لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد یا مصرف لامپ ادیسونی چقدر است و از این لامپ در کجاها استفاده می شود؟ این ها سؤالات پرتکراری هستند که در حوزه روشنایی و در صنعت نورپردازی بسیار پرسیده می شوند. لامپ ادیسونی یا لامپ فیلامنتی نوعی لامپ فیلامنتی یا تنگستنی است که به واسطه آن می توان طرح های خلاقانه ای در محیط ایجاد کرد. این لامپ ها اشکال مختلفی دارند و بیشتر به عنوان لامپ های دکوری مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر قصد استفاده از این مدل لامپ ها را دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این محصول کسب کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی لامپ های ادیسونی و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

معرفی لامپ ادیسونی

امروزه نورپردازی یکی از مهمترین اصل های هر مجموعه ای است و مورد توجه بسیار زیادی قرار می گیرد. به همین دلیل ایده های جدید و تجهیزات نورپردازی نوین روز به روز در حال ارائه شدن هستند. یکی از همین تجهیزات جدید، لامپ های ادیسونی هستند.

لامپ ادیسونی یا به اصطلاح لامپ Vintage یک نوع لامپ تنگستنی، فیلامنی و کربنی است که به تازگی به بازار عرضه شده است. این لامپ ها در دسته لامپ های دکوراتیو و تزئینی قرار می گیرند. این لامپ ها ظاهر زیبایی دارند و در مقابل نور مناسبی هم تولید می کنند.

اگر بخواهیم درباره ساختار و طراحی این لامپ ها بگوییم، باید بدانید که در حال حاضر در ساختار این لامپ ها از منابع نوری ال ای دی استفاده شده است. این لامپ ها در واقع لامپ ادیسونی کم مصرف هستند. به همین دلیل نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی مصرف انرژی کمتری دارند اما به دلیل این که نور آن ها همانند لامپ های عادی نیست، باید از تعداد لامپ های بیشتری جهت تولید نور استفاده کرد. به همین دلیل مصرف انرژی بالا می رود.

لامپ ادیسونی چیست
لامپ ادیسونی چیست

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


تاریخچه لامپ فیلامنتی ادیسونی

در ادامه موضوع لامپ ادیسونی چیست به تاریخچه این لامپ ها می پردازیم. لامپ های رشته ای و کربنی در سال 1882 برای اولین بار به بازار عرضه شدند و در سال های بعد یعنی اواخر 1904 توسعه یافتند. زیرا در آن سال ها سازندگان این لامپ ها دریافتند که رشته های تنگستن کارآمدتر و بهتر از رشته های کربن هستند. همچنین با اضافه شدن مقداری گاز خنثی در لامپ، لامپ عملکرد بهتری از خود نشان داد.

لامپ رشته ای هیچگاه در صنعت نورپردازی و روشنایی کنار گذاشته نشد به همین دلیل 50 سال بعد طرح های خلاقانه تری از لامپ های رشته ای مانند لامپ های ادیسونی به بازار عرضه شدند.

برای اولین بار این لامپ ها توسط Rozenzweig به بازار عرضه شدند. این لامپ ها همچون لامپ های ادیسونی حال حاضر نبودند و مصرف انرژی آن ها زیاد بود. با این حال تا سال 2007 باز هم تولید و پخش این لامپ ها ادامه داشت. پس از آن مردم به سمت لامپ های کم مصرف و فلورسنت فشرده رفتند. پس از اصلاح لامپ های فیلامنتی ادیسونی، این لامپ ها دوباره رواج پیدا کردند و در حال حاضر نیز در بسیاری از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه لامپ ادیسونی
تاریخچه لامپ ادیسونی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


ویژگی های لامپ ادیسونی

در ادامه مبحث لامپ ادیسونی چیست لازم است با ویژگی های این لامپ آشنا شویم:

  • رشته های فیلامنتی موجود در این لامپ ها تداعیگر لامپ های رشته ای قدیمی هستند. با این تفاوت که با دمای رنگ بالا و نوری متمایل به زرد طراحی شده اند.
  • لامپ ادیسونی معمولاً طول عمر کمتری نسبت به لامپ ال ای دی و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ رشته ای دارد.
  • لامپ های ادیسونی ظاهری منحصربفرد دارند. به همین دلیل در کافه ها، رستوران ها، مراکز تجاری، فروشگاه ها، اتاق خواب ها و … از آنها استفاده می شود.
  • رشته های موجود در لامپ های فیلامنتی با اشکال خاصی کنار هم قرار می گیرند. به همین دلیل نوری که از این لامپ ها منتشر می شود، خاص و زیبا است.
  • نوری که این لامپ ها تولید می کنند، سالم است و چشم را آزار نمی دهد.
  • به کمک یک دیمر می توان نور لامپ های ادیسونی را تنظیم کرد و به میزان دلخواه از آن نور تولید کرد.
  • سرپیچ لامپ های ادیسونی معمولاً E27 است اما در مدل های شمعی، E14 و … نیز به بازار عرضه می شوند. جنس این سرپیچ ها اغلب از آلیاژ فلزات است. برای آشنایی با انواع سرپیچ لامپ می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.
  • یکی از معایب لامپ های ادیسونی این است که بسیار ظریف و شکننده هستند و بدنه آن ها مقاومت بالایی ندارد. به همین دلیل در اثر یک ضربه کوچک دچار شکنندگی می شوند.
  • این لامپ های می توانند به شکل لامپ ادیسونی خیاری، لامپ ادیسونی قلبی، لامپ ادیسونی ستاره ای، حبابی، شمعی و … به بازار عرضه شوند.
ویژگی های لامپ ادیسونی
ویژگی های لامپ ادیسونی

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


لامپ ادیسونی رشد گیاه

در ادامه مبحث لامپ ادیسونی چیست باید بدانید که برخی از انواع این لامپ ها کاربردهای دیگری دارند.

نوعی از لامپ های ادیسونی هستند که در گلخانه ها و جهت رشد و پرورش گیاهان از آن ها استفاده می شود. گیاهان به کمک این لامپ ها می توانند رشد بهتری داشته باشند. لامپ های فیلامنتی که مخصوص این کار هستند، ویژگی های خاصی دارند که سبب رشد گیاهان می شود اما باید به تعداد لامپ ها و فاصله نصب آن ها نیز توجه زیادی کرد.

این لامپ ها نوری شبیه به نور خورشید دارند و طول موج آن ها برای رشد و پرورش گیاهان بسیار مناسب است. می توانید از این لامپ ها در کنار لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

لامپ ادیسونی رشد گیاه
لامپ ادیسونی رشد گیاه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه ، لامپ رشد گیاه ارزان را از کجا بخریم؟


قیمت لامپ ادیسونی

توان، شکل ظاهری، شار نوری، نوع سرپیچ، ابعاد، شرکت سازنده و برند عواملی هستند که بر روی قیمت لامپ فیلامنتی اثرگذار هستند. از برترین شرکت های تولیدکننده این محصولات می توان به لامپ ادیسونی پارس شهاب، زد اف آر، هانی نور، سیماران، افراتاب، شعاع، پارس شعاع و … اشاره کرد.

در این مقاله به موضوع لامپ ادیسونی چیست پرداختیم. برای خرید لامپ فیلامنتی یا همان لامپ ادیسونی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و مشخصات فنی کالا را مشاهده نمایید. سپس قیمت کالا را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و بصورت مستقیم با فروشنده مورد نظر ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت لامپ ادیسونی و برقراری ارتباطی بدون واسطه با فروشندگان را برای شما فراهم می سازد.