انواع سرپیچ لامپ یا پایه لامپ

انواع سرپیچ لامپ یا پایه لامپ

انواع سرپیچ لامپ در ساختار تمامی لامپ ها استفاده می شوند. امروزه با افزایش تنوع لامپ سرپیچ های متنوعی نیز به بازار عرضه شده است. سرپیچ لامپ وظیفه اتصال لامپ به برق ورودی را برعهده دارد. این تجهیزات لامپ را نگه می دارند و به بخش هایی از چراغ، لوستر، آویز و … متصل می‌شوند.

سرپیچ لامپ در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال، سرپیچ شمعی، راکوردار، آویز، دیواری و … از انواع سرپیچ لامپ به شمار می آیند. اگر قصد خرید لامپ مناسب برای منزل و یا دیگر مجموعه ها را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی سرپیچ های لامپ خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

سرپیچ لامپ چیست و چه کاربردی دارد؟

سرپیچ در واقع یکی از تجهیزات مربوط به برق و لامپ است که لامپ ها را به برق ورودی وصل می کند و لامپ ها در سرپیچ ها پیچیده می شوند. جنس این محصول معمولاً از باکالیت و یا از جنس چینی است که به عنوان یک عایق عمل می کند.

در واقع لامپ بدون سرپیچ هیچ معنا و کاربردی نخواهد داشت و از آنجایی که لامپ ها بسیار متنوع هستند، پس سرپیچ آنها نیز باید متناسب با لامپ باشد. هرچه سرپیچ لامپ باکیفیت تر باشد، لامپی که به آن متصل می شود طول عمر بیشتری خواهد داشت.

ریل هایی که رزوه های لامپ بر روی آن ها قرار گرفته اند، لامپ را سرجای خود نگه می دارند و فلز این بخش نیز در ایجاد ارتباط لامپ با برق بسیار مؤثر است.

سرپیچ لامپ ها معمولاً در کیفیت ها و انواع مختلفی در بازار موجود هستند و سری E یا ادیسونی پرکاربردترین این سرپیچ ها به شمار می آیند. در ادامه به بررسی انواع سرپیچ لامپ خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


اجزای سرپیچ لامپ

  • کلاهک سرپیچ: سرپیچ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم ترین این اجزا کلاهک سرپیچ است. جنس این قطعه از باکالیت است زیرا مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و معمولاً از این جنس برای لوازمی که با جریان الکتریکی و یا حرارت سروکار دارند، استفاده می شود.
  • سیلندر سرپیچ: این قسمت که بدنه اصلی سرپیچ محسوب می شود، یکی دیگر از اجزای انواع سرپیچ لامپ است که رزوه درون آن قرار می گیرد.
  • حلقه رزوه: این بخش معمولاً از جنس فلزات آبکاری شده است و وظیفه آن نگه داشتن لامپ و کنتاکت است.
  • کنتاکت های اتصال: یکی دیگر از اجزای انواع سرپیچ لامپ کنتاکت های اتصال است که جریان برق را به لامپ متصل می کند و جنس این قطعه معمولاً از فلز برنج است.
انواع سرپیچ لامپ
انواع سرپیچ لامپ

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان


انواع سرپیچ براساس جنس

معمولاً سرپیچ ها براساس جنس به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  1. یکی از انواع این سرپیچ ها از جنس باکالیت است که نوعی پلاستیک فشرده شده محسوب می شود و در برابر بسیاری از عوامل همچون حرارت و جریان الکتریکی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و دچار ذوب شدگی نمی شود.
  2. یکی دیگر از انواع سرپیچ لامپ براساس جنس، نوع سرامیکی و یا چینی است. جنس این سرپیچ باعث می شود که در برابر دما مقاومت بالایی داشته باشد و ذوب نشود. معمولاً از این سرپیچ برای لامپ هایی که در فضای بسته قرار می گیرند، استفاده می شود.

انواع سرپیچ سری E

E موجود در سرپیچ ها از کلمه ادیسون گرفته شده است و عددی که در کنار E بر روی سرپیچ ها درج می شود، نشانه قطر محصول برحسب میلی متر است.

  • سرپیچ سری E5 با قطر 5 میلی متر مناسب چراغ های تزئینی و چشمک زن
  • سرپیچ سری E10 مناسب چراغ قوه و چراغ دوچرخه
  • E11 مناسب هالوژن های کوچک 120 ولت
  • E12 و E14 مناسب برای چراغ های شمعی، لوستر و آباژور
  • E17 برای لوازم خانگی مثل لامپ یخچال، مایکروفر و …
  • E26 و E27 مناسب برای لامپ های استاندارد 120 ولت
  • E29 سرپیچ های بزرگ با کاربرد کم
  • E39 و E40 بیشتر مناسب برای لامپ های 120 و 240 ولت با توان 250 وات

نکته مهم در خصوص انواع سرپیچ لامپ سری E این است که قابلیت تبدیل شدن دارند. به طور مثال، سرپیچ سری E12 را می توان به E29 تبدیل کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


انواع سرپیچ سوزنی

در واقع سرپیچ های سوزنی با دو حرف G و GU شناخته می شوند و معمولاً سری G تک پین و سری GU دو پینی است. در این سرپیچ عددی که بعد از حروف می آید، نشان دهنده فاصله بین دو پین با یکدیگر است که این مقدار نیز برحسب میلی متر است. این لامپ ها معمولاً در انواع مختلف G4 و G9 و G12 و GU10 و GU24 و GU5.3 و … در بازار موجود هستند.

انواع سرپیچ سوزنی
انواع سرپیچ سوزنی

سرپیچ لامپ ریموت دار

سرپیچ لامپ ریموت دار در واقع وسیله ای است که به کمک آن می توان لامپی که به این سرپیچ وصل شده است را با ریموت و یا کنترل از راه دور روشن و خاموش کرد. کنترل این سرپیچ به گونه ای است که می توان لامپ را حتی از پشت دیوار یا مانع نیز قطع و وصل کرد. از سرپیچ ریموت دار اغلب برای لامپ های شارژی و معمولاً در خانه هوشمند استفاده می شود.

سرپیچ لامپ ریموت دار
سرپیچ لامپ ریموت دار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


سرپیچ لامپ پایه دار

این سرپیچ معمولاً در انواع مختلف پلاستیکی و استیل تولید و به بازار عرضه می شود که از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است و به دلیل زیبایی و جذابیتی که دارد، می تواند جایگزین لوستر باشد. اغلب از لامپ فیلامنتی یا لامپ ادیسونی برای سرپیچ های پایه دار یا سرپیچ آویز استفاده می شود. این سرپیچ ها را می توان در اداره ها، منازل مسکونی و … به کار برد.

سرپیچ لامپ پایه دار
سرپیچ لامپ پایه دار

بیشتر بخوانید: لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


سرپیچ کلید دار

این سرپیچ ها اغلب به دوشاخه هایی مجهز شده اند و یک کلید بر روی آنها نصب شده است. بعد از قرار دادن لامپ در این سرپیچ و اتصال آن به دوشاخه، می توان با کمک آن کلید لامپ را خاموش و روشن کرد. از سرپیچ های کلیددار اغلب در محیط های صنعتی و در مواقعی که نیاز باشد نور به سطح کار نزدیک باشد، استفاده می شود.

سرپیچ کلید دار
سرپیچ کلید دار

سرپیچ دو شاخه

این سرپیچ یکی دیگر از انواع سرپیچ لامپ است که به گونه ای طراحی شده است که در انتهای سرپیچ یک دو شاخه قرار گرفته است و با قرار دادن آن در انواع پریزها می توان لامپ را روشن کرد و با درآوردن آن از پریز لامپ خاموش می شود. کاربری این مدل از انواع سرپیچ لامپ ساده است.

سرپیچ دو شاخه
سرپیچ دو شاخه

سرپیچ سقفی و دیواری لامپ

سرپیچ سقفی یکی از پرکاربردترین انواع سرپیچ لامپ است. همان طور که از نام این سرپیچ پیدا است، به سقف نصب می شود و می توان از آن برای نصب انواع لامپ و انواع لوستر استفاده کرد. این نوع سرپیچ در انواع مختلف کلید دار، ریموت دار و … در بازار موجود است.

سرپیچ های دیواری لامپ را به راحتی می توان بر روی دیوار و یا سقف نصب کرد و نیازی به سیم کشی ندارد. از این سرپیچ ها می توان برای روشنایی راهروها و راه پله ها استفاده کرد.

سرپیچ سقفی و دیواری لامپ
سرپیچ سقفی و دیواری لامپ

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت چیست | هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید


سرپیچ راکورد دار

این نوع سرپیچ معمولاً دارای مهره و قطعه ای زرد رنگ به نام راکورد است که در قسمت نهایی سرپیچ نصب شده است و از آن برای نصب سرپیچ روی لوستر و چراغ های دیواری استفاده می شود. سرپیچ های راکورددار را می توانید بر روی لوسترها مشاهده کنید.

سرپیچ راکورد دار
سرپیچ راکورد دار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوستر


سرپیچ چندتایی لامپ

سرپیچ چندتایی یکی دیگر از انواع سرپیچ لامپ محسوب می شود که می توان از آن برای روشن کردن چند لامپ به طور همزمان استفاده کرد. این سرپیچ ها یک صفحه دارند که چندین سرپیچ روی آن سوار شده است.

سرپیچ چندتایی لامپ
سرپیچ چندتایی لامپ

سرپیچ لامپ ادیسونی

سرپیچ لامپ ادیسونی همان سرپیچ های سری E هستند که در سایزها و انواع مختلفی در بازار موجود هستند. برخی از این سرپیچ ها فلزی هستند و ظاهر زیبایی دارند. به همین دلیل در نورپردازی کافه ها، رستوران ها و دیگر مکان ها از آن ها استفاده می شود.

سرپیچ لامپ ادیسونی
سرپیچ لامپ ادیسونی