معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان

معرفی انواع لامپ، تکنولوژی به کار رفته در لامپ

انواع لامپ امروزه در صنعت روشنایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از قرن نوزدهم که اولین لامپ ها اختراع شد تا کنون، از این محصولات در تمامی مکان ها جهت ایجاد نور استفاده می شود. برای خرید انواع لامپ می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

امروزه صنعت تولید لامپ دستخوش تغییرات زیادی شده است و پیشرفت بسیار زیادی پیدا کرده است. این محصولات در توان، سرپیچ، تکنولوژی، شکل حباب، رنگ نور، ولتاژ و … با یکدیگر تفاوت دارند.

در این مقاله به معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان و کاربرد، مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید!

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ چیست؟

لامپ یک منبع نور مصنوعی است و براساس ساختاری که دارد، می تواند انرژی الکتریکی را دریافت کرده و به نور تبدیل کند. لامپ ها یک عضو حیاتی در تمامی مجموعه ها به شمار می آیند. بدون وجود نور، بسیاری از کارها قابل انجام نیست.

تمامی این محصولات دارای 6 مشخصه مهم هستند که سبب تمایز میان لامپ های مختلف می شود و لازم است پیش از خرید این محصول، به آنها توجه کرد:

نوع لامپ

امروزه لامپ ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. توجه به نوع تکنولوژی این تجهیزات سبب می شود تا بتوانید بهترین لامپ را برای مجموعه خود انتخاب کنید. برای مشاهده قیمت لامپ می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان انواع محصولات روشنایی در ارتباط باشید.

توان لامپ

توان یک لامپ با میزان مصرف انرژی آن رابطه مستقیم دارد. میزان توان هر لامپ، مصرف انرژی آن در هر ساعت را براساس ژول نشان می دهد.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


رنگ نور

رنگ نورها براساس شاخصی به نام دمای رنگ تقسیم بندی می شود. این شاخص که با واحد کلوین سنجیده می شود، در محدوده 2500 تا 5000 کلوین قرار می گیرد. هرچه این میزان بالاتر باشد، رنگ نور سردتر و سفیدتر است.

شار نوری

کل نوری که از لامپ خارج می شود، براساس شاخصی به نام شار نوری مشخص می شود. شار نوری با واحد لومن سنجیده شده و توسط شرکت سازنده بر روی لامپ درج می شود.

این عدد هرچه بیشتر باشد، نشان می دهد که لامپ نیز نور بیشتری دارد. شار نوری ذکر شده بر روی لامپ معمولاً به اولین شار نوری اشاره دارد زیرا با گذشت زمان، شار نوری تمامی لامپ ها کاهش می یابد.

بهره نوری

این شاخص نشان دهنده بهره وری و کارایی لامپ است. نسبت شار نوری به توان مصرفی را بهره نوری می گویند. بالا بودن این عدد نشان دهنده این نکته است که لامپ با مصرف انرژی کم، بیشترین نور را دارد.

سرپیچ لامپ

لامپ های مختلف بسته به محل استفاده و نوع نصب، سرپیچ های مختلفی دارند. توجه به سرپیچ انواع لامپ، یک نکته بسیار مهم است که پیش از خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. لامپ ها می توانند سرپیچ E14، سوزنی، E27 و … داشته باشند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


انواع تکنولوژی لامپ

امروزه از انواع لامپ در تمامی مکان ها استفاده می شود. تمامی کارهایی که در یک مجموعه انجام می شود به نور احتیاج دارند. لامپ ها بسیار متنوع هستند و ویژگی های هر یک از آن ها با هم تفاوت دارد. در ادامه به معرفی انواع لامپ خواهیم پرداخت:

لامپ رشته ای

این محصولات همان لامپ های قدیمی و معمولی هستند که در ساختار آن ها از رشته های تنگستن استفاده شده است. هنگامی که جریان برق از این لامپ ها عبور می کند، رشته های فلزی موجود در لامپ گرم می شوند و از خود نور تولید می کنند. این محصولات از نیتروژن پر شده اند و گاهی تنگستن داخل حباب، در خلاء قرار می گیرد.

مزایا و معایب لامپ رشته ای

از مزایای این لامپ می توان به تنوع ظاهری، تنوع ابعادی و تولید نور گرم اشاره کرد. اگر جریان برق به صورت ناگهانی از این لامپ ها عبور کند، سبب گرم شدن زیاد و سوختن رشته ها می شود. از معایب لامپ رشته ای می توان به تولید گرمای زیاد، اتلاف انرژی و طول عمر کم اشاره کرد.

لامپ رشته ای
لامپ رشته ای

لامپ هالوژن

این محصولات نسخه پیشرفته تر لامپ های رشته ای هستند. در این لامپ ها مقدار کمی هالوژن به جای سایر گازها به کار رفته است. این گازها طول عمر لامپ را افزایش می دهند و درخشندگی آن ها را نیز بیشتر می کنند.

نوری که این لامپ ها تولید می کنند، از لامپ های رشته ای بیشتر و درخشنده تر است. اما همچنان گرمای زیادی تولید می کنند و طول عمر کمی دارند.

نوعی از لامپ های هالوژن از تکنولوژی ال ای دی، اس ام دی و COB ساخته شده اند. لامپ هالوژن ال ای دی انرژی مصرفی بسیار کمی دارد و گرمای ناچیزی از خود تولید می کند.

مزایا و معایب لامپ هالوژنی

این لامپ ها نسبت به لامپ رشته ای مصرف انرژی کمتری دارند اما قیمت آن ها گران تر است. یکی از مزایای این لامپ این است که ابعاد کوچکی دارد. طول عمر آن ها به طور تقریبی معادل 1 سال است. نور این محصولات شبیه به نور خورشید است و اغلب در زیر کابینت ها، بالای آن ها، در آرک سقف ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ هالوژن
لامپ هالوژن

بیشتر بخوانید: لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟


لامپ فلورسنت (لامپ مهتابی)

لامپ فلورسنت یک نوع لامپ است که به آن لامپ مهتابی نیز گفته می شود. این تجهیزات دارای یک لوله فلورسنت هستند که در میان دو کاتد قرار گرفته است. این لوله از گازهایی همچون جیوه پر شده است. عبور جریان برق از گاز داخل لوله سبب تابش نور می شود.

پوشش فسفری که درون این لوله وجود دارد، نور تولیدشده را به نور مرئی تبدیل می کند.

از مزایای این لامپ می توان به طول عمر بیشتر و انرژی مصرفی کمتر نسبت به لامپ های رشته ای اشاره کرد. یکی از عیب های این محصول این است که از مواد سمی مانند جیوه در ساختار آن استفاده شده است. به همین دلیل در صورت شکسته شدن باید به سرعت از محیط خارج شد.

لامپ فلورسنت (لامپ مهتابی)
لامپ فلورسنت (لامپ مهتابی)

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید


لامپ فلورسنت فشرده (لامپ کم مصرف)

لامپ های کم مصرف یک نوع لامپ در نورپردازی نمای ساختمان هستند که جایگزین لامپ های پرمصرف و رشته ای شده اند. عملکرد این تجهیزات به لامپ های فلورسنت و مهتابی شباهت دارد. بزرگ ترین تفاوت این دو لامپ در شکل ظاهری و نحوه راه اندازی آن ها است.

لامپ های CFL از پیچ های دایره ای شکل و تو در تو تشکیل شده اند.

مزایا و معایب لامپ فلورسنت فشرده

طول عمر بالا، تنوع در سرپیچ و شکل ظاهری، مصرف انرژی کم و بهره نوری بیشتر از مزایای لامپ های کم مصرف هستند. این لامپ ها از لحاظ مصرف انرژی 75 درصد نسبت به لامپ های رشته ای کارآمدتر هستند و طول عمر آن ها چیزی در حدود 7 الی 9 سال است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از لامپ های فلورسنت فشرده این است که بسیار متنوع هستند و از 3 الی 120 وات در دسترس هستند. دفع جیوه و مواد سازنده مضر در لامپ های فلورسنت فشرده همواره با یک چالش بزرگ مواجه است.

لامپ کم مصرف
لامپ کم مصرف

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


لامپ ال ای دی

از جدیدترین تکنولوژی های ساخت و بهترین نوع لامپ می توان به فناوری ال ای دی اشاره کرد. لامپ LED از دیودهای نور افشان استفاده می کند. در اثر حرکت الکترون و رها شدن فوتون در سطح نیمه هادی، نور منتشر می شود. برای خرید لامپ ال ای دی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


مزایا و معایب لامپ ال ای دی

در این لامپ ها گرمای تولیدشده بسیار ناچیز است و توسط هیت سینک جذب می شود. این عمل سبب کاهش مصرف انرژی می شود. از دیگر مزیت های لامپ LED می توان به فاقد جیوه بودن، عدم تولید نور مضر و طول عمر بالا اشاره کرد.

این لامپ ها قیمت مقرون به صرفه ای دارند و نور آن ها فاقد هرگونه اشعه فرابنفش و مادون قرمز است.

لامپ های ال ای دی در دو نوع دیگر SMD و COB نیز به بازار عرضه می شوند. در ادامه به معرفی انواع لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت:


بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


لامپ اس ام دی

در لامپ های اس ام دی، یک بورد واحد وجود ندارد و دیودهای نور افشان روی یک پنل قرار گرفته اند. اتصالات به کار رفته در لامپ SMD به گونه ای است که قابلیت تولید رنگ های مختلف برای این لامپ ها فراهم شده است.

این لامپ ها گرمای بسیار کمی دارند. به همین دلیل، نیازی به هیت سینک ندارند. این عامل سبب شده است تا طول عمر بالای 100000 ساعت برای آن ها فراهم شود. پوشش مات این محصولات سبب تولید نوری یکنواخت می شود.

لامپ اس ام دی در مقایسه با لامپ رشته ای، 85 درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

لامپ سی او بی

یکی از انواع لامپ LED موجود در بازار، لامپ های سی او بی هستند. لامپ COB از تعدادی دیود نور افشان تشکیل شده است که به صورت متمرکز روی یک بورد قرار گرفته اند. این امر سبب تولید گرمای بیشتر می شود. به همین دلیل لامپ COB از هیت سینک استفاده می کند.

لامپ ال ای دی
لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟


لامپ گازی

این لامپ ها توسط تکنولوژی تخلیه الکتریکی در گاز روشن می شوند. این لامپ ها دارای یک لوله تخلیه داخلی هستند که از جنس شیشه ساخته شده است. الکترودهای فلزی نیز به صورت ثابت داخل محفظه شیشه ای قرار گرفته اند.

با عبور جریان برق از بین این الکترودها، گاز موجود در لوله یونیزه می شود و از خود نور تولید می کند. برای مشاهده قیمت انواع لامپ گازی با مراجعه به سایت می توانید با ده ها فروشگاه در ارتباط باشید.

لامپ های گازی براساس نوع گاز پرشده در لوله، در انواع مختلفی تولید می شوند:

لامپ بخار سدیم

داخل لوله تخلیه این لامپ ها از گاز سدیم پر شده است. سدیم تبخیر می شود و از خود نور زرد رنگی تولید می کند. نور این لامپ ها قابلیت نفوذ در مه را دارد. لامپ های بخار سدیم به دو نوع فشار بالا و لامپ بخار سدیم کم فشار تقسیم می شوند. بخار سدیم پرفشار در برابر افزایش و کاهش دما مقاومت زیادی دارد.

این لامپ ها نوری زرد رنگ از خود منتشر می کنند. البته لازم به ذکر است که لامپ های بخار سدیم پرفشار نور سفیدتری تولید می کنند. توانایی نفوذ در مه یکی از ویژگی های مثبت این محصول است. به همین دلیل در بزرگراه ها و جاده ها نیز از این لامپ ها استفاده می شود.

لامپ بخار جیوه

در لوله تخلیه گاز این لامپ ها، بخار جیوه قرار گرفته است. لامپ های بخار جیوه نور سفید و روشنی را از خود بازتاب می دهند. این لامپ ها در دو نوع بخار جیوه مستقیم و لامپ بخار جیوه ساده عرضه می شوند.

طول عمر این لامپ ها در حدود 24000 ساعت است و نور آن بسیار سفید و روشن است. از لامپ بخار جیوه معمولاً در محیط های وسیع استفاده می شود.

لامپ متال هالید

لوله تخلیه گاز این تجهیزات، از جنس سرامیک و یا کواتز است. داخل این لوله از نمک های متال هالید و یک نوع گاز پر شده است. این لامپ ها نور بسیار زیادی از خود تولید می کنند.

لامپ گازی متال هالید از پرکاربردترین لامپ های گازی هستند و در انبارها، استادیوم ها، سالن های ورزشی و … می توان از این لامپ ها استفاده کرد.

لامپ نئون

این محصول یک لامپ تخلیه گاز کم فشار است که داخل لوله آن از گاز آرون و یا نئون پر شده است. هنگامی که لامپ نئون به جریان برق وصل می شود، گاز موجود در حباب یونیزه می شود و از خود نور تولید می کند.

لامپ گازی
لامپ گازی

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ بخار سدیم، متال هالید و بخار جیوه


لامپ اف پی ال

این لامپ ها جایگزین خوبی برای لامپ های مهتابی هستند زیرا جهت راه اندازی، نیاز به ترانس و بالاست ندارند. هیت سینک موجود در این تجهیزات گرمای تولیدشده توسط لامپ را به خارج هدایت می کند.

سرپیچ لامپ FPL اغلب از نوع 2G11 است. از مزایای این محصول می توان به طول عمر بالا، تنوع تولید، نصب ساده و راندمان مناسب اشاره کرد.

لامپ FPL
لامپ FPL

لامپ ادیسونی

لامپ فیلامنتی ادیسونی نورهای مایل به زرد از خود تولید می کند. این لامپ ها ظاهری شبیه به لامپ های رشته ای دارند. به همین دلیل به نوع ال ای دی آن ها، لامپ LED رشته ای نیز گفته می شود.

از انواع لامپ تزئینی می توان به لامپ های ادیسونی اشاره کرد. لامپ ادیسونی بیشترین کاربرد را در رستوران ها و کافه ها دارد.

لامپ ادیسونی
لامپ ادیسونی

بیشتر بخوانید: لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


شکل ظاهری لامپ

لامپ های مختلف ظواهر گوناگونی دارند. به طور کلی لامپ ها در شکل های حبابی، شمعی، اشکی، استوانه ای، پیچی، قارچی، گرد و … ارائه می شوند.

پارامتر دیگری که سبب اختلاف میان لامپ های مختلف می شود، نوع سرپیچ لامپ است که میان لامپ ها تمایز ایجاد می کند. پرکاربردترین نوع سرپیچ لامپ، سرپیچ های E14 و E27 هستند.

لامپ های رشته ای و معمولی اغلب سرپیچ E27 دارند و لامپ های شمعی و اشکی به سرپیچ های E14 مجهزه شده اند.

انواع لامپ
انواع لامپ

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


قیمت لامپ

برای مشاهده قیمت انواع لامپ ال ای دی، کم مصرف، فلورسنت و … و هم چنین آگاهی از مشخصات انواع لامپ می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

در سایت راندنو به طور مستقیم با فروشندگان و نمایندگی های لامپ در ارتباط باشید. از برترین برندهای تولیدکننده این تجهیزات می توان به انواع لامپ بروکس، دلتا، خزرشید، دونیکو، سفیر، سناتور، لامپ نور، پارس شهاب، نور صرام پویا، اسرام و … اشاره کرد.