سیم مسی نسوز

سیم مسی نسوز چیست | سیم نسوز چه کاربردی دارد؟

سیم مسی نسوز از انواع سیم و کابل برق به شمار می‌آید که در پروژه‌های ساختمانی کاربرد وسیعی دارد. سیم و کابل نسوز دسته‌ای از محصولات هستند که در برابر حرارت ناشی از آتش‌سوزی از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند. همین‌طور در شرایط محیطی خاص نیز این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل کابل مسی نسوز و سیم نسوز در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

این نوع سیم‌های مسی با روکش PVC در دمای 90 درجه سانتی گراد عرضه می‌شوند ‌و گاهاً به همراه روکش‌های سیلیکونی و فایبرگلاس نیز وارد بازار می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم با سیم‌های مسی نسوز آشنا شویم. علاوه‌بر‌این موارد می‌خواهیم درباره هادی سیم و کابل نسوز، روکش آن و کاربرد این محصول نیز صحبت کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

کاربرد سیم مسی نسوز چیست؟

از سیم‌های نسوز در محیط‌هایی استفاده می‌شود که احتمال افزایش حرارت یا آتش‌سوزی وجود داشته باشد. همچنین در مکان‌هایی که ممکن است مدار در معرض حریق و گرمای زیاد قرار بگیرد، می‌توان این سیم را استفاده کرد.

بنابراین این سیم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر خطرات ناشی از آتش‌سوزی و گرما دارای مقاومت باشند. از سیم نسوز در موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به کوره‌ها، هیترهای الکتریکی، اجاق‌ها و تنورهای برقی، تجهیزات گرم کننده هوا، دکل‌های نفتی، صنایع کشتی‌سازی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، واگن‌های راه آهن و سیستم‎های روشنایی اشاره کرد. به دلیل کاربردهای فراوان، این کابل مسی از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از انواع کابل‌های نسوز مسی استانداردهای بین‌المللی دارند.

کابل مسی نسوز
کابل مسی نسوز

بیشتر بخوانید: سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع سیم مسی روکش نسوز

سیم‌های مسی نسوز دارای انواع متنوعی هستند. انواع کابل‎‌های نسوز از انتشار شعله جلوگیری می‌کنند و دود کمی از خود منتشر می‌کنند. در ساختمان این سیم‌ها از یک روکش جنس سیلیکون، ابریشم و دیگر موارد استفاده شده است. این سیم و کابل‌ها در انواع زیر به بازار عرضه می‌شوند:

  1. کابل کنترل نسوز
  2. کابل اعلام حریق نسوز
  3. کابل نسوز قدرت
  4. کابل ابزار دقیق نسوز
  5. کابل فشار قوی ضدحریق
  6. سیم و کابل جرقه‌زن نسوز
  7. سیم برق با روکش نسوز

سیم‌های نسوز از نظر جنس روکش نیز به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سیم نسوز با روکش سیلیکونی
  • سیم نسوز با روکش فایبرگلاس
  • سیم نسوز با روکش لاستیکی

تولیدکننده سیم نسوز

امروزه از سیم نسوز و کابل ضد حریق در بسیاری از مکان‌ها استفاده می‌شود. دلیل آن هم امنیت بالای این محصولات و حفاظت مناسبی است که این نوع سیم و کابل ارائه می‌دهد. شرکت‌های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات می‌پردازند. از بهترین این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سیم و کابل مسی نسوز ساخت شرکت راهدار صنعت کیهان (سیل کیبل)
  2. شرکت سیلیکون کابل یاقوت
  3. شرکت مانیاد صنعت
  4. شرکت سیل تک
  5. شرکت سیم و کابل سیمیا

بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


تفاوت سیم مسی نسوز با آلومینیوم

سیم مسی طوری تولید شده است که می‌تواند در برابر گرما و خطرات ناشی از آتش مقاومت داشته باشد. همچنین یک روکش مقاوم دارد که از سیم‌های مسی و هادی های افشان و مفتول حفاظت می‌کند.

سیم نسوز آلومینیوم سه قسمت کلی عایق، رسانا و پوشش الکتریکی دارد. هادی این سیم و کابل آلومینیومی، رسانایی کمتری نسبت به سیم و کابل مسی دارد اما مقاومت فیزیکی آن بیشتر است. به دلیل مقاومت الکتریکی که سیم‌های آلومینیومی نسوز دارند، می‌بایست در یک آمپر یکسان با قطر بزرگتر از آن‌ها استفاده کرد. این هادی همواره به صورت مفتول عرضه می‌شود زیرا آلومینیوم خاصیت افشان شدن ندارد. قیمت این سیم‌ها از سیم‌های مسی به‌صرفه‌تر است. دلیل آن هم ارزان‌تر بودن آلومینیوم نسبت به مس است.

به طور کلی کابل‌های آلومینیومی نسوز و کابل‌های مسی نسوز عملکردی مشابه هم دارند.

در چه دستگاه هایی می توان از کابل مسی نسوز استفاده کرد؟

همان‌طور که در مطالب فوق ذکر شد، متوجه شدیم که این سیم مسی نسوز جهت حفظ امنیت و جلوگیری از خسارت به کار گرفته می‌شود. حال در ادامه این مقاله راندنو به این موضوع می‌پردازیم که سیم و کابل نسوز در چه دستگاه‌هایی کاربرد دارند. دیگر مواردی که سیم‌های نسوز را از هم جدا می‌کند، دمای کارایی این محصولات است. این سیم‌های مسی نسوز دارای روکش الیاف فایبرگلاس هستند که برای سازگاری با دمای بالا و ولتاژ پایین دستگاه طراحی شده‌اند.

این کالا را می‌توان در دستگاه‌هایی مانند مایکروفرها، هیترهای برقی و کابل نسوز مسی با روکش سیلیکونی را در هیترهای الکتریکی اجاق‌های گازی، گرم کن‌ها، فرها‌‌ و لوازم برقی خانگی استفاده نمود. به طور کلی، در هر دستگاهی که با افزایش دما همراه است، می‌توان از این محصول استفاده کرد.

سیم مسی روکش نسوز
سیم مسی روکش نسوز

بیشتر بخوانید: کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟


جنس شیلد سیم مسی

سیم و کابل‌های نسوز برای این که مقاومت بالایی داشته باشند، به لایه‌هایی از نوع شیلد و محافظ مجهز شده‌اند. البته هدف استفاده از شیلد تنها افزایش مقاومت فیزیکی سیم و کابل نسوز نیست. بلکه به واسطه شیلدها، انتقال داده‌ها و جریان الکتریکی در بستری امن صورت می‌گیرد.

شیلدهایی که در ساختار سیم و کابل به کار گرفته می‌شوند، انواع مختلفی دارند. این شیلدها می‌توانند از نوع بافت چند لایه، شیلد ترکیبی، شیلد نواری و شیلد بافت باشند. هریک از این شیلدها مقدار خاصی مقاومت فیزیکی برای کابل فراهم می‌کند.

پوشش شیلد نواری به صورت 100% است و توانایی کنترل انرژی الکتریسیته ناشی از امواج مغناطیسی را دارد. شیلد بافت هم با نامی که دارد، مشخص است که از بافته شدن سیم‌ها نازک مسی یا آلومینیومی تشکیل می‌شود. این شیلدها دارای انعطاف‌پذیری بالا هستند و به راحتی پاره نمی‌شوند. شیلدهای ترکیبی از دو نوع شیلد بافته شده و نواری تشکیل شده‌اند. این شیلدها بیشترین حفاظت را ارائه می‌دهند.

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم که سیم مسی نسوز را معرفی کنیم و کاربردها و ویژگی‌های آن را نیز بررسی کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد تا به شما کاربران عزیز در انتخاب این محصول کمک کرده باشد.

سیم نسوز یکی از پرکاربردترین سیم‌ها در صنعت برق است. امروزه امنیت تجهیزات و افراد یک مجموعه اهمیت زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل اغلب تکنسین‌های برق به دنبال خرید سیم و کابل نسوز هستند. این دسته از سیم و کابل‌ها به روکشی از جنس لاستیک یا سیلیکون مجهز شده‌‌اند که همین موضوع سبب افزایش مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی و افزایش دما می‌شود. در سیستم‌های اعلام حریق، مکان‌هایی که احتمال بالا رفتن دما وجود دارد، کوره‌ها، اجاق‌های صنعتی و دیگر تجهیزات از این نوع سیم و کابل استفاده می‌شود.