نکات مهم ایمنی جوشکاری

نکات مهم ایمنی جوشکاری

نکات ایمنی جوشکاری و دستورالعمل ایمنی کار با دستگاه جوش یکی از فاکتورهای مهمی است که لازم است جوشکاران و مسئولان کارگاه ها به آن توجه ویژه ای داشته باشند. در غیر این صورت، احتمال وارد شدن خسارت های جبران ناپذیر مالی و جانی بالاتر خواهد رفت. برای خرید ابزار ایمنی جوشکاری می توانید از سایت راندنو اقدام نمایید.

از خطراتی که ممکن است برای جوشکار اتفاق بیفتد، می توان به برق گرفتگی با دستگاه جوش اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مهم ایمنی جوشکاری آشنا کنیم تا خطرات به کمترین میزان خود برسند.

آنچه در ادامه می خوانیم:

خطرات و آسیب های جوشکاری

  • بیماری های ریوی
  • سوختگی چشم
  • سوختگی پوست
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • تهوع و استفراغ
  • تغییر حس چشایی
  • سرطان پوست
  • برق زدگی چشم
خطرات و آسیب های جوشکاری
خطرات و آسیب های جوشکاری

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


نکات ایمنی جوشکار و لوازم ایمنی جوشکاری

در ادامه به مواردی که لازم است توسط جوشکار در حین جوشکاری رعایت شود، اشاره شده است. برای مشاهده قیمت دستگاه جوش می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

  1. استفاده از پوشش جوشکاری از جمله دستکش بلند و مقاوم، کفش یا چکمه ایمن، عینک محافظ، کلاه مقاوم در برابر اشعه، لباس با آستین بلند و یقه دکمه دار، شلوار مقاوم در برابر آتش که بدون لبه باشد و انتهای پیراهن روی آن قرار بگیرد، پیش بند چرمی، ماسک جوشکاری دستی همراه با لنزهای فیلترکننده و حفاظ صورت.
  2. در صورت توقف در کار، جوشکار ملزم است با زدن کلید اصلی، مدار را قطع کند.
  3. در زمان انجام جوشکاری داخل مخازن، لازم است آماده سازی های لازم برای بیرون کشیدن جوشکار در هنگام وقوع اتفاقات برنامه ریزی شود.
  4. در صورت اتمام جوشکاری، باید بقیه جوشکاران از آن مطلع شوند تا از ایجاد حوادث مربوط به برخورد با آن و ایجاد سوختگی پرهیز شود.
  5. یکی از عوارض استفاده نکردن از عینک محافظ و یا ماسک جوشکاری، برق زدگی چشم جوشکار است که با سوزش و خارش همراه است و در بعضی مواقع، سردرد و حالت تهوع را نیز به همراه دارد.
  6. در محلی که می خواهید در آن عملیات جوشکاری را انجام دهید، به خصوص در محل های سربسته، محلی را برای تهویه هوا در نظر بگیرید.
  7. تمیزکاری محل جوشکاری قبل و بعد از انجام عملیات.
  8. محلی که به تازگی جوشکاری کردید را مشخص کنید و آن را به دیگران نیز اطلاع دهید.
  9. مواد اشتعال زا را از محل جوشکاری دور نمایید.
  10. هرگز در محیط های خیس و یا با وسایل مرطوب، عملیات جوشکاری را انجام ندهید.
نکات ایمنی جوشکاری
نکات ایمنی جوشکاری

بیشتر بخوانید: انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها


ایمنی ماشین های جوش

  1. لازم است در تمامی نقاط محل کار، پریزهای مناسب جهت تعویض محل دستگاه جوش تعبیه شده باشد.
  2. بدنه دستگاه جوش باید اتصال الکتریکی به زمین داشته باشد.
  3. در صورت انجام جوشکاری در فضای بسته، لازم است تهویه مناسب انجام بگیرد.
  4. دقت داشته باشید که از ماشین جوش صدمه دیده و یا ناقص استفاده نشود و هیچگاه خود جوشکار به تعمیر و یا نصب آن نپردازد. این عمل لازم است توسط تکنسین مجرب، پس از قطع کامل جریان برق صورت بگیرد.
  5. به این مسئله دقت داشته باشید که ماشین جوش با موتور بنزینی یا دیزلی، می تواند باعث جمع شدن دود در فضای بسته و در بعضی از مواقع، باعث خفگی شود.
  6. در مجاورت مواد و گازهای قابل انفجار و اشتعال و گرد و غبار، نباید از دستگاه های جوش استفاده کرد.
  7. دستگاه های خودکار و نیمه خودکار باید مجهز به حایل های حفاظتی با وسایل راه انداختن دو دست باشند تا کارگران بتوانند پس از به کار افتادن دستگاه، دست خود را وارد منطقه خطر کنند.
  8. اگر ترانسفورماتور شما توسط مایع خنک می شود، توجه داشته باشید که این مایع نباید به هیچ وجه آتش گیر باشد.
  9. برای جلوگیری از آسیب پذیری سیم پیچی ترانسفورماتور یا برخورد به قسمت های برق داری که عایق نشده اند، باید اطراف آن با ورق های فولادی با ضخامت مناسب و یا وسایل دیگر پوشش داده شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه کار با دستگاه جوش می توانید به مقاله مربوطه در مجله راندنو مراجعه کنید.

ایمنی ماشین های جوش
ایمنی ماشین های جوش

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


ایمنی در مقابل برق گرفتگی جوشکاری

  1. برای جلوگیری از برق گرفتگی، ولتاژ نباید از 36 ولت در محیط های خشک و 12 ولت در محیط های مرطوب بیشتر باشد.
  2. توجه داشته باشید که در هنگام کار، زمین خشک باشد. در صورت خیس بودن زمین، باید از چوب، پوکه های خشک و لاستیک به عنوان زیرپایی استفاده شود.
  3. برای خنک کردن گیره های الکترود پس از گرم شدن با عملیات جوشکاری، می توان از وسایل خنک کننده استفاده کرد و یا از یک گیره متفاوت تا زمان خنک شدن گیره قبلی کمک گرفت. دلیل گرم شدن الکترودها ممکن است اتصال ناقص گیره، کابل و یا استفاده از گیره الکترود مخصوص جوشکاری سبک برای جوشکاری سنگین باشد. بنابراین برای جلوگیری از بروز خطر، باید آن را خنک کرد. همچنین لازم به ذکر است که قرار دادن مستقیم گیره ها در آب سرد بسیار خطرناک است و تحت هیچ شرایطی نباید این عمل را انجام داد.
  4. احتمال برق گرفتگی در مکان های مرطوب و فصول گرم سال بیشتر است زیرا هنگام عرق کردن، بدن مرطوب می شود و مقاومت آن در برابر عبور الکتریسیته کم می شود.
  5. استفاده از الکترودهای روکش دار و گیره های عایق پوش داده شده، از عبور جریان برق از بدن جوشکار جلوگیری می کند. با این حال لازم است جوشکار از ایستادن در مکان های مرطوب و تماس با قطعات وصل شده به مدار زمین خودداری کند تا در صورت قرار گرفتن در معرض ولتاژ مدار باز هنگام تعویض الکترود یا مواردی که قوس خاموش است، خطری او را تهدید نکند.
  6. توجه داشته باشید که گیره الکترود باید دارای عایق سالمی باشد تا در صورت آسیب دیدگی، اگر جوشکار دستکش خود را در بیاورد، احتمال برق گرفتگی کاهش یابد. برای خرید دستکش ایمنی می توانید در سایت راندنو با ده ها فروشگاه در ارتباط باشید و خرید آنلاین ابزار خود را بی واسطه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


موارد ایمنی کابل جوش

  1. از کابل های معیوب استفاده نشود و کابل ها همواره تمیز نگه داشته شوند. برای استفاده از کابل توجه کنید که به گریس و روغن آلوده نشده باشد و در گودال روغن، آب و کف مخزن قرار نگیرد.
  2. محل اتصال کابل ها باید عایق کاری شده باشد.
  3. توجه داشته باشید که برای بیشتر شدن طول کابل ها، هنگامی که چند کابل را به یکدیگر متصل می کنید، محل های اتصال کابل الکترود و کابل زمین به خوبی عایق شود تا برق زدگی پیدا نکند.
  4. جهت برخورد نکردن کابل ها با لبه های تیز و یا قرار نگرفتن زیر چرخ وسایل نقلیه، با توجه به شرایط کاری، جنس کابل مناسب کار خود را انتخاب کنید.
  5. در صورت بزرگ بودن کارگاه و یا طول زیاد کابل، جوشکار موظف است کابل ها را مرتب قرار دهد و آن ها را از محل هایی که احتمال آسیب دیدگی وجود دارد دور کند. در صورت امکان، بهتر است به کمک پایه هایی کابل ها را از ارتفاعی که اشخاص و ماشین ها تردد دارند، دور نمود.
  6. در مکانی که عملیات جوشکاری به صورت مداوم انجام می شود، لازم است یک سیم کشی دائمی در آن جا تعبیه شود تا از وجود کابل های طویل در محیط کار و آسیب دیدن آن ها جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوش


نکات ایمنی در برابر حریق

  1. کف های چوبی را قبل از شروع کار تمیز کنید و قسمت هایی را که خطر ریختن فلز مذاب وجود دارد، با مواد غیر قابل اشتعال همچون ورقه های فلزی بپوشانید.
  2. در صورت استفاده از کابل جوش سیار، قبل از شروع در هر محل، خطرات احتمالی حریق بررسی شود.
  3. قبل از انجام کار، محیط به طور دقیق بررسی شود تا احتمال آتش سوزی نباشد و هیچ مواد اشتعال زایی نیز در آن جا وجود نداشته باشد.
  4. حتماً یک کارگر مجهز به کپسول آتش نشانی باید در محل انجام عملیات مستقر باشد. همچنین محل مورد نظر باید تا یک ساعت بعد از انجام کار زیر نظر باشد تا اطمینان حاصل شود که در نقطه ای، آتش پنهان در اثر جوشکاری ایجاد نشده باشد.
  5. در صورت وجود لوله های حاوی مواد آتش گیر و مخازن، لازم است قبل از انجام جوشکاری آن ها را تخلیه و تمیز کنید.

نکات ایمنی انبر جوشکاری

  • در صورتی که گیره الکترود یا همان انبر جوشکاری به خوبی عایق بندی نشده باشد، می تواند باعث برق گرفتگی شود. لازم به ذکر است در صورتی که وسایل جوشکاری مرطوب نباشند و فرد از دستکش جوشکاری استفاده کند، تا حدی می تواند از این برق گرفتگی جلوگیری کند.
  • انبر جوشکاری باید متناسب با شدت جریان دستگاه انتخاب شود. در صورتی که جریان دستگاه بالاتر از حد تحمل انبر جوشکاری باشد، باعث سوختن دسته انبر می شود. اما در صورتی که حد تحمل جریان انبر جوشکاری بیشتر از شدت جریان دستگاه جوش باشد، وزن و تحمل کار با آن سخت است.
  • از نکات ایمنی در رابطه با انبر جوشکاری، فک های آن است که باید کاملاً سالم باشند.
نکات ایمنی انبر جوشکاری
نکات ایمنی انبر جوشکاری

کاربران می توانند سؤالات، تجریبات و نکات ایمنی دیگر کار با دستگاه جوش که در این مقاله ذکر نشده است را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.