کابل nyy چیست

کابل NYY چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل nyy چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل NYY نوعی کابل برق است که در ساختمان سازی و صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. در شبکه های قدرت و فشار قوی اغلب از این کابل استفاده می شود. کابل NYY هادی مسی و عایق و روکشی از جنس پی وی سی دارد. کابل های برق با کدهای مخصوصی از هم متمایز می شوند. در میان تمامی کدهای کابل برق، کابل برق NYY بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده است.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که کابل NYY چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی این کابل و بررسی ویژگی های آن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نامگذاری سیم و کابل

در این بخش از مقاله کابل nyy چیست به بررسی کدها و شناسه های سیم و کابل می پردازیم. کابل برق یکی از مهم ترین تجهیزات برقی است که امروزه در تمامی مجموعه ها، صنایع، کارخانه ها و دیگر مکان ها به کار گرفته می شود. این کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال، کابل ها از نظر جنس هادی، سطح ولتاژ قابل تحمل، نوع روکش، سایز و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. همین موضوع سبب شده است تا شناسایی و تشخیص کابل ها کمی دشوار باشد.

یکی از ساده ترین راه ها برای نامگذاری و شناسایی کابل های برق، استفاده از کدها و شناسه های مخصوص است. کدها و شناسه های کابل مطابق با استانداردهای مرجع صورت می گیرد. کلمه مختصر NYY نیز بر پایه استاندارد نوشته شده و به کار گرفته می شود. شناسه و کد سیم و کابل متشکل از حروف و اعداد استاندارد است.

نامگذاری سیم و کابل
نامگذاری سیم و کابل

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


معرفی کابل NYY

در این بخش به سؤال کابل nyy چیست پاسخ خواهیم داد. کابل NYY مطابق با استاندارد DIN VDE 0271 نامگذاری شده است. براساس این استاندارد این کابل ها هادی و رسانای مسی دارند و عایق و روکش آن ها از جنس پی وی سی است. از این کد اغلب برای معرفی کابل هایی با ولتاژ نامی 600/1000 ولت یا 0.6/1 کیلو ولت استفاده می شود.

کابل NYY در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال، چنانچه در کد کابل تنها حروف NYY ذکر شود، یعنی کابل تک رشته است. برای کابل های چند رشته از عبارت کابل NYY-O (بدون هادی محافظ) و یا کابل NYY_J (با هادی محافظ یا ارت) استفاده می شود. به طور کلی نام گذاری این کابل ها به صورت زیر است:

  • حرف اول – N: معرف استاندارد VDE و نشان دهنده مسی بودن هادی کابل ها است. هادی این کابل ها می تواند به صورت مفتول (کلاس 1)، نیمه افشان (کلاس 2) و افشان (کلاس 5) باشد.
  • حرف دوم – Y: این بخش نشان دهنده جنس عایق کابل ها است. حرف Y به عنوان عایق پی وی سی (PVC) شناخته می شوند.
  • حرف سوم – Y: این بخش نشان دهنده لایه بیرونی و غلاف خارجی است. حرف Y نشان دهنده غلاف و عایق بیرونی از جنس PVC است.

یک نوع فیلر می تواند به صورت پی وی سی اکسترود شده یا نوار پلی پروپلین مابین روکش و عایق قرار بگیرد. کابل های NYY به صورت سه رشته، چهار رشته، پنج رشته با مقطع های 1.5، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 35، 50، 70، 95، 120، 150، 185 و 240 میلی متر مربع عرضه می شوند.

کابل nyy چیست
کابل nyy چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مفتول


کاربرد کابل NYY

حال که دانستیم کابل NYY چیست به بررسی کاربرد این کابل ها می پردازیم. کابل های NYY با هادی چند مفتولی یا نیمه افشان عرضه می شوند. این کابل ها اغلب به عنوان اصلی ترین تأمین کننده های برق در مجموعه های مختلف به کار گرفته می شوند. از این کابل در صنایع مختلف، ساختمان های گوناگون، شبکه های توزیع برق، مراکز تجاری و دیگر موارد استفاده می شود.

کابل برق NYY را می توان داخل ساختمان، کانال ها و سینی ها، داکت های مخصوص برق، فضاهای آزاد، زیر خاک، داخل لوله برق، زیر گچ و دیگر مکان ها نصب کرد. البته در صورتی که کابل در معرض آسیب های فیزیکی و مکانیکی قرار بگیرد، بهتر است از نوع زره دار این کابل ها (NYBY یا N2XRY) استفاده شود.

کاربرد کابل NYY
کاربرد کابل NYY

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل زره دار


کابل NYY-J چیست؟

در این بخش از موضوع کابل NYY چیست به معرفی نوعی از این کابل یعنی کابل NYYJ می پردازیم. این کابل نیز همچون دیگر کابل ها از استاندارد VDE آلمان در نامگذاری استفاده کرده است. کابل NYY-J یک کابل برق با هادی مسی، عایق PVC و روکش PVC است. حرف J که در انتهای عبارت NYY قرار گرفته است، نشان می دهد که یکی از رشته سیم های قرار گرفته در این محصول به رنگ زرد – سبز یا ارت است.

تفاوت کابل NYY-O با NYY-J

در این بخش از موضوع کابل NYY چیست به بررسی تفاوت کابل NYY-O با NYY-J می پردازیم. تفاوت کابل NYY-J با کابل NYY-O در رشته سیمی است که با رنگ ارت در مدل J نصب شده است. در کابل مدل J یکی از رشته سیم ها با رنگ ارت قرار گرفته است. در صورتی که در کابل سری O این رنگ وجود ندارد. به عنوان مثال، کابل 3*2.5 از نوع NYY-O سه رشته سیم 2.5 رنگ های قرمز، قهوه ای و مشکی دارد. در صورتی که کابل NYY-J سه رشته سیم 2.5 با رنگ های قرمز، مشکی و ارت (زرد و سبز) دارد.