هیت سینک چیست؟ و نقش هیت سینک در لامپ ال ای دی چیست؟

هیت سینک چیست؟

هیت سینک چیست؟ و چه نقشی در لامپ های ال ای دی ایفا می کند؟ اگر در رابطه با ساختار تجهیزات برقی همچون لامپ ال ای دی و … تحقیق کرده باشید، با عضوی به نام هیت سینک مواجه شده اید.

هیت سینک یک قطعه مهم در ساختار برخی از تجهیزات برقی است. گرمای بیش از حدی که در اثر تبادل انرژی ایجاد می شود، در بسیاری از قطعات سبب خرابی و سوختگی می شود. به همین دلیل در ساختمان آن ها از هیت سینک استفاده می شود.

در این مقاله به پرسش هیت سینک چیست؟ و نقش هیت سینک در لامپ ال ای دی چیست؟ پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

وظیفه هیت سینک چیست؟

اولین بخش پاسخ به سوال هیت سینک چیست؟ بیان وظیفه آن است. هیت سینک یا خنک کننده (Heat Sink) نوعی مبدل حرارتی است که حرارت تولید شده در تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی را به خارج دستگاه منتقل می کند. این قطعه حرارت را پراکنده می کند و از این طریق، دما وسیله مربوطه را همیشه کنترل می کند.

هیت سینک حرارت را جذب می کند و به دلیل این که بیشترین سطح تماس را با سیال و هوای اطراف دارد، این حرارت را به آن منتقل می کند.

در ادامه مبحث هیت سینک چیست؟ باید بگوییم که استفاده از هیت سینک در بسیاری از تجهیزات الزامی است و سبب افزایش طول عمر آن ها می شود. معمولاً جهت انتقال بهتر حرارت، بین هیت سینک و قطعه الکترونیکی، از چسب سیلیکون هیت سینک استفاده می شود.

از هیت سینک بزرگ در صنایع مختف و از هیت سینک کوچک در چراغ های اس ام دی و ال ای دی استفاده می شود.

بیشتر هیت سینک ها برای تجهیزات زیر به کار می روند:

  1. پردازنده ها
  2. منابع تغذیه
  3. لیزرهای پرتوان
  4. تجهیزات ال ای دی
  5. دیودها
هیت سینک چیست؟
هیت سینک چیست؟

انواع هیت سینک

پیش از پرداختن به جنس و نقش خنک کننده ها در مبحث هیت سینک چیست؟ باید به بررسی انواع آن بپردازیم. Heat Sinkها براساس نحوه عملکردشان به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. هیت سینک های فعال (Active): این مدل از هیت سینک ها از یک نوع فن یا دمنده در ساختار خود بهره برده اند که از آن ها جهت انتقال حرارت استفاده می شود. به این محصولات هیت سینک فن دار نیز می گویند. این هیت سینک ها کارایی بسیار خوبی دارند اما قیمت آنها گران است و اجزای متحرک زیادی دارند که یک عیب برای آنها محسوب می شود.
  2. هیت سینک های غیرفعال (Passive): این هیت سینک ها اجزای مکانیکی خاصی ندارند و جهت انتقال حرارت از فین (سطح اضافه) استفاده می کنند. این فرایند به واسطه عمل همرفتی صورت می گیرد. مزیت این نوع هیت سینک ها نسبت به سایر هیت سینک ها این است که قطعه متحرک ندارند و قیمت آن ها نیز مقرون به صرفه تر است.
  3. هیت سینک ترکیبی (Hybrid): برخی از هیت سینک هایی که در تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند، هم ویژگی های هیت سینک فعال و هم ویژگی غیرفعال را دارند.
انواع هیت سینک
انواع هیت سینک

جنس Heat Sink

اغلب هیت سینک ها از مس ساخته شده اند. هیت سینک مسی هدایت حرارتی بسیار زیادی دارد و به راحتی می تواند حرارت را منتقل کند.

آلومینیوم نیز می تواند به عنوان هیت سینک مورد استفاده قرار بگیرد. آلومینیوم با این که هدایت حرارتی پایین تری دارد، اما همچنان می تواند به خوبی گرما را انتقال دهد. هزینه و وزن هیت سینک آلومینیومی کمتر است.

گرماگیر یا هیت سینک از نظر شکل ظاهری و هندسی به چند دسته مختلف تقسیم می شود. برخی از آن ها از نوع پره های هیت سینک هستند که براساس چیدمان فین ها، به مدل های سوزنی، پره ای زاویه دار، مستقیم، گرد و استوانه ای تقسیم می شوند.

جنس Heat Sink
جنس Heat Sink

ساختار هیت سینک چیست؟

جهت کاهش حرارت اعمالی به قطعات الکترونیکی از مقاومت استفاده می کنند. هیت سینک ها با استفاده از همین روش و خاصیت مقاومت ویژه در مواردی توانستند جایگزین مقاومت ها شوند و به خوبی حرارت را کنترل کنند.

به همین دلیل هیت سینک ها از موادی ساخته شده اند که رسانش حرارتی خوبی دارند. در بین این مواد طلا بهترین جنس است اما قیمت بسیار زیادی دارد و مس و آلومینیوم جایگزین آن شده است.

پیش از ساخت خنک کننده ها، تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی از وقه ها یا شمش های آلومینیومی در کنار برد جهت انتقال حرارت استفاده می کردند.

ساختار هیت سینک
ساختار هیت سینک

هیت سینک ال ای دی

در ادامه مبحث هیت سینک چیست به معرفی هیت سینک ال ای دی خواهیم پرداخت. هیت سینک LED یکی از مهم ترین اجزای سازنده تجهیزاتی است که از تکنولوژی ال ای دی در ساختار آن ها استفاده شده است.

هیت سینک هایی که در لامپ ال ای دی مورد استفاده قرار می گیرند، وظیفه جذب گرمای حاصل از تابش نور ال ای دی و انتقال آن به هیت سینک خارجی را برعهده دارند.

حرارت زیاد سبب آسیب به فسفر داخلی لامپ می شود. این امر باعث کاهش نور خروجی می شود و د درازمدت طول عمر لامپ LED کمتر می شود. به همین دلیل انتخاب محصولاتی که هیت سینک دارند، بسیار هوشمندانه خواهد بود.


بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


نقش هیت سینک در ال ای دی

می توان گفت خنک کننده ال ای دی مهم ترین بخش این محصولات است. لامپ های ال ای دی نیز همانند سایر لامپ ها مقداری گرما تولید می کنند. در این لامپ ها از یک نوع نیمه هادی استفاده شده است که هنگامی که جریان از آن عبور می کند، حرارت تولید می شود. در صورتی که این خرارت مدیریت نشود، تأثیر بدی روی عملکرد دیودهای نوری می گذارد و سبب نیم سوز شدن یا از کار افتادن لامپ می شود.

در لامپ های LED بدون هیت سینک، دما پس از مدتی اثر خود را نشان می دهد. در روزهای اولیه استفاده از این لامپ ها مصرف کننده متوجه چیزی نمی شود اما پس از گذشت چند روز علائم نشان داده می شوند.

تولیدکنندگان لامپ ها و تجهیزات ال ای دی در کاتالوگ و مشخصات فنی محصولات خود حداکثر دمای قابل تحمل توسط چیپ های ال ای دی را ذکر می کنند. اگر دما از این محدوده تجاوز کند، لامپ دچار افت نور می شود و رنگ خروجی آن تغییر می کند.

نقش هیت سینک در ال ای دی
نقش هیت سینک در ال ای دی

بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


قیمت هیت سینک

در این مقاله به سؤال هیت سینک چیست پاسخ داده ایم. برای خرید هیت سینک باید به مراکز تعمیر لامپ ال ای دی مراجعه کنید. قیمت این تجهیزات به میزان تحمل دما، جنس هیت سینک، نوع عملکرد، ابعاد، برند و استاندارد تولید آن بستگی دارد. مراکز فروش هیت سینک ال ای دی بیشتر در لاله زار تهران است.


بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟