لامپ مناسب برای منزل

راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل

لامپ مناسب برای منزل چه نوع لامپی است؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. روشنایی منازل مسکونی از اهمیت زیادی برخوردار است.

لامپ مناسب برای خانه علاوه بر این که برای شما احساس آرامش ایجاد می کند، می تواند سبب کاهش خستگی شما و افزایش شادابی نیز بشود. علاوه بر این، هزینه های مربوط به مصرف برق نیز مسئله بسیار مهمی است. در نتیجه انتخاب لامپ با مصرف کم، هوشمندانه به نظر می رسد.

خرید انواع لامپ

از طرف دیگر، انتخاب لامپ، رنگ نور و شدت آن رابطه نزدیکی با سبک دکوراسیون منزل شما دارد. پیش از انتخاب و خرید لامپ باید فاکتورهای مهمی را در نظر گرفت. نور، توان، میزان روشنایی، ولتاژ و ابعاد لامپی که برای منزل خود می خرید، باید با فضای خانه شما تناسب داشته باشد.

در این مقاله عوامل مختلف برای خرید لامپ مناسب برای خانه را بررسی کرده ایم. با مطالعه راهنمای خرید لامپ خانه می توانید بهترین محصول را برای مجموعه خود خریداری کنید. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع نور مناسب برای اتاق ها

نور در محیط های مختلف به چند نوع مختلف قابل تولید است:

  • نور عمومی یا نور محیطی: این نور همان نور کلی است که اتاق را روشن می کند و می تواند منبع آن طبیعی باشد. نور عمومی وظیفه روشن کردن کل تاق را برعهده دارد. به عنوان مثال لوستر در مجموعه نور عمومی تولید می کند.
  • نور وظیفه ای: به این سبک از نور، نور کاری نیز گفته می شود. این نورها وظیفه روشن کردن محدوده ای که در آن مطالعه یا کار می کنید را برعهده دارند. به عنوان مثال چراغ مطالعه یکی از منابع نوری است که می تواند نور از نوع وظیفه ای تولید کند.
  • نور تأکیدی: امروزه استفاده از سبک نور تأکیدی در مجموعه ها بسیار رواج داشته است. این نور نقطه خاصی از مجموعه را روشن می کند و یا سبب برجسته نشان دادن اجسام می شود. به کمک هالوژن ها و یا چراغ های دکوراتیو می توان نورهای تأکیدکننده زیبایی ایجاد کرد.

برای این که بتوانید منزل خود را به بهترین نحوه ممکن نورپردازی کنید، بهتر است همانند ترتیب بالا عمل کنید. یعنی در ابتدا نور عمومی محیط و پس از آن نور وظیفه ای و تأکیدی را فراهم کنید.

لامپ چند وات بخریم؟

براساس تحقیقات صورت گرفته، به طور استاندارد برای هر 12 متر مربع، 15 وات روشنایی مناسب است. شما می توانید مطابق با نیاز و سلیقه خود این عدد را کمتر و یا بیشتر کنید. این در حالی است که برای اتاق های پذیرایی که به میزان نور بیشتری نیاز است، به ازای هر 12 متر مربع، لامپ های 18 واتی پیشنهاد می شود.

هم چنین اتاق هاي خواب و استراحت باید نوری ملایم تر داشته باشند. به همین دلیل، لامپ های 12 یا 13 واتی قابل استفاده هستند.

این اعداد تنها زمانی ارزشمند هستند که یک نوع لامپ مد نظر داشته باشید زیرا لامپ هایی با تکنولوژی مختلف و توان یکسان، ممکن است میزان روشنایی متفاوتی داشته باشند.

لازم به ذکر است که پیش از خرید لامپ باید به نوع لوستر، آویز و یا چراغ خود نیز توجه کنید. اگر یک لوستر چند شاخه دارید، باید متناسب با آن، از لامپ هایي با توان های مختلف استفاده کنید. پرکاربردترین لامپ ها برای منزل شما، لامپ هایی هستند که توانی معادل 7 الی 20 وات دارند.


بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


نورپردازی دکوراتیو و افزایش جلوه های بصری

برای افزایش زیبایی محیط خود می توانید از تجهیزات نورپردازی هم چون لامپ هالوژن، ریسه نواری، چراغ دفنی و … استفاده کنید. این تجهیزات اغلب در راویز، آرک سقف ها، ستون ها، راه پله و … به کار می روند. توان این تجهیزات معمولاً معادل 3 الی 8 وات است. لامپ مناسب برای سقف کاذب، لامپی است که وزن زیادی نداشته باشد. هالوژن ها گزینه مناسبی هستند.

ریسه نواری ال ای دی و یا ریسه شلنگی تجهیزاتی است که در خارج از منازل و به عنوان نور مخفی در نورپردازی نمای ساختمان نیز استفاده می شود. استفاده از چراغ دکوری در منزل، سبب زیبایی آن می شود و جلوه های بصری مجموعه را تا حد زیادی افزایش می دهد. لامپ مناسب برای آباژور و لوستر منازل شما اغلب لامپ هایی هستند که سرپیچ E14 (شمعی) و یا E27 دارند.

نورپردازی دکوراتیو و افزایش جلوه های بصری
نورپردازی دکوراتیو و افزایش جلوه های بصری

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان


برای هر اتاق چه نوع نوری مناسب است؟

  • هال و پذیرایی: در این قسمت از مجموعه باید ابتدا از نور عمومی استفاده کنید و پس از آن در گوشه های اتاق یا بالای تجهیزات دکوری از نور تأکیدی استفاده کنید.
  • آشپزخانه: در این قسمت از منزل نور عمومی بیشترین اولویت را دارد. پس از تأمین آن می توانید از نور وظیفه ای زیر کابینت، بالای سینک و … استفاده کنید.
  • اتاق خواب: بهتر است بخشی از اتاق خواب نور وظیفه ای داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. به کمک چراغ های خواب می توانید نور وظیفه ای و تأکیدی زیبایی ایجاد کنید.
  • سرویس یهداشتی و حمام: نورپردازی این قسمت از منزل های مسکونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این کار ابتدا باید نور عمومی تولید کنید و پس از آن می توانید از نورهای وظیفه ای در اطراف آینه استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که نصب لامپ ها در جایگاه نامناسب سبب می شود تا سایه های زیادی ایجاد شود.
لامپ مناسب برای منزل
لامپ مناسب برای منزل

بیشتر بخوانید: نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی


لامپ LED بهترین پیشنهاد

لامپ های ال ای دی متداول ترین و پرکاربردترین تجهیزات روشنایی هستند که امروزه در تمامی مکان ها مانند اداره ها، فروشگاه ها، مدارس، هتل ها، منازل مسکونی و … مورد استفاده قرار می گیرند. این لامپ ها مصرف انرژی بسیار کمی دارند و در هزینه های مربوط به برق صرفه جویی می کنند. در نتیجه بهترین لامپ برای منزل هستند.

این لامپ ها نسبت به نسل قدیمی انواع لامپ یعنی لامپ های رشته ای و گازی، از طول عمر بسیار بیشتری برخوردار هستند و تولید گرمای بسیار کمی دارند. این محصولات بازده نوری بسیار بالایی دارند و نور آنها فاقد هرگونه اشعه مضر است زیرا در ساختمان لامپ های LED از هیچ نوع ماده سمی سرب و جیوه استفاده نشده است. لامپ های ال ای دی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

عملکرد این لامپ ها به یکدیگر شباهت دارد اما در ساختار آن ها تفاوت هایی وجود دارد. به طور کلی، استفاده از لامپ های هم خانواده ال ای دی برای منازل مسکونی بسیار مناسب است.

لامپ LED بهترین پیشنهاد
لامپ LED بهترین پیشنهاد

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


لامپ های خطرناک کدامند؟

در انتخاب لامپ مناسب برای منزل خوب است بدانید که در ساختار بسیاری از لامپ ها مانند لامپ کم مصرف از فلزات سمی همانند سرب، جیوه و آرسنیک استفاده شده است. استفاده از این فلزات در ساختار لامپ، سبب تولید اشعه های فرابنفش می شود که برای سلامتی انسان و محیط زیست خطر دارد.

نور لامپ هایی که به این شکل ساخته می شوند، در درازمدت دچار تغییر می شود و کاهش پیدا می کند. در صورت شکسته شدن این لامپ ها، باید بلافاصله از محیط خارج شوید و به کمک یک دستکش، تکه های آن را جمع آوری کنید. زیرا فلز سمی جیوه به سرعت آزاد شده و به راحتی جذب پوست می شود.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟


رنگ نور و تأثیرگذاری آن

رنگ نور لامپی که انتخاب می کنید، نقش مهمی در روحیه و حتی جسم شما دارد. استفاده از نورهایی که به رنگ نور خورشید شباهت دارند، گزینه مناسب تری است.

به عنوان مثال، نور آبی سبب افزایش هوشیاری و تمرکز افراد می شود. به همین دلیل، استفاده از لامپ ال ای دی رنگی به خصوص آبی برای اتاق خواب منزل شما مناسب نیست. لامپ مناسب برای اتاق خواب می تواند سفید گرم باشد. عدد دمای رنگی که بر روی جعبه هر لامپ نوشته شده است، رنگ نور لامپ را مشخص می کند.


بیشتر بخوانید: نور لامپ و تأثیر آن بر بدن انسان


لومن یا وات

لومن (Lm) معیاری جهت مشخص کردن میزان روشنایی یک لامپ است و واحد آن شار نوری می باشد. عدد لومن نشان دهنده کل نوری است که از یک منبع نور خارج می شود.

اما وات (W) میزان مصرف برق و انرژی را مشخص می کند و واحد آن توان است. پس یکی از مهم ترین نکته هایی که باید پیش از خرید انواع تجهیزات روشنایی به آن توجه کنید، میزان توان یک لامپ است.

به عنوان مثال، یک لامپ رشته ای 9 وات با یک لامپ کم مصرف 12 وات و یک لامپ ال ای دی 75 وات برابر است. لامپ رشته ای غالب انرژی خود را به گرما تبدیل می کند. لامپ مناسب لامپی است که با کمترین توان، بیشترین شار نوری (لومن) را از خود تولید کند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


عوامل مؤثر بر قیمت لامپ

همان طور که راهنمای انتخاب لامپ مناسب برای منزل اشاره شد، عوامل مهمی بر روی قیمت لامپ ال ای دی و دیگر لامپ ها اثرگذار است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. نوع تکنولوژی لامپ
  2. شار نوری
  3. توان مصرفی لامپ
  4. برند و استاندارد تولید
  5. سرپیچ و پایه
  6. درجه حفاظت
  7. شکل ظاهری
  8. ابعاد و ارتفاع لامپ

از بهترین برندهای تولیدکننده لامپ ال ای دی برای منزل می توان به لامپ بروکس، نور، افراتاب، گلنور، پارس شهاب، پارس، افق، زد اف آر و … اشاره کرد.

سایت راندنو مرجع مناسبی جهت خرید و مشاهده انواع تجهیزات روشنایی است. با مراجعه به آن می توانید با نمایندگان و مراکز فروش لامپ و چراغ به طور مستقیم و بدون واسطه در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ