ابزار از برندهای محبوب و شناخته شده خریداری نمایید. برندهای معتبر فازمتر از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و از پیش تست شده هستند. در مقابل برندهای ناشناخته و غیر محبوب کیفیت مرغوبی ندارند و فقط هزینه خود را سوخت می دهید.

در لیست زیر نام تعدادی از برندهای معتبر تولیدکننده فازمتر آورده شده است:

  • فازمتر رونیکس
  • فازمتر القایی دوکا
  • فازمتر ایران پتک
  • فازمتر نووا
  • فازمتر اینکو
  • فازمتر توسن
  • فازمتر آروا
  • فازمتر اسرام
  • فازمتر اکتیو تولز
راهنمای خرید فازمتر
راهنمای خرید فازمتر

امیدواریم که مقاله راهنمای خرید فازمتر برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور کامل به انواع فازمتر و کارکرد آنها پرداخته شد. با مراجعه به سایت راندنو امکان مشاهده قیمت فازمتر القایی و دیجیتال و همچنین قیمت فازمتر رونیکس میسر شده است.

در سایت راندنو می توانید با انواع فازمتر آشنا شوید و با استفاده از راهنمای خرید فازمتر مناسب ترین ابزار را انتخاب نمایید. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.