معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی

معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی

انواع کابل انتقال داده در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که از اسم آن پیدا است، این کابل وظیفه انتقال و جابه جایی اطلاعات را برعهده دارد.

امروزه کابل های زیادی به بازار عرضه شده اند که کاربرد و ویژگی ها خاص خود را دارند. برخی از کابل ها وظیفه حمل جریان الکتریکی و برخی دیگر وظیفه برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف را برعهده دارند. این کابل نیز اطلاعات و دیتاهای مختلف را جابه جا می کند و آن ها را به دستگاه مورد نظر انتقال می دهد.

به این کابل ها، کابل دیجیتال نیز گفته می شود. اصلی ترین داده هایی که این محصولات انتقال می دهند، صدا و تصویر است.

اغلب تکنولوژی های موجود مانند تلویزیون، دستگاه پخش ویدئو، دوربین مداربسته و … برای اتصال به سایر دستگاه ها، به این نوع از کابل های رابط نیاز خواهند داشت.

در این مقاله به معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی پرداخته ایم. لازم به ذکر است که به این کابل، کابل تصویر و انتقال صدا نیز گفته می شود. با مجله راندنو همراه باشید…

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل انتقال داده چیست؟

کابل انتقال داده یک نوع کابل است که اطلاعات را در قالب سیگنال های ارتباطی میان دو یا چند سیستم منتقل می کند. از انواع کابل انتقال داده در زندگی روزمره استفاده های زیادی می شود. در این کابل ها اطلاعات و داده های باینری از نوع صفر و یک متنقل می شوند.

این کابل ها بسته به نوع کاربرد و عملکرد مورد انتظار انتخاب می شوند. به عنوان مثال، برای انتقال داده ها در شبکه از کابل شبکه SFTP یا UTP از گروه های Cat6 و …. استفاده می شود. این کابل ها در سه دسته کلی هم محور، ییچ خورده و فیبر نوری به بازار عرضه می شوند. در ادامه به معرفی بیشتر کابل های انتقال داده می پردازیم.

انواع کابل انتقال داده
انواع کابل انتقال داده

کابل VGA

کابل یا پورت VGA، از یک رابط سه ردیفه تشکیل شده است که به 15 پین مجهز شده است. پین های پورت vga به این صورت هستند که 15 پین، در دسته های 5 تایی و در سه ردیف بالایی، میانی و پایینی قرار گرفته اند. نوعی کابل VGA نیز وجود دارد که به آن مینی وی جی ای (Mini-VGA) گفته می شود. این کابل ها دارای 14 پین هستند و از دو ردیف 7 تایی تشکیل شده اند.

از انواع کابل vga جهت اتصال مانیتور به کارت های گرافیکی استفاده می شود. نام این کابل از مخفف عبارت Video Graphics Array به معنای آرایه های گرافیکی و ویدئویی گرفته شده است.

عموماً در اتصال تلویزیون ها، ویدئو پروژکتورها، صفحه نمایش های خانگی و اداری و … از این کابل استفاده می شود. پورت VGA می تواند داده های تصویری را به شکل آنالوگ انتقال دهد.

هر ردیف از پین های این پورت، وظیفه انتقال یک رنگ را برعهده دارند. پین ردیف اول، جهت انتقال رنگ قرمز، ردیف دوم رنگ سبز و ردیف سوم جهت انتقال رنگ آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار این کابل به گونه ای است که از دو پیچ جهت ثابت نگه داشتن تشکیل شده است و رنگ خود کابل نیز اغلب آبی رنگ است.

کابل های وی جی ای قابلیت انتقال داده با کیفیت بالا ندارند. حداکثر وضوح تصویر یا رزولوشنی که این کابل پشتیبانی می کنند به این صورت است که ویدئوی معادل 2048 را به صورت 1536 پیکسل نمایش می دهند.

انواع کابل انتقال داده VGA از سال 1987 مورد استفاده قرار می گیرد اما دو کابل جدیدتر dvi و hdmi جایگزین آن شده است. با این حال هم چنان اغلب دستگاه ها به پورت VGA مجهز شده اند.

کابل VGA
کابل VGA

کابل DVI

نسل جدیدتر کابل های انتقال داده کابل های DVI هستند. انواع کابل dvi از ارسال اطلاعات به صورت دیجیتال پشتیبانی می کنند. به همین دلیل جایگزین سیستم های آنالوگ شده اند. کاربرد این کابل اغلب جهت اتصال نمایشگرهای دیجیتال به کامپیوتر است.

کابل دی وی آی رایج ترین کابل انتقال داده است. بر روی اغلب کامپیوترها و یا مانیتورهای LCD می توانید این کابل ها را ببینید.

کابل DVI ظاهری شبیه به کابل VGA دارد، با این تفاوت که به 24 پین مجهز شده است. این کابل علاوه بر سیگنال های دیجیتال، از سیگنال های آنالوگ نیز پشتیبانی می کند.

کابل های DVI به گونه ای هستند که می توانند ویدئوهایی با رزولوشن 1920 را به صورت 1200 HD نمایش دهند.

یکی از معایب این کابل ها این است که از رمزنگاری HDCP به صورت پیش فرض پشتیبانی نمی کنند و پورت آنها بر روی دستگاه هایی مانند لپ تاپ تعبیه نشده است.

نوعی از کابل های DVI هستند که به صورت پین های 18 تایی ساخته شده اند. این نوع کابل ها تک کاناله و کابل های 24 پین، دو کاناله هستند. کابل دو کاناله می تواند تصاویر را با کیفیت و رزولوشن بیشتری انتقال دهد. این کابل ها قدرت انتقال صوت را ندارند و تنها تصاویر را انتقال می دهند.

کابل DVI
کابل DVI

کابل HDMI

یکی از انواع کابل انتقال داده کابل HDMI است. این نوع کابل ها بسیار پرکاربرد هستند. اغلب دستگاه های دیجیتال هم چون تلویزیون، دستگاه پخش ویدئو، لپ تاپ و … به پورت HDMI مجهز شده اند. کابل های اچ دی ام آی، می توانند صدا و صوت را به صورت همزمان انتقال دهند و شیوه انتقال داده آن ها به صورت دیجیتال است. در نتیجه کابل HDMI یکی از انواع کابل انتقال صدا است.

نام این کابل از عبارت High-Definition Media Interface گرفته شده است که در فارسی  رابط چند رسانه ای با وضوح بالا تعبیر می شود. این کابل ها نسبت به هر دو نوع قبلی، از کیفیت انتقال داده بیشتری برخوردار هستند.

تفاوت این کابل با دو نوع قبلی این است که می تواند دو نوع داده یعنی صدا و تصویر را هم زمان انتقال دهد. این کابل می تواند به تلویزیون متصل شود و کیفیت های بالای 1080 را ارائه کند. به لطف کابل های HDMI می توان حتی در فاصله های زیاد نیز از کیفیت بالایی بهره مند شد.

کابل های HDMI در تایپ های A ،C و D به بازار عرضه می شوند.

کابل HDMI
کابل HDMI

کابل USB

کابل یو اس بی از پرکاربردترین و در دسترس ترین کابل ها است. تمامی دستگاه های دیجیتالی مانند لپ تاپ، تلویزیون، رایانه و … به حداقل یک پورت USB مجهز شده اند.

در حال حاضر سه مدل از انواع کابل USB به بازار عرضه شده است که آن ها را از لحاظ سرعت از یکدیگر تفکیک می کند. جدیدترین مدل آن می تواند داده ها را با سرعت 5 گیگ در ثانیه انتقال دهد.

کابل انتقال USB علاوه بر انتقال اطلاعات، به عنوان وسیله تأمین انرژی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل های یو اس بی از لحاظ ظاهر و کاربرد انواع مختلفی دارند. کابل Type-A، کابل Type-B، کابل Mini-USB، کابل Type-C، کابل Lightning و کابل Micro-USB از انواع این کابل ها به شمار می آیند.

کابل های USB عضو جدانشدنی در سیستم های دیجیتال هستند زیرا بسیاری از اطلاعات صوتی و تصویری و حتی متنی با این کابل جا به جا می شوند و تأمین انرژی بسیاری از دستگاه ها نیز بر عهده این کابل است.

کابل USB
کابل USB

کابل RCA

کابل RCA یکی از انواع کابل انتقال داده است. این کابل ها جهت اتصال به تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرند و از رنگ های به خصوصی ساخته شده اند. واژه RCA مخفف عبارت Radio Corporation of America و نام شرکت سازنده این کابل است.

این کابل دارای سه شاخه رنگی است که از انتها به یک کابل متصل می شوند و به 3 ورودی متناوب رنگی که در پشت تلویزیون و یا ویدئو پروژکتور قرار دارد، وصل می شوند.

انتقال اطلاعات توسط این کابل به شکل آنالوگ است. کیفیت این کابل ها به عواملی هم چون مواد سازنده، نوع کانکتور، طول کابل، محافظ و … بستگی دارد.

کابل RCA
کابل RCA

کابل شبکه و پچ کورد

پچ کوردها کابل های شبکه ای هستند که سوکت زده شده اند و در متراژهای مشخصی به بازار عرضه می شوند. از کابل شبکه در تمامی شبکه ها جهت اتصال دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، جهت اتصال مودم، روتر، سوئیچ، سرور و … به سایر تجهیزات شبکه از کابل شبکه استفاده می شود.

کابل های شبکه و پچ کوردها دارای انواع مختلفی هستند و در گروه های مختلفی قرار می گیرند. این کابل در گروه های Cat5 الی Cat7 قرار می گیرند. سرعت و پهنای باند انتقال اطلاعات در این کابل ها با هم تفاوت دارد و هر چه عدد قرار گرفته شده در مقابل Cat بیشتر باشد، سرعت و پهنای باند آن کابل نیز بیشتر می شود.

کابل شبکه و پچ کورد
کابل شبکه و پچ کورد

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


انواع کابل شبکه و پچ کورد

  • Cat5 نوعی کابل شبکه است که دارای سرعت 10 تا 100 مگابایت و حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز است.
  • Cat5e نوع پیشرفته تر همان مدل کابل ‌های Cat5 است. این کابل دارای سرعت 1000 مگابایت و حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز است.
  • Cat6 از پرکاربردترین کابل های شبکه در ایران است. این کابل ها دارای سرعت 1000 مگابایت در ثانیه و حداکثر پهنای باند 250 مگاهرتز هستند.
  • Cat6a نسخه پیشرفته تر کابل شبکه Cat6 است. این کابل دارای سرعت 10000 مگابایت در ثانیه است و با حداکثر پهنای باند 500 مگاهرتز ارائه شده است.
  • Cat7 پرسرعت ترین کابل های شبکه موجود در بازار هستند. سرعت انتقال داده این کابل 10 گیگابیت در ثانیه و پهنای باند آن 1000 مگاهرتز است.

این کابل ها براساس نوع ساختارشان نیز به چند دسته تقسیم می شوند.

در ساختار کابل شبکه UTP از هیچ گونه شیلد و فویل استفاده نشده است. در مقابل، کابل های SFTP هم از شیلد و هم از فویل در ساختار خود استفاده کرده اند. کابل های SFTP قدرت دفع نویز بسیار زیادی دارند.


بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


کابل IDE

در درون سخت افزار دستگاه هایی هم چون کامپیوتر از این نوع کابل استفاده می شود. وظیفه اصلی این کابل، اتصال قسمت های داخلی کامپیوتر مانند مادربرد است.

کابل IDE
کابل IDE

کابل ساتا SATA

یکی دیگر از انواع کابل انتقال داده کابل ساتا است. این کابل به روز شده و پیشرفته شده کابل IDE است. اولین بار در سال 2001 از این کابل ها استفاده شد. این کابل ها عملکرد بهتری دارند و انتقال داده در آن ها با سرعت بیشتری صورت می گیرد. این کابل به شکل نوارهای بلند و نازک است. این کابل ها می توانند با سرعت 1.5 تا 6 گیگ در ثانیه، اطلاعات را انتقال دهند.

اغلب دستگاه های جدید از پورت های SATA به جای IDE استفاده می کنند.

جهت اتصال هارد دیسک به مادربرد، هارد دیسک به هارد دیسک و اتصال هارد دیسک های خارجی به کامپیوتر از این کابل استفاده می شود.

کابل ساتا SATA
کابل ساتا SATA

کابل کواکسیال

این کابل ها، یک نوع کابل هم محور هستند که از هسته مسی ساخته شده اند. از کابل کواکسیال جهت انتقال داده های ویدئویی و صوتی در تجهیزاتی هم چون تلویزیون، دوربین مدار بسته، ماهواره و …. استفاده می شود.

این کابل ها در صنعت مخابرات نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کابل کشی این تجهیزات ساده است و این تجهیزات به دلیل وجود شیلد فلزی و عایق پلاستیکی، دفع نویز بسیار خوبی دارند. روکش های مقاومی در ساختار کابل آنتن و کابل کواکسیال به کار رفته است. به همین دلیل این کابل ها در مقابل عوامل زیست محیطی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

این کابل ها انواع مختلفی دارند و در دو نوع 50 اهمی و 75 اهمی به بازار عرضه می شوند. کابل کواکسیال RG-11 ،RG-6 ،RG-59 ،RG-60 و … از انواع این کابل ها به شمار می آیند.

کابل کواکسیال
کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد کابل های کواکسیال بدانید


کابل فیبر نوری

این کابل ها قابلیت انتقال داده با سرعت بسیار بالا را دارند. کابل فیبر نوری از رشته های بلند و باریک از جنس شیشه و یا پلاستیک شاخته شده است. پهنای باند و سرعت انتقال این کابل ها نسبت به دیگر کابل ها بسیار بیشتر است.

به لطف کابل های فیبر نوری می توان تا بیش از 10 گیگابیت سرعت را برای یک شبکه فراهم کرد. امروزه در بسیاری از شبکه ها، از کابل های فیبر نوری به جای کابل مسی استفاده می شود.

این کابل ها در انواع single mode و multi mode ساخته می شوند. ساختار داخلی این کابل ها با هم تفاوت دارد.

این کابل ها براساس محل استفاده خود نیز به دو دسته indoor و outdoor تقسیم می شوند. کابل های outdoor به گونه ای ساخته می شوند که در فضاهای خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

روکش این کابل ها می تواند به دو شکل PVC و یا LSZH (نسوز) باشد.

کابل فیبر نوری
کابل فیبر نوری

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع کابل انتقال داده پرداختیم. به کمک این تجهیزات می توان اطلاعات و داده های مختلف را در یک شبکه انتقال داد. بسته به نوع و ساختار شبکه خود می توانید هر یک از این کابل های انتقال دیتا را انتخاب کنید.

هر کدام از این کابل های انتقال داده، وظیفه خاصی را برعهده دارند. برخی تنها اطلاعات متنی، برخی تنها اطلاعات تصویری و صوتی و برخی از آن ها همه نوع اطلاعات را انتقال می دهند. از این تجهیزات در شبکه های کوچک تر نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، کابل انتقال داده بین دو کامپیوتر و یا لپ تاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید کابل انتقال داده از نوع کابل کواکسیال، کابل شبکه، پچ کورد و کابل فیبرنوری می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و قیمت کابل انتقال داده را مشاهده کنید. هم چنین می توانید با نماینده و فروشنده آن نیز به طور مستقیم در ارتباط باشید.