معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت

معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت

تست سرعت اینترنت چگونه صورت می گیرد؟ سرعت اینترنت شما چقدر است؟ اگر شما به طور روزانه با اینترنت سروکار دارید، حتماً تست سرعت اینترنت یا Speed Test برای شما موضوع مهمی است.

در شرایط کاری، سرعت وای فای به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. اطلاع دقیق داشتن از سرعت اینترنت، با توجه به هزینه ای که بابت آن می پردازید، یک ضرورت اساسی است. برای خرید مودم پرسرعت می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

در این مقاله شما یاد می‌گیرید که چگونه می توان سرعت نت را اندازه گرفت. با خواندن این مقاله می توانید درک صحیحی از تست سرعت اینترنت داشته باشید. ما پیش از این به دلایل کم شدن سرعت اینترنت به طور مفصل پرداخته ایم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تست سرعت اینترنت چیست؟

با آزمایش سرعت اینترنت شما می توانید از میزان واقعی سرعت دانلود، سرعت آپلود و مشکلات و نویزهای اینترنت خود مطلع شوید. همچنین شما به اطلاعاتی از اینترنت خود همچون پینگ و لرزش نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.


بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


تست پینگ (Ping) چیست؟

تست پینگ اینترنت معیاری برای اندازه گیری سرعت واقعی اینترنت است و در واقع دستوری است که ارتباط میان دو نقطه، ارتباط دو کامیپوتر یا یک کامپیوتر و یک سایت را نشان می دهد.

با استفاده از این دستور می توان سرعت ارسال و دریافت بسته های اطلاعات را اندازه گیری کرد. هرچه عدد پینگ کوچکتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. این عدد می تواند معیاری برای سنجش کیفیت سرویس اینترنت ADSL و … باشد. تست پینگ دقیق اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهد.

روش های تست سرعت نت

در تمامی روش های سنجش سرعت، کلاینت مکان کاربر تعیین می شود. پس از آن، نزدیک ترین سرور شناسایی شده و یک پینگ به سرور ارسال و پاسخ آن نیز دریافت می شود. زمان ارسال و دریافت پاسخ براساس میلی ثانیه محاسبه می گردد. در برخی از سایت های سنجش سرعت، امکان عوض کردن سرور نیز وجود دارد.

برای اندازه گیری سرعت دانلود، کلاینت چند اتصال با سرور برقرار می کند و قطعه ای از یک داده را از سرور دانلود می کند. در این حالت سرعت دانلود و میزان مصرف منابع شبکه مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

پارامترهای کیفیت سرویس در تست سرعت اینترنت

به طور کلی پارامترهایی که در اغلب سنجش های مربوط به سرعت مورد ارزیابی قرار می گیرند، عبارتند از:

  • سرعت دانلود: این عدد براساس مگابیت بر ثانیه بیان می شود و سرعت دریافت اطلاعات و داده ها از سمت سرور را نشان می دهد. هرچه این عدد بالاتر باشد، پهنای باند دانلود و سرعت دانلود بیشتر است.
  • سرعت آپلود: این عدد بیانگر سرعت ارسال اطلاعات بر روی سرور مقصد است. هرچه این عدد بالاتر باشد، سرعت بارگذاری اطلاعات نیز بیشتر خواهد بود. معمولاً این عدد از سرعت دانلود کمتر است.
  • پینگ (Ping): این عدد بیانگر مدت زمان ارسال و دریافت بسته های داده به سمت سرور است. این معیار براساس میلی ثانیه سنجیده می شود. هرچه این عدد کمتر باشد، سرعت تبادل اطلاعات بالاتر است. معمولاً عدد کمتر از 60، عدد مناسب و مطلوبی است.
  • Jitter: این عدد معیاری برای اندازه گیری نوسانات اینترنت در زمان ping است که برحسب میلی ثانیه سنجیده می شود و هرچه کمتر باشد، کیفیت سرویس بالاتر است.

بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


سایت خارجی تست سرعت اینترنت

در ادامه برخی از سایت های شناخته شده در زمینه آزمایش سرعت اینترنت معرفی شده اند:

سایت speedof.me

این سایت رایگان مبتنی بر HTML5، بسیار کارآمد و دقیق است. این سایت با دانلود فایل های پرحجم، تلاش می کند تا اطلاعات دقیقی از سرعت دانلود اینترنت شما بدست آورد و یکی از بهترین سایت های تست سرعت به شمار می آید.

این سایت با آزمایش سرعت اینترنت شما در بیش از 115 سرور، اطلاعات کاملی همچون IP و محل سرور را نیز جمع آوری می‌کند. در ضمن شما می توانید نتایج بدست آمده را در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید.

در این سایت می توانید با استفاده از تجزیه و تحلیل نمودارها، نتایج مفیدی را در خصوص نوسانات سرعت و … کسب کنید. تاریخچه تمامی تست هایی که با این ابزار انجام دهید، در سایت موجود است و می توانید در فرمت های مختلف از آن خروجی بگیرید.

برای مشاهده قیمت مودم VDSL می توانید با مراجعه به سایت، با نمایندگان اصلی در ارتباط باشید.

سایت speedof.me
سایت speedof.me

سایت testmy.net

دانستن این نکته بسیار مهم است که testmy.net از HTML5 برای اجرای تست سرعت خود استفاده می کند. مزیت این روش که speedof.me نیز از آن بهره می برد، در مقایسه با وب سایت‌ هایی که از فلش یا جاوا استفاده می‌ کنند، این است که هم در کامپیوتر و هم در تلفن همراه هوشمند، قابل استفاده هستند. برای چک کردن سرعت اینترنت خود می توانید از گوشی موبایل یا لپ تاپ به این سایت مراجعه کنید.

testmy.net به صراحت اعلام کرده است که به هیچ ارائه‌ دهنده سرویس اینترنت خاصی تعلق ندارد زیرا یک تست سرعت ارائه شده توسط یک ISP می‌تواند نتایج را به طور عمدی تغییر دهد تا منعکس‌کننده سرعت پهنای باندی باشد که شما برای آن هزینه کرده اید. البته این موضوع قطعاً برای تمام تست‌های سرعت ISP صدق نمی کند و برخی از تست های ISP از دقت لازم برخوردار هستند.

بعد از این که شما آزمون سرعت خود را اجرا کنید، قادر خواهید بود ببینید چند درصد سریع‌ تر یا کندتر از پهنای باند نسبت به دیگر کاربران سرویس خود و همچنین میانگین سرعت کاربران در کشور خود هستید.

تمام آمار ارائه‌شده توسط testMy.net به صورت صددرصد قابل خواندن هستند، به این معنی که شما نیاز ندارید نمودارها و جداول را مقایسه کنید تا به درک درستی از سرعت نت دست یابید.

سایت testmy.net
سایت testmy.net

سایت speedtest.net

یکی از بهترین ابزار رایگان آزمایش سرعت اینترنت را می‌توان speedtest.net دانست که بازدهی بسیار عالی دارد. تکنولوژی که این سایت به‌کار می‌ گیرد، هوشمندانه و کاملاً پرسرعت است. در ‌واقع، speedtest.net می‌ تواند نزدیک‌ ترین سرور را پیدا کند و پس‌ از‌ آن، تست کاملی انجام دهد و اطلاعات مربوط به دانلود و هرگونه وقفه را نیز جمع آوری نماید.

سایت speedtest.net
سایت speedtest.netv

سایت Internet health test

این سایت یکی از بهترین سایت های اندازه گیری سرعت اینترنت است. ابزاری عالی و رایگان، برای نظارت بر روی شبکه و بررسی میزان سلامت آن. سرعت سایت internet health test کمی از بقیه سایت ها کمتر است ولی تست سرعت آن از دقت بالایی برخوردار است. این سایت رابط کاربری ساده ای دارد و طی 5 مرحله، اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

این سایت با بررسی سرعت اتصال شما به اینترنت توسط تعداد زیادی زیرساخت و سرور، نتایج دقیقی را ارائه می دهد. احتمالاً سرعتی که این سایت به شما نشان می دهد، از بقیه سایت های تست سرعت کمتر است که این طبیعی است و نشان از دقت بالای این سایت دارد.

سایت internet health test
سایت internet health test

سایت fast.com

این سایت رایگان حدود دو سال پیش توسط شرکت بزرگ Netflix راه اندازی شد. fast.com در حال حاضر قادر به اندازه‌گیری سرعت دانلود و تأخیر است. قبل از آن، تنها سرعت دانلود را نشان می‌ داد. نتفلیکس می‌گوید از زمان شروع به کار، بیش از ۵۰۰ میلیون آزمایش را اجرا کرده است و نیمی از آن‌ها در عرض هفت ماه گذشته اتفاق افتاده است.

fast.com یکی از تست های سریع موجود است زیرا ارتباط سرور شما با سرورهای نتفلیکس را اندازه‌ گیری می‌ کند. در برخی از موارد، به نظر می‌ رسد که ارائه دهندگان سرویس اینترنت، ارتباط خود با تست‌ های سرعت عمومی را بهینه می‌ کنند تا شبکه آن‌ ها قوی‌ تر به نظر برسد. در این مورد، اگر یک ISP اقدام به چنین کاری کند، در واقع به معنای بهبود واقعی سرعت است زیرا در آن ما قادر به تماشای نتفلیکس هستیم. بنابراین در نهایت، تست چیزی معنی‌ دار را اندازه‌ گیری می‌کند.

این سایت پیش از این گفته بود که تأخیر یک معیار برای مهندسین شبکه است و سرعت آپلود با نتفلیکس مرتبط نیست. اما اگر شما تردید دارید که سرعت واقعی که دریافت می کنید برابر با چیزی است که برای آن پول می‌پردازید یا نه، سرعت آپلود نیز معیار با ارزشی خواهد بود. این آزمایش نتفلیکس هم اکنون تأخیر را در دسته‌ های خالی و پر نمایش می دهد. اساساً، چه شبکه شما شلوغ باشد چه نباشد، درک بهتری درباره نحوه اتصال کامپیوتر به سرورهای نتفلیکس ارائه می دهد.

نتفلیکس می‌گوید که اطلاعات بیشتری را نیز به سرویس خود اضافه می‌ کند، زیرا برخی از کاربران مشتاق اطلاعات بیشتر هستند.

سایت fast.com
سایت fast.com

سایت google fiber speedtest

این سرویس همانطور که از اسمش مشخص است، برای تست سرعت فیبر گوگل است ولی همه می توانند از آن به صورت رایگان استفاده کنند.

تست سرعت فیبر گوگل با انجام تست‌های سرعت مختلف با استفاده از اتصال اینترنت با فیبر گوگل انجام می‌ شود. بدین صورت که سرویس تست سرعت، مقدار زیادی از اطلاعات را به نزدیک‌ ترین سرور گوگل ارسال می‌کند. اول یک تست دانلود انجام می‌ شود که در آن فایل هایی از سرور از راه دور به کامپیوتر شما بارگیری می‌ شوند و سرعت انتقال دانلود آن فایل ها، تست سرعت دانلود نامیده می‌ شود.

سپس، تست سرعت بارگذاری صورت می گیرد که با آپلود مقادیر تصادفی بایت از کامپیوتر شما به نزدیک‌ ترین سرور انجام می‌ شود و سرعت انتقال براساس آن کنترل می‌ شود. هنگامی که هر دوی این تست‌ ها انجام شوند، نتایج محاسبه نشان داده می‌ شود.

سات google fiber speed test
سات google fiber speed test

ابزار Ookla

یکی از ساده ترین راه ها جهت فهمیدن سرعت اینترنت، استفاده از ابزار ookla است. این برنامه قدرتمند در واقع یکی از اولین ابزارهای اندازه گیری سرعت اینترنت در وب است. این برنامه سرعت اینترنت را با دقت بالا اندازه گیری می کند و تاریخچه تست های انجام شده را نیز به کاربران نمایش می دهد. از این برنامه می توان در گوشی های اندرویدی و iOS نیز استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: آموزش تنظیمات اینترنت مخابرات


چه عواملی روی سرعت و کیفیت اینترنت اثرگذار است؟

پیش از تست سرعت اینترنت در گوگل، موارد زیر را در نظر بگیرید. این موارد می توانند روی سرعت وای فای اثرگذار باشند:

  1. برای تست واقعی سرعت اینترنت، بهتر است اتصال هرگونه فیلترشکن و VPN را قطع کنید.
  2. تست سرعت صحیح، حاصل برآیند چند تست در ساعات مختلف شبانه روز است.
  3. ارتباط سایر دستگاه ها به اینترنت را قطع کنید و تنها از یک دستگاه که به اینترنت متصل است، جهت تست سرعت استفاده کنید.
  4. تمامی دانلودها و آپلودهای در حال اجرا را متوقف کنید و صفحات باز مرورگر خود را ببندید.
  5. بهتر است به طور موقت برنامه هایی مانند آنتی ویروس و سایر برنامه هایی که به صورت خودکار به روزرسانی می شوند را متوقف کنید.
  6. نرم افزارها و سایت های تست سرعت، می توانند سرعت اتصال شما و سرور را به صورت نقطه ای اندازه بگیرند. اگر شبکه و سرور کندتر و سریع تر باشد، تست نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. پیش از اندازه گیری سرعت اینترنت به این مورد توجه کنید.
  7. اگر مودمی که از آن برای برقراری اینترنت استفاده می کنید، قدرت سیگنال دهی ضعیفی داشته باشد و یا نویز و اختلالات الکترومغناطیسی در منطقه وجود داشته باشد، سرعت اینترنت پایین تر از حد معمول نشان داده می شود.
  8. سیگنال های دریافتی از آنتن تلفن همراه را نیز بررسی کنید. اگر از سیم کارت برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید، قدرت آنتن دهی آن روی تست سرعت اثر مستقیم دارد.

تست سرعت را در مکان های مختلف مجموعه انجام دهید تا بتوانید نتایج را با هم مقایسه کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش کاربردی کاهش نویز (Noise) خط اینترنت ADSL


تست سرعت اینترنت با موبایل

اگر می خواهید سرعت اینترنت را برای گوشی خود تست کنید، باید از سایت رایگان speedtest.net اپلیکیشن این سایت را دانلود کنید و از آن برای انجام این تست استفاده کنید. فقط دو نکته را درنظر بگیرید. اگر Wi-Fi شما روشن باشد، سرعت آن اندازی گیری می شود و اگر اینترنت همراه روشن باشد، سرعت اینترنت همراه تست می شود. دوم اینکه این تست ممکن است 20 مگابایت حجم اینترنت شما را مصرف کند.

با استفاده از روش های بالا می توانید تست سرعت اینترنت وای فای، ایرانسل، مخابرات، همراه اول، شاتل، آسیاتک، پارس آنلاین و … را به آسانی انجام دهید و از سرعت واقعی اینترنت خود باخبر شوید.

شما هم اگر تجربه ای در خصوص تفاوت سرعت اینترنت اندازه گیری شده و سرعت خریداری شده از شرکت های ISP دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا از سایت دیگری برای سنجش سرعت استفاده کرده اید؟ نام آن را برای کاربران دیگر در بخش نظرات درج کنید.


بیشتر بخوانید: اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست و چه زمانی به ایران می رسد؟