لامپ یو وی چیست | راهنمای خرید لامپ UV ضدعفونی یا فرابنفش

لامپ یو وی چیست؟

لامپ یو وی چیست لامپ UV یکی از انواع لامپ های موجود در بازار است که می تواند اشعه یو وی را از خود بازتاب کند. این لامپ ها کاربردهای به خصوصی دارند و اغلب در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ یو وی امروزه به یکی از مهم ترین بخش های سیستم های گندزایی نیز تبدیل شده است. این محصولات با تولید اشعه فرابنفش در محدوده و طول موج مورد نیاز، می توانند خواص جرم کشی و میکروب کشی داشته باشند.

این لامپ ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. در ادامه به معرفی انواع لامپ یو وی، کاربرد لامپ یو وی و … اشاره خواهیم کرد. در ادامه به سؤال لامپ یو وی چیست پاسخ خواهیم داد.

با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ یو وی چیست؟

لامپ فرابنفش و یا یو-وی به لامپ هایی گفته می شود که انرژی الکتریکی را دریافت می کنند و آن را به نور از نوع اشعه فرابنفش تبدیل می کنند. این لامپ ها می توانند اشعه فرابنفش را در بازه های مختلف از لحاظ طول موج تولید کنند تا قابل رؤیت باشد.

فرابنفش به اشعه ای گفته می شود که طول موجی معادل 10 الی 400 نانومتر دارد. این اشعه از نور مرئی کوتاه تر و از اشعه X بلندتر است. تقریباً 10 درصد از نوری که توسط خورشید تابیده می شود را، اشعه فرابنفش تشکیل داده است.

لامپ یو وی چیست
لامپ یو وی چیست

بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است


انواع لامپ یو وی

در ادامه بحث لامپ یو وی چیست لازم به ذکر است که لامپ UV ضدعفونی و دیگر لامپ های یو وی، در چند نوع مختلف به بازار عرضه می شوند. این لامپ ها ویژگی های گوناگونی دارند که به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.

لامپ یووی فلورسنت

این لامپ ها دارای تکنولوژی شبیه به لامپ های مهتابی و لامپ فلورسنت هستند. تفاوت این لامپ با نوع فلورسنت در این است که نور در اثر جریان عبوری از لامپ، پس از آنکه جیوه موجود در لوله ها بخار شد، به رنگ بنفش بازتاب می شود.


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لامپ فلورسنت


لامپ UVA

این لامپ ها پرکاربردترین لامپ های یو وی هستند که به بازار عرضه می شوند. این لامپ ها با نام BLB نیز شناخته می شوند. از این محصول در صنعت پزشکی، نساجی، شیمیایی و … استفاده می شود.

UVA یک باند از اشعه فرابنفش است. منظور از UVA، دسته اشعه هایی است که با طول موج بلند معادل 315 الی 400 نانومتر تابش می کنند. از این لامپ یو وی برای ضد عفونی زخم و … نیز استفاده می شود. از فواید لامپ یو وی با پرتو A می توان به قیمت مقرون به صرفه آن اشاره کرد.

لامپ UVB

لامپ UV بی یکی دیگر از انواع این لامپ ها است که اغلب در صنعت پزشکی و جهت درمان بیماری های پوستی کاربرد دارد. این لامپ ها می توانند گروه B از اشعه های فرابنفش را بازتاب دهند. این اشعه ها دارای طول موج کوتاه تر معادل 280 الی 315 نانومتر هستند.

این لامپ برای بسیاری از بیماری های پوستی هم چون پسوریازیس، اگزما و … می تواند مفید باشد. به این لامپ ها لامپ یو وی استریل نیز گفته می شود.

لامپ UVC

لامپ یو وی سی اغلب جهت از بین بردن باکتری ها، ویروس ها، میکروب ها و … در سیستم های تصفیه و گند زدایی مورد استفاده قرار می گیرد. اشعه تولیدشده از این لامپ ها طول موج بسیار کم و معادل 100 الی 280 نانومتر دارد. به همین دلیل برای تجزیه ویروس های ریز و پیچیده از آن استفاده می شود.

نحوه کار این مدل از لامپ های یو وی به لامپ های فلورسنت شباهت دارد. قیمت لامپ یو وی سی یه عواملی هم چون ابعاد و سرپیچ آن بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: بلک لایت چیست | همه چیز درباره Black Light


کاربرد لامپ یو وی

این لامپ ها کاربردهای بسیار گسترده ای در صنعت و پزشکی دارند. لامپ هایی که در صنعت پزشکی از آن ها استفاده می شود، در دو نوع لامپ سرد و گرم به بازار عرضه می شود.

در ادامه به برخی از کاربردهای این لامپ ها اشاره خواهیم کرد:

  1. صنعت پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و لامپ یو وی برای آزمایشگاه
  2. جلوه های ویژه سینما و ایجاد رنگ های بلک لایت
  3. استفاده به عنوان یک ضد تقلب جهت تست اسکناس در بانک ها، بررسی اسناد، مدارک، نسخه های قدیمی کتاب، سنگ های قیمت، جواهرات، گذرنامه و … و تشخیص تقلبی و اصلی بودن آن ها.
  4. درمان بیماری های پوستی هم چون اگزما، لک، پسوریازیس و جوان سازی پوست
  5. ضدعفونی زخم هایی هم چون زخم بستر، عفونت های پوستی و …
  6. استفاده در علم ستاره شناسی و نجوم
  7. تله جهت از بین بردن حشرات
  8. از بین بردن میکروب ها، ویروس ها، باکتری ها و دیگر موجودات ریز در آب و … در تصفیه خانه ها و استخرها
  9. لامپ یو وی آکواریوم جهت تمیز کردن آب
  10. تسریع در رسوب و جذب کلسیم در استخوان های افراد سالخورده
کاربرد لامپ یو وی
کاربرد لامپ یو وی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه ، لامپ رشد گیاه ارزان را از کجا بخریم؟


مضرات لامپ یو وی

لامپ UV علاوه بر این که در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل اشعه فرابنفش می تواند باعث به وجود آمدن خطرات مختلفی هم چون سوختگی های پوستی و … شود.
  2. نگاه کردن به لامپ فرابنفس برای چشم ضرر دارد و موجب آسیب دیدن چشم می شود.
  3. استفاده از اشعه فرابنفش با قدرت بالا و طول موج کم، سبب آسیب به سیستم ایمنی بدن می شود.
  4. پرتوهای فرابنفشی که از لامپ های یو وی منتشرمی شوند، در طولانی مدت سبب از بین رفتن بافت های فیبروزی و پروتئینی در بدن می شوند.
  5. استفاده بیش از حد مجاز از این لامپ ها سبب وارد شدن آسیب به استخوان بندی و غضروف می شود.

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


نکات ایمنی لامپ UV

  1. قدرت نفوذ این اشعه در لامپ های مخصوص یو وی کم است. با این حال بهتر است قسمت هایی از بدن که نیاز به دریافت اشعه ندارند، پوشانده شوند.
  2. منبع نور می بایست به طور کلی پوشانده شود و قابل مشاهده نباشد.
  3. اشعه بازتاب شده باید توسط درپوش ها و پرده های مخصوص پوشانده شده باشد.
  4. تنها افراد متخصص می بایست از این لامپ ها استفاده کنند.

قیمت لامپ UV

حال که دریافتیم لامپ یو وی چیست باید بگوییم قیمت لامپ یو وی به عواملی هم چون توان، ابعاد لامپ، نوع پرتو تابشی، طول عمر لامپ UV و … بستگی دارد.

برای خرید لامپ یو وی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با مراکز فروش و نمایندگی لامپ uv به طور مستقیم در اتباط باشید. از برترین برندهای تولیدکننده لامپ یو وی ایرانی می توان به نور و اسرام اشاره کرد.

از دیگر برندهای برتر این محصولات می توان به فیلیپس، سیلوانیا، ناروا، پرسا و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت برای گیاهان | مزایای نور لامپ مهتابی برای رشد گیاه