انواع مودم فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟

انواع مودم فیبر نوری به کمک تکنولوژی فیبر نوری، اینترنت را برای سایر دستگاه ها فراهم می کنند. در پاسخ به سؤال اینترنت فیبر نوری چیست باید بگوییم فیبر نوری امروزه به یکی از سریع ترین روش های اتصال به اینترنت تبدیل شده است.

فیبر نوری یک نور با پهنای باند بالا است که درون یک رشته از جنس پلاستیک یا سیلیکا قرار گرفته است و می تواند اطلاعات را تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد. اما این تکنولوژی همچنان در مقایسه با سایر تکنولوژی های DSL، گستردگی کمتری دارد.

خرید انواع مودم فیبر نوری
خرید انواع مودم فیبر نوری

در این مقاله به معرفی فیبر نوری، انواع مودم فیبرنوری مخابرات و … خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه می خوانیم:

اینترنت فیبر نوری چیست

اینترنتی که توسط فناوری فیبر نوری ارائه می شود، مبتنی بر کابل هایی از نوع فیبر نوری است. در این نوع کابل ها، انتقال داده از طریق سیگنال های نوری انجام می شود و از این نظر، محدودیتی در خصوص پهنای باند وجود ندارد. برای انتقال اطلاعات در این سرویس ها از کابل های فیبر نوری در کنار سایر تجهیزات استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست و چه زمانی به ایران می رسد؟


سیگنال های نوری سرعت و کیفیت بیشتری دارند و کابل های آن نسبت به کابل مسی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. به این نوع اینترنت UFB نیز گفته می شود که مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband است.

اینترنت فیبر نوری چیست

مودم فیبر نوری چیست

مودم فيبر نوری دستگاهی است که باید در سمت مشترک وجود داشته باشد تا از طریق کابل های فیبر نوری، اینترنت به داخل مجموعه راه پیدا کند. این مودم ها سیگنال های نوری ورودی را که از طریق کابل فیبر نوری ارسال می شود، دریافت می کنند و آن ها را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کنند. کابل مودم فیبر نوری نیز باید از نوع فیبر نوری باشد تا ارتباط برقرار شود.

اینترنت فیبرنوری امروزه به منازل مسکونی نیز راه پیدا کرده است و تنها محدود به اداره ها و سازمان های بزرگ نمی باشد. اتصال فیبرنوری گران تر از DSL است اما می تواند اینترنتی باکیفیت، پر سرعت و بدون محدودیت مسافت ارائه دهد. برای خرید انواع مودم و تجهیزات شبکه و فیبر نوری می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


کاربرد مودم فیبرنوری

از مودم فیبرنوری در شبکه های انتقال داده استفاده می شود. این تجهیزات می توانند اتصال هایی با فاصله بیشتر ایجاد کنند و کیفیت انتقال فوق العاده ای داشته باشند. مودم های فیبر نوری در برابر اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند.

این محصولات می توانند اطلاعات را در بستر اینترنت و تا سرعت 12 مگابیت در ثانیه و تا مسافت 80 کیلومتر انتقال دهند. سرعت و مسافت انتقال این مودم ها به نوع و جنس کابل فیبر نوری بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: علت کم شدن سرعت اینترنت چیست؟


این محصولات پورت های گوناگونی دارند که در شبکه می توان از آن ها استفاده کرد. برخی از سرورها در شبکه، از کابل های فیبر نوری جهت انتقال داده به سایر تجهیزات، ساختمان ها و اداره ها استفاده می کنند. به همین دلیل وجود این مودم ها در مجموعه های مختلف جهت برقراری اتصال میان سرور و سایر تجهیزات الزامی است.

این مودم ها مدارهای ساده ای دارند و در ساختار آن ها از IC هایی در مقیاس بزرگ تر استفاده شده است. مصرف انرژی مودم های فیبرنوری کم است و نصب و راه اندازی آن ها ساده است.

کاربرد مودم فیبر نوری
کاربرد مودم فیبر نوری

انواع مودم فیبر نوری

مودم فیبرنوری که توسط شرکت های سازنده به بازار عرضه می شود، دو نوع مختلف دارد. هر یک از این مودم ها کاربرد ویژه ای دارند.

مودم فیبرنوری می تواند از نوع ONT و ONU باشد. به عنوان مثال، اگر از سیستم FTTH برای برقراری اتصال اینترنت بهره می برید، باید از مودم فیبر نوری ONT استفاده کنید اما اگر سیستم فیبر نوری شما FTTB است، باید مودم ONU را بکار ببرید.

مودم های فیبرنوری می توانند از نوع مودم فیبر نوری GPON باشند. این مودم ها در تعداد درگاه های ارتباطی، سرعت هر یک از درگاه ها و یک سری امکانات جانبی دیگر با سایر مودم ها تفاوت دارند.

مودم های فیبر نوری GPON حداکثر سرعت دانلود ۲۴۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت دارند. در ادامه به معرفی بیشتر این مودم ها خواهیم پردخت.


بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


مودم فیبر نوری ONT

مودم فیبرنوری از نوع ONT (Optical Network Terminal) می تواند عملکرد بسیار خوبی را در خصوص انتقال داده های تصویری، صوتی، اینترنت و … ارائه دهد.

مودم فیبر نوری هواوی سری EchoLife از نوع ONT است که برای استفاده در شبکه های فیبرنوری FTTH یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود زیرا قابلیت فراهم کردن پهنای باند و سرعت بسیار بالا را دارد.

از این مودم برای مصارف خانگی و شرکت های کوچک استفاده می شود. به این مودم ها، مودم ftth نیز گفته می شود.

مودم هواوی سری Echolife به تکنولوژی GPON مجهز است و به کمک پورت هایی که دارد، می تواند دسترسی وایرلس با سرعت بالا را برای کاربران فراهم کند.

مودم فیبر نوری ONU

مودم ONU (Optical Network Unit) کارکردی مشابه مودم ONT دارد و مجهز به قابلیت مدیریت از راه دور است. این نوع مودم برای مجموعه های بزرگ اداری و مسکونی مناسب است و مقاومت مناسبی در شرایط جوی متفاوت دارد.

انواع مودم فیبرنوری
انواع مودم فیبرنوری

تفاوت مودم فیبر نوری ONT و ONU

این محصولات کارکردهای مشابهی دارند و ظاهر آن ها یکسان است. هر دوی این مودم ها را می توان در شبکه های GPON استفاده کرد.

انواع مودم های فیبر نوری در سمت کاربر نصب می شوند و مصرف کنندگان می توانند از این طریق سرویس اینترنت را دریافت کنند. اما برخی از ویژگی های آن با یکدیگر تفاوت دارد. مودم فیبر نوری ONT را می توان در پروتکل های FTTH استفاده کرد در صورتیکه مودم های ONU در پروتکل های FTTTB استفاده می شوند.

این محصولات پورت های زیادی دارند به همین دلیل می توان از آن ها استفاده ساده و حرفه ای داشت. البته با توجه به قیمت این محصولات، اغلب افرادی که استفاده های حرفه ای دارند، این مودم ها را خریداری می کنند.


بیشتر بخوانید: تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟


مودم اینترنت فیبرنوری و امکان اتصال بی سیم

یکی از بهترین ویژگی هایی که لازم است این نوع مودم ها داشته باشند، امکان برقراری اتصال بی سیم است. این ویژگی برای مودم فیبرنوری وایرلس، سبب کاهش زمان راه اندازی می شود و هزینه های مربوط به خرید کابل را نیز کاهش می دهد.

مودم فیبرنوری بیسیم، برای افرادی که به دنبال پیچیدگی کم برای اتصال به اینترنت هستند، یک گزینه مناسب به شمار می آید.

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که مودم بدون کابل چگونه اتصال را فراهم می کند، باید بگوییم که این مودم به وای فای داخلی مجهز شده است. علاوه بر این، لازم به ذکر است که سرعت و کیفیت اینترنت نیز در این مودم ها افزایش می یابد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت


ویژگی های مودم فیبر نوری چیست؟

مودم مخصوص فیبر نوری ویژگی های بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • قابلیت تست دستگاه از طریق پورت های POTS بدون نیاز به حضور مشتری
  • قابلیت کانفینگ از راه دور و بدون نیاز به حضور اپراتور در محل
  • کنترل، بررسی و نظارت بر روی لینک ها به صورت End-to-End
  • کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه ها (کاهش 25 درصدی مصرف برق)

بهترین مودم فیبر نوری

هواوی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی فیبر نوری، کمپانی های بزرگی به تولید انواع مودم پرداخته اند. شرکت هواوی یکی از بزرگ ترین شرکت ها در این حوزه به شمار می آید.

این شرکت چند ملیتی است. از پرطرفدارترین محصولات این شرکت می توان به مودم فیبر نوری هواوی مدل HG۸۵۴۶M و HG۸۲۴۵H اشاره کرد. این محصولات و مودم های یوتل، در دسته مودم های مورد تأیید مخابرات قرار می گیرند.

در اینجا به عنوان مثال، تنظیم مودم فیبرنوری هوآوی ۸۲۴۵ را مورد بررسی قرار می دهیم. این مودم دارای ۴ پورت LAN و ۲ پورت FXS است. توسط این دو پورت می توان خطوط سیپ مخابرات را به آنالوگ تبدیل کرد.

همچنین این دو خط توسط کانکشن PPPoE به اینترنت وصل می شوند. زمانی که اتصال فیبرنوری به مودم درست باشد، لامپ ال ای دی PON بر روی مودم روشن می شود. یوزرنیم و پسورد مودم ۸۲۴۵ معمولاً telecomadmin و admintelecom است.

تی پی لینک

مودم فیبر نوری تی پی لینک جایگاه بسیار خوبی را در بازار به خود اختصاص داده است. این شرکت چینی در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده است. از برترین محصول فیبرنوری این شرکت می توان به مودم فیبرنوری Tp-link مدل TX-VG۱۵۳۰ و مودم TX-۶۶۱۰ اشاره کرد.

ایسوس

ایسوس از جمله شرکت هایی است که در زمینه شبکه تخصص بسیار زیادی دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۰ تأسیس شده است و به تولید انواع مودم ADSL ،VDSL و فیبر نوری می پردازد.

از پرطرفدارترین محصولات این شرکت می توان به مودم فیبر نوری ایسوس ADSL-VDSL مدل AC۷۵۰ اشاره کرد که با تکنولوژی فیبر نوری نیز سازگاری دارد.

فایبرهوم

شرکت فایبرهوم یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید تجهیزات فیبرنوری است. محصولات این شرکت در ایران نیز بسیار پرطرفدار است.

این شرکت از سال 1999 آغاز به فعالیت کرده است و در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و شبکه بسیار موفق بوده است. محصولات فایبرهوم از بهترین مودم های فیبر نوری هستند که به بازار عرضه شده اند.

ADSLو VDSL پس از آخرین نسل اینترنت یعنی Dial Up، سرعت بسیار خوبی را برای کاربران اینترنت به ارمغان آورده اند.

با این که مدت زمان زیادی از ورود تکنولوژی فیبر نوری به ایران نمی گذرد اما با این حال، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. دلیل این محبوبیت، سرعت بالا و کیفیت مناسب فیبر نوری است.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد


تفاوت میان ADSL و VDSL و فیبر نوری در چیست؟

  • اینترنت ADSL یکی از راحت ترین و ارزان ترین سرویس های اینترنت است و به راحتی در دسترس قرار می گیرد. اینترنت ای دی اس ال سرعت چندان بالایی ندارد و در شبکه های بزرگ نمی توان از آن استفاده کرد. این نوع اینترنت نیاز به کابل مسی دارد.
  • اینترنت VDSL جهت راه اندازی نیاز به کابل های فیبرنوری دارد. برای مهیا کردن این نوع اینترنت باید کابل فیبر نوری تا نزدیک ترین جعبه تقسیم به خانه کشیده شود. از داخل جعبه تا خانه از کابل های مسی جهت برقراری ارتباط استفاده می شود. سرعت این نوع اینترنت از سرویس ADSL بیشتر است اما اینترنت هایی که به طور کامل در بستر فیبر نوری مهیا می شوند، سرعت بیشتری نسبت به تمامی سرویس ها دارند.
  • اینترنت فیبر نوری پرسرعت ترین سرویس اینترنت موجود در بازار است. در مجموعه های بزرگ، مراکز تجاری و اداره ها از وای فای فیبر نوری و روتر فیبر نوری استفاده می شود. زیرا سرعت فیبر نوری نسبت به دیگر سرویس ها بسیار بالاتر است. برای استفاده از این سرویس باید مودم فیبر نوری در اختیار داشته باشید. قیمت اینترنت فیبر نوری نسبت به انواع دیگر اینترنت بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر


مراحل تنظیم مودم فیبر نوری

تنظیمات مودم فیبر نوری کار سختی نیست و طی چند مرحله صورت می گیرد:

  1. با آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰۰ وارد صفحه WLAN شوید.
  2. گزینه encapsulation را بر روی IPoE قرار داده، سپس قرارداد (Protocol) را بر روی IP۷۴ قرار دهید.
  3. گزینه WLAN MODE را بر روی rout تنظیم کنید.
  4. نوع سرویس را در حالت VOIP قرار دهید و گرینه VLAN را فعال کنید.
  5. کد VLAN ID و MUT را از مخابرات دریافت کنید و در جایگاه خود وارد نمایید.
  6. گزینه IP Acquisition Mode را بر روی گزینه Static تنظیم و سپس apply کنید. تنظیم انجام شده و سپس ارتباط برقرار می شود.

البته این بخش از تنظیمات مربوط به تبدیل خطوط سیپ به آنالوگ است.

FFTx چیست و چه تفاوتی با سرویس DSL دارد؟

در عصر جدید فناوری های مربوط به اینترنت، واژه FTTx که مخفف عبارت Fiber to the x است، بیش از پیش به چشم می خورد. منظور از FTTx، انواع روش ها و ساختارهای مختلف جهت انتقال اطلاعات توسط تکنولوژی فیبرنوری است.

در واقع سیستم های FTT اینترنت را به خانه شما می آورند! مهم ترین تفاوت FTTx با سرویس DSL در این است که در خطوط ADSL و VDSL، از کابل فیبر نوری استفاده نمی شود اما مسیر انتقال سیگنال در سرویس FTT از کابل فیبر نوری می گذرد.

در بین تمام فیبرنوری ها، دو  عبارت FTTH و FTTC بیشترین کاربرد را دارد. انواع سیستم های FTT عبارتند از:

FTTH

این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Home است. البته در برخی از شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت، با نام FTTP نیز شناخته می شود.

در این نوع سرویس، شما اینترنت فیبرنوری را توسط کابل فیبرنوری به طور مستقیم از شرکت ارائه دهنده خدمات و یا ISP دریافت و مستقیم در خانه و یا شرکت از آن استفاده می کنید. لازم به ذکر است که در این حالت علاوه بر اینترنت، می توان تلویزیون اینترنتی، خطوط تلفن دیجیتال و یا سیپ فون را نیز بر روی سیستم FTTH انتقال داد.

برای راه اندازی این شبکه به مودم فیبر نوری FTTH نیاز خواهید داشت.

FTTC

این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Cabinet است. این تکنولوژی تنها از فیبرنوری تشکیل نشده است، بلکه ترکیبی از کابل مسی و فیبر نوری در آن مورد استفاده قرار می گیرد.

کشیدن کابل های فیبر نوری در داخل مجموعه ها هزینه بر است. به همین دلیل، گاهی توسط تکنولوژی فیبر نوری، سرویس اینترنت به داخل کابین ها در خیابان وارد می شود و سپس توسط کابل مسی به داخل مجموعه ها راه پیدا می کند.

این تکنولوژی ساده تر و ارزان تر از سایر مدل های فیبرنوری است اما با محدودیت های سرعت مواجه است و برای سازمان هایی که به اینترنت با سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت نیاز دارند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

FTTB

این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Building است. هنگامی که کابل فیبر نوری تا ساختمان کشیده شده باشد اما به داخل مجموعه نیامده باشد، به کمک تکنولوژی FTTB می توان اینترنت از نوع فیبر را به داخل مجموعه آورد. این تکنولوژی از FTTH ارزان تر است و زودتر راه اندازی می شود.

FTTN

در این تکنولوژی می توان به چند صد کاربر به طور همزمان سرویس اینترنت را ارائه داد، به شرطی که در فاصله یک مایلی نسبت به یکدیگر قرار گرفته باشند.

انواع تکنولوژی های FFTx
انواع تکنولوژی های FFTx

بیشتر بخوانید: تعرفه اینترنت تانوما (فیبر نوری) مخابرات


برای اتصال اینترنت فیبر نوری به چه چیزهایی نیاز دارید؟

در ابتدا باید به مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت مراجعه کنید و از وضعیت خطوط فیبرنوری محدوده خود اطمینان حاصل نمایید.

مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت باید به دستگاه OLT مجهز باشد. وظیفه این دستگاه، ایجاد ارتباط سرویس دهنده با مودم ONT می باشد. کابل فیبر نوری برای مودم باید متناسب با ویژگی های مودم و سبک کابل کشی منطقه باشد.

پس از راه اندازی سرویس فیبرنوری، به یک مودم فیبر مخصوص احتیاج دارید تا بتوانید پس از اعمال تنظیمات مودم، اتصال اینترنت را برقرار کنید.


بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


راهنمای خرید مودم فیبر نوری

در ایران می توانید انواع مودم فیبرنوری را خریداری کنید. سرعت فیبر نوری در ایران به منطقه مخابراتی بستگی دارد اما این نوع اینترنت سرعت بیشتری نسبت به دیگر سرویس ها ارائه می دهد.

در میان این برندها مودم های هواوی و فایبرهوم از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. محصولات این دو شرکت متنوع هستند و پاسخگوی نیاز تمامی مشتریان هستند. یکی از نکات مهمی که پیش از خرید مودم باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد آنتن ها و محل قرارگیری آن ها است. زیرا محل نصب مودم ها متفاوت است و جایگاه آنها به نوع آنتن مودم نیز بستگی دارد.

گاهی پس از نصب مودم و استفاده از آن متوجه ایرادهایی هم چون آنتن پران و خاموش و روشن شدن چراغ های مودم نوری می شوید. این امر ربطی به سالم و یا معیوب بودن محصول ندارد، بلکه ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

قبل از تهیه مودم باید به این نکته توجه کرد که سیستم PON مودم نوری با OLT منطقه مورد نظر سازگاری داشته باشد. زیرا در هر OLT پروتکل های انتقال متفاوتی وجود دارد.

به همین دلیل بهتر است که پیش از خرید مودم نوری و خرید اینترنت فیبر نوری با کارشناس مخابرات منطقه مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


عوامل موثر بر روی قیمت مودم فیبر نوری

عوامل زیادی بر روی قیمت این تجهیزات اثرگذار هستند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  1. میزان برد مودم فیبر نوری
  2. تعداد آنتن های خارجی مودم
  3. برند و شرکت سارنده و گارانتی
  4. نوع پورت ها و خروجی های مودم

بیشتر بخوانید: دانگل رسیور چیست و چه عملکردی دارد؟ آشنایی با دانگل وای فای و نحوه نصب آن