لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر به دنبال خرید لامپ مناسب برای مجموعه خود هستید، بهتر از پیش از خرید انواع لامپ به خصوص لامپ فیلامنتی آنها را به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین را برای مجموعه خود انتخاب کنید.

لامپ فیلامنتی یا لامپ فیلامانی لامپی رشته ای در حباب ها و بلورهای متفاوت است. این لامپ در دسته لامپ های دکوری و زیبایی نیز قرار می گیرد. به لامپ های فیلامنتی که اغلب جنبه های دکوری دارند، لامپ ادیسونی نیز گفته می شود.

این لامپ ها علاوه بر ظاهری زیبا، نوری مناسبی نیز منتشر می کنند. این نوع لامپ ها با تکنولوژی COB تولید و به بازار عرضه می شوند. لامپ فیلامنت نسبت به دیگر لامپ ها، گرمای کمتری تولید می کند.

خرید انواع لامپ فیلامنتی
خرید انواع لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی اغلب در کافه ها، رستوران ها و دکوراسیون خانه های مدرن به کار می رود. در این مقاله قصد داریم پاسخ سؤال لامپ فیلامنتی چیست را بررسی کنیم و شما را با این نوع لامپ بیشتر آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

لامپ فیلامنتی چیست

مدت زیادی از پیشینه لامپ فیلامنتی نگذشته است و این لامپ در دسته لامپ هایی است که جدیداً به بازار عرضه شده است. این لامپ ها در واقع نوعی لامپ ال ای دی هستند که ظاهری شبیه به لامپ های رشته ای قدیمی دارند اما مصرف برق آن ها بسیار کمتر و ویژگی های آن ها مطلوب تر است.

در لامپ های رشته ای قدیمی، داخل حباب از رشته های تنگستن استفاده شده است. اما در لامپ های فیلامنتی از رشته های فیلامنت ال ای دی در ساختار لامپ استفاده شده است و به جای این که همانند لامپ های قدیمی از گرما برای تولید نور استفاده کند، از دیودهای ساطع کننده نور جهت تولید و نشر نور بهره برده است. این رشته ها همچون نوارهای فلزی هستند که دور آن ها حباب شیشه ای رنگی قرار گرفته است.

لامپ های فیلامنتی به لامپ های رشته ای کربنی نیز مشهور هستند. این لامپ ها در انواع کروی، استوانه ای، لوله ای، شمعی، ستاره ای، استاندارد و … تولید می شوند.

ساختار لامپ های فیلامنتی به این صورت است که در شاخه های تراشه COB، لامپ های LED نور آبی منتشر می کنند. لایه پوششی رزین فسفر حاوی سیلیکون روی تراشه COB قرار می گیرد و نور آبی را به رنگ ترجیحی تبدیل می کند.

به این لامپ ها لامپ ال ای دی فیلامنتی نیز گفته می شود.

از رنگ های مختلف فسفر این نوع لامپ برای تغییر رنگ نور استفاده می شود، مانند دمای کمتر یا بیشتر، آفتابی یا مهتابی، فسفر زردتر، نور زردتر و گرمتر. زیبایی و جذابیت این نوع لامپ، موجب محبوبیت زیاد آن در بازار شده است. حس نوستالژیک و شباهت آن با لامپ های قدیمی نیز، در این جذابیت بی تأثیر نیست.

لامپ فیلامنتی چیست
لامپ فیلامنتی چیست

لامپ ادیسونی چیست

لامپ های ادیسونی نوعی از لامپ های فیلامنتی هستند که ظاهر بسیار کلاسیک و زیبایی دارند. این لامپ ها ظاهری قدیمی دارند و امروزه در دکوراسیون های داخلی نقش بسیار زیادی ایفا می کنند. این لامپ ها بسیار پرفروش هستند و با سرپیچ گوناگونی به بازار عرضه می شوند.

چراغ ادیسونی نیز وجود دارد که می توان به عنوان لوستر و چراغ از آن استفاده کرد. این چراغ از نام مخترع لامپ ادیسون گرفته شده است زیرا اولین لامپ های تولیدشده به این مدل لامپ ها شباهت داشته اند.


بیشتر بخوانید: لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع لامپ فیلامنت

لامپ های فیلامانی براساس ظاهر به چند نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • لامپ فیلامنتی شمعی
  • لامپ فیلامنتی اشکی ال ای دی
  • لامپ فیلامنتی حبابی
  • لامپ لوله ای فیلامنتی و …

از این لامپ ها اغلب در رستوران، کافه، فروشگاه ها، اتاق خواب ها و … استفاده می شود.

انواع لامپ فیلامنت
انواع لامپ فیلامنت

اجزای تشکیل دهنده لامپ فیلامنتی

لامپ های فیلامانی دارای اجزای زیر هستند:

تراشه های یک وات فیلامنت

هر تراشه سی او بی این لامپ دارای 22 عدد ال ای دی 3 ولت است. تراشه های ال ای دی بسیار زیادی در این لامپ ها وجود دارند که همانند نوارهای نازک فلزی هستند و به صورت تک شاخه ساخته شده اند. این تراشه ها می توانند در تمام جهت ها نور را منتشر کنند. مصرف برق هر شاخه آن حدود 13 میلی آمپر و توان هر شاخه حدود 13 میلی متر آن، کمتر از یک وات است.

حباب لامپ ال ای دی فیلامنتی

حباب یا شیشه استفاده شده برای این لامپ ها، از همان لامپ رشته ای یا ادیسونی گرفته شده است. این حباب ها نور 360 درجه پخش می کنند و اغلب از جنس شیشه هستند.

درایور تأمین ولتاژ و جریان

درایور این لامپ ها مبدل یکسوکننده تمام موج دارد و برق 220 ولت شهری را به برق مستقیم و متناسب با نوع لامپ و تراشه های لامپ سی او بی تبدیل می کند.

دلیل خراب شدن لامپ های فیلامنتی را نیز می توان از طرف همین درایورها دانست که در بخش انتهایی و داخل محفظه خالی سرپیچ قرار می گیرند. جهت تعمیر لامپ فیلامنتی می توانید آن را به نماینده مرجوع کنید و یا از یک تعمیرکار لامپ کمک بگیرید.

سرپیچ فیلامنت لامپ

لامپ های فیلامنتی با سرپیچ های متفاوتی تولید و به بازار ارائه می شوند. مخترع این نوع پایه ها توماس ادیسون است و این پایه ها E نام دارند. این پایه ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. پرکاربردترین آن ها E27 با قطر 27 میلی متر است. بعد از نوع E27 ،E14 بیشترین استفاده را در بین کاربران دارد و برای اتصالات کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد.

به نوعی از این لامپ ها، لامپ ادیسونی ال ای دی می گویند.

اجزای تشکیل دهنده لامپ فیلامنتی
اجزای تشکیل دهنده لامپ فیلامنتی

ویژگی های لامپ فیلامانی

  1. لامپ های فیلامنتی حدود 30 هزار ساعت عمر می کنند.
  2. تراشه ال ای دی لامپ فیلامنتی در دمای بین منفی 20 تا مثبت 80 درجه سانتی گراد کار می کند.
  3. لامپ فیلامنتی بیش از 80 CRI دارد و رنگ اجسام زیر نور آن طبیعی جلوه می کند.
  4. این نوع لامپ ها نور را 360 درجه پخش می کنند و در رنگ های آفتابی و مهتابی موجود هستند.
  5. تراشه های این لامپ بدون سرب تولید می شوند و سازگار با محیط زیست هستند.
  6. بهره نوری بالا و استفاده از حباب شیشه ای در این لامپ باعث می شود حرارت لامپ پایین بماند و زیاد گرم نشود.
  7. نصب و جایگزینی سریع و آسان
  8. روشن شدن سریع و آنی
  9. دارای مقاومت بالا در برابر قطع و وصل مکرر برق و کلیدزنی نسبت به لامپ فلورسنت و کم مصرف
  10. لامپ فیلامنتی مجهز به CCID است که از آن جهت افزایش عمر و کارکرد درایور الکترونیک و منبع نوری ال ای دی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


فواید لامپ فیلامانی

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای
  • مناسب برای طراحی فضاهای تجاری، رستوران ها، کافه ها و …
  • صرفه جویی در مصرف برق بیش از 85%
  • طراحی ظاهری زیبا
  • دارای طول عمری برابر با 25000 ساعت که 3 برابر لامپ های کم مصرف و 25 برابر لامپ های رشته ای است.
  • نور آن بدون سوسو و لرزش است و خستگی چشم را کاهش می دهد.
  • دوستدار محیط زیست به دلیل نداشتن مواد سمی از جمله جیوه، سرب و گازهای شیمیایی
  • تولیدشده منطبق بر استاندارد بین المللی ROHS
  • فاقد پرتوهای فروسرخ و فرابنفش

معایب لامپ فیلامنتی

  • این لامپ ها نسبت به سایر لامپ های ال ای دی قیمت های گران تری دارند.
  • طول عمر این لامپ ها نسبت به دیگر انواع لامپ های ال ای دی کمتر است.
  • نور تولیدی این لامپ ها کمتر از سایر لامپ ها است و این لامپ ها بازدهی کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


نکاتی که قبل از خرید لامپ فیلامانی باید به آن ها توجه کنید

  1. روشنایی: همانطور که می دانید، این لامپ ها به عنوان لامپ های دکوراتیو به کار می روند. به همین دلیل روشنایی کمی دارند. اگر نیاز به روشنایی زیادی دارید، حتماً قبل از خرید این لامپ ها به میزان روشنایی آن که بر حسب لومن بیان می شود، توجه کنید. هر چه عدد بیشتر باشد، روشنایی که لامپ به شما می دهد نیز بیشتر است.
  2. پایه لامپ: قبل از خرید لامپ های فیلامنتی، از اندازه سرپیچی که قصد وصل کردن لامپ به آن را دارید، حتماً مطلع باشید. لامپ های فیلامنتی با سرپیچ های E14 و E27 در دسترس عموم مردم قرار دارند.
  3. کلیدهای دیمر: این کلیدها برای تمام وسایل روشنایی ضروری هستند. با این کلیدها می توانید میزان نور لامپ را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید.
  4. دمای رنگ نور: لامپ فیلامنتی در رنگ های گرم و سفید بسیار گرم تولید می شود تا شباهت بیشتری به لامپ ها قدیمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


بهترین مارک لامپ فیلامنتی

حال که دانستیم لامپ فیلامنتی چیست لازم است بگوییم کاربران می توانند برای اطلاع از قیمت لامپ فیلامنتی و یا آشنایی با نحوه خرید آن به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند.

فروشندگان نیز می توانند با ثبت نام رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود، روزانه با هزاران خریدار در ارتباط باشند. از برترین شرکت های تولیدکننده فیلامنت لامپ می توان به پارس شهاب، افراتاب، پارس شعاع، افق، مودی، نور صرام پویا و …. اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید