لامپ هالوژن چیست

لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟

لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟ لامپ هالوژن امروزه در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. نوع قدیمی آن از یک رشته تنگستن تشکیل می شود که داخل یک محفظه که با گاز بی اثر و کمی هالوژن پر شده است، قرار گرفته است. این لامپ ها مصرف انرژی زیادی دارند و طول عمر آن ها کم است. همچنین گرمای تولیدی بالایی دارند و بدین ترتیب به ساختار لامپ آسیب وارد می شود.

خرید انواع لامپ هالوژن
خرید انواع لامپ هالوژن

لامپ هالوژن سقفی درحال حاضر با تکنولوژی ال ای دی نیز ساخته می شود. این لامپ ها کیفیت بسیار مطلوبی دارند و ویژگی آن ها تا حد زیادی اصلاح شده است. لامپ هالوژن ال ای دی نور سالمی تولید می کند و طول عمر آن بسیار بالاتر از لامپ های معمولی هالوژنی است.

اگر قصد خرید لامپ هالوژن سوزنی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال لامپ هالوژن چیست پاسخ می دهیم و به راهنمای خرید لامپ هالوژن و تاریخچه آن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه لامپ هالوژن

شاید برای بسیاری از افراد این سؤال پیش بیاید که لامپ هالوژن چیست که در پاسخ به آن باید گفت، این لامپ ها یکی از انواع لامپ های رشته ای هستند که از گازهای فشرده و خنثی همچون گازهای هالوژنی ید و برم تشکیل شده اند. این لامپ ها در انواع و مدل های مختلفی موجود هستند که هرکدام ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

درباره تاریخچه لامپ هالوژن باید گفت که افرادی به نام های المر فردریش و امت وایلی در سال 1955 موفق به اختراع این لامپ ها شدند. قبل از این دو نفر افراد دیگر برای اختراع این لامپ ها تلاش کردند ولی به دلیل این که حباب های مربوط به این لامپ ها سیاه می شد، از ادامه تحقیق دست کشیدند. این دو نفر متوجه شدند که برای جلوگیری از سیاه شدن لامپ باید دور تنگستن آن ید قرار داد.

این لامپ ها بعد از اختراع توسط شرکت جنرال الکتریک در سال 1359 وارد بازار شدند. با گذشت زمان کیفیت این لامپ ها بهبود یافت. در واقع این نوع لامپ ها از نوع قبلی خود سبک تر شدند و کیفیت حباب آنها نیز بهتر شد.

تاریخچه لامپ هالوژن
تاریخچه لامپ هالوژن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


لامپ هالوژن چگونه کار می کند؟

در ادامه موضوع لامپ هالوژن چیست به بررسی نحوه عملکرد آن می پردازیم. لامپ هالوژن با ایجاد یک چرخه شیمیایی به کمک گاز هالوژن شروع به کار می کند. در واقع نحوه عملکرد این لامپ ها به این گونه است که وقتی انرژی برق به گازهای موجود در لامپ های هالوژن می رسد، باعث گرم شدن رشته های درون لامپ می شود. این کار در نهایت لامپ هالوژن را روشن می کند.

این لامپ ها علاوه بر این که از گازهای هالوژنی تشکیل شده اند، درون محفظه آن ها از رشته های تنگستن نیز استفاده شده است که در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند.

در این لامپ ها هنگامی که ولتاژ برقرار می شود، تنگستن به دلیل حرارتی که در لامپ به وجود می آید، بخار می شود. سپس دوباره بر روی رشته ته نشین می شود. اگر تنگستن در فضای حباب باقی بماند، حباب کدر می شود و نور مطلوبی از آن ساطع نمی گردد.

با گرم شدن رشته های تنگستن نور تولید می شود. گازهای بی اثر که در حباب وجود دارند، به افزایش طول عمر و بهره وری لامپ کمک می کنند.

لامپ هالوژن چیست
لامپ هالوژن چیست

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


اجزای لامپ هالوژن سقفی

اجزای لامپ های هالوژن معمولاً پنهان هستند. می توان گفت مهم ترین بخش این لامپ ها رشته های تنگستن است که با گازهای هالوژن مثل ید و برم پر شده است. تمامی این اجزا در درون یک محفظه قرار گرفته اند. معمولاً لامپ هالوژن سقفی به صورت توکار بکار می رود و داخل یک قاب لامپ هالوژنی نصب می شود. البته نوع روکار این محصول نیز وجود دارد.

انواع لامپ هالوژن

در ادامه موضوع لامپ هالوژن چیست به معرفی انواع این لامپ می پردازیم.

لامپ هالوژن ال ای دی

یکی از مهم ترین انواع این لامپ ها، لامپ هالوژن LED است که بسیار کم مصرف است و حرارت کمی تولید می کند. این ال ای دی هالوژنی از خود اشعه های فرابنفش و مادون قرمز تولید نمی کند و در صنعت ساختمان سازی و نورپردازی سقف مجموعه ها کاربرد زیادی دارد. قیمت لامپ هالوژن LED از نوع معمولی آن بیشتر است.

در ساختار لامپ های ال ای دی هالوژنی از دیودهای نورافشان استفاده شده است که کنار هم قرار گرفته اند و تولید نور می کنند. هرچه تعداد این دیودها بیشتر باشد، نور لامپ هالوژن ال ای دی نیز بیشتر خواهد بود.

لامپ هالوژن ال ای دی
لامپ هالوژن ال ای دی

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟


لامپ هالوژن اس ام دی

نوع دیگر این لامپ ها، لامپ هالوژن SMD است که نور را به طور یکنواخت پخش می کند و ظاهر زیبایی دارد. این نوع لامپ بسیار کم مصرف است و گرمای کمی تولید می کند. نصب و تعویض لامپ هالوژن SMD به سادگی صورت می گیرد. لامپ اس ام دی هالوژن از چیپ هایی تشکیل شده است که به وسیله سیم به هم متصل شده اند.

لامپ هالوژن اس ام دی
لامپ هالوژن اس ام دی

لامپ هالوژن سی او بی

دسته دیگر این لامپ ها، لامپ هالوژن COB است که بسیار پر نور است و مانند مدل های قبل بسیار کم مصرف است. وزن این لامپ ها بسیار کم است و گرمای اضافی تولید نمی کند. این لامپ ها به چیپ های الکترونیکی مجهز شده اند که روی برد نصب شده اند و از این طریق، نقطه های نورانی را نمایش می دهند. طول عمر لامپ COB هالوژن زیاد است و بهترین گزینه جهت روشنایی مجموعه است.

لامپ هالوژن رشته ای

این لامپ ها همان لامپ های هالوژن قدیمی هستند که مصرف زیادی دارند و گرمای تولیدی آن ها زیاد است. در ساختار این لامپ ها از تنگستن استفاده شده است و بخار هالوژن نیز در آن وجود دارد. این لامپ ها امروزه کاربرد کمتری نسبت به دیگر انواع لامپ های هالوژن دارند.

لامپ هالوژن رشته ای
لامپ هالوژن رشته ای

سرپیچ لامپ و آموزش نصب لامپ هالوژن

در ادامه موضوع لامپ هالوژن چیست باید گفت که سرپیچ لامپ های هالوژن به چند صورت سوزنی، سرپیچ شمعی و … در بازار موجود است. برای نصب لامپ هالوژنی باید به نوع سرپیچ و فریم لامپ ها دقت کرد و براساس آن نصب انجام شود.

بنابراین با توجه به نوع سرپیچ و فریم لامپ، نصب به دو صورت روکار و توکار صورت می گیرد که در نصب های روکار، فریم لامپ به طور کامل مشخص است ولی در نصب های توکار، فریم مشخص و قابل مشاهده نیست.


بیشتر بخوانید: انواع سرپیچ لامپ یا پایه لامپ


تفاوت لامپ رشته ای و هالوژن

حال که دانستیم لامپ هالوژن چیست به بررسی تفاوت لامپ رشته ای و هالوژن می پردازیم. این لامپ ها از نظر ظاهر بسیار شبیه به هم هستند. هم لامپ رشته ای و هم لامپ هالوژن دارای حباب هایی هستند که اجزای لامپ در درون آنها قرار گرفته است. با این وجود، این لامپ ها با یکدیگر دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • لامپ هالوژن زیر مجموعه لامپ رشته ای به شمار می آید. می توان گفت این لامپ نوع پیشرفته تر و به روز تر لامپ های رشته ای است.
  • یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو نوع لامپ، در مقدار مصرف برق آنها است. لامپ های رشته ای مصرف برق بسیار بالایی دارند، در حالی که لامپ های هالوژن انرژی کم تری مصرف می کنند و از این جهت بسیار مقرون به صرفه تر هستند.
  • تفاوت دیگر این دو نوع لامپ در تولید گرما و حرارت است. لامپ های رشته ای معمولاً گرما و حرارت زیادی تولید می کنند ولی لامپ های هالوژن حرارت و گرمای کمتری نسبت به لامپ رشته ای دارند.
تفاوت لامپ رشته ای و هالوژن
تفاوت لامپ رشته ای و هالوژن

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


کاربرد لامپ هالوژن

در ادامه مقاله لامپ هالوژن چیست به کاربرد آن می پردازیم. باید گفت که لامپ های هالوژن با توجه به نور مناسب و مصرف انرژی کمی که دارند، برای تمامی فضاها مناسب هستند و محدودیت مصرفی ندارند. بنابراین می توان از این لامپ ها در منازل مسکونی، ساختمان های اداری، مغازه ها، سقف های ماشین و … استفاده کرد.

علاوه بر این، با توجه به این که تنوع رنگ این لامپ ها زیاد است، می توان برای دکوراسیون و تزئین محیط های مختلف از آن ها استفاده کرد. این محصولات معمولاً در زیر کابینت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از لامپ های هالوژن سقفی برای بسیاری از فروشگاه ها استفاده می شود و می تواند به بهتر شدن فضای فروشگاه ها و مغازه ها کمک کند.

مزایای استفاده از لامپ هالوژن

استفاده از لامپ های هالوژن مزیت هایی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. مصرف برق بسیار کم یکی از مزیت های مهم این لامپ ها است که در مقایسه با لامپ های رشته ای، بسیار مقرون به صرفه است و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  2. نوردهی و کیفیت مناسب از دیگر مزیت های لامپ های هالوژن است. این لامپ ها معمولاً از طول عمر بالایی برخوردار هستند.
  3. تنوع در رنگ این نوع لامپ ها از دیگر مزیت هایی است که دست مشتری را در انتخاب باز می گذارد و فرد می تواند با توجه به دکوراسیون منزل خود رنگ آن را انتخاب کند.
  4. این لامپ ها در سایزها و اندازه های مختلف تولید و طراحی می شوند و سایزهای کوچک آن ها برای برخی از تجهیزات خاص مناسب است.
مزایای استفاده از لامپ هالوژن
مزایای استفاده از لامپ هالوژن

معایب لامپ هالوژن

هر محصولی در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که لامپ های هالوژن هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه موضوع لامپ هالوژن چیست به بررسی معایب آن می پردازیم:

  1. این لامپ ها معمولاً آسیب پذیر هستند و در برابر عوامل مختلف ممکن است دچار آسیب شوند.
  2. حساسیت بالای این لامپ ها از معایب لامپ های هالوژن است. این لامپ ها بسیار زیاد به چربی پوست انسان حساس هستند و لمس کردن زیاد این لامپ ها ممکن است در طول عمر این لامپ ها تأثیر منفی داشته باشد.
  3. وجود گازهای سمی در لامپ هالوژن رشته ای از دیگر معایب این لامپ ها است که در صورت شکستن این لامپ ها آزاد می شود.
  4. اجزای این لامپ ها پنهان است و به همین دلیل عیب یابی آن ها کار دشواری است.

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


عوامل مؤثر در قیمت لامپ هالوژن

در این مقاله به موضوع لامپ هالوژن چیست پرداختیم. همان طور که گفته شد، لامپ های هالوژن در انواع و مدل های مختلف در بازار موجود هستند که با توجه به تنوع بالای آن ها نمی توان قیمت مشخصی را ارائه داد. بنابراین یکی از عوامل مؤثر در قیمت این لامپ ها، نوع آن است که یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت محسوب می شود.

برند و شرکت سازنده این لامپ ها از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت است. هرچه برند معتبرتر و شناخته شده تر باشد، قیمت محصول نیز بالاتر خواهد بود.

مقدار روشنایی، توان و قدرت لامپ، ابعاد و اندازه لامپ و داشتن گارانتی از دیگر عوامل مؤثر در تعیین قیمت این لامپ ها هستند که پیش از خرید لامپ هالوژن باید مورد توجه قرار بگیرد.