معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد

معرفی بهترین مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد

انتخاب بهترین مودم و روتر یکی از دغدغه هایی است که همیشه در یک مجموعه وجود دارد.

امروزه با گسترش استفاده از شبکه و اینترنت، مودم و روتر از تجهیزات جدایی ناپذیر در زندگی انسان ها به شمار می آیند. این نوع تجهیزات شبکه برای انتقال اطلاعات میان سرویس دهنده های اینترنت و رایانه ها به کار می روند.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

در این مقاله انواع مودم و روتر را با جزئیات معرفی کرده ایم. با خواندن این مقاله می توانید بهترین مودم و روتر را انتخاب و خریداری کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم (modulator–demodulator) دستگاه سخت افزاری از نوع مبدل است که از آن جهت تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ و بالعکس استفاده می شود. به زبان ساده تر، مودم همانند یک پل، داده های آنالوگ و دیجیتال را به هم ارتباط می دهد. سیم های تلفن توان انتقال داده ها از نوع دیجیتال را ندارند. به همین دلیل، استفاده از مودم یک امر لازم و ضروری خواهد بود.

تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه و گوشی های موبایل، داده هایی به شکل دیجیتال تولید می کنند. این داده ها برای این که بتوانند به ISP (شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت) و یا شبکه منتقل گردند، باید ابتدا توسط یک مبدل به اطلاعات آنالوگ تبدیل شوند. پس از انتقال داده های آنالوگ به ISP، در این قسمت نیز به یک مبدل احتیاج است تا داده های آنالوگ دریافتی را مجدداً به اطلاعات دیجیتال تبدیل کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم


انواع مودم

مودم ها به طور کلی به دو دسته مودم داخلی و مودم خارجی تقسیم می شوند:

  • مودم داخلی: این مودم ها به صورت چیپ جداگانه در داخل دستگاه هایی مانند موبایل و لپ تاپ قرار می گیرند. مانند مودم هایی که داخل تلفن های همراه تعبیه شده اند و به اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت متصل می شوند.
  • مودم خارجی: این مودم ها اتصال اینترنت را برای دستگاه های دیگر فراهم می کنند که از لحاظ روش اتصال، پهنای باند، نوع فناوری و … با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع مودم براساس ساختار

مودم بی سیم

این مودم ها به واسطه آنتن هایی که دارند، امواج اینترنت را در محیط پخش می کنند و دستگاه های مختلف می توانند بدون اتصال سیم به آنها متصل شوند.

تنها اتصال کابلی این مودم ها مربوط به منبع تغذیه و اتصال خود مودم به برق است. از مزایای این مودم ها می توان به سرعت بالا، صرفه اقتصادی، پوشش گسترده، استفاده همزمان چند دستگاه و … اشاره کرد.

یکی از معایب این مودم ها این است که احتمال هک شدن آن بیشتر از سایر مودم ها است.

مودم سیمی

این مودم ها جهت برقراری اتصال، به سیم و کابل هایی خاص نیار دارند. بزرگ ترین عیب این مودم ها این است که این مودم ها می توانند تنها به سیستم هایی هم چون لپ تاپ و کامپیوتر سرویس دهند و امکان اتصال برای دستگاه هایی هم چون موبایل و تبلت وجود ندارد. این مودم ها ارزان تر هستند و احتمال هک شدن در آن ها وجود ندارد.

انواع تکنولوژی مودم های بی سیم

در ساخت مودم از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود. انواع مودم ها براساس نوع تکنولوژی عبارتند از:

  1. مودم ADSL
  2. مودم VDSL
  3. مودم وایمکس
  4. مودم 4G ،3G و LET
  5. مودم TD-LTE

مودم ADSL

مودم ADSL از پرکاربردترین این تجهیزات به شمار می آید. این مودم به وسیله پورت RJ-11 به ارائه دهنده سرویس اینترنت و شبکه تلفن متصل شده و سپس اطلاعات تأیید و پیکربندی می شود. انتقال این اطلاعات می تواند به دو روش وایرلس (Wi-Fi) و یا به کمک پورت RJ-45 صورت بگیرد.

قیمت مودم ADSL بسته به امکانات و تجهیزات آن متفاوت است. به عنوان مثال، بهترین مودم خانگی ADSL باید پهنای باند مناسبی داشته باشد و قدرت آنتن دهی آن به گونه ای باشد که تمام محیط را پوشش دهد.

از بهترین مودم adsl موجود در بازار می توان به مودم دی لینک DSL-224 New اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: آموزش کاربردی کاهش نویز (Noise) خط اینترنت ADSL


مودم VDSL

عملکرد این نوع مودم شباهت زیادی به مودم های ADSL دارد. در مودم VDSL از فناوری جدیدتری استفاده شده است. مسیر انتقال اطلاعات از ISP به شبکه در مودم های VDSL، توسط فیبر نوری انجام می شود. در نتیجه، سرعت و پهنای باند مودم های VDSL بیشتر است.

هزینه مودم vdsl از مودم ADSL بیشتر است.

یک مودم VDSL می تواند سرعت آپلودی معادل 16 مگابیت در ثانیه و پهنای باندی معادل 52 مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. این اعداد 6 برابر مودم های دیگر است. نسل جدید این مودم ها با نام های VDSL2 و +VDSL2 عرضه شده است.

از بهترین مودم های vdsl موجود در بازار می توان به مودم تی پی لینک Archer VR400 اشاره کرد.

مودم وایمکس

تکنولوژی WiMAX، اینترنت را بدون خط تلفن ارائه می دهد. این فناوری پهنای باند معقولی دارد و نسل پیشرفته تر آن که با نام +WiMAX2 شناخته می شود، رقیب اصلی مودم های TD-LTE به شمار می آید.

مودم 4G ،3G و LTE

ارائه اینترنت در این مودم ها به صورت بی سیم صورت می گیرد. سرویس دهنده های اینترنت شرایط لازم جهت اتصال مودم را با ایجاد ایستگاه های BTS و فرستنده امواج مهیا می کنند. پس از آن، کاربران می توانند از اینترنت نسل سوم و یا چهارم استفاده کنند. فناوری 4G و LTE هر دو از نسل چهارم به شمار می آیند که در پهنای باند و سرعت انتقال، تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

مودم TD-LTE

این مودم ها نسخه های ثابت تکنولوژی LTE هستند که تنها به کمک مودم های مخصوص به خود قابل راه اندازی هستند. این مودم ها باید به کمک فرکانس 20 مگاهرتز، اطلاعات را انتقال داده و یا دریافت کنند.

در رابطه با بهترین مودم td lte موجود در بازار می توان گقت مودم هواوی B612 یکی از پرفروش ترین مودم ها است.


بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


انواع مودم های قابل حمل

مودم ها انواع مختلفی دارند و براساس نیاز مصرف کنندگان طراحی شده اند. برخی از این تجهیزات قابل حمل و برخی دیگر ثابت هستند.

مودم بی سیم

این مودم ها اینترنت 3G و 4G را برای کاربران خود فراهم می کنند. مودم پرتابل برای کسانی که بیشتر زمان خود را در خارج خانه می گذرانند، بسیار مناسب است. علاوه بر این در مناطقی که خطوط ثابت مخابراتی وجود ندارد نیز می توان از این نوع مودم ها استفاده کرد. مودم جیبی قابل حمل به گونه ای طراحی شده است که کمترین حجم و وزن را داشته باشد.

مودم همراه USB

در این مودم ها می توانید بدون نیاز به سیم کارت از وای فای و اینترنت استفاده کنید. این مودم ها نیز بسیار سبک و کم حجم هستند. به اینترنتی که از طریق مودم های یو اس بی متصل می شود، اینترنت دانگل گفته می شود. راه اندازی این مودم ها بسیار ساده است و تنها با روشن کردن آن می توانید از وای فای جیبی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت


تفاوت مودم ADSL و VDSL

تفاوت مودم های ADSL و VDSL عبارتند از:

  1. مسیر انتقال اطلاعات: در مودم VDSL، انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری صورت می گیرد.
  2. قیمت مودم: هزینه های مربوط به خرید مودم VDSL و راه اندازی آن نسبت به مودم ADSL بیشتر است.
  3. پهنای باند: سرعت دانلود و آپلود در مودم هایی که با فناوری VDSL تولید شده اند، بیشتر از مودم های ADSL است.
  4. شرکت های ارائه دهنده اینترنت: ISP یا سرویس دهنده های اینترنت، اغلب فناوری ADSL را ارائه می دهند. در صورتی که سرویس های VDSL کمتر عرضه می شوند.
  5. فاصله مودم تا سوئیچ: هرچه فاصله مودم تا ISP بیشتر باشد، قدرت و سرعت مودم های VDSL کمتر می شود. در صورتی که این المان در مودم های ADSL اهمیت کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده، روتر اینترنت را از مودم دریافت می کند و سپس آن را با سایر دستگاه های مجموعه به اشتراک می گذارد. مودم، اینترنت را از شرکت ارائه دهنده سرویس دریافت و برای روتر ارسال می کند. پس از آن، روتر اینترنت را به صورت بیسیم (Wi-Fi) و یا به کمک کابل شبکه LAN در اختیار سایر دستگاه ها قرار می دهد.

با ظهور روتر و یا به اصطلاح مسیریاب، دنیای تکنولوژی دستخوش تغییراتی شد و یکی از بزرگ ترین دغدغه های مهندسان شبکه یعنی امنیت ارتباط میان دو شبکه محلی برطرف گردید.

شبکه محلی به چه معناست؟

ارتباط میان گره ها به وسیله دستگاهی به نام سوئیچ انجام می شود. مجموعه این ارتباطات، یک شبکه محلی را تشکیل می دهد. این شبکه نمی تواند مستقیم با IP و آدرس های مختلف اتصال داشته باشد. به همین دلیل، از روتر جهت ایجاد اتصال استفاده می شود. روترها با در نظر گرفتن پروتکل های تنظیم شده، بهترین مسیر جهت ارسال اطلاعات را محاسبه می کنند.

تفاوت مودم و روتر

تفاوت های مودم و روتر عبارتند از:

  1. تفاوت اصلی میان مودم و روتر در نقش های آن ها است. مودم ارتباط دهنده شرکت سرویس دهنده اینترنت با مکانی است که قرار است اینترنت در آن برقرار باشد. اما روتر، شبکه های محلی درون یک مجموعه را ایجاد می کند. اگر فرستنده و گیرنده اینترنت را در دو نقطه مقابل هم در نظر بگیریم، مودم نقش پل و روتر نقش تجهیزات انتقال دهنده را برعهده دارد. روتر با نگهبانی از اطلاعات، اطمینان می یابد که اتصال به سایر شبکه ها برقرار باشد.
  2. تفاوت دیگر مودم و روتر در آدرس و IP آنها است. مودم ها یک آدرس عمومی و منحصر به فرد دارند اما روتر در شبکه محلی، آدرس های مختلفی ارائه می کند.
  3. وجود یک مودم برای اتصال به شبکه اینترنت کافی است. در واقع با وجود یک مودم بدون روتر نیز می توان به اینترنت متصل شد اما عکس آن صادق نیست. از روتر تنها برای اتصال به اینترنت استفاده نمی شود، بلکه جهت ایجاد یک شبکه در اداره ها، مراکز تجاری، منازل مسکونی و … نیز می توان از روتر استفاده کرد.
مقایسه مودم و روتر
مقایسه مودم و روتر

بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


مودم روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه اغلب مودم هایی که در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، مودم-روتر هستند. مودم روتر دستگاهی است که به طور همزمان می تواند عملکرد مودم و روتر را داشته باشد. اما در مکان هایی همچون اداره های بزرگ از دو دستگاه مودم و روتر به صورت مجزا استفاده می شود که هرکدام به نحوی به یکدیگر متصل می شوند.

راه اندازی مودم-روتر ساده تر از راه اندازی دو دستگاه به صورت مجزا است و یک دستگاه به تنهایی حجم کمتری را اشغال می کند. به همین دلیل، در محیط های کوچک همچون منازل مسکونی از مودم-روتر استفاده می شود. اما لازم به ذکر است که در صورت وجود اشکال و عیب در سیستم و هم چنین در صورت نیاز به ارتقا، باید کل دستگاه تعویض شود.

یک مودم خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین مودم وای فای باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. مجهز به کابل LAN
  2. وجود استاندارد وای فای قابل قبول (حداقل 11n)
  3. مجهز به پورت ون جهت دریافت اطلاعات
  4. وجود آنتن با قدرت بالا به عنوان مثال 5 دسی بل
  5. نصب و راه اندازی ساده
  6. دارای پروتکل امنیت WPA2
  7. مجهز بودن به درگاه ورودی سیم کارت
بهتریم مودم و روتر
بهتریم مودم و روتر

بیشتر بخوانید: تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟


چند مورد از پرفروش ترین های مودم روتر

مودم روترهای پرفروش در بازار ایران عبارتند از:

  1. مودم روتر دی–لینک N300 DSL-124
  2. مودم روتر دی–لینک DSL-2730U
  3. روتر بی سیم LTE دی-لینک مدل DWR-M921
  4. مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224
  5. مودم روتر ADSL-VDSL تی پی–لینک TD-W9960_V1
  6. مودم روتر ADSL-VDSL تی پی–لینک TD-W9960_V1
  7. مودم همراه 4G هواوی مدل E5573
  8. مودم قابل حمل 4G هوآوی مدل E5577
  9. مودم روتر ADSL2 Plus بی‌ سیم N300 دی-لینک مدل DSL-2740U
  10. مودم 4.5G قابل حمل الکاتل مدل EE70

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


مودم روتر دی–لینک N300 DSL-124

مودم های ساخت شرکت دی لینک، یکی از پرطرفدارترین مودم های امروزی است. این شرکت چند ملیتی در تولید انواع تجهیزات شبکه فعالیت می کند. دی-لینک DSL-124 دارای سرعت اینترنت 300 Mbps و دو عدد آنتن 5 دسی بل است. مودم دی لینک DSL-124 از طریق اترنت، سرعتی معادل 100 Mbps دارد. دی لینک در ساختار این مودم از رمزگذاری های IGMP و WPA/WPA2 جهت امنیت استفاده کرده است.

مودم دی لینک مدل N300-DSL-124
مودم دی لینک مدل N300-DSL-124

مودم روتر دی–لینک DSL-2730U

دی لینک DSL-2730U دارای سرعت اینترنت 300 Mbps و سرعت اترنت 100 Mbps است. یک عدد آنتن 3 دسی بلی نیز برای این مودم در نظر گرفته شده است. دی لینک در ساختار این مودم از رمزگذاری WPA/WPA2 جهت امنیت استفاده کرده است.

مودم دی لینک مدل DSL-2730U
مودم دی لینک مدل DSL-2730U

روتر بی سیم LTE دی-لینک مدل DWR-M921

یکی از پر فروش ترین روترهایی که توسط شرکت دی لینک به بازار عرضه شده است، روترهای بی سیم دی لینک مدل DWR هستند. این مودم ها یکی از انواع مودم سیم کارتی هستند که یک درگاه جهت نصب سیم کارت دارند و می توان از سیم کارت تمامی اپراتورها در آنها استفاده کرد.

علاوه بر این، چهار درگاه لن در این دستگاه وجود دارد که می توان به کمک آن ها اتصال با کابل را نیز فراهم کرد. مودم Dlink مدل DWR-M921 به چهار عدد آنتن مجهز شده است. دو آنتن مخصوص اتصال آنتن های 3G و 4G است و دو آنتن دیگر جهت اتصال شبکه های وای فای در نظر گرفته شده است.

مودم دی لینک مدل DWR-M921
مودم دی لینک مدل DWR-M921

مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224

شرکت دی لینک یک مدل با نام DSL-224 به بازار عرضه کرده است که سرعت و کیفیت بسیار بالایی دارد. این مودم می تواند از سرویس VDSL نیز پشتیبانی کند و همین امر سبب افزایش سرعت آن شده است.

این مودم در پشت خود سه درگاه LAN و یک درگاه WAN/LAN دارد. این درگاه ها از نوع 10/100 هستند و اطلاعات را با سرعت قابل قبولی انتقال می دهند. در یکی از بدنه های جانبی این دستگاه می توانید یک کلید WPS و یک کلید WLAN مشاهده کنید.

این محصول دو آنتن با قابلیت جدا شدن دارد که می توانید به راحتی زاویه آن ها را تنظیم کنید. نشانگرهای ال ای دی که در جلوی مودم روتر قرار گرفته اند نیز، عملکرد مودم را نشان می دهند.

مودم دی لینک مدل DSL-224
مودم دی لینک مدل DSL-224

مودم تی پی–لینک TD-W8151N

یکی دیگر از شرکت های تولیدکننده تجهیزات شبکه تی پی لینک است که محصولات آن به بیش از 12 کشور جهان عرضه می شود. مودم TD-W8151N با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، سرعتی معادل 300 Mbps دارد. یک آنتن 5 دسی بلی نیز برای این کالا در نظر گرفته شده است که از طریق اترنت می تواند 150 Mbps اطلاعات را انتقال دهد.

مودم N8151 یکی از بهترین مودم های تی پی لینک است.

رمزگذاری های IGMP ،ACL ،WPA/WPA2 و Packet filtering جهت امنیت این مودم در نظر گرفته شده است. تنظیم مودم tp link مدل TD-W8151N نسبت به سایر مودم ها ساده تر است.

مودم تی پی لینک مدل TD-W8151N
مودم تی پی لینک مدل TD-W8151N

مودم روتر ADSL-VDSL تی پی–لینک TD-W9960_V1

مودم TD-W9960_V1 دارای سرعت اینترنت 300 Mbps و دو عدد آنتن با قدرت 5 دسی بل است. این مودم از طریق اترنت سرعتی معادل 150 Mbps دارد. تی پی لینک در ساختار این مودم از رمزگذاری های IGMP ،ACL WPA/WPA2 و Packet filtering جهت امنیت استفاده کرده است.

مودم تی پی لینک مدل TD-W9960_V1
مودم تی پی لینک مدل TD-W9960_V1

مودم همراه 4G هواوی مدل E5573

شرکت هواوی از سال 1987 به فعالیت پرداخته است و امروزه در ساخت و تولید تجهیزاتی مانند مودم نیز فعالیت می کند. مودم های همراه امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند. مودم جیبی E5573 دارای سرعت انتقال داده 150 Mbps است و با همه نوع سیم کارتی نیز سازگاری دارد. این مودم یکی از بهترین مودم های همراه موجود در بازار است.

مودم هواوی مدل E5573
مودم هواوی مدل E5573

مودم سیم کارت خور هواوی دارای نشانگر ال ای دی بر روی بدنه است و باتری آن ظرفیت مناسبی دارد. این محصول از نوع مودم 4G است. قیمت مودم جیبی هواوی نسبت به سایر مودم ها پایین تر است و به دلیل وجود نمایندگی در ایران، خدمات پس از فروش زیادی نیز دارد. مودم های ساخت شرکت هواوی یکی از بهترین مودم های جیبی به شمار می آیند.

مودم قابل حمل 4G هوآوی مدل E5577

به کمک یک سیم کارت فعال می توان تا ده دستگاه مختلف هم چون کامپیوتر، موبایل و … را توسط این مودم به اینترنت متصل کرد.

این مودم جیبی هواوی با تمامی سیم کارت ها سازگار است. هواوی E5577 قابلیت ارسال و دریافت SMS را نیز دارد. صفحه نمایش TFT این مودم اطلاعات مفیدی را از عملکرد مودم هم چون ظرفیت باتری، میزان آنتن دهی، نوع اتصال و … در اختیار شما می گذارد.

با انواع مودم همراه مانند E5577 می توانید تا مدت ها در هر نقطه ای که می خواهید به اینترنت متصل شوید. این محصول یک رابط USB دارد که به وسیله آن شارژ صورت می گیرد.

مودم هواوی مدل E5577
مودم هواوی مدل E5577

مودم روتر ADSL2 Plus بی‌ سیم N300 دی-لینک مدل DSL-2740U

این مدل از مودم روترهای دی لینک پورت USB ندارد اما از اینترنت پر سرعت ADSL2+ پشتیبانی می کند. سرعت دانلود این محصول معادل 24 مگابیت برثانیه و آپلود آن 1 مگابیت بر ثانیه است.

مودم  روتر دی لینک می تواند یک بستر امن جهت اتصال به اینترنت فراهم کند. با بکارگیری فایروال و کیفیت سرویس QoS برای کاربران و دستگاه های آن ها امنیت خوبی فراهم می شود. شبکه ی بی سیم داخلی این دستگاه با سرعت 300 مگابیت در ثانیه، می تواند ارتباطات بی سیم مناسبی ایجاد کند.

مودم دی لینک مدل DSL-2740U
مودم دی لینک مدل DSL-2740U

مودم 4.5G قابل حمل الکاتل مدل EE70

آلکاتل یک مودم قابل حمل باکیفیت به نام EE70 به بازار عرضه کرده است. این محصول سرعتی معادل 3000 مگاپیکسل دارد.

برای برقراری اتصال در مودم تنها کافی است یک سیم کارت نانو داخل آن جایگذاری کنید. آلکاتل سری EE70 یک مودم کوچک و جمع و جور است که در تمامی مکان ها می توان از آن استفاده کرد.

این مدل از  مودم های آلکاتل به جدیدترین تکنولوژی وایرلس موجود در بازار مجهز شده است. آلکاتل دارای شبکه وای فای دو بانده با پشتیبانی از فرکانس های 2.4GHz و 5GHz است. مودم آلکاتل از استانداردهای وایرلس 802.11 a/b/g/n/ac پشتیبانی می کند. به طور همزمان 20 نفر می توانند به این شبکه وایرلس قدرتمند متصل شوند.

مودم الکاتل مدل EE70
مودم الکاتل مدل EE70

ما در این مقاله به معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد پرداختیم. حال که با انواع مودم و روتر آشنا شدید، می توانید بهترین مارک مودم موجود در بازار را مطابق با نیاز خود شناسایی کرده و خریداری نمایید. جهت خرید مودم می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و پس از مشاهده مودم با فروشندگان آنها ارتباط برقرار نمایید.


بیشتر بخوانید: رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف کردن آن ها