خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند چیست؟ چگونه خانه هوشمند بسازیم؟

خانه هوشمند و در کل هوشمندسازی یک مجموعه می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد. هوشمندسازی طیف وسیعی از تجهیزات مختلف را در برمی گیرد. افراد براساس نیاز و خواسته های خود می توانند انتخاب کنند که چه مواردی هوشمند سازی شود.

هوشمندسازی خانه سبب افزایش راحتی و آسایش می شود و از این طریق، امکانات بیشتری نیز برای شما فراهم می شود. برای کار با این سیستم نیاز به اینترنت پرسرعت داریم. برای خرید انواع مودم می توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی مفاهیم هوشمندسازی خانه می پردازیم. با مجله راندنو همراه باشید…

آنچه در ادامه می خوانیم:

خانه هوشمند چیست؟

منظور از خانه هوشمند (Smart Home)، خانه ای است که تمامی وسایل و لوازم به کار رفته در آن بوسیله یک سیستم مرکزی، هماهنگ و یکپارچه شده اند و با استفاده از برنامه های از پیش تعیین شده، از راه دور قابل کنترل هستند.

پیش از این، ما در زندگی روزمره با ساعت های زنگ دار، ریموت کنترل ها و … کار کرده ایم. تمامی این وسایل نمونه هایی از هوشمندسازی خانه به شمار می آیند.

خانه‌ای که هوشمندسازی شده، یک ساختمان مدرن است که تمامی تجهیزات برقی و سایر اجزای آن توسط یک سیستم مرکزی یکپارچه شده اند و به خوبی با هم کار می کنند. در خانه هوشمند می توانید در هرکجای دنیا که باشید، سیستم روشنایی، امنیتی، سرمایش و گرمایش و … را کنترل کنید.

خانه هوشمند
خانه هوشمند

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره انتقال بی سیم برق بدانید


مزایای هوشمندسازی خانه

پیشرفت علم سبب رشد تکنولوژی های مختلف می شود. توسعه بیشتر فناوری، هوشمندسازی اشیا را به همراه دارد. با مفهوم اینترنت اشیا در مجله راندنو بیشتر آشنا شوید!

هوشمندسازی یک مجموعه مزایای بسیار زیادی دارد که مهم ترین آن ها راحتی، آسایش و صرفه جویی در مصرف انرژی است. در ادامه به معرفی برخی از مزایای این فناوری خواهیم پرداخت:

بهبود کیفیت زندگی

با این تکنولوژی امکانات بیشتری برای شما فراهم می شود. در نتیجه، کیفیت زندگی، آرامش و سرعت عمل شما در انجام امور نیز بالاتر می رود.

کاهش آلودگی محیط زیست

هوشمندسازی مجموعه ها به افراد کمک می کند تا بتوانند مصرف انرژی را کنترل کنند. مصرف بی رویه انرژی هایی هم چون سوخت فسیلی، سبب افزایش آلودگی محیط زیست می شود. با هوشمندسازی و کنترل انرژی به کمک ابزارهایی همانند سنسور، ترموستات و … می توان از آلوده شدن محیط جلوگیری کرد.

صرفه جویی در هزینه ها

هوشمندسازی در یک مجموعه ابزاری در اختیار شما قرار می دهد که به کمک آن می توانید میزان مصرف آب، برق، گاز و … را کنترل کنید.

وقتی مکان زندگی شما هوشمند می شود، تجهیزات و وسایل نیز به صورت کاملاً هوشمند عمل می کنند. به عنوان مثال، در ساعات پرمصرف میزان روشنایی کنترل می شود و یا دمای محیط ثابت نگه داشته می شود.

مزایای خانه هوشمند
مزایای خانه هوشمند

امکانات خانه هوشمند

تکنولوژی هوشمندسازی به گونه ای است که می تواند تمامی تجهیزات یک خانه را دربر بگیرد. از پخت و پز غذا گرفته تا سیستم های روشنایی، درب پارکینگ، سیستم امنیت و … می توانند به صورت هوشمند عمل کنند.

در ادامه به برخی از این امکانات اشاره خواهیم کرد.

چگونه خانه هوشمند بسازیم؟

در ابتدا مهم ترین سیستمی که در یک منزل مسکونی می تواند هوشمندسازی شود، سیستم روشنایی آن خانه است.

مرحله اول: هوشمندسازی سیستم روشنایی

یکی از مهمترین بخش ها در هوشمند سازی خانه، هوشمند کردن سیستم روشنایی است. این کار مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

صرفه جویی در مصرف انرژی

روشن ماندن چراغ و لامپ در یک مجموعه اتفاقی است که ممکن است بارها رخ بدهد. اگر سیستم روشنایی منزل شما هوشمندسازی شده باشد، در صورتی که به آن ها نیاز ندارید و یا در مجموعه حضور ندارید، چراغ ها و لامپ ها به صورت اتوماتیک خاموش می شوند.

هم چنین می توانید به کمک گوشی همراه خود، روشن و خاموش بودن آن ها را کنترل کنید. این کار سبب کاهش هدر رفت انرژی و صرفه جویی در هزینه هایی همچون قبوض برق می شود.

لازم به ذکر است که در کل این سیستم، از لامپ ال ای دی و کم مصرف استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


افزایش امنیت خانه

روشنایی هوشمند سبب می شود تا امنیت مجموعه شما نیز افزایش پیدا کند. اگر زمانیکه مسافرت هستید، تمامی چراغ های خانه شما خاموش باشند، امکان سرقت نیز افزایش می یابد. اگر پیش از مسافرت تنها چراغ های مشخصی را روشن بگذارید نیز، می تواند خطر سرقت را افزایش دهد.

به کمک یک سیستم روشنایی هوشمند می توانید لامپ و چراغ هایی که روشن می گذارید را کنترل کنید. به کمک این سیستم می توانید لامپ ها را به صورت تصادفی خاموش و روشن کنید و یا در ساعات خاص، لامپ های به خصوصی را روشن و خاموش کنید.

هم چنین به کمک یک لامپ و قفل هوشمند می توانید از باز یا بسته بودن درب و پنجره خود نیز آگاه شوید. می توانید رنگ لامپ را تنظیم کنید تا در صورت باز و یا بسته بودن درب ها، شما را آگاه کنند.

به کمک یک لامپ و سنسور هوشمند می توانید سیستم روشنایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که در صورت ورود فرد به خانه، یکی از لامپ های خاص روشن شود.

افزایش آسایش و راحتی

به کمک برنامه هایی هم چون Amazon Alexa و گوگل هوم، می توانید صدای خود را به عنوان یک فرمان صوتی تنظیم کنید. به عنوان مثال، زمانی که در تخت خواب هستید، می توانید به لامپ ها فرمان خاموش شدن بدهید. این کار به راحتی با صدای شما انجام می شود.

ترکیب لامپ های هوشمند با دیگر لوازم هوشمندسازی می تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، با متصل کردن این لامپ به اینترنت می توانید از وضعیت آب و هوا در ابتدای روز باخبر شوید. می توانید این تجهیزات را به گونه ای تنظیم کنید که برای هر نوع آب و هوا، یک رنگ نور به خصوصی به شما نمایش دهد.

لامپ هوشمند حتی در زمانی که از خود نور تولید نمی کند نیز همچنان روشن است زیرا باید اتصال خود با Wi-Fi را حفظ کند. به همین دلیل، این محصولات حتی در زمان خاموش بودن نیز از انرژی برق استفاده می کنند. این مصرف میزان بسیار ناچیزی است و نیازی نیست نگران هزینه های مصرف برق باشید.

هوشمندسازی سیستم روشنایی
هوشمندسازی سیستم روشنایی

مرحله دوم: هوشمندسازی پریزهای برق

پریز هوشمند به شما کمک می کند تا بتوانید سیستم برق مجموعه خود را کنترل کنید. اگر آدم فراموشکاری هستید و خاموش و روشن بودن یک دستگاه را فراموش می کنید، می توانید از راه دور و به کمک یک پریز هوشمند، اتصال برق آن را قطع کنید.

به کمک این وسیله می توانید دستگاه های برقی خود را از راه دور روشن کرده و به برق متصل کنید. به عنوان مثال، پخت و پز غذا، جوشاندن آب و … را می توانید از راه دور انجام دهید.

اگر پریز برق خانه شما در موقعیت بدی قرار گرفته و دسترسی به آن دشوار است، می توانید یک پریز هوشمند به آن متصل کنید و همیشه آن را از راه دور کنترل کنید.

پیش از خرید پریز هوشمند، سازگاری آن با پریزهای اصلی را بررسی کنید. هم چنین برخی از پریزها دارای مانیتوری هستند که به کمک آن می توان مصرف انرژی را کنترل کرد. اگر مصرف شما زیاد است، بهتر است از این نوع پریزهای هوشمند خریداری کنید.

هوشمندسازی پریز برق
هوشمندسازی پریز برق

بیشتر بخوانید: انواع کلید پریز ، از خرید تا آموزش نصب کلید پریز


کلید برق هوشمند

به کمک کلید برق هوشمند می توانید هر وسیله ای که کلید به آن متصل است را خاموش و روشن کنید. کلید هوشمند را می توانید در انواع یک پل و چند پل خریداری کنید. کلیدی که خریداری می کنید، می بایست با نیاز شما سازگار باشد و توان مصرفی بالایی نداشته باشد.

کلیدهای هوشمند برق برنامه پذیر هستند و مطابق با نیاز خود می توانید آن ها را تنظیم کنید. برای خرید کلید پریز همین حالا اقدام نمایید.

کلید برق هوشمند
کلید برق هوشمند

مرحله سوم: هوشمندسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی

استفاده از این سیستم مصرف انرژی را بهینه می کند و هزینه های مربوط به آن را کاهش می دهد. به کمک این تکنولوژی می توان دمای محیط را کنترل کرد.

در این بخش از سیستم هوشمند سازی، می توان تجهیزاتی مانند آبگرمکن، رادیاتور، پمپ، سنسور و … را نیز هوشمند کرد. سنسورهای سیتم گرمایشی و سرمایشی شامل لوازمی همچون ترموستات هوشمند، کنترل کننده های جریان و … هستند.

این تجهیزات براساس دمای محیط روشن و خاموش می شوند و مطابق دمای استاندارد تنظیم می گردند. هم چنین می توانید با کنترل از راه دور، دمای خانه خود را همیشه مطلوب نگه دارید.

هوشمندسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی
هوشمندسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی

مرحله چهارم: آشپزخانه هوشمند

هوشمندسازی یک آشپزخانه می تواند شامل تجهیزاتی همچون غذاساز و مایکروویو، چای ساز، اهرم شیر گاز، شیر آب هوشمند و … باشد. استفاده از تجهیزات هوشمند در آشپزخانه به افزایش راحتی شما کمک می کند.

 مرحله پنجم: هوشمندسازی سیستم امنیتی

هوشمندسازی خانه Control4 یکی از جدیدترین ورژن های هوشمندسازی است که از امکانات و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. هوشمند کردن تجهیزات کمک زیادی به افزایش امنیت مجموعه شما می کند. در ادامه به مهم ترین تجهیزات امنیتی که هوشمندسازی می شوند، اشاره خواهیم کرد:

  1. در بازکن هوشمند: با این روش می توانید نظارت کاملی از داخل منزل به خارج و درب ورودی خانه خود داشته باشید. امکان برقراری تماس های ویدئویی و صوتی از خارج به داخل نیز یکی از قابلیت های دربازکن های هوشمند است که سبب افزایش امنیت مجموعه می شود.
  2. دوربین های امنیتی: به کمک این تجهیزات می توانید در هر جای جهان که هستید، بر خانه و محیط اطراف آن نظارت داشته باشید. دوربین مداربسته هوشمند به جهت دلخواه شما تنظیم می شود و از محیط فیلم برداری نیز می کند.
  3. سنسورها: سنسورهای حرکتی و تماسی در فناوری هوشمندسازی Control 4، با ترکیب لامپ های هوشمند می توانند ایمنی بسیار خوبی را برای مجموعه شما فراهم کنند.
  4. قفل های هوشمند: به کمک این تجهیزات می توانید از هرجای دنیا قفل درب منزل خود را باز و یا بسته کنید. در صورتی که کسی به منزل شما وارد شود نیز، می توانید پیام دریافت کنید.
هوشمندسازی سیستم امنیتی
هوشمندسازی سیستم امنیتی

مرحله نهایی: هوشمندسازی سیستم صوتی و تصویری

امروزه سینمای خانگی هوشمند و تلویزیون های اسمارت بسیار متنوعی به بازار عرضه شده اند. استفاده از این تجهیزات در وقت و هزینه های شما صرفه جویی می کند.

به کمک لوازم صوتی و تصویری هوشمند می توانید برنامه های خود را مدیریت کنید و کارایی تجهیزات را افزایش دهید. با این کار نیاز به ریموت های جداگانه ندارید و تنها با گوشی موبایل خود می توانید تمام آن ها را کنترل کنید.

علاوه بر بخش هایی که در بالا ذکر شد، گلخانه، سیستم آبیاری، پارکینگ، استخر و سونا، سقف حیاط ها و … نیز می توانند هوشمندسازی شوند.

تجهیزاتی که برای هوشمندسازی خانه به آن نیاز دارید

  1. کنترل کننده مرکزی: این قسمت قلب سیستم هوشمند محسوب می شود. سایر تجهیزات از این طریق با هم در ارتباط هستند و فرمان ها به واسطه این دستگاه به سایر اجزا ارسال می شود.
  2. پروتکل های ارتباطی: برای این که تجهیزات با هم هماهنگ باشند، باید راه ارتباطی مشخصی وجود داشته باشد. پروتکل ها مسیر استانداردی هستند که از این طریق اطلاعات جابه جا می شود.
  3. رابط کاربری: این قسمت شامل ابزارهایی می شود که به مصرف کنندگان کمک می کند تا از آن طریق، سیستم خود را کنترل کنند. این ابزارها می تواند شامل ریموت کنترل ها، صفحه های لمسی، گوشی موبایل هوشمند، تبلت، لپ تاپ و … باشد.
  4. سنسور: وضعیت های مختلف یک خانه مانند دما، میزان رطوبت، روشنایی، دود و … توسط سنسورها شناسایی می شود. این تجهیزات از طریق پروتکل های ارتباطی، گزارش هایی را برای کنترل کننده مرکزی ارسال می کنند و پس از آن، فرد با رابط کاربری خود می تواند آن را بررسی و تنظیم کند.
  5. عملگرها: این بخش وظیفه اجرای فرمان ها را برعهده دارد. به عنوان مثال، باز شدن جک پارکینگ، کنار رفتن پرده برقی، روشن شدن پمپ ها و … توسط عملگرها صورت می گیرد.

سخن پایانی

پیش از آغاز هوشمندسازی خانه خود، نیازهای خود را ارزیابی کنید تا با این کار بتوانید هزینه های اضافی را از بین ببرید. سازگاری وسیله هوشمندی که خریداری می کنید را با سایر تجهیزات خود چک کنید. گاهی لازم است تمامی تجهیزات را از نو خریداری کنید. بدون روتر، دستگاه های خانه هوشمند نمی توانند به درستی کار کنند. به همین دلیل ورژن و امنیت روتر خود را همیشه کنترل کنید.

سیستم های هوشمندسازی برای افزایش کیفیت و به منظور ایجاد زندگی راحت تر در اختیار کاربران قرار گرفته است. با اجرا کردن آن در محل زندگی خود می توانید کارایی تجهیزات خود را افزایش دهید.